V4 mer vridmoment än rad4:a?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag har hört kommentatorerna på de svenska MotoGP-sändningarna säga flera veckor i rad att V4:eek:r ger naturligt mer vridmoment än rad4:eek:r. Stämmer verkligen detta? Vad jag har förstått så ger inte en V4 ett dugg mer vridmoment, men jag kan ju ha fel. Vad säger ni?
 

tarmac

Med lem
Gick med
10 May 2005
Ort
Kungälv
Hoj
CB 500 Four -72, Under construction. CB 750 -78 lightbygge.
Nu är har jag ju inte stenkoll, men så här har jag fått för mig att det är.
V-twin vs radfyra har ju framför allt olika motorkaraktärer.
Även om siffrorna på på max-vrid på pappret ser likvärdiga ut så är det levererandet av vridet som skiljer.
Vridkurvan kommer med mer kraft tidigare.

V4, kan jag tänka mig har det bästa av båda världar.
Mer vrid tidigare OCH mjukare gång än V2.

Sen borde ju iaf V4 vara smalare är radfyra och det är ju också ett plus.


Rätta mig gärna om jag har fel.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Nu är har jag ju inte stenkoll, men så här har jag fått för mig att det är.
V-twin vs radfyra har ju framför allt olika motorkaraktärer.
Även om siffrorna på på max-vrid på pappret ser likvärdiga ut så är det levererandet av vridet som skiljer.
Vridkurvan kommer med mer kraft tidigare.

V4, kan jag tänka mig har det bästa av båda världar.
Mer vrid tidigare OCH mjukare gång än V2.

Sen borde ju iaf V4 vara smalare är radfyra och det är ju också ett plus.


Rätta mig gärna om jag har fel.
Ja, det är kanske ett ännu större missförstånd att en V-twin skulle ha mer vrid än en radfyra. Jag skulle nog även säga att vridet inte kommer in tidigare på en twin. Ta GSX-R1000 som exempel. Det är svårt att finna en 1000cc twin som har mer vrid någonstans över varvskalan. Titta på nedanstående bänkningsdiagram och försök att hitta en 1000cc V-twin med mer vrid någonstans:

http://www.holeshot.com/dynocharts/images/gsxr1000hi_05_dynochart.gif

Det bästa som jag kunde hitta var detta på en 999. Ingen fördel någonstans egentligen mot en GSX-R1000:

http://www.arcfabrication.com/images/earsplittersdynoTA999stockandhicomppistons1.JPG

Fördelen med V4 som jag ser det är just att hojen går att göra smalare.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ja, det är kanske ett ännu större missförstånd att en V-twin skulle ha mer vrid än en radfyra. Jag skulle nog även säga att vridet inte kommer in tidigare på en twin. Ta GSX-R1000 som exempel. Det är svårt att finna en 1000cc twin som har mer vrid någonstans över varvskalan. Titta på nedanstående bänkningsdiagram och försök att hitta en 1000cc V-twin med mer vrid någonstans:

http://www.holeshot.com/dynocharts/images/gsxr1000hi_05_dynochart.gif

Det bästa som jag kunde hitta var detta på en 999. Ingen fördel någonstans egentligen mot en GSX-R1000:

http://www.arcfabrication.com/images/earsplittersdynoTA999stockandhicomppistons1.JPG

Fördelen med V4 som jag ser det är just att hojen går att göra smalare.


Papper papper.... allt är inte som det ser ut på pappret i värkligheten testa en v-twin 1000cc och jämför den med en rad4 1000cc så förstår du vad han menar.

Dessa pappers nissar som tror att allt är/går göra som det blir på pappret men inte har försökt göra det värkligheten.

Sen är ingen bänk lika....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Det har med antalet tändpulser och intervallet mellan dem att göra. Det är knappast så att motorn vet att cylinderbankarna är förskjutna.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3159242 Papper papper.... allt är inte som det ser ut på pappret i värkligheten testa en v-twin 1000cc och jämför den med en rad4 1000cc så förstår du vad han menar.

Dessa pappers nissar som tror att allt är/går göra som det blir på pappret men inte har försökt göra det värkligheten.

Sen är ingen bänk lika....
Jag skulle påstå att pappret stämmer bättre än känslan. Sittställning, motorljud och omgivning brukar påverkar mer än själva draget i hojen, så tycker iaf jag.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Jag skulle påstå att pappret stämmer bättre än känslan. Sittställning, motorljud och omgivning brukar påverkar mer än själva draget i hojen, så tycker iaf jag.


Kan tyvär inte hålla med där eftersom jag har provat flera v-twins, rad4or och jämfört.

Sen att han jämför två papper från två olika bänkar är lite klumpigt.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
Handlar väl mycket om karaktär och körbarhet.. Personligen tycker jag att det är trevligare/roligare med twin vs radfyra..

Inte rättvist att jämföra pga volym osv, men min hoj klämmer ur sig (på hjulet) 120Nm/2000varv, 158Nm/3200varv och 92hk vid 4500varv.. Ganska kul! :)
 

iommi

sakta men säkert!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Suzuki GSXR750 -85, Yamaha sr400 -83
Papper papper.... allt är inte som det ser ut på pappret i värkligheten testa en v-twin 1000cc och jämför den med en rad4 1000cc så förstår du vad han menar.

Dessa pappers nissar som tror att allt är/går göra som det blir på pappret men inte har försökt göra det värkligheten.

Sen är ingen bänk lika....

Ska man göra en gämförelse mellan de olika motorkonfigurationerna så krävs det nog att man har motorer med samma cylinderantal(V4 vs Rad4, V2 vs Rad2), slaglängd, slagvolym och effekt. Jag har dock svårt att tänka mig att just cylinderplaceringen skulle göra att motorn får mer vrid.

V-twinnar är ofta långslagiga och byggda så att de är lågvarviga, och även oftast ett lågt effekturtag. Svårt att gämföra det med en gixxer-1000 som har ett mycket högt effekturtag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja jag håller med, de enskilda cylindrarna har ju ingen koll på hur grannburken är orienterad. Man brukar normalt få ut ung lika många Nm som en sugmotor är stor om den är välbyggd. Jag hade tex 120 Nm i min gamla 1200.sporstermotor, i nya 1640:n har jag 162 Nm. Det enda undantaget jag känner är motorgeniet och garagegrannen Tomtom här på forumet. Han tar ut 120 Nm och ca 144 rwhp i sin 996 sug-Ducce. :Bugar

Ja, det är kanske ett ännu större missförstånd att en V-twin skulle ha mer vrid än en radfyra. Jag skulle nog även säga att vridet inte kommer in tidigare på en twin. Ta GSX-R1000 som exempel. Det är svårt att finna en 1000cc twin som har mer vrid någonstans över varvskalan. Titta på nedanstående bänkningsdiagram och försök att hitta en 1000cc V-twin med mer vrid någonstans:

http://www.holeshot.com/dynocharts/images/gsxr1000hi_05_dynochart.gif

Det bästa som jag kunde hitta var detta på en 999. Ingen fördel någonstans egentligen mot en GSX-R1000:

http://www.arcfabrication.com/images/earsplittersdynoTA999stockandhicomppistons1.JPG

Fördelen med V4 som jag ser det är just att hojen går att göra smalare.
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Jag skulle påstå att pappret stämmer bättre än känslan. Sittställning, motorljud och omgivning brukar påverkar mer än själva draget i hojen, så tycker iaf jag.

Så är det med största sannolikhet! Kall fakta brukar vara det som gäller och inte känsla. Man kan bygga ihop en hoj som känns jäkligt snabb eftersom den har en fet effektpuckel vid 9000 rpm och sedan minimera försprång och hjulbas. Den blir livlig värre och reser sig och har sig. Men snabbare runt en bana eller rakt fram för den delen lär den inte vara.

Sedan kan man fundera vad som är viktigast för oss vanliga dödliga, känslan eller tiondelarna.....

Läge att köpa en RG500 :D .

/D.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Ska man göra en gämförelse mellan de olika motorkonfigurationerna så krävs det nog att man har motorer med samma cylinderantal(V4 vs Rad4, V2 vs Rad2), slaglängd, slagvolym och effekt. Jag har dock svårt att tänka mig att just cylinderplaceringen skulle göra att motorn får mer vrid.

V-twinnar är ofta långslagiga och byggda så att de är lågvarviga, och även oftast ett lågt effekturtag. Svårt att gämföra det med en gixxer-1000 som har ett mycket högt effekturtag.

Så sant...igentligen är det dumt att jämföra en 2 cylidrig bil mot en 4 cylindrig bil.

Man ska jämföra v2 mot r2 och v4 mot r4an


Jag tycker v4an kommer bli ultimate lösningen....hojen blir smal och den går lättare att varva mer med eftersom den får mindre kolvar m.m, sen v5 är ju också en lösning de blir ju ganska smala de med men jag anser när det börjar bli så många cylindrar som 5 så börjar det bli lite för mycket.
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Papper papper.... allt är inte som det ser ut på pappret i värkligheten testa en v-twin 1000cc och jämför den med en rad4 1000cc så förstår du vad han menar.

Dessa pappers nissar som tror att allt är/går göra som det blir på pappret men inte har försökt göra det värkligheten.

Sen är ingen bänk lika....
Så du litar mer på din "butt dyno" än en riktig dyno? Du tror inte att att en riktig dyno är mer kvalificerad att mäta skillnaderna än din känsla?

Det kanske "känns" som en twin har mer vrid, men oftast har den inte det. Så är det bara.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
3159251 Kan tyvär inte hålla med där eftersom jag har provat flera v-twins, rad4or och jämfört.

Sen att han jämför två papper från två olika bänkar är lite klumpigt.
Har du provat en GSXR1000 med en millemotor med öronproppar samt en mille med 1000R motor utan öronproppar?

Att jämföra från olika bänkar är dock självklart dumt, dom visar bevisligen väldigt olika

3159264 Så är det med största sannolikhet! Kall fakta brukar vara det som gäller och inte känsla. Man kan bygga ihop en hoj som känns jäkligt snabb eftersom den har en fet effektpuckel vid 9000 rpm och sedan minimera försprång och hjulbas. Den blir livlig värre och reser sig och har sig. Men snabbare runt en bana eller rakt fram för den delen lär den inte vara.

Sedan kan man fundera vad som är viktigast för oss vanliga dödliga, känslan eller tiondelarna.....

Läge att köpa en RG500 :D .

/D.
Precis, sällan har jag känt ett sånt drag som jag hade i min rd350 med trasig ypvs-ventil.
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Så du litar mer på din "butt dyno" än en riktig dyno? Du tror inte att att en riktig dyno är mer kvalificerad att mäta skillnaderna än din känsla?

En "känns" som den har mer vrid, men oftast har den inte det. Så är det bara.

Jag litar mer på hur hojar uppför sig än hur papper från två olika dynos vissar..olika bänkar kan skilja mycket.

Har du provat en GSXR1000 med en millemotor med öronproppar samt en mille med 1000R motor utan öronproppar?

Att jämföra från olika bänkar är dock självklart dumt, dom visar bevisligen väldigt olika


Precis, sällan har jag känt ett sånt drag som jag hade i min rd350 med trasig ypvs-ventil.

Har tyvär inte testat gsx1000 än men en zx10 05a och jämfört den mot två v-twinar. Sen kör jag mest med andra som kör rad4 1000cc så jag vet hur stor skilnaden är i real life.


Åter till Topic nu kanske :) , V4 kommer inte få mer vrid än R4 bara på grund av att det är en V4 "gissar jag", men jag "tror" att det kommer va lika lätt att ta ut lika mycket effekt ur en V4 som en R4
 
Last edited:

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Jag litar mer på hur hojar uppför sig än hur papper från två olika dynos vissar..olika bänkar kan skilja mycket.

Har tyvär inte testat gsx1000 än men en zx10 05a och jämfört den mot två v-twinar. Sen kör jag mest med andra som kör rad4 1000cc så jag vet hur stor skilnaden är i real life.
Det är inga problem att hitta fler GSX-R1000 med 80lb-ft i vridmoment. Försök gärna hitta en 1000cc twin som har nämnvärt mer. Det borde inte vara några problem om det är som du säger.

En fråga till dig: Om du sätter upp din Mille mot en GSX-R1000 och båda hojarna ligger på 6:an i 60km/h, vilken kommer att accelera hårdast när ni ger fullt?
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
...



Har tyvär inte testat gsx1000 än men en zx10 05a och jämfört den mot två v-twinar. Sen kör jag mest med andra som kör rad4 1000cc så jag vet hur stor skilnaden är i real life.
...

Du får det att låta som att en bänk inte är "på riktigt". Precis som människan blir fartblind i nya bilar har vi väldigt svårt att avgöra vad som accelererar mest. Ljudet, vibrationerna m.m. lurar kroppen.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Du får det att låta som att en bänk inte är "på riktigt". Precis som människan blir fartblind i nya bilar har vi väldigt svårt att avgöra vad som accelererar mest. Ljudet, vibrationerna m.m. lurar kroppen.
Exakt.

Ska bli kul att se vad Lam-Kaka svarar på min fråga...
 
Last edited:

Stilo

Ny medlem
Gick med
17 Nov 2005
Ort
Falkenberg
Hoj
-
V4 an brukar ju normalt ha ett högre vrid och en bättre körbarhet.
Sen varför ni blandar in en V-twin i jämförelsen vet jag inte, att jämföra en v2 med en v4 är ju inte relevant.
Körde 800cc V4 sist jag hade hoj och måste säga att körbarheten i den motorn var bra, bra bottendrag och hyfsat klipp på topp även om just VFR inte har nån vansinnigt hög effekt.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag tror att hela myten kring twinnarnas vrid kommer från samma motorjournalistiska klavertramp som kring diesel/bensin. Motorjournalister skriver ofta att 100 dieselhästar är mer vridstarka än 100 bensinhästar, vilket ofta stämmer. Samma skriver de ursäktande när de tester twinnar, dvs att "denna twin har bara 100 hk, men det är ju twinhästar"

Sådana uttryck har sedan missuppfattas och förvanskats av läsare till att (felaktigt) gälla för slagvolymsrelaterade jämförelser.

Sedan så lurar varvtalet många till att skriva upp den upplevda vridsiffran. Min 1640 har ju bara 127 hk och 162 Nm på bakhjulet, men å andra sidan passerar den 100 bakhjulshäst redan vid 3900 rpm. Att köra en sån maskin kan lätt ge känslan av att det är mycket vrid.

/J
 
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top