Ge gärna ett specifikt exempel på en V4 som har mer vrid än en radfyra med samma motorstorlek.V4 an brukar ju normalt ha ett högre vrid och en bättre körbarhet.
Ge gärna ett specifikt exempel på en V4 som har mer vrid än en radfyra med samma motorstorlek.V4 an brukar ju normalt ha ett högre vrid och en bättre körbarhet.
Jag tror att hela myten kring twinnarnas vrid kommer från samma motorjournalistiska klavertramp som kring diesel/bensin.
Jag trodde det kom från att en V2 med samma trimningsgrad som en R4 har mer vridmoment. Inte cylindervolym nu alltså. Om du har en R4 med 150 hk och en V2 med 150 hk så har V2:an mer vridmoment.
Du får det att låta som att en bänk inte är "på riktigt". Precis som människan blir fartblind i nya bilar har vi väldigt svårt att avgöra vad som accelererar mest. Ljudet, vibrationerna m.m. lurar kroppen.
Hur mycket väger din hoj?3159314Jag tror att hela myten kring twinnarnas vrid kommer från samma motorjournalistiska klavertramp som kring diesel/bensin. Motorjournalister skriver ofta att 100 dieselhästar är mer vridstarka än 100 bensinhästar, vilket ofta stämmer. Samma skriver de ursäktande när de tester twinnar, dvs att "denna twin har bara 100 hk, men det är ju twinhästar"
Sådana uttryck har sedan missuppfattas och förvanskats av läsare till att (felaktigt) gälla för slagvolymsrelaterade jämförelser.
Sedan så lurar varvtalet många till att skriva upp den upplevda vridsiffran. Min 1640 har ju bara 127 hk och 162 Nm på bakhjulet, men å andra sidan passerar den 100 bakhjulshäst redan vid 3900 rpm. Att köra en sån maskin kan lätt ge känslan av att det är mycket vrid.
/J
HanneZ du som värkar va så duktigt förklara för mig varför R1 00-01 går saktare än en Mille 01 men den har ca 20hk mer på pappret. Är det för att bänken vissar fel eller vad är det för?
Sry för min krat stavning födes i skogen.
Jo rullande landsväg är alltid det bästa sättet o mäta, men det betyder ju inte att skillnaden mellan de olika behöver diffa så mycket.Visst en bänk är på riktigt men man kan aldrig vissa allt med en bänk och få ut allt m.m, ska man få bäst mätvärden m.m så ska givitviss hojen köras i värkligenheten på en riktigt väg med mätutrustning(ej binda fast hojen stila stående).
Vad är det där för snack? Vart har jag påstått mig vara bror duktig? Jag svarar bara på det du skriver utan att komma med pinsamma ting typ "HanneZ du som värkar va så duktigt..."HanneZ du som värkar va så duktigt förklara för mig varför R1 00-01 går saktare än en Mille 01 men den har ca 20hk mer på pappret. Är det för att bänken vissar fel eller vad är det för?
100% korrekta värden? Nä det har väl ingen påstått. Fast vilken som dynger på bäst rakt fram anser jag att en bänk säger mer om än "känslan".Jag kommer alltid anse att stående bänkar kommer aldrig vissa 100% korekta värden och kommer inte vissa hur skaer och ting beter sig riktigt i real life på en riktigt väg.
Sry för min krat stavning födes i skogen.
Okej, här är lite siffror över segdragningsförmåga:Visst en bänk är på riktigt men man kan aldrig vissa allt med en bänk och få ut allt m.m, ska man få bäst mätvärden m.m så ska givitviss hojen köras i värkligenheten på en riktigt väg med mätutrustning(ej binda fast hojen stila stående).
Min personliga erfarenhet är att millen inte drar R1:an. Det finns säkert fler som kan säga sitt om det.
Sedär.. En orginal MT-01 gör 60-140km/h på 7,9.. (86hk på hjulet)3159423Lam-Kaka: Här är lite siffror över segdragningsförmåga:
Aprilia RSV 1000R Factory -05
60-140km/h 10.2 sek (6:ans växel)
Aprilia RSV Mille -02
60-140km/h 11.1 sek (6:ans växel)
Suzuki GSX-R 1000 -05
60-140km/h 6.1 sek (6:ans växel)
Kawasaki ZX-10R -05
60-140km/h 6.5 sek (6:ans växel)
Detta är alltså riktiga testsiffror som visar hur akterseglad en "vridstark" twin blir vid segdragning. Jag vet att du inte tror på bänkningsdiagram, men detta kanske du tror på. Så, på vilket sätt känns en twin mer vridstark?
Testsiffror från www.einszweidrei.de
Jepp, rätt bra faktiskt.Sedär.. En orginal MT-01 gör 60-140km/h på 7,9.. (86hk på hjulet)
inom F1 när renault gjorde sin V10 på 107° vinkel för att få ner tyngdpunkten så fick de aldrig motorn att gå lika bra som en 90° vinkel på cylindrarna.
Folk snackar om hur mycket 600r behöver växlas, och sedan prisar de styrkan i twinnar (som Mille). Millen behöver ju faktiskt växlas ned för att hänga med en GSX-R 600. Ganska roligt faktiskt, och visar hur lättlurade vi människor är.
Lam-Kaka: Här är lite siffror över segdragningsförmåga:
Aprilia RSV 1000R Factory -05
60-140km/h 10.2 sek (6:ans växel)
Aprilia RSV Mille -02
60-140km/h 11.1 sek (6:ans växel)
Suzuki GSX-R 1000 -05
60-140km/h 6.1 sek (6:ans växel)
Kawasaki ZX-10R -05
60-140km/h 6.5 sek (6:ans växel)
Detta är alltså riktiga testsiffror som visar hur akterseglad en "vridstark" twin blir vid segdragning. Jag vet att du inte tror på bänkningsdiagram, men detta kanske du tror på. Så, på vilket sätt känns en twin mer vridstark?
Testsiffror från www.einszweidrei.de
Vi snackar inte om att gå "all out" genom växlarna här. Lam-Kaka menar att en Mille känns betydligt mer vridstark än en GSX-R1000 eller ZX-10R. Då undrar jag på vilket sätt. Den har uppenbarligen inte en chans vid segdragning på hög växel, något som twin-förespråkarna annars brukar lyfta fram som en av v-twinnens styrkor.Hur många är det som åker omkring på 6:ans växel i 60km/h när det är dags att race:a? Tror nog inte det var så Lam-Kaka grundade sitt argument att Millen var snabbare. Rätta mig om jag har fel Lam-Kaka.
EICMA 2024: Ducati
Som väntat släppte de itali... |
|
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |