sportbilsentusi
Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Klart väntat då på dessa korta sträckor kommer inte Yamman upp i varv där effekten finns.EXAKT!!!
Det här saknar jag från Sportstern!
Klart väntat då på dessa korta sträckor kommer inte Yamman upp i varv där effekten finns.EXAKT!!!
Det här saknar jag från Sportstern!
Skön biker, det är en helt annan look än vissa wannabebadass-mäklare som vinglar runt på sina moms-avskrivna tjänstefordons-Harleys runt östermalm på sommaren.
Ja det stämmer. Jag har en Dyna Superglide och den går precis som vilken annan väl fungerande hoj som helst på kurviga vägar. Hojen känns dock otymplig och tung när den ska baxas omkring med fötterna på marken men det går att leva med.
I övrigt är nog allt OK utom att bromsarna är för dåliga för min smak. Det går nog inte att få ordning på med mindre än att man får dit dubbla skivor fram och även byter huvudbromscylindern som inte kommer att stämma annars. Det är inte så att man måste sätta ner fötterna eller är tvingad att använda bakbromsen men det går inte att göra en hård inbromsning som kan komma att krävas om något går fel.
Tack för tips ! Jag vill gärna kunna använda hojen utan att körningen direkt begränsas av för klena bromsar. Så det är allt värt en bra slant om han har något som passar hoj och plånbok. Det senare brukar dock aldrig vara några problem för man räknar även alltid hem grejor som man inte ens visste att man behövde om intresse finns och bromsar är ju en investering både i körglädje och säkerhet.
Sedan skulle man ju vilja ha Hildomorr i maskinen. Jag har kikat lite på olika kammar men vet inte vad som skulle passa för att få ett märkbart bra resultat. Jag vill inte bli av med dragvilligheten på låga varv och samtidigt gärna ha lite fler hästar på topp. Så jag antar att det handlar om en ganska snäll bolt-on kam i det fallet.
Jag läste en artikel om en kille som fick sin HD trimmad av Stefan Tallberg. EVOn gav bara 50 hp original och efter kambyte, ändrad tändning och en mild portning gav den 80 hp. Men det hände inte mycket alls trots dessa åtgärder förrän de monterade ett avgasystem med bättre flöde, då poppade effekten upp med nästan 25 hp.
Jag har ju redan ett bra avgastystem som jag antingen kan köra helt öppet eller med olika mottryck m.h.a. insatser med olika längder. Jag kör med raka rör och tycker att hojen går bra, d.v.s. är helt säker på att den ger mer effekt än en orörd hoj. Jag vet inte alls vad som är gjort på hojen annat än att avgas är bytt och den har ett K/N filter och en öppen luftburk (innåt).
Så där står man och velar som en åsna mellan två hötappar Det skulle ju vara onödigt att beställa grejor som redan visar sig sitta i maskinen. Men det går ju att mäta upp vad det är för kam som sitter så slipper man fjanta mer i den frågan. Men även om det är en originalkam så vet man ju inte hur mycket nytta ett kambyte skulle göra ovanpå det som redan är ändrat och fungerar bra.
Något skruvande i maskinen är inte heller lockande under körsäsongen, speciellt inte nu i början när hojen tas ut varje gång solen tittar fram eller det är torrt och mer än 8+.
Kloka idéer och råd mottas tacksamt
Klart väntat då på dessa korta sträckor kommer inte Yamman upp i varv där effekten finns.
Alltså. Harley V-Rod kom ju 2001. Många år före Suzuki M1800, som förövrigt är full med oblyga likheter med HD. Samma med Yamaha Warrior mfl H-D-kloner.
Själv tycker jag att powercruiser-klassen uppfanns av Honda. När V65-magna kom 1983 var det plötsligt en glidarhoj med högt styre som var den på 402meter snabbaste japanska motorcykeln av alla modeller med sina uppgivna 116hk. Det var overkligt på ngt vis tyckte jag då. Sedan kom ju Yamaha V-max 1985 med sina uppgivna 120hk. Dessa över 30-år gamla hojar accar ju än idag overkligt bra om de är i gott skick och har hästarna kvar. Speciellt V65 Magna med sitt muppiga kalle-anka utseende och höga styre kan nog få många rödljuspiloter på 600-sportis att tappa hakan än idag.V-Rod, vtx1800 och Kawasaki meanstreak va de "första powercrousier testet"
Javisst, men det är så himla roligt!
De flesta sporthojsåkare tittar på toppfart och effekt och sällan på effektkurvorna.
Därför äger HD vid rödljusen, att man sedan slår i det aerodynamiska taket vid 160 hinner sporthojarna aldrig märka för man kan ju lugnt slå av och cruisa vidare med händerna i vädret.
Jag saknar dock inte bensinförbrukningen, vibrationerna eller tumstorlekarna
Javisst, men det är så himla roligt!
De flesta sporthojsåkare tittar på toppfart och effekt och sällan på effektkurvorna.
Därför äger HD vid rödljusen, att man sedan slår i det aerodynamiska taket vid 160 hinner sporthojarna aldrig märka för man kan ju lugnt slå av och cruisa vidare med händerna i vädret.
Jag saknar dock inte bensinförbrukningen, vibrationerna eller tumstorlekarna
En sporthoj gör 0-100 på väl under 3 sekunder. En HD är alltså betydligt snabbare än så?
En sporthoj gör 0-100 på väl under 3 sekunder. En HD är alltså betydligt snabbare än så?
Det kräver bra startteknik och underlag för att komma ner på de tiderna med en sporthoj. Inget som vem som helst kan göra när som helst.
Det som fäller avgörandet till fördel för Hildo är att han har mycket högre dragkraft på HDn vid start än sporthojen har. HD kanske har 100 Nm vridmoment vid 2000 rpm medans sporthojen inte har det förrän vid 8000 rpm. Dessutom har HD en mycket lägre 1a vilket ökar dragkraften ytterligare jämfört med sporthojen. Så i runda tal kan man räkna med att HD har dubbelt så hög dtragkraft vid start och sporthojen är då helt chanslös.
För att sporhojen sedan ska komma om krävs att han har en högre medelhastighet på den sträcka de kör. Det blir svårt att uppnå på en så kort sträcka genom att sporthojen har tappat så mycket i början. Ungefär som att stå efter en väg och köra ut bakom en bil som kommer i 100 knyck och tro att man kan komma om efter 10 meter. Det går helt enkelt inte.
Det kräver bra startteknik och underlag för att komma ner på de tiderna med en sporthoj. Inget som vem som helst kan göra när som helst.
Det som fäller avgörandet till fördel för Hildo är att han har mycket högre dragkraft på HDn vid start än sporthojen har. HD kanske har 100 Nm vridmoment vid 2000 rpm medans sporthojen inte har det förrän vid 8000 rpm. Dessutom har HD en mycket lägre 1a vilket ökar dragkraften ytterligare jämfört med sporthojen. Så i runda tal kan man räkna med att HD har dubbelt så hög dtragkraft vid start och sporthojen är då helt chanslös.
För att sporhojen sedan ska komma om krävs att han har en högre medelhastighet på den sträcka de kör. Det blir svårt att uppnå på en så kort sträcka genom att sporthojen har tappat så mycket i början. Ungefär som att stå efter en väg och köra ut bakom en bil som kommer i 100 knyck och tro att man kan komma om efter 10 meter. Det går helt enkelt inte.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |