Vårdslöshet i trafik!

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Bingo skrev:
Dagisungen(TM) är ett varumärke och kan inte ifrågasättas.
Vart vill du komma med det påpekandet?
Det är inte utan anledning barn används som exempel, s.a.s. ett worst-case-scenario. Ska man ge sig på något så tveksamt som att jämföra människolivs värde ligger barn känslomässigt alltid bättre till än pensionärer.
Små barn har dessutom risig koll på trafik, och kan spontant få för sig väldigt dumma saker.
 

Linuxs

Lat
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 950 SM
Känner igen mig! Kul att inte vara ensam...
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=13694
Fast jag fick 4800 i böter (nedsatt från 6000 på rättegång). Visserligen körde jag på vallhallavägen i sthlm men det var ingen i närheten och jag gjorde inget olagligt (enligt mig). Jag fick 2 månaders avstängning.
På söndag är får jag tillbaka kortet!! Jippie!

Jag kommer nog tänka till en extra gång innan jag stannar för en polis. (Faktiskt kommer jag nog oxå tänka en extra gång innan jag slangar i stan oxå, så straffet gjorde pinsamt nog lite nytta)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Ugluk skrev:
Vid vilket tillfälle har du den kortaste bromssträckan? När du slangar i hundra inne i stan eller när du ligger och tourar i 200 på motorvägen?

Hundra i stan, lätt!
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Chronic skrev:
Ugluk skrev:
Vid vilket tillfälle har du den kortaste bromssträckan? När du slangar i hundra inne i stan eller när du ligger och tourar i 200 på motorvägen?

Hundra i stan, lätt!

Hehe, beredd att hålla med där!

Grejen är den att man har ganska bra koll på omgivningen. Bara jobbigt med dessa "köra över barn" liknelser.
Givetvis händer det att folk (inklusive jag själv) gasar på vid fel tillfälle men 99 gånger av 100 så är det ingen som helst fara för personer omkring en. Om det nu inte skulle vara så att de med full dödslängtan sprang allt de kunde för att genskjuta då förstås :rolleyes:
Personligen anser jag att jag har bättre koll på min framfart inne i stan, även om det inte direkt går efter lagens andemening, än när vi är ute och dundrar runt på krokvägarna kring Uppland.
I stan VET jag att det är folk lite här och där och kollar mer noggrant upp det.
På landsvägen som det finns en hel del hus på är det mycket större risk att någon /något hamnar framför styret som inte alls borde vara där.

Det här är ingen glorifiering av stuntandet i stan men få för guds skull lite perspektiv på saker och ting. Bara för att skiten går på ett hjul innebär det inte att en hel dagisklass kommer gå åt....
Håller dessutom med om koncentration vid framförande av motorfordon.
En hel del farligare med Anna -35 som sitter och bättrar på mascaran under tiden hon hon snackar med sin väninna i mobiltelefonen när hon kör.... Gärna med en unge i baksätet. Då kan vi snacka risk för ungarna....
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Chronic skrev:
Ugluk skrev:
Vid vilket tillfälle har du den kortaste bromssträckan? När du slangar i hundra inne i stan eller när du ligger och tourar i 200 på motorvägen?

Hundra i stan, lätt!
Så hur mycket bedömer du att bromssträckan ökar med slangning?
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ugluk skrev:
Så hur mycket bedömer du att bromssträckan ökar med slangning?

Inte mig som frågan ställs till men ändå...

Inte nämnvärt så mycket som om jag plussar på hundra knyck till....
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
lustig bakvänd fråga till er isf, hur stora bedömmer ni chanserna vara tat nån kliver ut i gatan i stan när ni slangar i hundra eller på motorvägen när ni tourar i 200?:)

Det går att vända på det hur som helst.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Silwer skrev:
lustig bakvänd fråga till er isf, hur stora bedömmer ni chanserna vara tat nån kliver ut i gatan i stan när ni slangar i hundra eller på motorvägen när ni tourar i 200?:)

Det går att vända på det hur som helst.

Visst går det att vända hur som helst, se bara hur jag vände det i exemplet med landsvägen...
Men jag håller med dig, mycket säkrare att åka 200 på motorvägen, inget snack om den saken.
Problemet är bara att de flesta åker nästan ingenting alls på motorvägen så den jämförelsen blir lite haltande...
 

gthyni

Está demasiado frío!
Gick med
24 Jul 2003
Ort
Vasastan
Hoj
Hojlös f n. fd KTM, Moto Guzzi, Yamaha, GasGas, BSA
Rolig diskussion det här:

Visserligen körde jag på vallhallavägen i sthlm men det var ingen i närheten

Polisen var uppenbarlig där iaf :rolleyes:

En hel del farligare med Anna -35 som sitter och bättrar på mascaran

Att andra gör idiotiska saker är inte orsak att göra det själv. :fatta!
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag ser gärna att vi gör lite praktiska prov till vårkanten för att kolla detta. Vi skulle ju kunna ta det i samband med avrostningarna på vårkanten. Jag lägger gärna lite tid på det här eftersom jag är nyfiken på hur det verkligen förhåller sig. :hej
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
gthyni skrev:
Rolig diskussion det här:



Polisen var uppenbarlig där iaf :rolleyes:



Att andra gör idiotiska saker är inte orsak att göra det själv. :fatta!

Givetvis rättfärdigar inte andras beteende mitt eget.
Ville bara sätta saker i rimliga perspektiv.
Man kan väl utan att överdriva säga att det inte direkt är några änglar i trafiken som hänger här. Det handlar bara om att vi bryter olika mycket mot lagen...
Det jag vill få fram är att det väldigt ofta överdrivs med riskerna att framföra hojen på 1 hjul. Det låter ofta som allt är ok förutom att slanga för kommer helvetet runt hörnet...
Som med allt annat så är det en sak att se det på håll och att själv utföra det. Det ser mycket värre ut än vad det är.
 

von reisen

Snacka går ju...
Gick med
29 Nov 2003
Ort
Småland
Hoj
Husqvarna 250 CR -03
Väl saftigt straff tycker jag, man får väl kolla att det är hyfsat fritt på trottoaren när man ska showa annars är det väl bland det lindrigare man kan syssla med. :D
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ugluk skrev:
Jag ser gärna att vi gör lite praktiska prov till vårkanten för att kolla detta. Vi skulle ju kunna ta det i samband med avrostningarna på vårkanten. Jag lägger gärna lite tid på det här eftersom jag är nyfiken på hur det verkligen förhåller sig. :hej

Givetvis kan vi testa det! Vi kan ta det efter att du fått spö vid något av våra rejs i Tierp :D
Kommer Kawan upp i 200 då? :rofl
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
M:et skrev:
Givetvis kan vi testa det! Vi kan ta det efter att du fått spö vid något av våra rejs i Tierp :D
Kommer Kawan upp i 200 då? :rofl
Du får väl i värsta fall ge mig en rullande start och lite möjlighet till slipstreaming.. :FU

Fast det måste ju testas med en enskild hoj förstås.. Tror mest på att jämföra bromssträcka vid 100km/h med ett respektive två hjul i backen. Sedan kan man ju för skojs skull jämföra med en tvåhjuls maxbroms från 200 också. :banana
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
En kvalificerad gissning är att om man slangar i 100 blås så lägger man mycket fokus på balanspunkten, dessutom så ser man kanske inte så bra framåt om kåpor å sånt skymmer sikten, behöver man sen tokbromsa så måste man först bromsa ner framhjulet och sen kan man nita, jag gissar på att total reaktionstid + agerande tar längre tid än man tror.

Man får inte köra 200 på motorväg, men dom flesta hanterar det bättre än att slanga i 100 blås.
 

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
2x Honda CRF 450
Ugluk skrev:
Du får väl i värsta fall ge mig en rullande start och lite möjlighet till slipstreaming.. :FU

Fast det måste ju testas med en enskild hoj förstås.. Tror mest på att jämföra bromssträcka vid 100km/h med ett respektive två hjul i backen. Sedan kan man ju för skojs skull jämföra med en tvåhjuls maxbroms från 200 också. :banana

Nja, nu börjar du slingra dig. Jämförelsen gällde bromssträcka vid 200 km/h respektive 100 km/h vid slangning. Givetvis har man längre stoppsträcka om man slangar i samma hastighet som om man kör med båda hjulen i backan.
Sen handlar det om hur mycket panik det är. Vid ett test kommer jag garanterat inte vräka ner hojen i backen som om det "stod en unge" mitt i gatan...

En liten parallell bara. Du säger att det är viktigt att testet utförs på samma hoj.
Innebär det att jag får köra fortare än dig rent moraliskt eftersom jag har en hoj med erkänt bra bromsar medans GPZ:an inte riktigt lirar i samma division?
 

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vimmerby
Hoj
Kawa GPZ900T
M:et skrev:
Nja, nu börjar du slingra dig. Jämförelsen gällde bromssträcka vid 200 km/h respektive 100 km/h vid slangning. Givetvis har man längre stoppsträcka om man slangar i samma hastighet som om man kör med båda hjulen i backan.
Sen handlar det om hur mycket panik det är. Vid ett test kommer jag garanterat inte vräka ner hojen i backen som om det "stod en unge" mitt i gatan...
Vem är det nu som slingrar sig? Kan vi inte hitta någon som törs försöka sig på en maxbroms från bakhjulet blir testet meningslöst.. Har du ens provat att panikbromsa från bakhjulet? Om inte verkar det ju minst sagt vådligt att ge sig på det i trafik.. :tungan
Kom igen nu.. Jag betalar för nya packboxar, men du får göra jobbet själv.. :hihi
En liten parallell bara. Du säger att det är viktigt att testet utförs på samma hoj.
Innebär det att jag får köra fortare än dig rent moraliskt eftersom jag har en hoj med erkänt bra bromsar medans GPZ:an inte riktigt lirar i samma division?
Det väsentliga för bromssträckan är inte bromsarna utan bromsaren och däcken. Jag är fena på att bromsa och har ett sprillans BT010, så "bring it on.." :arsele
Vid hård ihållande körning på bana mattas naturligtvis GPZ:ans bromsar betydligt mer än Blejdens, men det har ingen betydelse för gata.

Så klart du får köra fortare än mig på rejsen, man är väl sportsman.. Hur skulle du annars ha en chans att komma ikapp? :7peta
 

blub

bar asfalt är bra asfalt
Gick med
15 Nov 2003
Ort
Uppsala
Hoj
zxr 750
Ouch, hårt att bli av med kortet så länge för bakhjulsåka. Lider med dig! Inge kul att bli av med lappen, min rök för fortkörning i sommras.
Ska bli skoj att se hur dina bromstest går Ugluk!
Borde testa med tanke på reaktionstiden också, ha en nisse gömd i diket som plötsligt viftar me' en flagga.. så får man se hur kul det är att ta ner framhjulet och nita i panik, kan nog ta rätt ont. :huvet
 
Nyheter
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

Top