va fan e d som håller på att hända med sverige?

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
(Det är väldigt få förunnat att finanisera sina studier med ett statoiljobb).

Går alltid att få ett jobb om man vill. Dom som jobbar ska väl inte försörja dom som är för slöa för att hitta ett jobb?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag har inte läst tråden men det största felet med Sverige är att det är för många odugliga gnällrövar som upptar för mycket värdefull bandbredd :)

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
Terminsavgiften är ju egentligen den enda stora skillnaden. Brist på smidiga tim-jobb är det nog överallt i närheten av ett universitet, alternativt är bekvämligheten lika utbredd. Förlorad arbetsinkomst och pensionsavsättningar är ju oberoende av var du studerar.

Man får säga vad man vill om Sverige, men "gratis" universitets utbildning är ett stort plus. Ännu större plus är att intagen enbart grundas på betyg och därmed ger alla en lika stor chans att få del av det som erbjuds.

Hoppas det finns kvar om en 20-25 år när det är dags att sätta ungarna i skola... :tungan

Det fanns gott om minimum-wage jobb där jag bodde i USA för ett antal år sedan. Pga av Sveriges "svenska modell" med kollektivavtal finns det fantastiskt i jämförelse extremt mycket färre låglönejobb som unga kan ta medan de studerar.

Jag har presenterat räkneexempel på detta tidigare på SH. Fem års studier på ett medelmåttig Universitet i USA resulterade i lägre slutskuld om du lånade till terminsavgifter, bodde billigt (doorms) än om man studerar 5 år i Sverige med fullt CSN lån.

Jag giller generellt också att det inte är terminsavgifter i Sverige men vänder mig starkt mot folk som fortfarande tror att det är gratis att studera.

/Olzki

Går alltid att få ett jobb om man vill. Dom som jobbar ska väl inte försörja dom som är för slöa för att hitta ett jobb?

Läs om läs rätt!

/Olzki

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
2798646Jag giller generellt också att det inte är terminsavgifter i Sverige men vänder mig starkt mot folk som fortfarande tror att det är gratis att studera.

/Olzki

/Olzki

Skillnaden är väl att i Sverige kan alla studera även de som inte har pengar. I USA Kan väl iinte de fattiga studera, de får inge lån för att de inte har tillräckligt med inkomst. Då får de satsa på stependier.

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
R1...såklart
De pengarna går inte till att betala utbildningen utan uppehället som är ett nödvändigt ont oavsett om du pluggar i Zimbabwe eller i Lund, man måste kunna skilja på olika kostnadsposter annars blir diskussion meningslös.

Chris, du verkar vara smartare än genomsnittet på SH. Jag är övertygad om att du inser vad jag menar om du tänker efter en gång till.

Men, för förtydligandets skull.

Situation:
I Sverige hävdar många att utbildning är gratis.
I Sverige har jag efter fem års studier ca 260 000 kr i CSN skuld. Jag har primärt lånat till mitt uppehälle men har likväl 260 000 i skuld.

I USA kostar utbildning.
Där jag bodde i USA hade jag om jag lånat till terminsavgifter (på ett "noname" universitet i Kentucky), till korridorsboende och för mat haft en nettoskuld efter fem års studier på ett liknande belopp. Strax under vill jag minnas (har presenterat den kalkylen inkl källor tidigare på SH)

Analys:
Jag betalar för olika saker men har likväl en jämnförbar studieskuld efter fem år.

Konklusion: Utbildning i Sverige inte gratis även om vi inte har terminsavgifter. Motiv:

1) De flesta studenter tvingas låna för sitt uppehälle för att det dels saknas låglönejobb* dels många gånger är mycket svårt att kombinera jobb med de mer krävande svenska universitetsutbildningarna.

2) Studielitteraturen är inte gratis.

3) Utöver ovan tillkommer alternativkostnader och indirekta kostnader såsom utebliven (högre) arbetsinkomst för studieåren, ingen a-kassebehörighet, inga pensionsavsättningar etc.

Diskussion:

Vissa utbildningar kan teoretiskt sätt vara gratis i Sverige. Går du en soft utbildning utan studielitteratur, har lyckats hitta ett jobb som går att kombinera vid sidan av och som genererar tillräckligt cash för ditt uppehälle, då är din utbildning gratis.

/Olzki

*Som jag skrev tidigare är det mycket lättare att hitta låglönejobb som student i USA. Min sambo läser ekonomi i USA just nu, nästan alla i hennes klass jobbar vid sidan av.

Skillnaden är väl att i Sverige kan alla studera även de som inte har pengar. I USA Kan väl iinte de fattiga studera, de får inge lån för att de inte har tillräckligt med inkomst. Då får de satsa på stependier.

Diskussionen gällde huruvida en svensk universitetsutbildning rimligen kan kallas gratis. Se ovan inlägg.

/Olzki

Last edited:

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
Chris, du verkar var smartare en genomsnittet på SH. Jag är övertygad om att du inser vad jag menar om du tänker efter en gång till.

Jag skriver att det kostar oavsett om det är Sverige eller Zimbabwe, du skriver att det kostar oavsett om det är Sverige eller USA. Jag påpekade bara att det i Sverige inte är utbildningen som kostar och det höll du ju med om. En stor skillnad är att du kan läsa var du vill i Sverige för ungefär samma peng, de mer välkända universiteten i USA kostar inte 260 000 för fem år.....

Jag skulle tippa på att det är ännu billigare i Zimbabwe faktiskt.:D

Förlorad arbetsinkomst etc är ju alltid samma om man väljer att göra något annat än att arbeta. Det är ju något man får ta ställning till innan man börjar plugga överhuvudtaget.

Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Hoj
jo
2798754Diskussionen gällde huruvida en svensk universitetsutbildning rimligen kan kallas gratis. Se ovan inlägg.

/Olzki

Jag är väl medveten om det, förklara bara varför jag tror att folk antyder att den är "gratis", det är nog för att alla har den möjligheten.

BostonGurka

Bannad
Gick med
27 Mar 2006
Hoj
Anonym
Som rubriken säger! vad håller på att hända med vårt älskade land?

moderaterna tog makten, statliga vinstdrivande bolag skall säljas ut, arbetslösa får snart inte stämpla, a-kasseavgiften skjuter i höjden, länen skall bort för att få större enhetliga regioner, lönerna skall sänkas på sikt så att de stora bolagen kan anställa folk osv osv osv.

alla miljarder som sossarna lämnade över till moderaterna efter valet skall efter vad jag hörde igår inte komma oss till godo utan de pengarna skall vårat nya ARBETARPARTI använda för att finansiera nästa val:confused: jag må då säga att visst var väl folk trötta på persson osv men hoppas att dom som röstade på alliansen enbart pga att dom ville ha bort persson har fått sig en redig tankeställare:arsele

WELCOME TO the little AMERICA

nänä klara dig själv bäst fan du kan

Det som håller på att hända är att vi svenskar börjar vänja sig vid att det vi kallar
demokrati betyder att vi vart fjärde år får välja mellan en grupp korrumperade
politiker och en annan grupp korrumperade politiker som alla i sin tur styrs av
korrumperade organanisationer, företag och andra kriminella.
Att skrivningen "All offentlig makt i Sverige utgår från folket." som inleder
grundlagen regeringsformen innebär att all makt ska tas ifrån folket.
Att den korrumperade grupp som ljuger bäst vart fjärde år vinner möjligheten
att sälja den offentliga makten vidare för egen vinning.
Att tillräckligt många har det tillräckligt bra (oavsett vilken av de korrumperade
grupperna som styr) så att de inte orkar bry sig om att rubba maktstrukturerna.

Nyheter
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!