Vårdslöshet i trafik!

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Johan R6 skrev:
HUR I HELVETE då?? :va

Troligen för att han inte erkände och polisen inte hade lyckats mäta hans hastighet, då får dom snällt låta en åka utan böter och med körkortet kvar.
Jag har själv varit med om samma sak fast inte riktigt lika fort.

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
:(

(jag fick själv ett samtal i veckan från polisen, där de förhörde mig ang. en påstådd fortkörning i sommras. Nu e ärendet lämnat till åklagare som ska bedöma om det ska gå vidare med de eller inte. Gissa om ja e skraj..)

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Får börja med att beklaga, förjävligt hårt straff det där.

Hoppas du har lärt dig att när det börjar blinka blått i backspegeln så är det bara att växla ner och gasa istället.

Den här gången tror jag nog att det är rätt kört för dig med tanke på att tingsrätten sagt sitt. Länsstyrelsen är inte direkt kända för att vara förstående angående körkortsindragningar så även om det är värt ett försök så är nog chansen rätt liten att du får straffet sänkt å i så fall blir det väl till tre månader. (vilket iof kan vara värt mycket)

Du ska vara glad för att om de drar kortet nu kommer det fortfarande att vara många fina sommardagar kvar att åka sen när du får tillbaka det.

Har man sen inställningen att iaf inte stanna om farbror blå kommer så kan man ju köra utan kort med, får vara lite extra försiktig när man har lite soppa och ska stanna nånstans bara.

Själv har jag råkat ut för att en mc polis stannat bredvid mig när jag står vid macken och börjat fylla på soppa. Hade tagit av mig hjälmen med så det var lite svårt att dra därifrån då. Han hade sett mig köra på bakhjulet i ca 100 knyck i stan på fel sida heldragen linje strax innan macken och var inte helt nöjd med det. Efter lite diskussion blev det 600 spänn i böter för att ha korsat spärrlinje. Hade lika gärna kunnat bli rättegång om vårdslöshet och samma straff som dig så jag hade tur.

Nu för tiden tittar jag två gånger över axeln innan jag svängar av för att tanka plus försöker köra lugnt sista biten innan jag ska stanna.

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Anneli skrev:
:(

(jag fick själv ett samtal i veckan från polisen, där de förhörde mig ang. en påstådd fortkörning i sommras. Nu e ärendet lämnat till åklagare som ska bedöma om det ska gå vidare med de eller inte. Gissa om ja e skraj..)

Men sa du inte att du bara e en liten oskyldig flicka som av en mystisk röst blev kontrollerad eftersom den sa att du skulle köra snabbare än va man fick.. :hihi

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
tyvärr, men troligen kan du inte ändra på detta.
har vart med om nästan samma grej en gång, trodde det va frid och fröjd efter rättegång och inbetalda böter,,, men inte då..

som ett brev på posten (haha) kom en indragning av mitt kort, piss-surt.
detta va för en tupplur på motorvägen och efterföljande frontalkrock. (i bil )

rådet lyder som följer: ge fan i busåka i stan, stanna inte om det inte innebär alltför stora risker att dra, om du stannar, neka.

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
3k och 4 månader i böter för lite slangning. :tummenner

Det är ju inte så att de uppmuntar en att stanna och "göra rätt för sig". Böterna kan man väll ta. Men, va fan mer i böter av att slanga än att köra i 200 på motorvägen... :va

Fast, jag skulle gissa att du även körde lite för fort vid slangningen (lätt hänt) fast det verkar varken polisen eller länssytelsen ha påpekat? :va

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Danne_Gixxer skrev:
Hej alla mc dårar.
Både böter och av med kortet så länge.
Visst om jag hade kört på fyllan, eller halvt haft ihjäl någon.
Men jag orsakade ju ingenting alls.
Mvh Daniel

hade du varit full och kört ihjäl någon hade du inte fått nåt straff alls...

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Visst kan man smita, men då riskerar man att bli av med mer än KK, jag har
smitit ett par ggr och det har gått bra, men om man har otur så kan det kosta mer än det smakar, gör inga idiot ryck i bebyggda områden, tänk på att dom andra trafikanterna inte vill spela ditt spel.

Vad är böter & indraget KK jämfört med att orsaka någon annans invaliditet eller död :död

Rhino

Life is a playground!
Gick med
28 May 2003
Hoj
ZX10R
Ta sitt straff!

Hallå tack för hjälpen.
Det verkar som att jag kommer att ta mitt straff.
Men av detta har jag bara lärt mig en sak, nästa gång så stannar jag inte.

Även om det kanske inte är det "bästa" alternativet.
Men om jag iaf försöker smita så är chansen större att jag inte blir straffad lika hårt.

Mvh Daniel

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Danne_Gixxer skrev:
Men om jag iaf försöker smita så är chansen större att jag inte blir straffad lika hårt.

Mvh Daniel

Nja, om du lyckas smita blir du ju inte straffad.. Misslyckas du däremot finns risken att du blir hårdare straffad..

Anneli

Nu på gatan igen!..
Gick med
22 Jul 2003
Hoj
Fireblade
AleX skrev:
Men sa du inte att du bara e en liten oskyldig flicka som av en mystisk röst blev kontrollerad eftersom den sa att du skulle köra snabbare än va man fick.. :hihi

Hmm... nä jag har en inre röst som säger åt mig att om jag försöker köra mc:ni svängarna, istället för att kliva av o leda den som nu så kommer min aggressiva talibanhamster drabbas av hybris, storhetsvansinne o ta över världen, och DET vill jag inte vara med om.. :3freak

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
PutteLiten skrev:
3k och 4 månader i böter för lite slangning. :tummenner

Det är ju inte så att de uppmuntar en att stanna och "göra rätt för sig". Böterna kan man väll ta. Men, va fan mer i böter av att slanga än att köra i 200 på motorvägen... :va

Fast, jag skulle gissa att du även körde lite för fort vid slangningen (lätt hänt) fast det verkar varken polisen eller länssytelsen ha påpekat? :va
Vid vilket tillfälle har du den kortaste bromssträckan? När du slangar i hundra inne i stan eller när du ligger och tourar i 200 på motorvägen? Var har du flest oskyddade trafikanter att ta hänsyn till?
Det känns nog inte fullt så häftigt att slanga inne i stan när du har grenrören fulla med barnrester..

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Ugluk skrev:
Vid vilket tillfälle har du den kortaste bromssträckan? När du slangar i hundra inne i stan eller när du ligger och tourar i 200 på motorvägen? Var har du flest oskyddade trafikanter att ta hänsyn till?
Det känns nog inte fullt så häftigt att slanga inne i stan när du har grenrören fulla med barnrester..[/QUOTE]

så dramatiskt... :kocko

Själv är jag inte så orolig för att köra på ungar för jag resonerar såhär. Det finns inte en unge som inte har hört mig i god tid innan jag svischar förbi och vid det laget står de och glor så ögonen håller på att trilla ut och har inte en tanke på att springa ut mitt i gatan. Ibland är det bra att man har lite extra högljutt avgassystem på :D :tummenupp

Är det någon som vet om det någonsin i historien har hänt att en motorcykel kört på en unge under bakhjulskörning? Nä, då är jag mer orolig för pappan med två ungar i baksätet på bilen som sitter och fifflar med stereon och inte är koncentrerad på körningen. I min mening är det farligaste i trafiken när förare inte är koncentrerade på körningen utan distraheras av annat. Om pappan i det här fallet skulle tex inte skulle se att bilen framför bromsar och köra in i den bakifrån och orsaka en wipplash skada så blir straffet betydligt lägre, ofta inget alls.

Nu vet vi ju inte hur det såg ut vid just det här tillfället men vad jag ser står det inget om att det skulle vart någon dagisklass ute på promenad på vägen där bakhjulskörningen ägde rum, eller?

yonsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Jan 2004
Hoj
2004, Triumph Thruxton
Min hoj kommer inte ens upp på bakhjulet så jag har nog tur i oturen.
Om nån lyckats så pm:a gärna ett tips.

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
Skitliv
Personligen tycker jag inte man måste förhärliga stuntande på allmän väg, man ser väl bäst själv om man har nåt förstånd ifall det är läge att slanga?

Såg tex nån fåne som slangade mitt i stan förbi en massa folk utanför biografen mm, då har man tänkt för kort.

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Kreuger skrev:
så dramatiskt... :kocko
Visst, lite dramatiskt uttryckt kanske, men det här är ju Sportfloskel.com.. :D
Varför inte slanga där det är mindre risk stället för *överallt*? Du måste ju hålla med om att bromssträckan suger och att sikten blir klart sämre med framhjulet i luften..
Lite som att köra bil med farthållaren inställd på hundra och båda benen ut genom sidorutan. Ett 2-tums sportsystem gör väl inte saken bättre i det fallet? :7peta

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ugluk skrev:
Visst, lite dramatiskt uttryckt kanske, men det här är ju Sportfloskel.com.. :D
Varför inte slanga där det är mindre risk stället för *överallt*? Du måste ju hålla med om att bromssträckan suger och att sikten blir klart sämre med framhjulet i luften..
Lite som att köra bil med farthållaren inställd på hundra och båda benen ut genom sidorutan. Ett 2-tums sportsystem gör väl inte saken bättre i det fallet? :7peta

Men om man slangar där ingen ser en så är det ju ingen som ser en :va

Jag håller med dig i sann moralkärringanda, kanske pga jag själv har 2 barn och ser lite annorlunda på livet, stunta är asfräckt på säkra ställen, och asdumt i övrigt.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kreuger skrev:
Är det någon som vet om det någonsin i historien har hänt att en motorcykel kört på en unge...
Dagisungen(TM) är ett varumärke och kan inte ifrågasättas.

Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping