Att det subventioneras är bara p.g.a. att lata övre-medelklass moderater inte orkar städa varje dag.
Och sen säger det "nya arbetarpartiet" att alla har råd med det...tja, det gäller ju prioritera lite isåfall.
Det där är ju bara ett tramsigt påhitt.
För att vara lika tramsigt fördomsfull som du så kan jag ju argumentera på samma nivå som du.
- Med subventionerade hushållsnära tjänster kan vilken utslagen miljonprogramslooser som helst köpa städhjälp, en timme varje vecka om de bara sket i ciggisarna. Då skulle de både bli friskare och ha mer tid till ungarna.
Ditt dravel ör f.ö. helt ogrundat. De som har störst problem med att få tiden att räcka till är främst arbetande kvinnor eftersom män sällan drar sitt strå till stacken när det gäller hushållsarbete. (ja ja, käfta ni om att ni minsan byter olja på bilen och klipper gräset ibland)
Det handlar inte om lathet eller något djävla "herrskap och tjänstefolks"-tänkande. Det handlar om att det finns ett växande behov av avlastning i vardagen hos VÄLDIGT MÅNGA familjer i alla samhällsklasser. Oavsett vilken typ av tjänster man pratar om från att klippa håret till att reparera bilen till att få hjälp med hantverkande så kommer inkomsten att styra hur mycket man har råd med.
Vad är det som är så fult med att ha jobbat sig igenom en lång utbildning, med att därefter ha kämpat och engagerat sig för att få ett hyffsat jobb och en hyffsad inkomst.
ALLA som bemödade sig att ta sig igenom grundskolan med hyffsade betyg och sen engagerade sig i en hyffsad högskoleutbildning, eller skapade sig en icke akademisk karriär kommer att ha råd med stödhjälp då och då.
En timmes städhjälp kommer att kosta vad en normal krog tar i inträde.
Två timmars städhjälp kostar vad taxin hem från krogen kostar.
Det är fanimej inte bara "rika moderater" som är på krogen... Snarare tvärtom enligt min erfarenhet......
Som sagt finns det ett stort behov av hjälp i vardagen. Allt fler stressas av att få tiden att gå ihop så jag kan inte ens när jag försöker och sätter på mig kommunistglasögonen förstå var dina otroligt förlegade och trmasiga argument kommer ifrån....
Varför skulle någon som städar hemma hos dig känna sig så mycket mer förnedrad än någon som städar ditt kontor?!
Varför skulle någon över huvud taget känna sig förnedrad av att sköta ett jobb som de får skäligt betalt för med tanke på krav på kvalifikationer?!
Varför skulle städerskan förnedras mer än rörpularen som kryper under din diskbänk?!
Jag hoppas som fan på att förslaget ska gå igenom. Jag kommer med glädje köpa mig ett par timmar extra fritid varje helg genom att låta någon duktig städperson sköta sitt betalda jobb istället för att jag ska utföra det på den lilla fritid jag har.