Vågar man handla online på fc-moto.de?

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Det är synd att dom har så dålig kundservice, för även om det egentligen inte strulade den här gången så gör bristen på kommunikation att jag tvekar att ha med dom att göra i framtiden. Å andra sidan så gick det som sagt fort att annulera ordern.

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
Beställde en jacka i söndags och igår kom den. Alltid funkat bra när jag handlat där! Största problemet är att de använder UPS som transportföretag. Helt sjukt dåliga arbetsrutiner, om man inte är arbetslös och sitter hemma hela dagarna och kan vänta på leveransen.

Men FC moto har funkat perfekt för mig!

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Beställde en jacka i söndags och igår kom den. Alltid funkat bra när jag handlat där! Största problemet är att de använder UPS som transportföretag. Helt sjukt dåliga arbetsrutiner, om man inte är arbetslös och sitter hemma hela dagarna och kan vänta på leveransen.

Ja eller så väljer man leverans till jobbet. ;)

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Lyckas inte genomföra ett köp.

Får bara:

"The financial institution has declined the transaction. Please check the data you have entered."

Har provat 2st olika kort från två olika banker (ett VISA och ett MC). Samma felmeddelande på båda.

Inget fel på "the data" och det finns tillräckligt med stålar på båda korten för att täcka köpet. Var tom i kontakt med banken som jag har VISA-kortet på, och de kunde inte se några "declines" eller andra problem i sina system.

Drog iväg ett mail till FC, men efter att ha läst delar av den här tråden så lär man väl inte få något svar i rimlig tid.

Nåja, får beställa lokalt istället då. Har som princip att inte sponsra företag som har undermålig kommunikation/kundservice.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Lyckas inte genomföra ett köp.

Får bara:

"The financial institution has declined the transaction. Please check the data you have entered."

Har provat 2st olika kort från två olika banker (ett VISA och ett MC). Samma felmeddelande på båda.

Inget fel på "the data" och det finns tillräckligt med stålar på båda korten för att täcka köpet. Var tom i kontakt med banken som jag har VISA-kortet på, och de kunde inte se några "declines" eller andra problem i sina system.

Drog iväg ett mail till FC, men efter att ha läst delar av den här tråden så lär man väl inte få något svar i rimlig tid.

Nåja, får beställa lokalt istället då. Har som princip att inte sponsra företag som har undermålig kommunikation/kundservice.

Har du fixat så korten är verified?

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Ja eller så väljer man leverans till jobbet. ;)

Vafan.. har ju beställt skor därifrån i veckan.. är UPS en sån där senil budfirma som kommer mitt på dagen och tror att man ska vara hemma? Måste man åka och hämta annars, eller skickas det tillbaka till Tyskland?

Kanske svårt att tro, men det finns faktiskt hojåkare som inte går på bidrag och faktiskt jobbar om dagarna...

Freddeboy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R
Vafan.. har ju beställt skor därifrån i veckan.. är UPS en sån där senil budfirma som kommer mitt på dagen och tror att man ska vara hemma? Måste man åka och hämta annars, eller skickas det tillbaka till Tyskland?

Kanske svårt att tro, men det finns faktiskt hojåkare som inte går på bidrag och faktiskt jobbar om dagarna...

Du kommer få ett mail med ett trackingnummer där du kan följa paketet via UPS. Där kan du ändra adress typ till jobbet om det passar bättre eller om du vill att de ska komma en specifik dag. Deras utdelning sker mellan typ 09-19 utan att ge någon tidsangivelse eller ringer innan, så bäst att sitta hemma och uggla i soffan tills de ringer på dörren. De delar ut paketet tre gånger sen får du hämta upp det på deras central. Ser att du bor i Stockholm så det är nog där nånstans vid deras central du få åka då så det är nog inte så farligt. Värre om man bor på nån mindre ort utan UPS-central, då kan man få åka 30 mil för att hämta skiten.

Min erfarenhet av FC-moto är att finns grejerna och det inte är nått problem så äre smidigt. Beställde en hjälm och fick hem den på 4 dagar. Finns inte grejerna på lager måste de vänta på att prylarna kommer in vilket kan det dröja. Deras kundservice är det sämsta och trögaste jag upplevt.

Ytterligare en sak gällande UPS. Tog du "pay on delivery" så är det exakta kontanter som gäller när paketet kommer. De tar ej kort utan äre 3487:- som det kostar så behöver du ha det då de ej har växel. Detta upptäckte jag den tråkiga vägen

Last edited:

Freddeboy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R
De är båda verified (kom dock aldrig så långt) och båda korten är aktiverade för internet-handel och handel i Europa.

Har handlat från flera olika företag och länder utan problem, men när jag försökte på Fcmoto gick jag på patrull. De verkar vara nått med deras betaltjänst som ej fungerar med "Verified by Visa". Egentligen är ju bara det en extra säkerhet som vissa företag har och finns inte den tjänsten ska kortet användas som vanligt med namn, nummer och CVC-kod. Detta verkar dock inte fungera med deras sida av nån anledning.

Kör med betala vid leverans annars. Känns ändå säkrare då de kan dröja med leveransen och du slipper ligga ute med pengar.

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000

Håller med till 100%. Bara bra erfarenheter av FC-Moto men ups e ju värdelösa.

Shrimp

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2011
Hoj
Honda CBR 600F4
Ytterligare en sak gällande UPS. Tog du "pay on delivery" så är det exakta kontanter som gäller när paketet kommer. De tar ej kort utan äre 3487:- som det kostar så behöver du ha det då de ej har växel. Detta upptäckte jag den tråkiga vägen

Fan vad bra att jag såg detta, hade inte en tanke på att det inte skulle gå att betala med kort... :3freak
Är du helt hundra på detta?

Freddeboy

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R
Fan vad bra att jag såg detta, hade inte en tanke på att det inte skulle gå att betala med kort... :3freak

Ja 100% säker då jag själv trodde det gick när budet kom och stod där med paniken i ansiktet när budet sa att de ej tar kort utan det är kontanter som gäller. Tror det står "cash on delivey" från Fc-Moto när jag tänker till men reflekterade ej över det.

Sigvardo

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2011
Hoj
KTM 690

Det går att betala med kort om man vill. UPS eller UPS underleverantör tar kontakt med dig när paketet är på väg att bli levererat. Då säger du bara att du vill betala med kort. Då får du ringa till UPS och uppge ditt kortnummer så att dom kan dra pengarna från kortet innan dom kommer med paketet.

Så har jag gjort de senaste 2 gångerna jag fått leverans. Inga problem alls :tummenupp

hedan17

Who dares wins
Gick med
29 Dec 2006
Hoj
KTM 790 Duke
��
Kanske svårt att tro, men det finns faktiskt hojåkare som inte går på bidrag och faktiskt jobbar om dagarna...[/QUOTE

Japp du ska sitta hemma, eller på jobbet, på exakt samma plats 9-18 och vänta på ditt paket. Att kunna få ett sms eller tfn samtal typ 1 Tim innan är omöjligt. Alltså kundfocus noll! Men jag fick ändra adress till en vän som har ett så tråkigt jobb att hon är på samma plats hela dagarna ;)

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09

Därför man väljer att få det till jobbet.

Nämn ett transportbolag som inte kommer dagtid. ;)

Leveransförsök sker tre dagar i rad men efter första försöket kan du adressämdra, hämta själv o dylikt.
Du måste aldrig hämta, inget tvång. Du kan alltid begära fler leveransförsök till samma eller ny adress. :)

Du kommer få ett mail med ett trackingnummer där du kan följa paketet via UPS. Där kan du ändra adress typ till jobbet om det passar bättre eller om du vill att de ska komma en specifik dag. Deras utdelning sker mellan typ 09-19 utan att ge någon tidsangivelse eller ringer innan, så bäst att sitta hemma och uggla i soffan tills de ringer på dörren. De delar ut paketet tre gånger sen får du hämta upp det på deras central. Ser att du bor i Stockholm så det är nog där nånstans vid deras central du få åka då så det är nog inte så farligt. Värre om man bor på nån mindre ort utan UPS-central, då kan man få åka 30 mil för att hämta skiten.

Min erfarenhet av FC-moto är att finns grejerna och det inte är nått problem så äre smidigt. Beställde en hjälm och fick hem den på 4 dagar. Finns inte grejerna på lager måste de vänta på att prylarna kommer in vilket kan det dröja. Deras kundservice är det sämsta och trögaste jag upplevt.

Mycket fel i det du skriver men många svar finns ovan i svaret till Peter.

Du kan visst betala med kort. ;) Gäller bara att ringa in och säga att du vill betala med kort så löser vi det utan problem.

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
Aprilia Shiver
Ja hörde av en kompis att de drar svensk moms på grejerna man köper. Alltså, man klickar i allt man skall ha men sedan i "kassan" så justeras priset med en extra procentsats som motsvarar svensk moms. Är det så och skall det vara så?

Dimebag

Medlem
Gick med
25 Mar 2013
Hoj
Aprilia Shiver
Yes, korrekt. Vi har högre moms här i sverige, så den läggs till när man bestämt att grejorna skall skickas hit.

Å fan. Jag trodde att vi hade fri handel på varor inom EU. Alltså, om jag åker ner till Tyskland och köper grejerna själv, menar du att jag skall betala moms på det när jag korsar gränsen då?

Edit: Okej, jag googlade
"Om butiken du handlar från säljer produkter (via distanshandel) till Sverige för mer än 320 000 kronor per år är de skyldiga att betala moms i Sverige. Handlar du från exempelvis Amazon.co.uk får du betala svensk moms (25 %) istället för engelsk (17,5 %). Som du ser är skillnaden i momssats inte stor, men den kan absolut vara tillräcklig för att äta upp prisskillnaden. Betänk att du troligtvis har en dyrare frakt redan."

Last edited:

Draco

1:a REC 2012 #56
Gick med
25 May 2009
Hoj
Triumph 765 rs Moto2 racer
Brukar köpa grejer ca 1 gång per år från fc-moto, betalar alltid till Ups vid leverans, brukar ta 3-4 dagar o har alltid funkat fint. I lördags kväll beställde jag en hjälm och ett par crossstövlar som skulle finnas på lager, men har hittills inte hört ett smack? Kanske min tur att få problem denna gång?

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati