V4 mer vridmoment än rad4:a?

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
inom F1 när renault gjorde sin V10 på 107° vinkel för att få ner tyngdpunkten så fick de aldrig motorn att gå lika bra som en 90° vinkel på cylindrarna.

då kan man ju tycka att de är boxer motor som gäller men de har inte vart så många boxer maskiner i F1 förutom de året Porsche va med.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Jag tror att hela myten kring twinnarnas vrid kommer från samma motorjournalistiska klavertramp som kring diesel/bensin.

Jag trodde det kom från att en V2 med samma trimningsgrad som en R4 har mer vridmoment. Inte cylindervolym nu alltså. Om du har en R4 med 150 hk och en V2 med 150 hk så har V2:an mer vridmoment.

Hörsägen och inte alls nåt jag kan bekräfta men jag tyckte det lät rimligt... :)

Jag vill i alla fall ha 1000 V4! :yoparty

EDIT: Trimningsgrad kanske är fel uttryck, effektuttag kanske är bättre?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag trodde det kom från att en V2 med samma trimningsgrad som en R4 har mer vridmoment. Inte cylindervolym nu alltså. Om du har en R4 med 150 hk och en V2 med 150 hk så har V2:an mer vridmoment.

Jo det är precis så det som regel är, det var så jag menade. (Om jag får ändra det lite diffusa uttrycket "trimningsgrad" till litereffekt eller medeltryck).
Jag skrev otydligt som vanligt inser jag.
 

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Du får det att låta som att en bänk inte är "på riktigt". Precis som människan blir fartblind i nya bilar har vi väldigt svårt att avgöra vad som accelererar mest. Ljudet, vibrationerna m.m. lurar kroppen.

Visst en bänk är på riktigt men man kan aldrig vissa allt med en bänk och få ut allt m.m, ska man få bäst mätvärden m.m så ska givitviss hojen köras i värkligenheten på en riktigt väg med mätutrustning(ej binda fast hojen stila stående).

HanneZ du som värkar va så duktigt förklara för mig varför R1 00-01 går saktare än en Mille 01 men den har ca 20hk mer på pappret. Är det för att bänken vissar fel eller vad är det för?

Jag kommer alltid anse att stående bänkar kommer aldrig vissa 100% korekta värden och kommer inte vissa hur skaer och ting beter sig riktigt i real life på en riktigt väg.



Sry för min krat stavning födes i skogen.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
3159314 Jag tror att hela myten kring twinnarnas vrid kommer från samma motorjournalistiska klavertramp som kring diesel/bensin. Motorjournalister skriver ofta att 100 dieselhästar är mer vridstarka än 100 bensinhästar, vilket ofta stämmer. Samma skriver de ursäktande när de tester twinnar, dvs att "denna twin har bara 100 hk, men det är ju twinhästar"

Sådana uttryck har sedan missuppfattas och förvanskats av läsare till att (felaktigt) gälla för slagvolymsrelaterade jämförelser.

Sedan så lurar varvtalet många till att skriva upp den upplevda vridsiffran. Min 1640 har ju bara 127 hk och 162 Nm på bakhjulet, men å andra sidan passerar den 100 bakhjulshäst redan vid 3900 rpm. Att köra en sån maskin kan lätt ge känslan av att det är mycket vrid.

/J
Hur mycket väger din hoj?
 

OLJEKYLD GSXR

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Hojuppehåll

HanneZ du som värkar va så duktigt förklara för mig varför R1 00-01 går saktare än en Mille 01 men den har ca 20hk mer på pappret. Är det för att bänken vissar fel eller vad är det för?





Sry för min krat stavning födes i skogen.


Det har mer med aerodynamik att göra, hur föraren sitter tex. Sitter man inte som designern har tänk så tappar man toppfart. Jag har inte sett nått riktigt test där R1 får smisk i toppfart av Millen på det viset, de brukar landa på drygt 270 blås båda två och vridmomentstoppen är ju sedan länge passerad av bägge maskinerna. Kåpan på R1 är ju av modell pungskydd medans Millen har hytt så det borde vara lättare att komma undan vinden på Millen.
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Visst en bänk är på riktigt men man kan aldrig vissa allt med en bänk och få ut allt m.m, ska man få bäst mätvärden m.m så ska givitviss hojen köras i värkligenheten på en riktigt väg med mätutrustning(ej binda fast hojen stila stående).
Jo rullande landsväg är alltid det bästa sättet o mäta, men det betyder ju inte att skillnaden mellan de olika behöver diffa så mycket.

HanneZ du som värkar va så duktigt förklara för mig varför R1 00-01 går saktare än en Mille 01 men den har ca 20hk mer på pappret. Är det för att bänken vissar fel eller vad är det för?
Vad är det där för snack? Vart har jag påstått mig vara bror duktig? Jag svarar bara på det du skriver utan att komma med pinsamma ting typ "HanneZ du som värkar va så duktigt..."
Min personliga erfarenhet är att millen inte drar R1:an. Det finns säkert fler som kan säga sitt om det.
Jag kommer alltid anse att stående bänkar kommer aldrig vissa 100% korekta värden och kommer inte vissa hur skaer och ting beter sig riktigt i real life på en riktigt väg.



Sry för min krat stavning födes i skogen.
100% korrekta värden? Nä det har väl ingen påstått. Fast vilken som dynger på bäst rakt fram anser jag att en bänk säger mer om än "känslan".
 

Conseal

På avstånd är allt vackert
Gick med
19 Mar 2007
Ort
Med min familj
Hoj
Honda VFR800 -02
V4 är som regel mycket trevligare att köra men jag kan vara partisk i frågan :rolleyes: Vilken efftekt man får ur motorn beror mycket på saker runt omkring .. jag har ingen effektraket på papperet men det går att köra ihjäl sig ändå .. sedan finns det moddade som kan mäta sig med det mesta (fast only in america såklart)
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Visst en bänk är på riktigt men man kan aldrig vissa allt med en bänk och få ut allt m.m, ska man få bäst mätvärden m.m så ska givitviss hojen köras i värkligenheten på en riktigt väg med mätutrustning(ej binda fast hojen stila stående).
Okej, här är lite siffror över segdragningsförmåga:

Aprilia RSV 1000R Factory -05
60-140km/h 10.2 sek (6:ans växel)

Aprilia RSV Mille -02
60-140km/h 11.1 sek (6:ans växel)

Suzuki GSX-R 1000 -05
60-140km/h 6.1 sek (6:ans växel)

Kawasaki ZX-10R -05
60-140km/h 6.5 sek (6:ans växel)

Detta är alltså riktiga testsiffror som visar hur akterseglad en "vridstark" twin blir vid segdragning. Jag vet att du inte tror på bänkningsdiagram, men detta kanske du tror på. Så, på vilket sätt känns en twin mer vridstark?

Testsiffror från www.einszweidrei.de
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Vridet har väl med "trycket" i cylindrarna, kolvdiametern (Kolvarean), slaglängden, antalet kolvar och vevstakslängden att göra.

Stora kolvar, lång slaglängd och många kolvar = högt moment. bottendrag men lägre varvtal

små kolvar och kortslagig = lägre moment, sämre bottendrag men högre varvtal

Sen blir det ju så att om man har stora kolvar osv så får man inte plats med lika många kolvar på ett givet utrymme.

Med turbo eller kompressor höjs ju givetvis nivån. Ovanpå kommer ju fäste, vikt och var tyngdpunkten ligger att avgöra hur väl man kan utnyttja motorn
 

BTB

Ny medlem
Gick med
30 Dec 2006
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-08
Min personliga erfarenhet är att millen inte drar R1:an. Det finns säkert fler som kan säga sitt om det.

Man behöver bara kolla på något av de objektiva tester som gjorts genom åren för att se att millen INTE drar en R1:a eller någon av de andra liters radfyrorna. Effekten räcker inte till helt enkelt. Inte ens Ducatis 1098, men den är å andra sidan så läcker att den är intressant ändå...

/D.
 

wannagofast

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
Tillfälligt avbrott
3159423 Lam-Kaka: Här är lite siffror över segdragningsförmåga:

Aprilia RSV 1000R Factory -05
60-140km/h 10.2 sek (6:ans växel)

Aprilia RSV Mille -02
60-140km/h 11.1 sek (6:ans växel)

Suzuki GSX-R 1000 -05
60-140km/h 6.1 sek (6:ans växel)

Kawasaki ZX-10R -05
60-140km/h 6.5 sek (6:ans växel)

Detta är alltså riktiga testsiffror som visar hur akterseglad en "vridstark" twin blir vid segdragning. Jag vet att du inte tror på bänkningsdiagram, men detta kanske du tror på. Så, på vilket sätt känns en twin mer vridstark?

Testsiffror från www.einszweidrei.de
Sedär.. En orginal MT-01 gör 60-140km/h på 7,9.. (86hk på hjulet)
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Sedär.. En orginal MT-01 gör 60-140km/h på 7,9.. (86hk på hjulet)
Jepp, rätt bra faktiskt.

Lite kul är att en GSX-R600 har bättre segdragningsförmåga än en RSV 1000R Factory. :yoparty

GSX-R 600:

60-140km/h 8.9-10.0 sek

Folk snackar om hur mycket 600:eek:r behöver växlas, och sedan prisar de styrkan i twinnar (som Mille). Millen behöver ju faktiskt växlas ned för att hänga med en GSX-R 600. Ganska roligt faktiskt, och visar hur lättlurade vi människor är.

Edit: Nu lyckades jag hitta en siffra som var bättre än GSX-R 600: 60-140km/h på 8.6 sek. Fortfarande inte jättebra.
 
Last edited:

Spirit

Det är farligt att leva - man kan dö!
Gick med
24 Sep 2006
Ort
Södertälje
Hoj
Triumph Explorer
inom F1 när renault gjorde sin V10 på 107° vinkel för att få ner tyngdpunkten så fick de aldrig motorn att gå lika bra som en 90° vinkel på cylindrarna.

Med olika vinklingsgrad så kan man få mer vridmoment i ett givet ögonblick under ett motorvarv (medan man får lägre i ett annat läge under samma varv). Det är nog där missförståndet börjar, men om man tänker ett steg längre så räknar man ju faktiskt styrkan under hela varvet, och under flera varv. Så det jämnar ut sig.

Därför hävdar jag att vinkeln inte har någonting med vridmomentet att göra!

Dock påverkar det tändföljden på så sätt att man får mer eller mindre "ojämn" karaktär på motorgången under ett varv. Vilket många gånger är eftersträvansvärt, av olika skäl. Andra gånger får man en motor som är svårbalanserad.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Folk snackar om hur mycket 600:eek:r behöver växlas, och sedan prisar de styrkan i twinnar (som Mille). Millen behöver ju faktiskt växlas ned för att hänga med en GSX-R 600. Ganska roligt faktiskt, och visar hur lättlurade vi människor är.

Här kan jag ju säga att Millen jag hade var betydligt bättre än min Gixxer på just det. För att ligga i 60 km/h på sexan är inte nåt som nån av dem riktigt klarar av. När jag drevade ner Millen så gick det bra, har inte testat det på Gixxern. Millen är mycket lugnare att köra än Gixxern, effekten pumpar in i lagom hastighet och inte alls så hetsigt som min 63 Nm Gixxer. Och så låter Millen riktigt trevligt. Det är en skönare upplevelse helt enkelt.
 

Jeppzon

Salmon River Rajders
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Laxå
Hoj
---SÅLD--- Aprilia RSV1000R Factory -06
Lam-Kaka: Här är lite siffror över segdragningsförmåga:

Aprilia RSV 1000R Factory -05
60-140km/h 10.2 sek (6:ans växel)

Aprilia RSV Mille -02
60-140km/h 11.1 sek (6:ans växel)

Suzuki GSX-R 1000 -05
60-140km/h 6.1 sek (6:ans växel)

Kawasaki ZX-10R -05
60-140km/h 6.5 sek (6:ans växel)

Detta är alltså riktiga testsiffror som visar hur akterseglad en "vridstark" twin blir vid segdragning. Jag vet att du inte tror på bänkningsdiagram, men detta kanske du tror på. Så, på vilket sätt känns en twin mer vridstark?

Testsiffror från www.einszweidrei.de

Hur många är det som åker omkring på 6:ans växel i 60km/h när det är dags att race:a? Tror nog inte det var så Lam-Kaka grundade sitt argument att Millen var snabbare. Rätta mig om jag har fel Lam-Kaka.
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Hur många är det som åker omkring på 6:ans växel i 60km/h när det är dags att race:a? Tror nog inte det var så Lam-Kaka grundade sitt argument att Millen var snabbare. Rätta mig om jag har fel Lam-Kaka.
Vi snackar inte om att gå "all out" genom växlarna här. Lam-Kaka menar att en Mille känns betydligt mer vridstark än en GSX-R1000 eller ZX-10R. Då undrar jag på vilket sätt. Den har uppenbarligen inte en chans vid segdragning på hög växel, något som twin-förespråkarna annars brukar lyfta fram som en av v-twinnens styrkor.
 
Last edited:

Suzuki-TSCC-749

Ny medlem
Gick med
14 May 2005
Ort
Inte i Japan
Hoj
GSXR750WN
Effekten är produkten av vridmomentet och rotationshastigheten, d.v.s antalet hästkrafter beror på vilket vridmoment som utvecklas vid ett givet varvtal. Maximal effekt eller maximalt vridmoment är enbart just det, alltså de maximala mätvärdena för en motor som ges vid specifika varvtal, och säger inget om vilken effekt eller vridmoment som utvecklas vid övriga varvtal. Den upplevda ”körbarheten” påverkas däremot väsentligt av hur vridmoment- (och därmed eftekt-) kurvan ser ut. Jag kan inte tänka mig att vinkeln på cylindrarna påverkar detta. Ett jämnt högt vridmoment över hela varvtalskurvan upplevs som bättre än en kurva med en spetsig puckel. Extra bra är det om maximalt vridmoment ligger under det varvtalsområde som man oftast nyttjar, eftersom det då blir en lite självreglering när motståndet ökar (ex vid en uppförsbacke). Motsatsen är givetvis en motor som optimerad för att vara effektivt bara inom ett mycket smalt område, eftersom den kräver ett ständigt växlande vid hastighetsändringar för att inte tappa orken. Titta alltså inte på maxvärden utan jämför hela kurvorna. Jag tror att detta har retts ut i tidigare trådar.
 
Last edited:

bikestreet

Spänn fast dig!
Gick med
4 Sep 2005
Ort
Göteborg
Hoj
Scrambler Ducati + Aprilia Dorsoduro 1200
En twin utvecklar ju sin effekt vid lägre varvtal än en radfyra. Som exempel kan nämnas att en Mille och en Gixxer750 har lika många bakhjulshästar, men Millens kommer två tusen varv tidigare. Därför sticker den ifrån gixxern vid rödljusen, och det kanske är detta som många förväxlat med vridmoment?
 
Nyheter
Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

Top