Vårdslöshet i trafik!

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ugluk skrev:
Vem är det nu som slingrar sig? Kan vi inte hitta någon som törs försöka sig på en maxbroms från bakhjulet blir testet meningslöst.. Har du ens provat att panikbromsa från bakhjulet? Om inte verkar det ju minst sagt vådligt att ge sig på det i trafik.. :tungan
Kom igen nu.. Jag betalar för nya packboxar, men du får göra jobbet själv.. :hihi

Det väsentliga för bromssträckan är inte bromsarna utan bromsaren och däcken. Jag är fena på att bromsa och har ett sprillans BT010, så "bring it on.." :arsele
Vid hård ihållande körning på bana mattas naturligtvis GPZ:ans bromsar betydligt mer än Blejdens, men det har ingen betydelse för gata.

Så klart du får köra fortare än mig på rejsen, man är väl sportsman.. Hur skulle du annars ha en chans att komma ikapp? :7peta

Inget slinger här inte, bara fakta.
Jag fick anledning att panikbromsa från bakhjulet i höstas.
En bil svängde ut från en sidoväg när jag kom på slangen. Då kan jag lova att packboxarna rök all världens väg....
Det jobbiga var att det delvis var mitt fel att det hände (min 1 på 100)
Jag kom på slangen när det var skymning ute och kom på först efteråt när ilskan lagt sig insåg jag att mitt framlyse kanske inte syns så bra när det pekar uppåt...
Men full av omdömme som jag är så blev det aldrig någon fara, jag hade full koll på bilen och insåg att den var på väg ut... (familj i minibuss får alltid extra uppmärksamhet...)

Jag kan lova dig att om du jämför bromsarna så kommer du häpnas över vilken skilnad det är. Jag var nära på att flyga över styret första gången jag bromsade hårt med Bladen. Körde som du vet en Ninja 9:a tidigare.
Trots att den hade 6-kolvsok och hyffsade bromsar så var det som natt och dag.
Min bromskunskap är det heller inga fel på plus att det sitter frächa Rennsport på. Då borde jag kunna köra ännu fortare :banana
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
TokJohan skrev:
Tycker att det låter jävligt hårt !
4 mån + 3 lopper det e mycket !
Själv klarade jag mig utan böter eller indraget kk efter att blivit stoppad av civilpolis i 255 km/h på 90 väg !


// TOK :fyllisar

vad sa polisen då? 255 är inte direkt långsamt :D
skrek dom åt dig eller?

jag tycker att det är helt sjukt att få 3000kr i böter och förlora kortet i 4 månader bara för att man slangat lite.

fast jag tror att bromssträckan blir jääääääävligt mycket längre om man ligger på balanspunkten.
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
bmwjohan skrev:
fast jag tror att bromssträckan blir jääääääävligt mycket längre om man ligger på balanspunkten.

Jag har en del erfarenhet av att det dykt upp saker framför en så att man gjort kraftiga inbromsningar när jag legat på balanspunkten. En sak som några har tagit upp är ju att sikten är lite sämre om man sitter ner och har kåpor ivägen. Det håller jag med om, speciellt på lite äldre hojar. Jag lärde mig köra på balanspunkten med en Yamaha FZR1000 -88 och då ser man inte ett skit frammåt utan måste hänga med huvudet på sidan om hojen. En zx9r ninja -95a var inte mycket bättre, fick hänga bra åt sidan där med. 98ans blade blev bättre men inte heller med en sån eller en nyare R1a, gixxer har man speciellt bra sikt frammåt när man sitter ner. En supermotard är betydligt bättre då den inte har lika mycket kåpor ivägen. Men det som avsevärt förbättrade sikten var när jag började ställa mig upp och köra, helt plötsligt har man en helt annan kontroll på vad som händer runt hojen, känns ju nästan som att man hissar upp sig i utkikstornet. Dessutom upplever jag att det är lättare att åka saktare på bakhjulet när man åker på balanspunkten stående oavsett sporthoj. Supermotard är det lite annorlunda med, de sitter jag fortfarande helst på.

Hur som helst, att ifrån stående bakhjulskörning på balanspunkten få stopp på grejerna innebär två problem som man inte har när man åker med båda hjulen i backen. Jag brukar köra i ca hundra kilometer i timmen på slangen, å nu pratar vi sporthoj typ -98 blade, vilket är rätt sakta, de flesta jag vet kör fortare. Först ska man få ner framhjulet vilket man får jävligt fort om man har foten på bakbromsen, tar mindre än en sekund, kanske en halv bedömer jag. Har man inte det utan bara släpper av tar det ungefär dubbelt så lång tid, ca en sekund. Nu är det bara det att det går inte att direkt börja nita fullt för efter att ha gjort ett så hårt och oväntat nerslag har man inte full kontroll på grejerna, jag bedömer att det tar ca en sekund till innan man fått tillbaka balansen så pass att man kan börja bromsa fullt. ofta får man släppa lite på bromsen och "ta om" för att återfå rätt kurs. Här blir tiden längre om man bromsade ner sig från bakhjulet så att framhjulet slog i backen hårt. Brukar vara lite svårt att få bra fäste med framdäcket efter ett hårt nerslag pga att det gärna studsar lite en stund innan det stabiliserar sig, har man åkt långt på bakhjulet står framhjulet kanske nästan still och ska då börjar röra sig från noll till hundra på väldigt kort tid. för att man ska kunna börja bromsa måste hjulet först komma upp i åtminstone nästan den fart man har. Därför blir sannolikt själva bromssträckan efter att man börjat bromsa även något längre.

100 km/h = 100 000 meter / 3600 sekunder Dela med 3600 på båda sidor så får vi att vi kommer 28 meter på en sekund.

Alltså anser jag att reaktionssträckan man hinner åka innan man kan börja nita helt förlängs med minst 30, kanske 60 meter vid bakhjulskörning på balanspunkten i hundra kilometer i timmen. Själva bromssträckan är dock nära oförändrad.

Om jag istället för att köra på bakhjulet suttit med visiret uppe och kört vanligt tror jag att jag är mer avslappnad och inte är lika koncentrerad på att upptäcka potensiella faror därför kan det nog ofta ta minst en sekund extra innan man upptäcker faran även i det läget.

Alla som kan köra kontrollerat sakta på bakhjulet vet att det inte är speciellt farligt.
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
jag uttryckte mig felaktigt. jag menade såklart att stoppsträckan blir längre
stoppsträcka= reaktionssträcka+bromssträcka+tidattfånerhojenochkunnabörjabromsa
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Förstod att du mena så, mitt inlägg var nog egentligen mer ett svar på:

Ugluk skrev:
Så hur mycket bedömer du att bromssträckan ökar med slangning?

Den första frågan där det skulle jämföras 100 på bakhjulet med 200 på båda hjulen tycker jag inte är lika intressant då man sällan är upp i 200 i stan och det var väl stadskörning som det ansågs farligt att slanga i. De flesta här, till å med moralkärringarna verkar ju tycka att det är rätt okej att åka lite på bakhjulet på motorväg med ingen eller lite trafik, även polisen brukar inte hetsa upp sig över det. Om man sen kör i 200 på motorvägen anses väl inte heller så farligt då risken att skada någon annan är rätt liten även om det skulle gå åt helvete i nån kurva.

Är väl ingen som skrivit något om bromssträckor vad jag har läst. Har sökt lite i gamla trådar men inte hittat några siffror. Vad jag vet behövs det väl ca 30 - 35 meter för att få stopp på en nyare sporthoj från 100 km/h och kan man lite fysik så är det ca fyra gånger så lång bromssträcka om man dubblar hastigheten. alltså över 120 meter bromssträcka från 200 knyck. Säkert lite mer också eftersom det lätt börjar bära iväg lite och man måste släppa efter lite och korrigera kursen för att inte vurpa om man tokbromsar från 200 km/h.

Om vi sen blandar in reaktionstid och den sträcka man färdas då så är den linjär, dvs dubbelt så hög fart ger dubbel reaktionssträcka. på en sekund hinner man 28 meter (enligt tidigare resonemang) och då alltså 56 meter på en sekund i 200 km/h.

Om man då kör i 100 km/h på bakhjulet och alltså behöver en extra sekund för att få ner framhjulet i backen så behöver man 28 meter x 2 sekunder reaktionstid + 30 meter bromssträcka = ca 100 meter för att få stopp på prylarna.

vid farten 200 km/h med båda hjulen i backen behöver man en sekund = 56 meter reaktionssträcka + 120 meter bromssträcka = ca 180 meter för att stanna.

tar man bort reaktionstiden helt i exemplet där man kör i 200 och försämrar förutsättningarna vid bakhjulsåkningen ytterligare så att det behövs två extra sekunder där, vilket inte är alls osannolikt så blir det ca 120 meter mot max 100 meter till bakhjulsåkarens fördel.

Jag är gärna med och genomför en emperisk studie genom praktiska prov på tex Tierp flygfält i vår. Ska bli intressant.

Å för er som aldrig bromsat max från 200 km/h kan jag tala om att det är jävligt otäckt och nyttigt att prova om man ska åka så fort.
 
Last edited:

Linuxs

Lat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM
gthyni skrev:
Rolig diskussion det här:

Polisen var uppenbarlig där iaf :rolleyes:

Att andra gör idiotiska saker är inte orsak att göra det själv. :fatta!

Polisen stoppade mig senare när jag stannat vid ett obevakat övergångsställe för att släppa över fotgängare. Så det så!
 
Last edited:

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Kreuger skrev:
<snip>Jag är gärna med och genomför en emperisk studie genom praktiska prov på tex Tierp flygfält i vår. Ska bli intressant.

Å för er som aldrig bromsat max från 200 km/h kan jag tala om att det är jävligt otäckt och nyttigt att prova om man ska åka så fort.
Kanon! :tummenupp
Jag fixar koner, så tar vi det innan ett rejs. (Så får M:et efteråt en ny möjlighet att krossa mig.. :tungan )
 

R1 racer

Stick i ögat!
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Pannkakslandskapet
Hoj
En fet en!
Skit i kortet!

Förvisso har inte jag varit i den situationen men det är inte körkortet man kör med he he.Får du nu 4 mån utan kort så är det väl bara till o köra ändå om du /ni inte är moral tanter,risken är ganska liten att man åker in på kontroll.
De 11 år jag haft kort har man kanske blivit kontrollerad 5 gånger.Dagligen bryter man dumt nog mot hastighets regler men nog har jag tur än som inte fått en ända bötes lapp på dessa år..nog bara tidsfråga hi hi.
Lycka till! o hoppas på det bästa,vet ej om du kan överklaga då du ju behöver ditt körkort i yrket du har.
 

MHK

Pimp my bike!
Gick med
16 Mar 2003
Ort
i söder
Hoj
*såld*
R1 racer skrev:
Förvisso har inte jag varit i den situationen men det är inte körkortet man kör med he he.Får du nu 4 mån utan kort så är det väl bara till o köra ändå om du /ni inte är moral tanter,risken är ganska liten att man åker in på kontroll.
De 11 år jag haft kort har man kanske blivit kontrollerad 5 gånger.Dagligen bryter man dumt nog mot hastighets regler men nog har jag tur än som inte fått en ända bötes lapp på dessa år..nog bara tidsfråga hi hi.
Lycka till! o hoppas på det bästa,vet ej om du kan överklaga då du ju behöver ditt körkort i yrket du har.

Men hur blir det ifall man smäller? Gäller försäkring o sånt då?
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
MHK skrev:
Men hur blir det ifall man smäller? Gäller försäkring o sånt då?

Trafikförsäkringen går ju in och täcker, om man inte har sån heller finns det en speciell typ fond ( Trafikskadeföreningen) som täcker skadorna du orsakat men det kan ju handla om miljoner vid personskador och de pengarna kan de jaga dig på resten av livet.

Eftersom det inte är så lätt att inte köra alls så blev det så för mig att jag körde en del innan jag fick tillbaka mitt kort när jag var av med det tre månader förra våren. Man får se till att köra mer lagligt än någonsin, se till att ha en hel bra fin bil utan trasiga lampor å dyligt och så tänka lite på vilka vägar och när på dygnet man kör så är risken jävligt liten att bli invinkad i en rutinkontroll.

Om man sen dessutom gör som jag gjort och gått in på www.vv.se och beställt ett nytt körkort (120 kr tror jag plus kostnad för ett nytt foto) så att man har sitt gamla att köra på under tiden man är av med sitt så går det bra att klara en kontroll med ett sånt kort med fast det inte är giltigt. Polisen bara tittar på det och allt ser ju okej ut. För er som är lite förutseende och vet att det finns en risk att bli av med kortet kan det vara en idé att ha ett extra ändå såvida ni inte gillar att släpa omkring på passet.

Det är nämligen ett helvete att gå på krogen, handla på systemet, använda Visakortet där det inte går med koden, hämta paket på posten, hantera lån och annat på banken och allt det nu är som man behöver kunna legitemera sig för när man inte har körkort om det är det enda leg. man har, vilket det ofta är.

Hur som helst är det en väldigt dålig ide att krocka om man inte har körkort, kan bli skyldig att stå för alla kostnader själv i slutändan. Om du är i Amerika så ska du inte ens gå utanför dörren utan att ha försäkrat dig upp över öronen, där är du inte värd ett skit utan försäkring.
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
"Jag är fena på att bromsa" skrev jag visst i ett tidigare inlägg.. *host* :sjuk

Ett litet test efter träningen på Lundafältet gav lite insikt i hur det förhåller sig:
Kreuger bromsade 100-0 på 25 meter, och 100-0 bakhjul på 50.. Klart imponerande bromsningar, och mindre skillnad än jag kunnat föreställa mig.

Något annat jag lärde mig var att vi moraltanter behöver öva! Defensiv körning och bra riskmedvetenhet gör att man helt enkelt inte bromsar värst mycket eller hårt eftersom man är så väldigt bra på att planera sin körning och förutse hinder.
Jag bromsade helt enkelt riktigt uselt. Fegnyp på bromsen och bromssträckor helt åt skogen, något jag aldrig hade trott om mig själv..

Moralkärringar! Ut och öva! Vi är inte så bra som vi var i våra vildare dagar.. :tungan
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
:D Jag tror jag redan skrivit allt som behöver skrivas men nu har jag bevisat mina påståenden i praktiken med. Det är nyttigt att göra lite bromsprov ibland :tummenupp
 

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Ort
Kazakhstan
Hoj
Yamaha yzf450 -09
Kreuger skrev:
Trafikförsäkringen går ju in och täcker, om man inte har sån heller finns det en speciell typ fond ( Trafikskadeföreningen) som täcker skadorna du orsakat men det kan ju handla om miljoner vid personskador och de pengarna kan de jaga dig på resten av livet.

.

gäller trafikförsäkringen ifall man har förlorat körkortet men kör i alla fall. jag har fått för mig att trafikförsäkringen inte gäller då så jag kör runt med avställd hoj när jag är i den sortens situation. varför betala 500kr i månaden för en försäkring som inte gäller. nån som vet?
 

Shaggy

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
På väg...
Gnällandet om straffskalorna är intressant. Straffen bör väl vara i proportion till vad du får ut av att utöva brottet. Det vill säga de ska vara så kännbara att du inte tycker det är värt att göra om det. Som det ser ut nu så gör ju 9 av 10 samma brott igen efter att körkortet är tillbaka och böterna betalda (i vissa fall till och med tidigare). Borde då inte straffen vara högre?

Anser du att risken att åka dit för en förseelse och det straff som det i så fall skulle innebära är högre än nöjet att utföra den så avstår du...

/S
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Ugluk skrev:
"Jag är fena på att bromsa" .. *host* :sjuk

... jag lärde mig var att vi moraltanter behöver öva! Defensiv körning och bra riskmedvetenhet gör att man helt enkelt inte bromsar värst mycket eller hårt eftersom man är så väldigt bra på att planera sin körning och förutse hinder.
Jag bromsade helt enkelt riktigt uselt. Fegnyp på bromsen och bromssträckor helt åt skogen, något jag aldrig hade trott om mig själv..

Moralkärringar! Ut och öva! Vi är inte så bra som vi var i våra vildare dagar.. :tungan

Ett litet tips; SMC Uppsala har varje måndag från 18:00-22:00 Kurv & BROMS teknisk kurs på Ring Rörken.
Här finns möjlighet att på en kväll öva 60 stenhårda bromsningar från typ 130 km/t, plus mera än 120 bromsningar från lägra hastigheter - det är kanon bra :tummenupp

Vill du testa på att bromsa från typ 200 km/t - ska du hänga med på Midlanda banan - här har du en sån möjlighet....

Lycka till - vi syns på banorna :banana :banana :banana :tummenupp :D :banana :banana


Sorry - jag ku inte låta bli...
 

Nalken

#48
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
CRF 450
Galne Dansken skrev:
Ett litet tips; SMC Uppsala har varje måndag från 18:00-22:00 Kurv & BROMS teknisk kurs på Ring Rörken.
Här finns möjlighet att på en kväll öva 60 stenhårda bromsningar från typ 130 km/t, plus mera än 120 bromsningar från lägra hastigheter - det är kanon bra :tummenupp

Vill du testa på att bromsa från typ 200 km/t - ska du hänga med på Midlanda banan - här har du en sån möjlighet....

Lycka till - vi syns på banorna :banana :banana :banana :tummenupp :D :banana :banana


Sorry - jag ku inte låta bli...


:hihi
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Galne Dansken skrev:
Vill du testa på att bromsa från typ 200 km/t - ska du hänga med på Midlanda banan - här har du en sån möjlighet....

...och det är bromsning i utförsbacke - riktigt lurig sak med otäckt kort bit innan järnräckena :)

Öva kan man aldrig göra för lite, det ger bra reflexer inför alla eventualiteter.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Barn brukar bli "rädda" när man kommer framfarandes, så än så länge har jag inte träffat på något barn som springer fram på vägen, däremot äldre kan ha för sig att röra på sig när de inte bör göra det ;)

Angående exemplet, 200km/h ger 4ggr så lång bromssträcka som 100km/h, right? Det betyder att du skulle behöva 3ggr bromssträckan för att sätta ner hojjen för att det ska bli lika lång bromssträcka? Sist jag bromsade ner en hoj från bakhjulet gick det rättså fort ;) Sen att bara köra 100 inne i stan där det kan hända att barn springer ut ser jag som betydligt värre än att åka på bakhjulet i laglig fart.

Nu gör jag varket som, wheelies lägger man där det är vettigt skyddat, man kan impa på folk ändå ;)
 

hjelmfrillan

En otrolig blick för spelet
Gick med
15 Oct 2003
Ort
Huskvarnas förort Jönköping
Hoj
xt660r
Stephen skrev:
Skulle dom nu lyckas sätta dit GR så kan dom bara sätta dit honom för det han gjort precis just då. Det finns ju inget som bevisar att det är samma person som kört i fimerna. Och sen är ju frågan hur man lyckas fånga ett spöke??... :va :brinnerup

Du ska nog se att he spökryttare garvar ganska hårt åt det svenska rättsystemet. Härmed tar jag dock inte ställning till om det är rätt eller fel det han gör. Upp till var och en att bedömma. Just my $0.02....


undrar om spökhönset någonsin ängnat en tanke åt spikmattor å liknande :näsblod
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

&nbsp;Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top