Helldriver
Ny medlem
Om jämför man 2 hojar, den ena kopplar och den andra kör med QS.
Så gör hojen med QS ett skutt framåt vid varje växling
.
Självklart blir det skutt frammåt vid varje växling om bara slår in den med fullgas utan koppling, klar det går fortare.
Motorn har ju lagrat massor med rörelseenergi i form av rotation.
Hela den energin slår du ju rakt in klorna du ser på bilden på en millisekund.
Medan den som kopplar får köra med kopplingsslir i 30 meter. Om han dessutom slår av på gasen vid växlingen så tappar han när motorn ska börja leverera också.
Med 2-3 växlingar på en lång raka så räcker gott och väl för att ta sig om och köra ifrån.
.
Håller med till 100%, här får ju kopplingen sköta utjämingen över 30 meter istället för att kuggarna ska sköta samma utjämning på 0.0001 sek.
Vad gäller slitaget på växellådan så skiljer det nog inte så värst mycket. Dessutom är väll inte en service med byte av slitdelar det dyraste med att äga en hoj.
Där håller jag inte med riktigt, de flesta normala förare tycker inte att kugghjulen/klorna i växellådan är normala slitdelar.
Last edited: