Växla utan koppling?

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Om jämför man 2 hojar, den ena kopplar och den andra kör med QS.
Så gör hojen med QS ett skutt framåt vid varje växling
.

Självklart blir det skutt frammåt vid varje växling om bara slår in den med fullgas utan koppling, klar det går fortare.

Motorn har ju lagrat massor med rörelseenergi i form av rotation.

Hela den energin slår du ju rakt in klorna du ser på bilden på en millisekund.

Medan den som kopplar får köra med kopplingsslir i 30 meter. Om han dessutom slår av på gasen vid växlingen så tappar han när motorn ska börja leverera också.
Med 2-3 växlingar på en lång raka så räcker gott och väl för att ta sig om och köra ifrån.
.

Håller med till 100%, här får ju kopplingen sköta utjämingen över 30 meter istället för att kuggarna ska sköta samma utjämning på 0.0001 sek.

Vad gäller slitaget på växellådan så skiljer det nog inte så värst mycket. Dessutom är väll inte en service med byte av slitdelar det dyraste med att äga en hoj.

Där håller jag inte med riktigt, de flesta normala förare tycker inte att kugghjulen/klorna i växellådan är normala slitdelar.

Gearbox.jpg
 
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Det som gör att man kan växla upp utan att använda kopplingen är att man ändrar drivriktningen i lådan. Från att motorn levererar kraft ut till växellådan till, när man släpper gasen, att utgående axeln levererar kraft till motorn. Mellan dessa på lägen finns ett "friläge".

Det friläget känner du när du står stilla och har växel i. Om du går fram med hojen så tar det stopp och när du rullar bakåt, känner du att man kan rulla bak en bit innan det tar stopp igen.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Det som gör att man kan växla upp utan att använda kopplingen är att man ändrar drivriktningen i lådan. Från att motorn levererar kraft ut till växellådan till, när man släpper gasen, att utgående axeln levererar kraft till motorn. Mellan dessa på lägen finns ett "friläge"..

Ja, det är ju klon i bilden ovan som rycks ut ur ena kugghjulet till höger och pressas in i det vänstra kugghjulet av gaffeln som sysn i bilden.

Det friläget känner du när du står stilla och har växel i. Om du går fram med hojen så tar det stopp och när du rullar bakåt, känner du att man kan rulla bak en bit innan det tar stopp igen.

Det är väl slacket i kedja och kugghjul som uppstår at spelet i dessa och inte något "friläge."

Det friläga jag pratar om är att kulissen/gaffeln måste dra ut klon ur ena kugghulet innan den kan pressa in den i nästa, annars skulle lådan låsa.
 

Skäggo

Bannad
Gick med
2 Sep 2010
Ort
Varberg
Hoj
Yamaha Majesty 400
Det som gör att man kan växla upp utan att använda kopplingen är att man ändrar drivriktningen i lådan. Från att motorn levererar kraft ut till växellådan till, när man släpper gasen, att utgående axeln levererar kraft till motorn. Mellan dessa på lägen finns ett "friläge".

Det friläget känner du när du står stilla och har växel i. Om du går fram med hojen så tar det stopp och när du rullar bakåt, känner du att man kan rulla bak en bit innan det tar stopp igen.

Ändrar drivriktning?
Friläge mellan drivning och motorbroms?
Rulla hojen fram och tillbaka?
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Ja, det är ju klon i bilden ovan som rycks ut ur ena kugghjulet till höger och pressas in i det vänstra kugghjulet av gaffeln som sysn i bilden.



Det är väl slacket i kedja och kugghjul som uppstår at spelet i dessa och inte något "friläge."

Det friläga jag pratar om är att kulissen/gaffeln måste dra ut klon ur ena kugghulet innan den kan pressa in den i nästa, annars skulle lådan låsa.

Friläget jag pratar om finns även i en växellåda som är urmonterad ur motorn, så det beror inte på slacken i kedjan. Det är "klorna" som har detta spel. Därför går det att växla utan koppling uppåt.
På bilden ser du dessa "klor" eller ingrepp som det heter. När drivriktning ändras måste ingreppen byta ingrepp.

undercut.gif

Ändrar drivriktning?
Friläge mellan drivning och motorbroms?
Rulla hojen fram och tillbaka?

Vad menar du?
 
Last edited:

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Friläget jag pratar om finns även i en växellåda som är urmonterad ur motorn, så det beror inte på slacken i kedjan. Det är "klorna" som har detta spel. Därför går det att växla utan koppling uppåt.
På bilden ser du dessa "klor" eller ingrepp som det heter. När drivriktning ändras måste ingreppen byta ingrepp.

undercut.gif


Ok men för mig är det inte ett "friläge" det är ett glapp/slack i lådan.

Men min grunduppfattning kvarstår.

Vid växling så ska ju kugghjulen byta vartal på kanske 12000 rpm -> 10.000 rpm på 0.01 sek när du smackar i klorna i kugghjulet.

Har du kopplingen intryckt är det bara kugghjulet/axeln som behöver byta varvtalet 2000 rpm på 0.01 sek, motorn har sedan 30 meter på sig att byta varvtal när du släpper kopplingen.

Om jämför man 2 hojar, den ena kopplar och den andra kör med QS.
Så gör hojen med QS ett skutt framåt vid varje växling

Skiter du i kopplingen så sitter ju hela motorn ihop med axeln och ska byta vartal på 2000 rpm på 0.01 sek.

Klart det blir enorma krafter/påfrestninar/slitage på grejjerna på samma gång som det går "snabbare".

Ok, du menar ett glapp det förklarar det, men menar du ändra drivriktning som i att momentet flyttas? inte snurra baklänges ala back.

Ändra driv-rikning har inte med rotationen att göra, utan är riktningen från vänster -> höger i bilden
 
Last edited:

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Man behöver egentligen bara lyssna och känna för att avgöra om växlingen är snäll eller inte mot lådan. Hård smäll -> klackarna träffar varandra med mycket fart -> slitage.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Håller med till 100%, här får ju kopplingen sköta utjämingen över 30 meter istället för att kuggarna ska sköta samma utjämning på 0.0001 sek.


Fast nu är det inte kuggarna som får ta den smällen. Det är "klorna" (eller vad det heter) som är mellan dreven. Som Aelm visar på sin bild.
Och det som slits på dom är att kanterna blir rundade. Och det blir dom när man inte får i växlarna som man vill. Så man lixom skrapar klorna mot varandra. Och det kan man göra oavsett om man använder koppling eller inte.

Att gafflarna blir slitna, är för att man är hårdhänt när man växlar, oavsett koppling eller inte.
 
Last edited:

Zartax

Sporthojsnörd
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha 1100 Virago 96'
Nu är jag inte med riktigt. En MC låda har väl visst ett "friläge mellan" varje växel även om du inte kan stanna i det läget utom mellan 1:an och 2:a pga att det är så extremt litet mellan övriga växlar i kulissen.

Om man tittar i bilden tex så måste kulissen/växelföraren dra ur en klo ur ett kugghjul innan den kan putta i nästa klo i nästa kugghjul annars skulle ju lådan tvärlåsa om två kugghjul ligger i för två olika växlar på en gång.

Det är ju under dessa millisekunder från det att klo 1 har släppt till klo två pressa in i nästa kugghjul som motorn måste byta varvtal med kanske 1000 rpm.

Eller är jag helt fel ute :confused:

Jo, precis. Varvtalet på motorn ändrast automatisk pga. mekanisk begränsning när du byter växel. Det är inget du behöver göra aktivt själv vilket det har verkat som vissa innan har trott. Det är ju bara när du kopplar och motorns varvtal är oberoende av hjul och växellåda som du kan och bör justera motorns varvtal när du växlar. Om du inte kopplar så tvingas motorn till rätt varvtal när växeln går i. Det var bara det jag ville anmärka på.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Fast nu är det inte kuggarna som får ta den smällen. Det är "klorna" (eller vad det heter) som är mellan dreven. Som Aelm visar på sin bild.
Och det som slits på dom är att kanterna blir rundade. Och det blir dom när man inte får i växlarna som man vill. Så man lixom skrapar klorna mot varandra. Och det kan man göra oavsett om man använder koppling eller inte.

Jag som är slarvig bara när jag säger kuggar/klor, det sitter ju klor på kugghjuet också som klorna man ser på bilden greppar i.

Och när klorna blir slitna/rundade ligger inte växeln kvar längre i läge ....

Min övertygelse är att klorna har mycket större chans att leva länge om man alltid använder kopplingen.
 
Last edited:

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trosa
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
hur ofta byter du oljan? , medelvarvtal i dina växlingar? , köpte du hojen ny och har kört alla 4,8k själv? :va

jag har nog skippat kopplingen när ja körde moppe (tzr 50) pga trasig vajer , men inte på hojen, ja vet ju att de går såklart men frågan är , är det värt de , om man (som jag oftast gör vid växling) ligger på ~10 000 rpm och växlar utan koppling kan det ju knappast va finaste fisken för låddan , om man bara dippar nån bråkdel av en sekund ?

eller ?:confused:

Sorry för ett lite sent svar...
Nu 6.000 mil, jag har haft den sedan ny, följer serviceintervallen på 600 mil, fortfarande ORGINAL koppling, växlar lika bra som ny och jag växlar mellan 10.000 och 13.500 beroende på om det är normalbråttom eller jättebråttom...
Däremot vet jag fler än en kopplingsfascist som fått byta, flera ggr.
Någon pratade om att inte vilja köpa tex min hoj, lungt, jag tror den är mer eller mindre osäljbar när jag planerar nästa hojköp, då ska den ha passerat 10.000 mil...
Eller så är den så billig att ingen bryr sig om hur jag växlat!

Fredrik:D
 

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Ort
Lidingö
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Lite sent svar? :D

Uppdaterat svar från yours truly: QS.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Tänkte riva upp denna tråd och se om det finns något konsensus.

Har hört en del om denna typ av växling och prova lite idag på väg hem från affären. Blev lite förvånad när det funkade och upplevde det som att gå fortare och smidigare än när jag kopplade. Blev såklart fascinerad och växlade när med koppling och prova upp igen flera gånger utan koppling. Vissa gånger gick det dock sämre och den ville inte växla när jag drog av med gasen. Jag försökte dock växla upp och dra av samtidigt.

Min fundering är om det kan vara skadligt, det blev ju inget rassel när jag misslyckades utan växelspaken var ju mer stum bara. Jag upplevde ju även att växlingen var rätt lugn när jag körde utan koppling, då gjorde jag det runt 3-5k rpm.
 

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Ort
Katrineholm
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
Tänkte riva upp denna tråd och se om det finns något konsensus.

Har hört en del om denna typ av växling och prova lite idag på väg hem från affären. Blev lite förvånad när det funkade och upplevde det som att gå fortare och smidigare än när jag kopplade. Blev såklart fascinerad och växlade när med koppling och prova upp igen flera gånger utan koppling. Vissa gånger gick det dock sämre och den ville inte växla när jag drog av med gasen. Jag försökte dock växla upp och dra av samtidigt.

Min fundering är om det kan vara skadligt, det blev ju inget rassel när jag misslyckades utan växelspaken var ju mer stum bara. Jag upplevde ju även att växlingen var rätt lugn när jag körde utan koppling, då gjorde jag det runt 3-5k rpm.

Först, hur stavar du igentligen? Men frånsett det så ska du givetvis släppa lite på gasen när du växlar upp utan koppling och enligt mig så är det inte skadligt för växellådan. Quickskifter funkar så att den stänger motor för en stund, tändning eller bränsle.
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Först, hur stavar du igentligen? Men frånsett det så ska du givetvis släppa lite på gasen när du växlar upp utan koppling och enligt mig så är det inte skadligt för växellådan. Quickskifter funkar så att den stänger motor för en stund, tändning eller bränsle.

Hur jag stavar; pratar du om mitt ena stavfel där jag skrivit 'när' istället för 'ner'? Var det så hemskt att det krävdes att kommentera? Bäst jag kommenterar var du lärde dig grammatik? "... stänger motor för en stund..."? Man blir ju tokig här ibland. Men jag får tacka för svaret iaf.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Hojen ska väll vara utrustade med QS? om jag inte har fel... annars är det rätt korkat att skippa kopplingen, just sayin :dummer

https://www.youtube.com/watch?v=X9peEoViUrA

De flesta QS stänger bara av tändingen eller liknande, så skillnaden mot att växla utan koppling utan QS är närmast akademiskt om man inte stampar i växlarna med en stor mängd våld. Ska man växla utan koppling utan våld så måste man släppa av gasen, och vips så är det lite som QS. QS gör det effektivare bara.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Tänkte riva upp denna tråd och se om det finns något konsensus.

Har hört en del om denna typ av växling och prova lite idag på väg hem från affären. Blev lite förvånad när det funkade och upplevde det som att gå fortare och smidigare än när jag kopplade. Blev såklart fascinerad och växlade när med koppling och prova upp igen flera gånger utan koppling. Vissa gånger gick det dock sämre och den ville inte växla när jag drog av med gasen. Jag försökte dock växla upp och dra av samtidigt.

Min fundering är om det kan vara skadligt, det blev ju inget rassel när jag misslyckades utan växelspaken var ju mer stum bara. Jag upplevde ju även att växlingen var rätt lugn när jag körde utan koppling, då gjorde jag det runt 3-5k rpm.

Jag använder bara koppling vid nedväxling, som min körlärare lärde mig då det begav sig. Ingen av mina hojar har tagit skada, inte heller hans africa twin eller Suzuki gsx 750 som båda gått runt 10000 mil.
Lägg lite lätt tryck på växelpetaren, släpp av gasen och känn växeln hoppa i mjukt o fint!
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top