Nu 4.800 mil helt utan att använda kopplingen mer än vid start och nedväxling, fortfarande ingen rasad låda, märkligt...
Fredrik
jag har nog skippat kopplingen när ja körde moppe (tzr 50) pga trasig vajer , men inte på hojen, ja vet ju att de går såklart men frågan är , är det värt de , om man (som jag oftast gör vid växling) ligger på ~10 000 rpm och växlar utan koppling kan det ju knappast va finaste fisken för låddan , om man bara dippar nån bråkdel av en sekund ?
Jodå, det är inga problem alls. Det ska kännas som växeln går i lätt bara. Smäller det till lite har man dippat gasen för mycket eller för lite.
Man behöver ju knappt sätta något tryck alls på växelpetaren om varvtalen ligger rätt.
Sedan är ju lådan osynkad så vad skulle gå sönder (mer än gafflarna om man trycker hårt)?
Ja, det är ganska vedertaget att man växlar på det viset.
Dra på rullen, när det är dags att växla slår du av på gasen och petar snabbt i nästa växel. Det går så smidigt att du inte kan ana det.
Går det lite hackigt i början så kommer du snart lära dig. Svårt att beskriva i ord. Man märker direkt när den sitter och sen blir det så varje gång.
Sedan är ju lådan osynkad så vad skulle gå sönder (mer än gafflarna om man trycker hårt)?
Om man trycker och stampar hårt kan man skrota lådan, krokiga skiftgafflar, trasig kulissrulle, trasiga drev och så vidare.
Jag blir lite fundersam över allt snack om att varvtalet ska vara rätt. Du kan ju inte justera varvtalet utan att koppla på annat sätt än att ändra hastigheten på hojen. Att bara släppa gasen utan att koppla ändrar inte varvtalet, bara beslastningen på kluggarna i växellådan. Så vad du gör när du släpper gasen samtidigt som du har tryck på växelpedalen är att du minskar belastningen på kuggarna i växellådan så att nästa växel kan gå i lättare.
Nä hä, vad tyst det blev, tordde någon expoer skulle kommentera omdt finns ett "friläge" mellan alla växlar på MCn.
Om du skiter i kopplingen så blir det ju duktigt påfrestningar när vartalsbytet ska ske helt utan fjädrerupptaging i kopplingen på otroligt kort tid.
Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |