Om du menar åsikter om att behandla mördare och grovt kriminella med silkesvantar för att skydda sin familj, så är det grundat på många saker. Både saker man hört och läst och egna erfarenheter. Senast Bonnys egna påstående.
Jag kan förstå att man kanske blir rädd av alla hot men då har man också valt fel yrke och gett efter för kriminaliteten. Det är väldigt farligt.
Dessutom är detta extremt motsägelsefullt eftersom polisen och företrädare för rättsväsendet ständigt går ut med att man inte behöver vara rädd för att vittna och att det oftast handlar om tomma hot osv. Detta för vanliga människor som inte har valt detta själva eller har den back up som det innebär att vara tex polis.
Se bara domaren i Malmö eller den där åklagaren Bodil som grät ut överallt efter skadegörelse på en dörr på hennes tomma hus. Båda gav upp. Vad ger det för signaler?
Det gäller väl att förstå vad det är för mekanismer som är igång. Tyvärr tycker jag alltför ofta att ditt sätt att bemöta dina antagonister mer liknar deras som står utanför lagen, (eller under den i händelse av internering). Att det är ett betydligt tyngre artilleri du använder måste du väl ändå vara medveten om?
Tror inte du kan hitta att jag tycker man skall resignera för kriminaliteten, silkesvantar och annat men det är ett megaproblem du tar upp. Att den typen av nedsättande kommentarer, insinuationer om folks åsikter och annat får florera är ju ett problem redan i skolan, likaså att man inte har maktmedel att stävja det.
Redan på institutionsnivå för de som inte fyllt 18 är dessa metoder duktigt gångbara. Med det i minne kan man kanske inse att det gynnar inte den framtida utvecklingen att de som anser sig stå för "det rättvisa" degenererar till samma nivå.
Självklart skall det vara säkert att ställa till svars, att vittna och att döma och det är ett bedrövligt betyg till ett samhälle och ett rättsväsende som inte klarar leva upp till skydda individen. Vad jag har uttalat är att jag anser såväl rättsväsende som polis ruttnar inifrån, (läs; från toppen), men att såväl orsaker som effekter är så otroligt komplext och långtgående. Några snabba lösningar kan vi titta i månen efter. Jag vet vad jag anser är grundproblemet, men att börja med att basunera ut det kommer inte att ge ngt.
Bedrövligt är om vi skall behöva använda trådar som dessa till att uppfostra redan vuxna diskuterande till att bete sig vettigt mot varandra.