Då så. Hund och tvåtaktarn. Hur ska man göra med sitt bostadslån as we speak? Binda eller inte!? Bara för sakens skull kan vi ta två milj sek som exempel.
Edit: Harmon Rabb och ni andra är så klart lika välkomna i debatten!
Din räntenivå bestäms i grunden av 3 saker.
1. Styrräntan - På väg ned pga lågkonjunktur och sviktande marknad.
2. Bankernas givna påslag, skiljer rätt lite mellan olika banker och ska täcka den del som faktiskt SKA vara deras vinst som företagare.
3. Riskpremien - Ska ta höjd för riskerna som t.ex Swedbanks enorma förluster i Estland, det faktum att bankerna tjänar pengar i första hand på att investera inlånat kapital och där kan göra förluster i en osäker marknad:
- Har gått upp, och kommer säkert gå upp ännu mer givet läget i omvärlden.
Jag är generellt förespråkare för rörliga räntor då den historiskt alltid varit lägre (bundna räntor är en försäkring, och som med alla försäkringar tas det ut en premie). Idag däremot finns ett antal orosmoment som Syrien, Libyen och Egypten som har stark inverkan på råoljepriserna (påverkar konjunktur & export och därmed inflation, valuta och räntor). Samt Kinas och USAs maktomfördelning som jag är rädd för att den kan bli väldigt ogynnsam för oss. Vidare är USA och Eurozonen våra största kunder, och de står båda med en fot i graven.
Jag flyttade för bara ett par veckor sen, och vi band ena lånet på 2, och andra på 3 år.
Hur lång tid du ska binda på kan jag inte svara på. Att vi inte band längre beror på att det är ett mellanboende och ränteskillnadsersättning är inte kul alls.
Sen är det inte säkert att det är rätt att binda öht. Men OM det smäller till i europa, så blir konsekvenserna alldeles för tunga för oss för att det ska vara värt den lilla (eventuella) vinsten med rörlig ränta även om den går ned mot 1% igen.
Hade jag eller någon annan VETAT hade det varit lätt. Vad det handlar om är för dig att värdera
eventuell vinst mot
eventuell förlust och fatta ditt beslut därifrån.
Átt som 2takt binda ett så litet lån (som han dessutom kan lösa när som helst) på 10 år verkar för mig vara helt galet. på 10 år kan man vilja flytta flera ggr av olika anledningar vilket ger en enorm ränteskillnadsersättning. Då hade jag hellre bundit på 2 år och sparat för att kunna lösa lånet när det går ut om det skulle smälla. Men det är ju jag...