"Vårdare dödades på häktets rastgård"

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Jag skulle väl snarare ranka psyke över teknik. Sedan nog kommer fysisk form för dagen (förkyld eller annat sånt skoj nedsättande), och därefter nånstans muskelmassa... Muskelmassan hjälper möjligtvis till att sätta vikt bakom slagen, men har man inte psyke för att skada andra, tekniken för att leverera det, och sånt där, så är musklerna bara för syns skull...

Ja, den mentala inställningen är nr 1. Teknik (helst som sitter "i ryggmärgen") nr 2. Sedan kommer styrka och fysik i övrigt (vig, snabb osv). Om den mentala inställningen dessutom används för att visa beslutsamhet, aggression och besinningslöshet, ger det ett psykologiskt övertag.

Här låter det som om det är en intern som har några skruvar lösa och är van vid våld (farlig, som man kallar det). Då är det inte ens förvånande att han lyckas med ett sådant tilltag. Jävligt tragiskt att de som skulle hantera honom inte var mer på sin vakt, men det kanske blir så med daglig slentrian...

Last edited:

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Hoj
Ingen för tillfället
Hur tänkte du nu? :va

Jag var ironisk om hur all fokus verkar ligga på deras kön när jag, tillsammans med förhoppningsvis många andra, undrar VAD som faktiskt fick hela händelseförloppet att ske, alltså mer info om den misstänktes bakgrund och anledningar, om häktets rutiner och regler ignorerades.

Medan stora delar av SH verkar fokusera på att det var två kvinnliga vårdare och därmed kunde man inte förvänta sig något annat utav situationen och det på något sätt skulle vara en (den enda?) anledningen.

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Jag var ironisk om hur all fokus verkar ligga på deras kön när jag, tillsammans med förhoppningsvis många andra, undrar VAD som faktiskt fick hela händelseförloppet att ske, alltså mer info om den misstänktes bakgrund och anledningar, om häktets rutiner och regler ignorerades.

Den delen ser jag som ointressant, dom bör anta att en högrisk intern har anledningar att vara våldsam samt vill fly..

Money

Pink Ladie member #1
Gick med
30 Aug 2006
Hoj
Yamaha R6 2006,Honda CBR600rr -03 banhoj, Yamaha R6, -05 *stulen*, Gasgas ec 250 -02 *såld*
Kunde minst lika lätt ha hänt om det varit två killar, olyckor händer och brist i rutiner mm gör att det kan hända vem som. Även om det varit två män ist för två kvinnor är det nog rätt så svårt att stoppa en så pass våldsbenägen person som är helt inne i sin psykos. Ilska och brist på mentala spärrar är svårt att få stopp på, speciellt för en person (den andra fångvaktaren).

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Kunde minst lika lätt ha hänt om det varit två killar, olyckor händer och brist i rutiner mm gör att det kan hända vem som. Även om det varit två män ist för två kvinnor är det nog rätt så svårt att stoppa en så pass våldsbenägen person som är helt inne i sin psykos. Ilska och brist på mentala spärrar är svårt att få stopp på, speciellt för en person (den andra fångvaktaren).

Och där sprängde hon alla könsargumenten direkt :)

Wihlle

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2010
Hoj
1999 Yamaha XJR 1300 SP
Jag är egentligen emot dödsstraff, men här har vi väl ett undantag?
Här finns väl inte två som kan skylla på varann?
Vittne finns.
Och offer.
Rätssäkerheten borde väl vara stor i detta fallet?
Jag tycker man kan göra ett undantag här.

Och fy fan vad tragiskt det är för den dödade vårdarens anhöriga.
Hur mår den överlevande vårdaren nu?

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Batong är ju knappt ens ett vapen och hon har antagligen två armar, två ben och en skalle kvar att jobba men så jag tycker inte det är någon godkänd ursäkt att lämna sin kollega.

Batong är ett vapen.
Ett mycket effektivt vapen.
Jag vet inte vilken modell plitarna har, men det går att slå sönder ganska mycket med en sådan pinne.

Kanske hade det hjälpt med lite mer tyngd på plitarna.
Vet inte hur stora de är, men skall man oskadliggöra en tokstolle på ofarligt vis så funkar det bäst med flera, tunga personer.

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Batong är ett vapen.
Ett mycket effektivt vapen.
Jag vet inte vilken modell plitarna har, men det går att slå sönder ganska mycket med en sådan pinne.

Kanske hade det hjälpt med lite mer tyngd på plitarna.
Vet inte hur stora de är, men skall man oskadliggöra en tokstolle på ofarligt vis så funkar det bäst med flera, tunga personer.

Snowroller skrev tidigare i tråden vilken modell det var, men jag har noll koll. Tycker bara det hela är sjukt. Och som snowroller skrev så ska man alltid vara minst tre vakter på en "säkerhetklass 1 fånge" Så de måste ju ha bommat något =(

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Hoj
-00 Suzuki TL1000S

Håller helt med om att det kunnat hända oavsett vilket kön väktarna hade, men om utfallet blivit detsamma kan man ju bara spekulera i. Personligen tror jag inte det eftersom män (inte alla) av naturen har närmare till aggressivitet.

Sen vad hände med våldstrappan? Tror inte det är ok att ta på skubben ens vid utbildningen om din kamrat hamnar i underläge? Iofs så hände säkert allt oerhört snabbt och det går inte att vara på helspänn hela tiden, men den andra väktaren hade väl också en batong?
Nåja, den överlevande har väl åtminstone lärt sig lite mer om sig själv när det gäller "fight or flight" och måste ju leva med det resten av livet. Hoppas att ett karriärbyte blir aktuellt iaf.

Mina tankar går till anhöriga.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Snowroller skrev tidigare i tråden vilken modell det var, men jag har noll koll. Tycker bara det hela är sjukt. Och som snowroller skrev så ska man alltid vara minst tre vakter på en "säkerhetklass 1 fånge" Så de måste ju ha bommat något =(

När det gäller att övermanna en stolle, som dessutom kommit över en batong, utan att någon blir (allvarligt) skadad, så är nog tre 120kg vakter på en spenslig yngling minimum.

Jag har en bekant som jobbar som plit.
Jag blir lite glad varje gång det kommer på tal.
140 kg, 2m, lugn och snäll.
En timid herre som man inte vill bråka med av två anledningar.
1: Man vill inte vara otrevlig mot en mysfarbror.
2: Han ger intryck av att kunna krama tarmarna ur en med en hand.
Rätt man på rätt plats.

Därmed inte sagt att att kvinnliga vakter är dåliga.
Jag är säker på att de kan bidra till en trevligare stämning och gör ett utmärkt jobb.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Undrar om inte elpistol är det effektivaste i dessa sammanhang, med en bra utbildning. För en elpistol är inte lika illa om en intagen får tag i som en batong... Inte lika dödande i alla fall..

Sen så tycker jag att när en person har visat sig vara oberäknelig tidigare så ska man sätta in extra personal med erfarenhet på denne.
Inte som i detta fall, en ung tjej på 25 som jobbat på anstallten i 3 mån som ska hantera en våldsam oberäknelig intern helt själv...

Det är som att sätta en lärling själv inom vilken yrkesgrupp som hellst på ett farligt uppdrag där det finns risk för att denne skadar sig eller andra...

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Hoj
Knappt
När det gäller att övermanna en stolle, som dessutom kommit över en batong, utan att någon blir (allvarligt) skadad, så är nog tre 120kg vakter på en spenslig yngling minimum.

Jag har en bekant som jobbar som plit.
Jag blir lite glad varje gång det kommer på tal.
140 kg, 2m, lugn och snäll.
En timid herre som man inte vill bråka med av två anledningar.
1: Man vill inte vara otrevlig mot en mysfarbror.
2: Han ger intryck av att kunna krama tarmarna ur en med en hand.
Rätt man på rätt plats.

Därmed inte sagt att att kvinnliga vakter är dåliga.
Jag är säker på att de kan bidra till en trevligare stämning och gör ett utmärkt jobb.

Men samtidigt så utgör i regel en liten chey inget hot i sinnesvärlden hos folk som är "farliga" och klarar sig allt som oftast från det värsta trubblet. Inte sällan har dessa damer dessutom fruktansvärt starkt psyke.

När det väl smäller är det självfallet bättre med Heeman.
Men åas hamnar Heeman i liknande situationer oändligt mycket oftare än en liten chey,

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Sen så tycker jag att när en person har visat sig vara oberäknelig tidigare så ska man sätta in extra personal med erfarenhet på denne.
Inte som i detta fall, en ung tjej på 25 som jobbat på anstallten i 3 mån som ska hantera en våldsam oberäknelig intern helt själv...

Det är som att sätta en lärling själv inom vilken yrkesgrupp som hellst på ett farligt uppdrag där det finns risk för att denne skadar sig eller andra...
Problemet är ju att någon måste jobba med dessa personer och det är orimligt att tro att det alltid går att vara två eller tre personer på plats. I alla fall utan att det skulle kosta enorma summor och det är ju folk inte beredda att betala.
Våld och hot är en del av ditt jobb om du väljer att jobba med kriminella. Givetvis ska man jobba för att minska riskerna men hur du än gör så kommer de alltid att finnas där.
Det jag kan tycka är det osmakliga i dagens debatt är att folk gärna skriver efter hårdare tag och tuffare miljöer för de intagna utan att tänka på att det faktiskt utsätter de som jobbar där för ökade risker. För min del har jag gärna en fruktstund med de intagna om det innebär att jag, mina kolleger eller min familj får ett lite säkrare liv.

Vi hade för övrigt en klient, död numera, som vi var tvugna att vara minst tre tillsammans med hela tiden. Hans vårdkostnad var 14 000/dygn. Han gav å andra sidan jobb till mer än 20 personer!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det mest intressanta blir att se vilket "straff" mördaren får. Om det nu blir något.

Maestro

Ny medlem
Gick med
23 May 2007
Hoj
Engelskt och japanskt
Enligt tidningarna, som skriver lite vad de vill, är mannen klassad i säkerhetsklass 1. Detta innebär att det skall vara tre personal närvarande bara för att öppna dörren till hans rum. Något har gått jävligt fel med bemanningen här.

Har du varit med om när det har brustit i rutinen?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Kanske räknas det som brottsprovokation för han hade aldrig slagit ihjäl någon om de inte hade haft med sig lättillgängliga batonger...
Han blev givetvis krengkt av plitarna. Detta ses som en förmildrande omständighet.
Fast han får passa sig; om han inte sköter sig på vilohemmet får han vila sig den sista tredjedelen av "straffet" också, som kontraindikatorn Bodström hotade med i Efterlyst.

Blanco

Glad påsk!
Gick med
4 Oct 2004
Hoj
Bmw gs 1200 Adv.
Problemet är ju att någon måste jobba med dessa personer och det är orimligt att tro att det alltid går att vara två eller tre personer på plats. I alla fall utan att det skulle kosta enorma summor och det är ju folk inte beredda att betala.
Våld och hot är en del av ditt jobb om du väljer att jobba med kriminella. Givetvis ska man jobba för att minska riskerna men hur du än gör så kommer de alltid att finnas där.
Det jag kan tycka är det osmakliga i dagens debatt är att folk gärna skriver efter hårdare tag och tuffare miljöer för de intagna utan att tänka på att det faktiskt utsätter de som jobbar där för ökade risker. För min del har jag gärna en fruktstund med de intagna om det innebär att jag, mina kolleger eller min familj får ett lite säkrare liv.

Vi hade för övrigt en klient, död numera, som vi var tvugna att vara minst tre tillsammans med hela tiden. Hans vårdkostnad var 14 000/dygn. Han gav å andra sidan jobb till mer än 20 personer!

Jag tycker inte att det är rätt att lägga sådanna pengar på vuxna empatilösa psykopater.. Fot och handbojor vid varje hantering utanför cell eller rastgård, så kan t.o.m. en ung tjej bemästra ett psykbryt...

Att den intagne mår dåligt av att vara bojad till och från cellen får han leva med, då han med största sannorlighet har fått andra oskyldiga att må förbannat dåligt genom åren...

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag tycker inte att det är rätt att lägga sådanna pengar på vuxna empatilösa psykopater.. Fot och handbojor vid varje hantering utanför cell eller rastgård, så kan t.o.m. en ung tjej bemästra ett psykbryt...

Att den intagne mår dåligt av att vara bojad till och från cellen får han leva med, då han med största sannorlighet har fått andra oskyldiga att må förbannat dåligt genom åren...
Oj, du har inte förstått någonting ju. Med saft, bullar och blockföjt blir psykopaten jete snel.

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille

Pengarna går ju inte till den intagna utan till personal, vilket du ju själv ansåg hade varit en bra investering. Så nog vill du satsa pengar på kriminella, alternativet skulle ju vara att skriva ut dem...

Jobbar du med farliga personer så har du inte heller lyxen att agera utifrån fromma förhoppningar. Hade det varit säkert, effektivt eller åtminstone lite kul att bete sig som en översittare mot psykopater, som ofta har farliga kompisar utanför institutionen, så hade man säkert gjort det.

Riktar mig absolut inte mot dig men jag sitter ibland och tänker att det skulle vara kul att se alla "hårda tagare" på SH sätta en torped för en kriminell organisation på plats bara för att visa oss mjukisar hur en slipsten ska dras...

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...