V4 mer vridmoment än rad4:a?

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
En twin utvecklar ju sin effekt vid lägre varvtal än en radfyra. Som exempel kan nämnas att en Mille och en Gixxer750 har lika många bakhjulshästar, men Millens kommer två tusen varv tidigare. Därför sticker den ifrån gixxern vid rödljusen, och det kanske är detta som många förväxlat med vridmoment?
Då jämför du en 750cc mot en 1000cc. Eftersom vridmoment till största del är en funktion av slagvolym så kommer Millen att ha mer. Däremot håller jag inte med om att Millen sticker iväg från rödljusen. En duktig förare som slirar på kopplingen har inga problem att hänga med på en GSX-R750.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
va var de Jörgen sa om sin maskin "som att köra bil" :hihi
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Då jämför du en 750cc mot en 1000cc. Eftersom vridmoment till största del är en funktion av slagvolym så kommer Millen att ha mer. Däremot håller jag inte med om att Millen sticker iväg från rödljusen. En duktig förare som slirar på kopplingen har inga problem att hänga med på en GSX-R750.

Ja men man kan ju inte väga in att den ene föraren är skickligare än den andre osv :) Millen utvecklar sina hästar tidigare än gixxern helt enkelt. Sen att den får stryk runt banan är en annan femma.

Min förra hoj (SV1000S med 116 bakhjulshästar och 101nm) stack lätt ifrån alla radfyror vid rödljusen och höll ifrån upp till ungefär 120 km/h, sen gick radfyrorna om och förbi. Samma historia varje gång, oavsett om de hette Ninja eller R1 osv.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Ja men man kan ju inte väga in att den ene föraren är skickligare än den andre osv :) Millen utvecklar sina hästar tidigare än gixxern helt enkelt. Sen att den får stryk runt banan är en annan femma.

Min förra hoj (SV1000S med 116 bakhjulshästar och 101nm) stack lätt ifrån alla radfyror vid rödljusen och höll ifrån upp till ungefär 120 km/h, sen gick radfyrorna om och förbi. Samma historia varje gång, oavsett om de hette Ninja eller R1 osv.
Om du körde ifrån alla radfyror från rödljusen så var det skit bakom spakarna på radfyrorna helt enkelt. En GSX-R1000 har bättre vrid över hela registret än en SV1000.

Sedan spelar det egentligen ingen roll. Alla sporthojar går i princip lika bra från stillastående upp till 100km/h. Det är hjulbasen (och skickligheten hos föraren) som sätter gränsen, inte kraften.
 
Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Min poäng var inte att vridet var högre utan att effekten kommer tidigare.

Sök på youtube efter typ SV1000S gixxer R1 dragracing strip så ser du vad jag menar. Twinnen sticker iväg snabbast eftersom den utvecklar högre effekt än i4:an vid samma varvtal upp till en viss gräns, sen sticker radfyran förbi.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Min poäng var inte att vridet var högre utan att effekten kommer tidigare.

Sök på youtube efter typ SV1000S gixxer R1 dragracing strip så ser du vad jag menar. Twinnen sticker iväg snabbast eftersom den utvecklar högre effekt än i4:an vid samma varvtal upp till en viss gräns, sen sticker radfyran förbi.
Kolla bänkdiagram så ser du att vridet i en GSX-R1000 kommer in minst lika tidigt.
 

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
Kollade på kurvorna från bänkningen som gjordes på alla 07:eek:r i samband med senaste Masterbike. Kurvorna visar att Millen och 750:n har samma toppeffekt, men att Millens kommer två tusen varv tidigare. Det var alltså framför allt mot 750:n jag jämförde, inte 1000, även om Millens effekt faktiskt kommer lite tidigare än GSX-R1000:s ocskå, om än bara lite.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Jag trodde det kom från att en V2 med samma trimningsgrad som en R4 har mer vridmoment. Inte cylindervolym nu alltså. Om du har en R4 med 150 hk och en V2 med 150 hk så har V2:an mer vridmoment.

Hörsägen och inte alls nåt jag kan bekräfta men jag tyckte det lät rimligt... :)

Jag vill i alla fall ha 1000 V4! :yoparty

EDIT: Trimningsgrad kanske är fel uttryck, effektuttag kanske är bättre?

Inte alls säkert, beror på var i registret du har toppeffekten 150hk på respektive motor. Effekten är alltid ett resultat av vrid och varvtal, oavsett motortyp.
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Jag har två vridstarka V2'or men några rödljuskungar är de knappast. Det här med vridstark V-Twin med bra bottendrag är en skön myt.
 

Mamma mia!

Member of team R6
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Linkan
Hoj
r6-räser
Är det någon här som vet vad vridmoment är?
- jag tror inte det..

Vridmomentet är proportionellt mot effekten genom varvtalet.
Alltså, virdmomentet kan berätta för oss om motorn har hög effekt i förhållande till varvtal. Momentet driver inte motorcykeln framåt, det är det effekten som gör.

Två förare ska tävla mot varandra, bådas motorer är lite speciella och har konstanta momentkurvor mellan 2000 och 12000 varv per min (momentkurvan går horisontellt mellan de varvtalen.).
Tävlingen går ut på att på så kort tid som möjligt öka hastigheten från 60km/h till 120km/h. Förarna växlar inte under testet och dom håller sig mellan 2000 och 12000rpm. Förare 1 väger 70kg, hoj 1 väger 170kg, förare 2 väger 50kg :tuttar hoj två väger 190kg.

Förare nr1 har 90Nm, hojens växlar ligger så att han startar testet på 4000rpm.
Förare nr2 har 100Nm, hojens växlar ligger så att hon startar testet på 3500rpm.
Vem vinner? :confused:

Försumma förarnas insatser, koncentrera dig på motorcyklarnas prestanda.
 

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Ort
Skogn
Hoj
Crescent kompakt
Jo rullande landsväg är alltid det bästa sättet o mäta, men det betyder ju inte att skillnaden mellan de olika behöver diffa så mycket.


Vad är det där för snack? Vart har jag påstått mig vara bror duktig? Jag svarar bara på det du skriver utan att komma med pinsamma ting typ "HanneZ du som värkar va så duktigt..."
Min personliga erfarenhet är att millen inte drar R1:an. Det finns säkert fler som kan säga sitt om det.

100% korrekta värden? Nä det har väl ingen påstått. Fast vilken som dynger på bäst rakt fram anser jag att en bänk säger mer om än "känslan".

Jag har tagit R1a 01 från 50 upp till max med min SP. Min stack mer i början och sedan började den sacka efter. Mot en GSXR 05 hade jag inte speciellt mycket att säga till om över 200km/h. Personligen tycker jag att R4 har bättre kapacitet än V2orna. Men det är inte så konstigt. en ny GSXR 1000 ligger på runt 150-160 kanske.. en V2a runt 130. Oavsett vridet i dessa literhojarna så äre hästkrafterna som avgör. Frågan är om en V4 kommer kunna pressa ut mer hästkrafter över en bredare linje än de nya R4. Då de nya R4 har grymt linjär effektkurva jämfört med förr då antaligen V2 vs R4 avgjordes
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Är det någon här som vet vad vridmoment är?
- jag tror inte det..

Vridmomentet är proportionellt mot effekten genom varvtalet.
Alltså, virdmomentet kan berätta för oss om motorn har hög effekt i förhållande till varvtal. Momentet driver inte motorcykeln framåt, det är det effekten som gör.

Två förare ska tävla mot varandra, bådas motorer är lite speciella och har konstanta momentkurvor mellan 2000 och 12000 varv per min (momentkurvan går horisontellt mellan de varvtalen.).
Tävlingen går ut på att på så kort tid som möjligt öka hastigheten från 60km/h till 120km/h. Förarna växlar inte under testet och dom håller sig mellan 2000 och 12000rpm. Förare 1 väger 70kg, hoj 1 väger 170kg, förare 2 väger 50kg :tuttar hoj två väger 190kg.

Förare nr1 har 90Nm, hojens växlar ligger så att han startar testet på 4000rpm.
Förare nr2 har 100Nm, hojens växlar ligger så att hon startar testet på 3500rpm.
Vem vinner? :confused:

Försumma förarnas insatser, koncentrera dig på motorcyklarnas prestanda.
Hoj 1 vinner. Båda väger lika mycket men Hoj 1 har lägre utväxling och får därmed mer vrid på hjulet.
 

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
Hoj 1 vinner. Båda väger lika mycket men Hoj 1 har lägre utväxling och får därmed mer vrid på hjulet.

Eller så kan man uttrycka det i effekt denna gång. Tack vare det högre varvtalet utvecklas högre effekt. Eller hur? ;)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Är det någon här som vet vad vridmoment är?
- jag tror inte det..

Vridmomentet är proportionellt mot effekten genom varvtalet.
Alltså, virdmomentet kan berätta för oss om motorn har hög effekt i förhållande till varvtal. Momentet driver inte motorcykeln framåt, det är det effekten som gör.

Två förare ska tävla mot varandra, bådas motorer är lite speciella och har konstanta momentkurvor mellan 2000 och 12000 varv per min (momentkurvan går horisontellt mellan de varvtalen.).
Tävlingen går ut på att på så kort tid som möjligt öka hastigheten från 60km/h till 120km/h. Förarna växlar inte under testet och dom håller sig mellan 2000 och 12000rpm. Förare 1 väger 70kg, hoj 1 väger 170kg, förare 2 väger 50kg :tuttar hoj två väger 190kg.

Förare nr1 har 90Nm, hojens växlar ligger så att han startar testet på 4000rpm.
Förare nr2 har 100Nm, hojens växlar ligger så att hon startar testet på 3500rpm.
Vem vinner? :confused:

Försumma förarnas insatser, koncentrera dig på motorcyklarnas prestanda.

Ehh, För att åka framåt så behövs en kraft som kan övervinna rullningsmotstånd och luftmotstånd. Denna kraft kommer från vridmomentet på baklhjulet dividerat med bakhjulets radie.

Under acceleration är M / r = m x a störst och effekten går åt till detta men vid konstant fart går all effekt åt för att leverera momentet som behövs för att övervinna summa motstånd.
 

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Ort
08 syd
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Okej, här är lite siffror över segdragningsförmåga:

Aprilia RSV 1000R Factory -05
60-140km/h 10.2 sek (6:ans växel)

Aprilia RSV Mille -02
60-140km/h 11.1 sek (6:ans växel)

Suzuki GSX-R 1000 -05
60-140km/h 6.1 sek (6:ans växel)

Kawasaki ZX-10R -05
60-140km/h 6.5 sek (6:ans växel)

Detta är alltså riktiga testsiffror som visar hur akterseglad en "vridstark" twin blir vid segdragning. Jag vet att du inte tror på bänkningsdiagram, men detta kanske du tror på. Så, på vilket sätt känns en twin mer vridstark?

Testsiffror från www.einszweidrei.de

Måste säga att siffrorna för Millen ser knepiga ut....:va :confused: I Bikes test 2000 var siffrorna 8,8 sekunder.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
http://en.wikipedia.org/wiki/Torque :fakta

Det är synd att TV-kommentatorer är så okunniga i matematik, för det är exakt vad vridmoment är. Matematik.
En motors V, Rad eller boxer konfiguration spelar ingen roll. slag och borr spelar in, sedan i praktiken så spelar en massa andra parametrat in, men rent matematiskt är vridmoment en kraft som appliceras på en arm, och resultatet är beroende på kraftens storlek och armens längs.

Sedan så är det ju så att en lång arm är svårare att varva lika fort som en kortare. Och högt varv = massor med kraft.

Och som någon testade att jämföra acceleration i 6:s växdel är ju rätt ointresant då det är beroende på utväxling i växellådan.

Ju fler som kan läsa sig sanningen om Rad vs V konfiguration desto bättre, men "urban myths" dör inte så lätt... :lol

Att en Rad4a skilljer sig från en V-Twin är ju självklart. Att en Rad4a och en V-4a skiljer sig åt är mer beroende på borr och slaglängd.

I teorin är det rätt enkelt faktiskt, men i praktiken så finns det ju ett par till parametrar som inte är så lätt att kontrollera. Hade det varit så enkelt hade ju inte Japsarna tävlat så hårt om vem som hade 2-3 hästar mer än de andra...

:hej

Måste säga att siffrorna för Millen ser knepiga ut....:va :confused: I Bikes test 2000 var siffrorna 8,8 sekunder.

Måste hålla med.
Med de siffrorna är 06 Millen slöare än min 99 TLR... :lol
 
Last edited:

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vare sig "papper" eller "känsla" har nån större betydelse ...
En del tycker det är bättre att få vridmomentet i en flack kurva med början vid relativt lågt varv medan andra tycker det passar dem bättre att behöva tokvarva för att komma upp i effekt/varv/vridmoment.

Det är otvivelaktigt så att med en hoj med ett smalt register och hög effekt så är denna hoj svårkörd och det finns inte så många som mäktar med att utnyttja detta smala register till fulländning, dvs de kan inte utnyttja effektövertaget ...
Därför är det helt enkelt så att de flesta har bäst nytta av ett högt, jämnt distribuerat vrid när de är ute och kör.
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top