Vad är bromssträckan för en sporthoj?

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Freddola skrev:
I en körkortsbok jag läste innan teorin stog det att en Mc under bra fröhållande bromsar bättre än en bil.

Och om jag inte kommer ihåg helt snett tyckte jag att jag så bromsträckor på runt 33 meter för dom mordernare sporthojjarna i något test.

//Fredrik

Bike lyckades tydligen bromsa en RD 350 från 100 till 0 på just 33 meter. Den har ju ganska smalt framdäck, men vikten är ju lägre än i stort sett alla större sporthojar.

nLasse

För säkrare körning, kör bana!
Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Bingo skrev:
Riktigt bra MC-däck tappar inte greppet vid inbromsning. Man kan däremot slå runt framåt.
Snack! Är däcken kalla, asfalten dålig, rullgrus, du nyper till för häftigt från början etc etc så tappar du greppet oavsett vilka däck du har!

-PLM- skrev:
Jag blir mörkrädd.... Finns det verkligen folk som tror på sig själva när de skriver vissa inlägg? Börjar nästan tro att en del här lever i garderober!
Håller med dig fullständigt.
:fakta

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
n'Lasse skrev:
Snack! Är däcken kalla, asfalten dålig, rullgrus, du nyper till för häftigt från början etc etc så tappar du greppet oavsett vilka däck du har!

Visst, det är såklart att däcken släpper på rullgrus. Men normalt är det inte ett problem, ser du ofta GPförare låsa hjulen när de bromsar upprätt? Nu är det kanske lite extremfall men man kan ju inte förutsätta att folk kör på grusväg när vi talar om bästa möjligt bromssträcka.

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
n'Lasse skrev:
Mmmm, för att inte tala om när man bromsar under ett fett nerlägg på blankis.

Edit: satan, den där Victor var före igen...

Last edited:

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Victor skrev:
Visst, det är såklart att däcken släpper på rullgrus. Men normalt är det inte ett problem, ser du ofta GPförare låsa hjulen när de bromsar upprätt? Nu är det kanske lite extremfall men man kan ju inte förutsätta att folk kör på grusväg när vi talar om bästa möjligt bromssträcka.
Vad egentligen handlar att bromsa om? Vad är det viktigaste med att kunna bromsa?? Jo att förhindra en olycka. Missar du bromspunkten på Gelleråsen eller låser framhjulet så åker du ut i sandfållan men förhoppningsvis relativt oskadad. Men när älgen springer ut framför dig på din favoritväg så slår paniken till och då kanske du gör fel. Du panikbromsar. Och låser framhjulet. Trots varma däck. Trots klibbiga rejsdäck.

Det det handlar om är att köra förutseende och med en hastighet som gör att man slipper behöva använda bromsarna maximalt, för det är svårt! Det är vilt som är det svåraste att vara förutseende inför. Och det är därför man helst vill hålla sig på en bana om man vill köra inspirerat!

"Rask"

Guest
Ni som säger att det inte går att låsa framhjulet :kocko
har ni körkort över huvudtaget :confused:
Fixa frillan nu o ut o prova imorgon, använder ni rätt teknik så låser ni hjulet istället för att få en stoppie.
Det är bevisat att Astrid 93 år med ABS bromsar, stannar snabbare än vilken sporthoj som helst från 100 till 0.
Att kolla på statistik i det här fallet missvisande, bara för att de finns dem som bromsar 135 meter från 200 till 0 så innebär inte det alla kan det, prova själv i morgon att nypa i frambromsen så att däcket knastrar från 200. Tror inte att det finns så många som vågar göra det, men prova innan ni kommer med spydiga svar :tummenupp

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
Har ej läst hela tråden, men hur skiljer sig bromsträckan mellan en bil och en mc från 300km/h? Rörelseenergin i bilen är måånga gånger större, men bilen har oftast bättre bromsar? (sportbilar)

Victor

Shake that ass!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Rat-R1. Känns bekant...
n'Lasse skrev:
Det det handlar om är att köra förutseende och med en hastighet som gör att man slipper behöva använda bromsarna maximalt, för det är svårt! Det är vilt som är det svåraste att vara förutseende inför. Och det är därför man helst vill hålla sig på en bana om man vill köra inspirerat!
Jajajaja, men nu var det inte det tråden handlade om.
Tjafset om att det är säkrare att köra bana osv kan du slå mig i skallen med hur mycket du vill, det är inte ett sakargument.
ninja99 skrev:
Ni som säger att det inte går att låsa framhjulet :kocko
har ni körkort över huvudtaget :confused:
Fixa frillan nu o ut o prova imorgon, använder ni rätt teknik så låser ni hjulet istället för att få en stoppie.
Det är bevisat att Astrid 93 år med ABS bromsar, stannar snabbare än vilken sporthoj som helst från 100 till 0.
Hoho, nej. Jag har inget körkort faktiskt. Gör det mig ett en sämre vetande och dåligare hojförare än dig?

Edit: "Dåligare". Jag är sämre på svenska än dig, kanske.

Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
ninja99 skrev:

Utan att vara spydig på något sätt.
Kör Astrid en lastbil med 250tonn där bak (tillåtet i australien) på is och jag kör min Yamaha R1 med värma slicks på bra torr asfalt.
tror jag att jag stannar före Astrid.
Vad kör Astrid och på vilket underlag och vilka däck är detta bevisad med ?

kolla filmen som den Galne dansken lade ut.

Denna tråden har spårat ut fullständigt med allas tankar och funderingar.
Jag säger inte att vissa har rätt eller fel.

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Mr_Malossi skrev:
Har ej läst hela tråden, men hur skiljer sig bromsträckan mellan en bil och en mc från 300km/h? Rörelseenergin i bilen är måånga gånger större, men bilen har oftast bättre bromsar? (sportbilar)
Det är ingen skillnad. Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten så en bil får 4 ggr längre bromssträcka om hastigheten fördubblas och det samma gäller för en hoj.

Enligt ett tidigare inlägg så stannar en hoj på ungefär samma sträcka som en bil i hastigheter upp till ca 100 km/h men i högre hastigheter stannar bilen snabbare. Detta tror jag beror på att ju fortare det går, ju otäckare (svårare) är det att (våga) bromsa maximalt med en hoj. Med en bil är det ju bara att trampa så hårt man kan! Det krävs ingen träning för detta.

Victor skrev:
Helt sant. :) Tråden handlade bl a om vilken bromssträcka man borde räkna med. Det finns några tabeller redovisade i tråden. Choose one!

"Rask"

Guest
Kungen skrev:
Utan att vara spydig på något sätt.
Kör Astrid en lastbil med 250tonn där bak (tillåtet i australien) på is och jag kör min Yamaha R1 med värma slicks på bra torr asfalt.
tror jag att jag stannar före Astrid.
Vad kör Astrid och på vilket underlag och vilka däck är detta bevisad med ?

:rofl :rofl

smc stockholm demonstrerade med en toyota Hiace och en skicklig förare på en R6 och bussen stannade tidigare, det säger väl allt.
Edit: Astrid kör pansarvagn i sahara :tungan

Fetvadd

Wannabe DTM
Gick med
16 Dec 2003
Hoj
ingen förtillfället
n'Lasse skrev:
Det är ingen skillnad. Rörelseenergin ökar med kvadraten på hastigheten så en bil får 4 ggr längre bromssträcka om hastigheten fördubblas och det samma gäller för en hoj.

Enligt ett tidigare inlägg så stannar en hoj på ungefär samma sträcka som en bil i hastigheter upp till ca 100 km/h men i högre hastigheter stannar bilen snabbare. Detta tror jag beror på att ju fortare det går, ju otäckare (svårare) är det att (våga) bromsa maximalt med en hoj. Med en bil är det ju bara att trampa så hårt man kan! Det krävs ingen träning för detta.

Helt sant. :) Tråden handlade bl a om vilken bromssträcka man borde räkna med. Det finns några tabeller redovisade i tråden. Choose one!

Rörelseenergin = (M*v^2)/2 Om bägge har en konstant hastighet av 300km/h är V konstant vilket ger att rörelse energin är djupt beroende av massan..
Att göra om rörelse energin till 0 borde ta längre tid för en bil än för en mc? :va Ähhh var ett tag sen man läste fysik a nu :7peta :(

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
n'Lasse skrev:
Detta tror jag beror på att ju fortare det går, ju otäckare (svårare) är det att (våga) bromsa maximalt med en hoj. Med en bil är det ju bara att trampa så hårt man kan! Det krävs ingen träning för detta.

Ja, så är det säkert. På en hoj i över 250 tror jag inte ens att det går att låsa framdäcket, utan man skulle nog kunna nypa till så hårt man orkar och sedan släppa lite när hastigheten har gått ner lite. Det är ju oftast först en bit ner i hastighet som man brukar få framhjulslås.

"Rask"

Guest
Victor skrev:
Tjafset om att det är säkrare att köra bana osv kan du slå mig i skallen med hur mycket du vill, det är inte ett sakargument.

Hoho, nej. Jag har inget körkort faktiskt. Gör det mig ett en sämre vetande och dåligare hojförare än dig?

Edit: "Dåligare". Jag är sämre på svenska än dig, kanske.

Kan bara säga att jag trodde precis som många här att en hoj kunde stanna på ca 15m från 100 till 0 innan jag tog körkortet. Ville bara poängtera med mitt inlägg att det kan vara olämpligt, att med så stor självsäkerhet sitta o skriva att så är fallet då det kan få förödande konsekvenser i trafiken.

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Mr_Malossi skrev:
Rörelseenergin = (M*v^2)/2 Om bägge har en konstant hastighet av 300km/h är V konstant vilket ger att rörelse energin är djupt beroende av massan..
Att göra om rörelse energin till 0 borde ta längre tid för en bil än för en mc? :va Ähhh var ett tag sen man läste fysik a nu :7peta :(

Nä, vi har ju konstaterat att en bil kan bromsa minst lika bra som en hoj, och bilen klarar ju av att bromsa bort en betydligt större rörelseenergi på samma tid och sträcka. Bromarna på bilen käkar alltså upp fler joule/sekund, dvs. fler Watt.

nLasse

Gick med
20 May 2003
Hoj
R6
Mr_Malossi skrev:
Att göra om rörelse energin till 0 borde ta längre tid för en bil än för en mc?
Jo visst. Men en bil har mer gummi i backen.

Det formeln säger är att ett fordon (oberoende av vikt) ökar sin rörelseenergi kvadratiskt med avseende på hastigheten. Om vi då antar, vilket tester också bevisar (på ett ungefär), att en mc och en bil har samma bromssträcka vid 100 km/h så kommer de att ha samma bromssträcka vid alla hastigheter. Även vid 300 km/h.

Aleksander

................
Gick med
6 Jun 2005
Hoj
525 + pitpro 125cc
Olof Eriksson skrev:
Jag kan inte säga hundra säkert, men jag tror 200-0 går på ungefär 80 meter med min cykel. Men då är det ju inte en sporthoj då, dom bromsar bra mycket tidigare ;D
Kommer din hoj upp i 200? :corn

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
Mr_Malossi skrev:

Nja, du glömde en sak bara

Horisontalt F=m*v2 (F är retardationskraften)
(v=samma för bägge fordonen)

Vertikalt: F=m*a*K i detta fallet är a=g (k=friktions koefficienten)
(g=gravtitationen)
Bilen har större rörelse energi men får å andrasidan ner mer kraft i backen

Allt e linjärt helt enkelt och en hoj och en bil ska därför stanna på exakt samma sträcka. Det gäller även om man bromsar upp hojen på framhjulet hela vägen. Men i verkligheten så lär ju fallet bli ett annat då däck och massa andra små parametrar kommer in vilket kan skilja lite från fall till fall.

Det blir dock lite svårare att få in i skallen om man tänker sig att man jämför en hoj och en lastbil. Men i teorin ska det vara lika.
:tomten

Last edited:

enhjuling

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
R1200GS
PacMan skrev:
På en hoj i över 250 tror jag inte ens att det går att låsa framdäcket, utan man skulle nog kunna nypa till så hårt man orkar och sedan släppa lite när hastigheten har gått ner lite.

Prova inte snälla....

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
n'Lasse skrev:
Jo visst. Men en bil har mer gummi i backen.

Det formeln säger är att ett fordon (oberoende av vikt) ökar sin rörelseenergi kvadratiskt med avseende på hastigheten. Om vi då antar, vilket tester också bevisar (på ett ungefär), att en mc och en bil har samma bromssträcka vid 100 km/h så kommer de att ha samma bromssträcka vid alla hastigheter. Även vid 300 km/h.

Om man ser det rent teoretiskt så har anläggningsytan inte någon betydelse. För att bära fordonets massa så behövs en motkraft. Denna motkraft multiplicerad med friktionskoefficienten ger den bromskraft som i sin tur, via hjulradien, tar upp det bromsmoment som calipern/bromsskivan skapar (på en mindre radie).

Minskar anläggningsytan så ökar yttrycket ... Normalkraften finns där ändå och är oförändrad.

Vill man gå vidare förbi dessa, mest grundläggande, jämviktsekvationer blir det krångligt och förmodligen är det huvudsakligen empiriska metoder som gäller då. Så, ut och prova, ni som vill veta säkert :hihi

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...