Va ska jag ta mig till?

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Hej.. Jag är väl inte ensam om detta kan jag tänka mig, men vad ska man göra egentligen om man har ganska dåliga gymnasie betyg och vill komma in på handels i stockholm? Just nu läser jag andra året på entreprenörprogrammet på södertörn. Tycker det är ok men det känns som att jag vill ha en bättre utbildning och fler jobb att välja på när jag är klar.

Alternativen är att jag läser upp min gymnasie betyg som låg på ca 15.0 i snitt... och jag räkna ut att jag skulle behöva läsa upp ca 19 ämnen.. dvs jätte jobbigt.. plus att om jag skulle göra det och sedan komma in på handels så skulle jag antagligen behöva börja om från början. Jag har läst ekonomi i nästan 2 år nu på högskolan. skulle kännas ganska snopet!

högskoleprovet tror jag inte att jag skulle kunna klara så pass bra.?

Vad tror ni? är det helt kört eller? jävligt trist att man va så jävla korkad i gymnasieåldern:huvet :huvet

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad tror ni? är det helt kört eller? jävligt trist att man va så jävla korkad i gymnasieåldern:huvet :huvet

Det fanns säkert en hel hoper vuxna som talade om för dig att du skulle plugga hårdare, skaffa bättre betyg så du skulle kunna läsa vidare och få ett bättre jobb med bättre lön sen när du blev vuxen...

Istället skolkade du, sket i läxorna, satt uppe för länge på nätterna och partajade på folköl på helgerna.

Tycker du det känns hopplöst?
Då ska du veta hur det känns att förklara för sina barn att dom ska "plugga hårdare, skaffa bättre betyg så dom kan läsa vidare och få ett bättre jobb med bättre lön sen när dom blir vuxen" för att man inte gjorde det själv och ångrar sig i dag.

Eftertankens bittra smak varar betydligt längre än ungdomens kortsiktiga sötma....

A_o_D

dead girls never say no
Gick med
15 Jul 2005
Hoj
zx10r -08
15.0 e ju faan inte dåligt....
huvudsaken är nog att man vet vad man vill bli, då blir man det förr eller senare!

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
om du jobbar 5 år, eller ordnar fram papper på att du jobbat 5 år så kan du boosta upp ditt högskoleprov med +0.5

helt plötsligt behöver du inte vara klipskare än genomsnittet för att få bra mkt bätte på provet. och över lag är intagningarna lägre på högskoleprovet.

skrev 1.6 sist jag körde, +0.5 ger 2.1, i högskolekvoten underlättar det en hel del. o jag hade inte mkt mer än genomsnittliga betyg.

annars kan du ju alltid starta något eget företag, och därigenom kvala in dig på särskild kvot

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Jadu.. vad ska man säga.. det är lätt att vara efterklok.. men fan va dum man var!! vad ska man säga till sina barn egentligen.?

blir lite svårt att få ihop nåt om matt man jobbat i 5 år eller? kanske kan snacka med nån som har eget företag.. men det blir nog svårt!
och även om man har 2.0 på högskoleprovet behöver man inte ganska bra betyg ändå?

jag vet iaf att man kan donera stora summor pengar till skolan och på den vägen komma in:) men jag tror att det är stooooora summor.. kanske för stora..

det där med att starta eget funderade jag på också.. men då måste det väl vara under gymnasiet eller direkt efter. och så har det ju inte varit
:huvet

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
om du jobbar 5 år, eller ordnar fram papper på att du jobbat 5 år så kan du boosta upp ditt högskoleprov med +0.5
Jo, fast då söker man till platser i en särskild kvot, där alla andra också har arbetslivserfarenhet med +0.5 på provet, man är alltså inte med och tävlar om de "normala" högskoleprovs-platserna.

och även om man har 2.0 på högskoleprovet behöver man inte ganska bra betyg ändå?
Shit, du är verkligen inte särskilt smart, eller hur? Har du ens bemödat dig med att läsa vad högskoleprovet är för något och hur det funkar?

Jag är så glad att jag inte är ekonom.

Last edited:

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Jo, fast då söker man till platser i en särskild kvot, där alla andra också har arbetslivserfarenhet med +0.5 på provet, man är alltså inte med och tävlar om de "normala" högskoleprovs-platserna.

Shit, du är verkligen inte särskilt smart, eller hur? Har du ens bemödat dig med att läsa vad högskoleprovet är för något och hur det funkar?

Jag är så glad att jag inte är ekonom.

haha men tjena.. du behöver ju inte diskutera saker du inte har nån koll på!..
gå in på deras hemsida och läs lite istället!!... pinsamt!!.. tydligen smartare än dig iaf!

Last edited:

IronMike

Guest
Tyvärr så är det ju så att det är fler med 20,0 som söker än det finns plats för. Så, 20,0 & 2,0 på hp och man e hyffsat säker.. Jag vet en snubbe som inte kom in på 2 år, för han hade 1,7 på högskoleprovet men 20,0 i betyg. Det fanns tydligen så många med 20,0 som inte kom in på betyg, men som även hade högre än 1,7 på högskoleprovet.

Samtidigt som en annan bekant kom in bara för att alla i hans familj gått där, samt att hans pappa skänkt pengar till någon slags stiftelse dem har. Så, köpa in sig är ju ett alternativ, annars kontakter eller någon utstickande väldigt speciell merit, eller 20,0 och minst 1,8 på högskoleprovet. Samma som karolinska ungefär.

Så var det iaf för ett par år sen..

Men om jag va du, å ville ha en bra utbildning så skulle jag satsa på stockholms universitet istället. Handels är bara status..och somliga säger att utbildningen till civilekonom på stockholms universitet är bättre tom. Om man inte har kontakter så man e garanterad jobb efter utbildningen, så kan man lika gärna satsa på stockholms universitet. Eller byta tanke helt och hållet - alla läser ekonomi numera. Alla hoppas på att göra stora pengar, men faktum är att hantverkare och rörmokare tjänar mer.. Färre å färre vill göra skitjobb, det vänder.

Last edited:

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
vad fan snackar ni om man söker väl ändå in på ANTINGEN gymnasiebetygen eller högskoleprovet???

eller är det speciella antagningskrav för just den utbildningen du ska gå?

IronMike

Guest
vad fan snackar ni om man söker väl ändå in på ANTINGEN gymnasiebetygen eller högskoleprovet???

Jo, fast handels å karolinska har fler med 20,0 som söker, än de finns platser för. Så... En kombination av dessa, och sållning därefter.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
haha men tjena.. du behöver ju inte diskutera saker du inte har nån koll på!..
gå in på deras hemsida och läs lite istället!!...
Du söker på högskoleprovsresultatet, men visst, precis de flesta andra utbildningar så måste du ha grundläggande behörighet och ha VG i några få ämnen, Men det kan väl knappast vara ett problem, har du inte VG i Historia A (!) så kan det ju knappast vara så svårt att läsa upp det på Komvux?

Vill du läsa på Handelshögskolan för att du tycker att utbildningen verkar stimulerande och intressant eller för att det är en fiiiin skola?

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1

är osäker på hur det är om högskoleprovet räknas som "särskild kvot" och då behöver man 18.0 minst i betyg samt att man måste ha minst VG i vissa ämnen..

Du söker på högskoleprovsresultatet, men visst, precis de flesta andra utbildningar så måste du ha grundläggande behörighet och ha VG i några få ämnen, Men det kan väl knappast vara ett problem, har du inte VG i Historia A (!) så kan det ju knappast vara så svårt att läsa upp det på Komvux?

Vill du läsa på Handelshögskolan för att du tycker att utbildningen verkar stimulerande och intressant eller för att det är en fiiiin skola?

jag tycker inte att det är tillräckligt hög nivå på ekonomprogrammen på södertörn och jag har hört från folk som gått på både södertörn och på Stockholms att det inte är bättre där.. Men Handels ska vara bättre.. plus att det är en fin skola vilket är bra när man ska skaffa jobb..

Last edited:

geting

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Väntar på en Mille...
Låter otroligt konstigt, har aldrig hört talas om att man slår ihop betyg och HP till en gemensam kvot.

sgtpepper

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gått på både södertörn och på Stockholms att det inte är bättre där.. Men Handels ska vara bättre.. plus att det är en fin skola vilket är bra när man ska skaffa jobb..
Herregud. Jag har en polare vars syster är höjdare på Bonniers och håvar in en rejäl lön varje månad och hon läste ekonomprogrammet på SU.

Nu är jag iofs ingenjör och jobbar på ett IT-företag så jag kan ju inte tala för hur det funkar när man söker jobb som ekonom, men som i min branch så är det viktigaste när man söker jobb hur man är som person, att man har läst en relevant utbildning och att man verkar kunna sin skit, skolans namn kommer ganska långt ned på listan. Men det är klart, er arbetsmarknad är väl inte lika gyllene som för oss välutbildade IT-människor (vi skär guld med täljkniv) så ni får väl försöka luta er på skolnamn och annan irrelevant när ni försöker hitta det där första jobbet som kaffekokarpojke åt killarna på SEBs handlargolv :tungan

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Låter otroligt konstigt, har aldrig hört talas om att man slår ihop betyg och HP till en gemensam kvot.

jag vet inte exakt hur det fungerar.. men hur som helst så kommer jag antagligen få "gå om" de år jag läst.. eller motsvarande för det är inte exakt samma sak man läser. vilket betyder att jag kommer behöva läsa utbildningen från början!...

jaja tråkigt... det får nog bli att starta eget i framtiden!

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Fin skola, status o dyl.....

Seriöst, är det vad du är ute efter så sök något utomlands, england eller canada kan smälla hyggligt högt, högre än vilken svensk skola som helst.
Och det behöver inte bli så sjukt dyrt om du jobbar samtidigt som du pluggar.

Till och med köpenhamn kan vara ett bättre alternativ, i dagens arbetsmarknad gäller det att sticka ut. Mainstreem säljer inte.

Utomlands kan du söka på personligt brev och dina betyg.
Och lät inte som du verkade ha dåliga betyg.

Men som nämnts tidigare, kolla upp lite mer vad som egentligen gäller, och hur det fungerar. Högskolestudier är en djungel. Ta ett snack med ett par olika syo innan du bestämmer dig för vad du egentligen vill göra. Och kolla upp hur många till som söker de jobb du vill jobba med.

Last edited:

fattaliano

gasar tills det rasar
Gick med
15 Sep 2004
Hoj
R1
Herregud. Jag har en polare vars syster är höjdare på Bonniers och håvar in en rejäl lön varje månad och hon läste ekonomprogrammet på SU.

Nu är jag iofs ingenjör och jobbar på ett IT-företag så jag kan ju inte tala för hur det funkar när man söker jobb som ekonom, men som i min branch så är det viktigaste när man söker jobb hur man är som person, att man har läst en relevant utbildning och att man verkar kunna sin skit, skolans namn kommer ganska långt ned på listan. Men det är klart, er arbetsmarknad är väl inte lika gyllene som för oss välutbildade IT-människor (vi skär guld med täljkniv) så ni får väl försöka luta er på skolnamn och annan irrelevant när ni försöker hitta det där första jobbet som kaffekokarpojke åt killarna på SEBs handlargolv :tungan

klart man kan få bra jobb och eller tjäna grova pengar om man gått på SH eller SU men det kan man få om man rullat tummarna i 4 år också... det handlar om utbildningen.. och om du var mer insatt i frågan så hade du kanske vetat att det är stoor skillnad... och som du säger det är skillnad på brancherna. Många företag anställer bara från handels..

Yabba

Den som lever får se!
Gick med
8 Mar 2005
Hoj
KTM 1290 SAR -17, SÅLD KTM 990 Adventure -07, SÅLDSuzuki GSXR750 -90, SÅLDSuzuki GSXR750 -91, SÅLDSuzuki GSXR1000 K3.
, men som i min branch så är det viktigaste när man söker jobb hur man är som person, att man har läst en relevant utbildning och att man verkar kunna sin skit, QUOTE]

Jaha, undrar i vilken bransch man ska vara allmänt dum i huvet, okunnig mm.
Jo, Politiker, men annars är det väl som du skrev, i dom flesta branscher. :D

husabergrobin

Ny medlem
Gick med
22 Aug 2004
Hoj
speed triple 955,minicross 4hjuling can am outlander 800 r xtp ,minmoto
klart man kan få bra jobb och eller tjäna grova pengar om man gått på SH eller SU men det kan man få om man rullat tummarna i 4 år också... det handlar om utbildningen.. och om du var mer insatt i frågan så hade du kanske vetat att det är stoor skillnad... och som du säger det är skillnad på brancherna. Många företag anställer bara från handels..
En fråga bara vad menas med grova pengar och vad tjänar en ekonom i snitt jaja det blev två frågor men...:confused:

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA