Vågar man trafikförsäkra en 60.000kr hoj?

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Jag har funderat på att köpa en hoj för 60.000kr och jag tycker att försäkringen är så förbannat dyr. Halvförsäkring, åretrunt, kostar 12000kr/år. Jag är över 30, har eget garage, har alla lås osv. 12000 kan man ju ta om man kör hoj hela tiden, men jag kör mest motorcross och kommer bara att köra med denna hoj någon helg ibland. Alternativet är ju då att man bara kör trafikförsäkring på hojen, vilket kostar 6000kr/år. Jag kan låsa den med dubbla lås och även köpa något larm och sätta dit. Skulle ni våga köra bara trafikförsäkring på en hoj värd 60.000kr? Jag bor mitt inne i stockholm. Det har inte varit inbrott i garaget jag skulle ha den i de senaste tio åren. Om jag tar hojen till jobbet så står den på östermalm.

arrow

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Jag skulle föredra halv iallafall...... men när man börjar räkna på det hela

så är det ju ingen större menning att ha halv. stoppa pengarna i fickan och kör trafikförsäkring instället !!

Om du har en hoj i den prisklassen kanske det inte heller är så där über intressant att stjäla den.

du sparar allså 6000kr per år !! då kan du ju ta dom 6000kr du sparar och betala trafikförsäkringen :)

Go 4 trafik

WAKKA

Ny medlem
Gick med
21 Sep 2004
Hoj
yzf 1000 thunderrace fighterbygge,Yzf750r,crf 450,o en liten fiddy
måste ju vara bäst för dig att ta en försäkring som du sms-ar eller ringer varje gång du tänkt ut o köra, däremellan e den ju dessutom garage försäkrad, tror det e IF som har denna försäkring.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
måste ju vara bäst för dig att ta en försäkring som du sms-ar eller ringer varje gång du tänkt ut o köra, däremellan e den ju dessutom garage försäkrad, tror det e IF som har denna försäkring.

If skulle ha 62.000kr/år för halvförsäkring.

Har fått föjande priser:

salusansvar 12000kr
folksam 12000kr (trafik 6257)
bilsport och mc 12000kr
vesta 17000kr
sveland 22000kr
trygghansa 26000kr
länsförsäkringar 46000kr
if 62000kr

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
Hur många bolag går det att teckna enbart trafikförsäkring med hoj? Kollade upp alla 3 nivåer tidigare i år på några st och kommer ihåg att flera sa att dom inte tecknade enbart trafik, utan bara halv lr hel på hojar.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
salus och bilsport och mc och vest tar inte trafik, men folksam gör det. tror nästan bara det är folksam som gör det.

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Hoj
Ingen
Tycker det här med försäkringar i Sverige börjar likna ocker och bedrägerier mer och mer. Jag betalade ca 4500,- per helar/helförsäkring för min GSXR 750 K6 här nere i Tyskland och da är trafiken mycket tuffare här.

Situationen var i övrigt liknande den du har, storstad Frankfurt, parkering i garage och kedjelas pa hojen.

Det har som blivit accepterat och vedertaget att sätta priser pa försäkringar som igen klarar av att betala i Sverige och alla bara rycker pa axlarna och tycker att kanske är sa det ska vara för vi kör sa illa i Sverige.

Ursprungsidén med försäkringar var att alla skulle dela risken för att vara skyddade om nagot hände. Nu argumenterar alla försäkringbolag för att det är den grupp man försäkrar inom som skall sta för sina egna skador, i slutändan att jag far själv betala för mina skador men att jag enligt lag ända maste ha trafikförsäkring.

Nu när man tar bort möjligheten att trafikförsäkra faller ju hela möjligheten till att själv sta för risken pa min egna hoj.

Vansinne tycker jag.:mad: :mad:

Tycker att det börjar bli dags att ifragasätta prissättningen pa försäkringar i Sverige.

Last edited:

DocPapa

Faaaan
Gick med
23 Jul 2007
Hoj
Tom plats i garaget...
Jag hade bara trafik hos Trygg-Hansa i somras. Den var dock lika dyr (ca 4500:) som en halvförsäkring hos Folksam efter rabatt för utförd SMC-kurs. Så jag bytte till Folksam.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Det beror väl helt och hållet på vad det är för hoj ? Ellerhur.:va

det här handlar om en ktm superduke. jag kan inte fatta att den är så dyr att försäkra. jag hade en några år äldre R1'a innan och den kostade 8000 i halvförsäkring per år.

Tarasus

Ny medlem
Gick med
29 May 2007
Hoj
Gsx-R 1100 -86 (såld)
3122973 Den finns en lag som säger att dom inte får neka en att teckna en trafikförsäkring. Sen hur dom prissätter den är nått helt annat.
Den måste ha blivit ändrad, med tanke på att många FB's inte erbjuder enbart trafik längre... Eller är det så att vi ska gå ihop och göra en kollektivstämmning mot alla dom bolag som vägrar? Kanske blir en ny hoj till alla som går med (hade vi bott i USA så hade det gått iaf:fakta) :tungan

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Den finns en lag som säger att dom inte får neka en att teckna en trafikförsäkring. Sen hur dom prissätter den är nått helt annat.

dom kan neka bara trafik. hos flera av bolag måste man ha flera försäkringar hos dom för att ens få försäkra hoj där. vesta har bara helförsäkring på hojar tex plus att man måste ta två försäkringar till hos dom.

på bilar kan man inte neka trafikförsäkring. förstår inte riktigt hur det kan va så på hojar.

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
:va bara trafik? Påstår du att ett FB säger nej till dig om du vill teckna halv/hel på din hoj??? :va

Bilsport & MC brukar ha den policyn för lite dyrare och nyare sporthojar.

De ville exempelvis ha 24.000 i trafik för min Aprilia. Halv och hel gick inte ens att teckna.

bmwjohan

Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag ringde och snackade lite med några av mina kontakter på försäkringsbolagen och dom sa att försäkringsbolagen måste erbjuda minst trafik. därför kan dom erbjuda hel eller halv och neka trafik.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati