Tycker att några borde läsa på lite:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
http://sv.wikipedia.org/wiki/Vridmoment
Ordet varvvillighet är ngt diffust, jag har här valt att tolka det som den egenskap som gör att motorn snabbt klättrar i varv vid friläge.
Varvilligheten i friläge är kvoten mellan vridmomentet och tröghetskrafterna i motorns roterande delar. Vridmomentet för en given slagvolym är i sin tur ett resultat av främst fyllnadsgraden. Med fler cylindrar ökar tex oftast kvoten mellan vridmom/fyllnadsgrad och tröghetsmoment. Motorn blir vanligtvis alltså mer rapp och har även en lägre mekanisk friktion än en fåcylindrig motor på samma slagvolym.
Men det finns även andra exempel på egenskaper man kan ställa upp för att få snabbt gassvar/varvvillighet. En kortslagig motardsmälla uppfyller tex ett annat sådant villkor: kort slaglängd, god fyllnadsgrad och därmed vrid tack var stor kolvdiameter och därmed följande stor ventilarea/fyllnadsgrad. Därtill kommer en låg svängmassa. En sån motor klättrar också snabbt i varvtal, även om den inte kan varva så mycket.
/J
Om jag tolkar dig rätt så medför med andra ord de olika konstruktionerna olika förutsättningar för "varvvillighet" eftersom man väl ofta gör en v-konstruktion mer långslagig medans en rad-konstruktion ofta görs kortslagig?
Det förklarar också varför en 600 kan kännas så mycket rappare än min 1100 fastän den bara har hälften så stor effekt.
Borde det inte vara samma sak vid belastning då (motorn är ju trots allt belastad även i friläge, om än väldigt lite)? Kan en klenare motor som är snabbare upp till max effekt då helt enkelt acca snabbare än en starkare motor som tar längre tid upp till varvet för maxeffekt? Om jag har fattat saken rätt så är det så, upp till någon form av gräns när belastningen på den klenare motorn saktar ned varvuppgången tillräckligt mycket.
Följdfrågan då: Finns det några bra (lättförklarade, tänk på att jag är D-ingenjör och inte Maskiningenjör) anledningar till att man bygger v-konstruktioner eller har jag missat något? Jag köper att den blir smalare och att det har sina fördelar vad gäller chassits hanterbarhet men annars verkar ju radkonstruktion vara en bättre lösning...upplys mig gärna trots att detta har debatterats förut. Varför bygger man inte rad-sexor, borde gå att göra dem tillräckligt smala med modern teknik?
Spännande det här, tack!
Nej så kan man nog inte säga, inte om man med graden av kortslagighet avser kvoten mellan borr/slag. En ducce har tex ung samma förhållande som en radfyra. Sedan blir ju slaget förstås längre av att de tvenne cylindraran är större, men motorn är ju lika överkvadratisk för det.
Mja, det beror ju just på att kvoten mellan tröghetsmomentet/vridmomentet av olika orsaker ökar när man förstorar en motor.
Under belastning är det ju helt och hållet den momentana differensen mellan belastnings- och effektkurvan som bestämmer accelerationen. Om kurvorna skär varandra finns inte utrymme för hatsighetsökning hur mycket man än gasar, då måste man ta en lägre växel. Under belastning är bara på väldigt låga växlar som motorns interna tröghetsmoment i ngn omfattning kan påverkar accelerationen.
Jag läste faktiskt Farkost på kth, inte maskin. Men jag har ju läst maskinteknik annorstädes.
Din frågor är ju mycket komplexa och omöjliga att svara på, iaf för mig. Alla motortyper har sina för- och nackdelar. För en hojmotor med maximal effekt till lägsta möjliga produktionskostnad är ju en radfyra tydligen optimal med dagens kunnande och produktionsteknik.
Alltså är den motortypen inte intresssant för tex HD eller Ducati. Dessa har ju dessutom en stor del av sin image i sina resp motorkonfigurationer.
Vi kan skriva spaltmeter om man ska jämföra olika motortyper på ett helt allmänt plan. Man måste betrakta en eller ett par egenskaper i taget när man jämför motortyper tror jag, annars förlorar man lätt fotfästet och den här tråden bli ändlös.
Det finns ingen optimal hojmotor, det beror på vad man vill ha. Dessutom är det det här med "mjuka" egenskaper, som tex vad man gillar för ljud, utseende, motor- och vibrationskaraktär osv osv.
Tycker jag
/J
Följdfrågan då: Finns det några bra (lättförklarade, tänk på att jag är D-ingenjör och inte Maskiningenjör) anledningar till att man bygger v-konstruktioner eller har jag missat något? Jag köper att den blir smalare och att det har sina fördelar vad gäller chassits hanterbarhet men annars verkar ju radkonstruktion vara en bättre lösning...upplys mig gärna trots att detta har debatterats förut. Varför bygger man inte rad-sexor, borde gå att göra dem tillräckligt smala med modern teknik?
Spännande det här, tack!
Oj, det trodde jag var självklart. Om man förutsätter samma slag/borr, förbränningsrum, kamprofil etc, dvs bara ändrar de 4 cylindrarnas konfiguration från rad 4.a till V4.a så påverkas ingenting, den ger samma vrid och toppeffekt. Förutsatt att man lyckade få till en lika bra luftburk och avgasrörsdesign i bägge fallen förstås.
De inskilda cylindrarna vet nämligen inte om vad grannburken gör eller bor.
Mvh
J
Tack!
Det jag taenkte var att motorn hjaelptes av graderna de taender po. Men det handlar vael bara om hur effekten kommer
Vill bara tillägga till Jörgens excelenta svar:
Hur snabb en hoj är runt en bana är mer än bara effekten i motorn.
Som du nämner, men avfärdar lite väl enkelt är just en motors fysiska kontruktion angående viktfördelning.
Det verkar som att det är enklare att bygga ett lätt chassie med "rätt" viktfördelning med en V konfiguration på motorn. (jag är Electro-ingenjör, inte heller maskninare. men har som Jörgen läst in mig på annat håll - fast hållfastighetsberäkningar ger jag mig inte in på...)
Jag tror dock att anlednignen till att man bygger rad-4or istället för V4or är som Jörgen säger, det är billigare.
Skulle t.ex Suzuki börja bygga en V4a måste de ju bygga en helt ny motor, istället för att fortsätta förfina den motorn de filat på sedan hedenhös. Och nytt brukar vara dyrt.
Sedan så är dubbelt så många kamaxlar, kamdrivning, etc dyrare.
Att man fortfarande bygger V-Twinnar är nog bara för att de låter gott och Ducati gör snygga chassie runt sin väljudande motor.
I kort: De bygger vad vi köper
Eller ska jag tolka det som att viktfördelningen är hela fördelen?
Hondas v4 har ju funnits sedan iaf -86 (var väl då VFRen kom), tex. Varför stoppar man inte den i någon av sporthojarna? Jag vet att de har gjort någon supersporthoj som är legendarisk men den var väl väldigt experimentell med ovala kolvar och grejer om jag minns rätt. Jag menar vanliga VFR-motorn...
Fan, nu spammar jag igen!
Nm är hur stort arbete en motor kan utföra.
Hk är hur fort motorn kan utföra det arbetet.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|