Jag skriver att det kostar oavsett om det är Sverige eller Zimbabwe, du skriver att det kostar oavsett om det är Sverige eller USA. Jag påpekade bara att det i Sverige inte är utbildningen som kostar och det höll du ju med om. ....
Ja, men du lurar dig själv, precis som alltför många andra svenskar omedvetet gör.
Du bryter ut lektionstimmarna ur helheten och säger att de är ju gratis. Alltså har vi gratis utbildning. Sedan blundar du för att omständigheterna som gör att man överhuvudtaget kan infinna sig i lektionssalen förutsätter kapital. Vidare tycks du helt ignorera kostnaden för studielitteraturen som många gånger kan vara flera tusen per termin.
Jag vet för lite om Zimbabwe för att jämföra levnadskostnader i det landet. Jag valde USA eftersom det är ett västland som av svenskar ofta häcklas för att Universitet har terminsavgifter och därmed inte anses vara gratis.
Som jag beskrivit tidigare är det ju skitsamma vad man betalar för om slutnotan för 4-5 års studier är densamma. Detta pga av skillnaden i samhällsmodell. USA exemplet syftar till att förklara varför jag inte anser att utbildning är gratis i Sverige.
Således vidhåller jag att det är falsk marknadsföring att hävda att universitetsutbildning i Sverige är gratis. Vi har inte terminsavgifter, men levnadsomkostnaderna för studenter i Sverige kräver utomstående kapital. Ett kapital som du inte behöver i många andra länder där utbildning inte anses vara gratis.
/Olzki
Jag är väl medveten om det, förklara bara varför jag tror att folk antyder att den är "gratis", det är nog för att alla har den möjligheten.
Ja, och jag förklarar varför det är felaktigt och falsk marknadsföring att kalla den gratis. Bättre då att säga att vi inte har terminsavgifter.
/Olzki
Last edited: