Växla utan koppling?

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
quick shifter, är det när man håller fullgas, kopplar och växlar samtidigt, händer att jag gör det.

NÄ,en quickshifter bryter tändningen under 65 millisec och sitter kopplat till en tryckavkännare på vxllänkaget.
du använder inte koppling.
sedan om du har en strain gaige switch så kan du koppla i yec och hrc härvorna en shiftblip och då höjer den varvtalet vid nedväxling men de shifterna har precis börjat bli tillgängliga och kräver ett magnetimarelli spjällhus,kostar runt 100 tusen bara.
med ridebywire tekniken kommer detta inom ett par år bli tillgängligt utan sådana spjällhus.

det växlingsförfarandet du beskriver brukar kallas för fullgasväxling,fullspeedgeering,fattar inte varför 9om man översätter det:brinnerup

Lee.friedlander

Ny medlem
Gick med
30 Mar 2010
Hoj
ducati superbike 848 KTM 625smc
NÄ,en quickshifter bryter tändningen under 65 millisec och sitter kopplat till en tryckavkännare på vxllänkaget.
sedan om du har en strain gaige switch så kan du koppla i yec och hrc härvorna en shiftblip och då höjer den varvtalet vid nedväxling men de shifterna har precis börjat bli tillgängliga och kräver ett magnetimarelli spjällhus,kostar runt 100 tusen bara.
med ridebywire tekniken kommer detta inom ett par år bli tillgängligt utan sådana spjällhus.

det växlingsförfarandet du beskriver brukar kallas för fullgasväxling,fullspeedgeering,fattar inte varför 9om man översätter det:brinnerup

hur skadligt är fullgasväxling??

V-Kamikaze

My Lifestyle Determines My Deathstyle
Gick med
25 Apr 2007
Hoj
Snabbaste 1000cc i Uppsala
Varför ska du ens strunta i kopplingen? Ska du låta hojen gå på gata så kan du lika gärna koppla.

Och dåren som svamla om nedväxlingar kan ju sluta tips för allas skull.

MBN_MAN

Ny medlem
Gick med
5 Aug 2008
Hoj
Yamaha TTE 1996
Shit pommfritt, varje dag lär man sig något nytt. När jag stormar fram med 125:an känns det brutalt att inte använda kopplingen, men dock vid motacceleration klickar dem i ganska fint och varvtalet shiftar bara på ett spel av knappt tusen varv.

Antar att det blir en helt annan känsla när man bestiger tyngre hojjar.

Det jag sa om slitaget i växellådan är något jag hört från farsan nån gång nr vi snacka om just nedväxling utan koppling, något som går men inte var så nyttigt. Fast nu när jag tänker efter så nämde han nog det där med att det var tvärtom, bättre med uppväxling.

Aja, ägd var bara förnamnet, men nu vet jag;) tack för seriösa förklaringar:tummenupp

Henry^

1
Gick med
25 Nov 2008
Hoj
Nada
På crosshoj startar jag bara med koppling. Att använda den vid växling är bara onödigt och tar tid. På väghoj är det ju inte riktigt samma tempo och varvtal så där är det koppling som gäller för mig!

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97

Var på MClive idag i gbg Och BMW hade i alla fall en hoj där som använde sig av qiuckshift. bara att hålla fullgas och peta i växel efter växel. hur smidigt som helst fungerade det. mkt trevligt. tror inte att den bmw kostade 100 lakan extra för att den hade quickshift

på min gamla ninja gör jag ibland uppväxlingar utan att koppla gör då som några skrivit att jag bara släpper av lite på rullen en snabbis för att växeln ska klicka i. växlar inte gärna ner utan att koppla, endast av misstag har det hänt:gnissla. lådan är lika fin eller lika dålig som när jag köpte hojen så jag tror att det är lugnt att man växlar upp utan att koppla.

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
Var på MClive idag i gbg Och BMW hade i alla fall en hoj där som använde sig av qiuckshift. bara att hålla fullgas och peta i växel efter växel. hur smidigt som helst fungerade det. mkt trevligt. tror inte att den bmw kostade 100 lakan extra för att den hade quickshift

på min gamla ninja gör jag ibland uppväxlingar utan att koppla gör då som några skrivit att jag bara släpper av lite på rullen en snabbis för att växeln ska klicka i. växlar inte gärna ner utan att koppla, endast av misstag har det hänt:gnissla. lådan är lika fin eller lika dålig som när jag köpte hojen så jag tror att det är lugnt att man växlar upp utan att koppla.

Men läs en gång till vad han skrev.
QS har funnits på tillbehörsmarknaden men det är inte vad Igelhammar nämde som kostar fläsk med pengar. Det är motorstyrningen som "mellangasar".

Licious

Själv e bäste dräng
Gick med
29 Jun 2005
Hoj
Suzuki DR650 -97
Men läs en gång till vad han skrev.
QS har funnits på tillbehörsmarknaden men det är inte vad Igelhammar nämde som kostar fläsk med pengar. Det är motorstyrningen som "mellangasar".

Shit pommes. ber om ursäkt för det. ger mig själv en :fatta!
fel tid på dygnet för mig nu om jag ska skylla på ngt.
än en gång sorry

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Koppling när man växlar upp? Varför då?Jag brukar använda kopplingen när jag växlar från ettan till tvåan då hojen gärna hoppar i friläge xD Men annars ser jag ingen anledning till att använda kopplingen vid uppväxling :confused:

Micke65

Rrrrr
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
Yamaha mt-10Sp
Ja, köppling mellan 1an och 2an sen så är det bara en smaksak ;) Det är nästan så att växlarna glider i ännu finare utan koppling .

Köppla vid nedväxling om du är rädd om lådan ..

Speedy

Potatoesmc.com
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR1000 -06, svart, snabb
3.600 mil på moppen, använder kopplingen när jag lägger i 1an när jag står still och alltid när jag växlar ner, aldrig upp!
Inget märkbart slitage än iaf, orkar bara inte koppla, det går lättare att bara släppa gasen...

Fredrik:tummenupp

martikainen

svarta åskan
Gick med
22 Mar 2009
Hoj
09 Kawa ER-6n Black
Detta måste testas! Låter ju lite smidigt att kunna utnyttja någon gång om vänsterhanden är upptagen (med vad kan man fråga sig).

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Detta måste testas! Låter ju lite smidigt att kunna utnyttja någon gång om vänsterhanden är upptagen (med vad kan man fråga sig).

Till exempel om man kör en hoj med mycket motor och upprätt körställning kan det kännas bra att hålla hårt om båda handtagen när man vrider på lite. :tummenupp

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Jag kopplar aldrig varken upp eller ned, har gått superbra hittils.

Växeln smiter smidigt ned om man gör det vid rätt tillfälle, annars så går det ju inte att få ned den om man inte stampar och klart då går säkert grejerna sönder...

Men då får man ju skylla sig själv....Lite feeling kan vara bra ibland...

RandomDude

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jun 2004
Hoj
Triumph Street Triple R -13
Vad vinner man på att inte koppla när man växlar ner (förutom att slippa lifta fingret och flytta det 2 cm till kopplingshandtaget)? :rolleyes:

Tycker det bara borde ge en instabilare körning med risk för låsning av bakhjulet pga. motorbromsen. :va

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
Jag kopplar aldrig varken upp eller ned, har gått superbra hittils.

Växeln smiter smidigt ned om man gör det vid rätt tillfälle, annars så går det ju inte att få ned den om man inte stampar och klart då går säkert grejerna sönder...

Men då får man ju skylla sig själv....Lite feeling kan vara bra ibland...
Motorbroms är bra och dosera med koppling är också bra.

Nut's

BADASS MOTHERFUCKER
Gick med
11 Dec 2005
Hoj
BMW S1000rr
Glöm inte att de sliter mindre på drivpaketet också att fullgasväxla:såjaponken

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Kopplar mellan ettan och tvåan samt ned. Inte i övrigt.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC