Vågar man handla online på fc-moto.de?

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Någonsom har beställt fårn fc under helgen? Beställde i söndags men inget har hänt sen dess. Har försökt ringa dom ett flertal gånger men ingen svarar.

collo

Motorvägsfilosofi
Gick med
24 Mar 2007
Hoj
R1
Någonsom har beställt fårn fc under helgen? Beställde i söndags men inget har hänt sen dess. Har försökt ringa dom ett flertal gånger men ingen svarar.

Ta det lugnt. Det tar ett tag, och de är dåliga på att svara i telefon oftast.

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Beställde kl 02 den 28de o fick de kl 14 den första... så tog la inte ens 5 dagar...

Jag funderar på hur det här med ups går till, ringde dom dig innan dom levererade? Fick du skriva med ditt telenummer i ordern eller tog dom den som finns på ditt konto? Skrev du ditt nummer med +46xxx?

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Jag funderar på hur det här med ups går till, ringde dom dig innan dom levererade? Fick du skriva med ditt telenummer i ordern eller tog dom den som finns på ditt konto? Skrev du ditt nummer med +46xxx?

Ja ups ringer nån timme innan o bekräftar att man är hemma, jag hade ett konto sen tidigare där jag tror jag skreve i mitt nr, isf skriver jag alltid 0046xxxx, de fattar ändå vilket nr som e rätt så de spelar inte så stor roll bara man har rätt riktnr o telenr.
Fast idag ringde faktiskt ups på mitt hemnr så de har själva sökt upp mitt hemnr me hjälp av adress o namn.

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Yamaha r6-03 (skrot), Honda CBR 600 rr - 03 (såld)
Andra gången gillt med fc-moto för min del.. Beställde för ganska exakt ett år sen och fick då vänta i 12-15 dagar på mitt skinnställ och stövlarna kom inte inom 2 månader, så då tröttnade jag..
Igår lade jag in en order vid 17:14.. 17:22 var det avklarat hos dom och ups beräknar komma hit imorrn :yoparty

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Andra gången gillt med fc-moto för min del.. Beställde för ganska exakt ett år sen och fick då vänta i 12-15 dagar på mitt skinnställ och stövlarna kom inte inom 2 månader, så då tröttnade jag..
Igår lade jag in en order vid 17:14.. 17:22 var det avklarat hos dom och ups beräknar komma hit imorrn :yoparty

Dina prylar måste ha funnits i lager då. Det har inte blivit någon uppdatering på min beställning sen jag la in den i söndags. Antagligen finns inte handskarna eller hjälmen i lager.

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Dina prylar måste ha funnits i lager då. Det har inte blivit någon uppdatering på min beställning sen jag la in den i söndags. Antagligen finns inte handskarna eller hjälmen i lager.

Precis, det stämmer så bra så!
Huvudtipset nr 1 om man ska handla där är väl att kika innan om det finns i lager (om man orkar), annars kan man få vänta i oändligheter... Men det är ju rätt logiskt..

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Många olika åsikter om fc-moto här i tråden och i några andra dottertrådar i samma ärende...

För att underlätta för er som funderar på att beställa följer här en liten sammanfattning!

Så här beställer du från fc-moto:

1. Prova ut storlekar i svenska butiker och minns dessa samt modell.

2. Surfa in på www.fc-moto.de och klicka på engelska flaggan om du är obekant med germanska språket.

3. Hitta det du vill ha och skriv ner modell samt storlek.

4. Ring dem (från skype är billigt) och fråga sakta på engelska om varorna du vill ha finns klara att skicka. Fråga gärna om priset - tyskarna är inte omöjliga..

5. Lägg en order och välj att betala med kort direkt om du inte vill fixa fram 10-20 k i kontanter att betala vid dörren. Väljer du att hämta ut paketet finns antagligen möjlighet att betala med kort. Du har ingen fördel i att betala vid dörren på så sätt att man kan kontrollera innehållet; UPS (transportföretaget) tar aldrig med sig varan tillbaka ändå.

6. Du får orderstatusmail från fc-moto i omgångar tills dess att det skickats därifrån och nästa statusuppdatering kommer då från UPS som levererar varan. Lämna nummer vid ordern så kan UPS ringa upp dig och berätta när de tänker dyka upp.

7. Ä något fel på varorna? Kontakta fc-moto per telefon.

Vissa har fått vänta länge på sina paket. Detta beror antagligen på att varorna inte finns i butiken och måste beställas. Att det framgår på websidan att varorna finns i lager, är kanske inte helt att lita på och inte heller är mailkonversation att föredra. Det är lätt som svensk medborgare att tro att en stormakter som tyskland skulle kommit lika långt vad gäller användande av e-post och websidor som ständigt är up to date. Men jag är inte så säker på det.

Kontentan:

Givetvis blir det bökigare att returnera varor till ett annat land = chansa inte på storlekar och oprövade modeller.

Ringer du och kontrollerar att varorna finns att skicka har du grejerna inom en vecka.

Maila inte.

:tummenupp

Citerar mig själv.. Gjorde detta inlägg för att slippa den diskussionen som bommar upp igen...

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Fick precis tag på fc på telefon. Fick lite dryg ton av killen som svarade men han måste ha fått 20 likadana samtal om ordrar idag, så jag kan förstå honom :D
Grejerna skickas först nästa vecka pga att dom har så många beställningar att ta hand om. Men allt finns iaf i lager som tur är.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Mig ringde de igår och sa att det inte fanns i lager och att det skulle ta ca 2 veckor extra. Jag beställde i lördags. DET kallar jag service!
(Killen ringde kl 21:45, så jag tror de går på övertid där nere nu :D )
Håll i hatten, det kommer dyka upp.

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj

Jag fick min hjälm nyss, men UPS ringde inte mig innan, som dom gör till många andra. Hade också lämnat mitt nr, så jag antar att man inte kan vara helt säker på att dom ringer innan :confused:

kurre3

Det är visst nån som är tillbaka...=)
Gick med
9 Mar 2005
Hoj
990 SMT
Jag fick min hjälm nyss, men UPS ringde inte mig innan, som dom gör till många andra. Hade också lämnat mitt nr, så jag antar att man inte kan vara helt säker på att dom ringer innan :confused:

Nej de ringde inte mig heller faktiskt. Vad man kan göra är att ringa deras kundtjänst och lämna fraktnummer eller nåt sånt och få en tid när de tänkt komma...

AndreasNo

Bannad
Gick med
11 Jul 2006
Hoj
CBR600RR -03
Man får ju faktiskt ett sändningsnummer som man kan kolla upp på UPS sida där de står vart paketet är och när det räknas komma fram...
O e man inte hemma när de kommer så ringer dem eller kommer nästa dag...

pebj

Ny medlem
Gick med
11 Oct 2005
Hoj
...inköp på gång!
Jag antar att det är mer vanligt att dom ringer när det gäller kontant betalning.

£m£li£

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2006
Hoj
Jag betalade kontant, så jag tror inte det har med det att göra heller.. Jag fick ju ett mejl från UPS där det stod att det var beräknat till idag, men inte vilken tid...

MickeSthlm

Guest
Har beställt två gånger från Fc-moto och det har fungerat klockrent. Ena gången betalade jag med kort och andra gången kontant vid dörren. Ups ringde båda gångerna och bestämde leveranstid.

Från beställning till att jag fick grejerna tog det högst en vecka båda gångerna.

Lider med er som får vänta månader...

trify

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2007
Hoj
R6 -06
Undrar om någon har vågat vara fräck nog att välja nått land som inte är med i EU. Man kan ju skicka det till sverige men välja typ norge under "tax area" så slipper man ju 19% skatt.

Nån som vågat testa och vet om det fungerar.

Hmmm... kanske skulle frågat innan jag beställde :p men kunde inte hålla mig längre. Blev ett A-stars Octane 2PC suit och ett par SP2-gloves.. weeeeeeeeee :)

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping