Vad är skillnaden egentligen - SHK och BBK smc-kurserna?

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Börjat utmana mig själv att ta tag i att gå en kurs på storbana. Var på Prova-på-ATT en halvdag förra helgen och det gick ju så där i alla fall. Kontentan är att visst är det kul, jag behöver lära och öva öva öva massa mer, sen behöver jag nog tänka bort alla andra som vill gasa satan och inte är rädda för fart, men det kan jag nog också "öva" bort tänker jag. (mest att jag blir galen av att känna svansen av hojar i baken och inte få se dom... sen kommer de och brassar om när jag är helt ovetandes, det tyckte jag var obehagligt och ja jag erkänner, läskigt).

Nåja, nu till sak. Funderar på att våga mig till Gelleråsen sista helgen i juni. Jag kan på lördagen men har problem med söndagen eftersom jag har barnen på kvällen och måste hinna hem. Men på lördagen är det SHK och på söndagen BKK. Om jag läser och tolkar smc infon rätt så är det sporthojar på lördagen och övriga hojar på söndagen. Jag gör en egen tolkning att det är "brassa helvete" på lördagen och tänker att det kanske är lite... låt säga humanare inställning till andra bikers på söndagen. Är det så eller är det bara jag som tror det är så?

Och vad räknas in som sporthoj då? Själv tycker jag inte jag har en sporthoj, jag har en sporttourer. Kör Suzuki GSX1250 FA. Jag tänkte att jag inte är "behörig" för lördagen (SHK) men vad gäller egentligen? Finns det någon annan skillnad på SHK och BKK?

(Fasiken att jag ska vara sån räddfis jämnt :gnissla men jag erkänner det ialla fall)

Edit: ja jag såg att jag gjorde noobiemisstaget att stava fel i rubriken på BKK :)
 
Last edited:

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Under åren har jag gått bägge typerna av kurser. Kan inte säga att jag märkt av någon skillnad när man väl är på plats och går kursen i fråga.

Jag kanske är för korkad för att fatta..? :)
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Det är samma innehåll. :)

Mer ett sätt att locka olika segment, SHK blev mer inriktat på sporthojar, BKK mer allmänt...men det där har suddats ut. :)

Rockmorsan - Noja mindre, panga mer. :crash
 

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Crime Village
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
Håller med SwePace. Jag vet inte riktigt varför det finns två olika, är precis samma sak, samma folk och samma trevliga stämning.

För din del så bör det absolut inte vara några problem att känna dig hemma i lugn grupp. Där är det inga som brassar satan, utan det brukar gå lugnt och fint till.
 

Hultqvist

Ny medlem
Gick med
29 Mar 2009
Ort
Örebro
Hoj
Ingen just nu
Jag ska dit på lördagen, 2:a smc kursen för min del (2a gången på bana överhuvudtaget). Iom att det är SMC så är det inte tal om nått "brassa helvete" tempo om du kör kör allt under licensträning i rätt tempogrupp.
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Skitmysiga kurser. Bara gå.

Håller med om att SMC har kommunikationsproblem, jag har försökt nämna detta på Mässan men vet inte ifall det bara är jag som är picky?

1: Om nu SHK och BKK är samma sak så ha allt under ETT namn eller var löjligt tydliga med att alla är välkomna. Åtminstone jag har svårt att betala in över 1kkr, fixa boende, ledigt från jobbet, lov från frugan med mera om jag inte känner mig EXTREMT säker på att jag gör rätt.

2: Om nu URLen råkat bli svmc.* så kan vi väl kalla organisationen för SVMC också? Det är rörigt.

Detta kanske är signifikativt för MC-sport för ARC verkar ha samma problem, RR-SM också. Massor av crossklubbar har svårt att få ut sitt budskap.

Västgötacrossen och Actionpics är däremot jävligt tydliga med vad som gäller men så har det phett med deltagare också. Fiver var också väldigt tydliga.
Jag skulle bli ruskigt förvånad fall jag lyckats anmäla mig till något av dessa events och inte fått köra när jag kom fram.
(Det enda jag inte riktigt fattar är bullerkrav, i princip allt jag varit på har varnat för buller men jag har aldrig sett någon bli avplockat trots att en del maskiner dånat på rätt bra?)
 

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Ort
Skitidedu
Hoj
KTM 790 Duke
Har gått alla fyra stegen och det är som ovan nämnde ingen skillnad i upplägget utan bara två namn för samma sak.
Det är sedan i de enskilda grupperna man delas in i som det skiljer sig åt beroende på vilken nivå man själv är i.
När jag gick steg fyra så var vi två elever i min grupp, på en instruktör!! Lyxigt värre!! :rock
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Förr i tiden, innan istiden, så var SHK mer riktad mot dom snabba grabbarna. Och ja, ev nån tjej som kanske råkat få gashäng kunde oxå få vara med.

Men idag så är skillnaderna ingen alls. Namnet lever kvar för att man vill inte stänga ute snabba grabbarna genom att "bara" köra BKK, och vice versa.

Så boka in dig på valfri dag och låt nån annan ta hand om dig.

Plättlätt. :)
 

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Det kan komma lite större andel sporthojsförare när kursen annonserats som SHK.

Det är bättre ordning på de "riktiga" kurserna än vad det var under "prova på" dagarna på ATT. Temposkillnader likt de vi hade i vissa grupper på ATT styrs upp under dagen. Varken deltagare eller arrangörer tycker om när det är för stor skillnad mellan de långsammaste och de snabbaste ute på banan.

Lugn grupp är alltid lugn grupp. Det går inte fort där, men det kan vara lite stökigt och man kan inte förvänta sig att alla på banan uppför sig som man skall göra i fråga om att ge korrekt signal när man lämnar banan, hålla förutsägbara spår eller hålla farten genom kurvan. Många är ju nybörjare i den gruppen och då måste man få lov att vara nybörjare med allt vad det innebär.

Jättebra att du startar en tråd på sporthoj eller svmc.se och belyser att du är osäker. Jag har stor förståelse för detta, det var inte många år sedan jag själv tog mig över tröskeln att först leta reda på tuvängen och rörken och något år senare "våga" boka mig på en storbanekurs.

Jag och Robert D har pratat lite löst om att filma några enkla videosnuttar avsedda för målgruppen "funderar på att prova på att köra smc kurs" där vi visar hur det går till från en deltagares perspektiv. Då kan vi ta med allt från hur man bokar, vad man bör kolla på hojen, hur man bokar boende, hur man lastar på släp, hur det ser ut när man anländer till övningsplatsen, inskrivning, förarmöte osv.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Det var lite skillnad på dem för ett par år sen. Generellt så var det ett högre tempo på SHK än BKK.
Nu är det samma sak.

Men Rockmorsan. Du körde halvdag på ATT.
Ha i åtanke att det inte var samma gruppindelning där som på en "riktig" kurs.

Så det var förmodligen större hastighetsskillnader i grupperna där jämfört med om du bokar in dig i en specifik grupp på en hel dag. Och på en "riktig" kurs så läggs det mer krut på att t ex flytta upp (eller ner) någon som har ett helt annat tempo än resten av gruppen.

Vad gäller det där att det är jobbigt att ha nån bakom så är det bara vänja sig. Vill dom förbi så får de ta sig förbi. Det är inget att bry sig om.

Edit: skrev visst nästan samma sak som Hansi. Samtidigt.
 
Last edited:

BusAnna

ہمیشہ آخ
Gick med
24 Apr 2010
Ort
Vasastan
Hoj
Får inte ha nån för mamma.
I lugn grupp brukar det dessutom vara begränsning på var man får köra om så det blir bara schyssta omkörningar.

Men +1 på att SMCs förmåga att paketera kommunikation i kombination med hemsidans struktur är urusel.
 

Tino

Medlem
Gick med
4 Sep 2012
Ort
Göteborg
Hoj
BMW S1000R -17
Kursen är fördelad i fyra grupper där din körning sker i en av fyra hastighetsgrupper: Grön (Lugn) - Gul (Mellan) - Blå (Snabb) -Röd (Snabbast). Din instruktör bedömer under dagen om du behöver flyttas till annan grupp än den du startade dagen i. Detta gör att du hamnar i en grupp som har snarlikt tempo som du har.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Husqvarna 450/HYM698/Honda Monkey King/ ATC125//Navstyrd supermono
Kursen är fördelad i fyra grupper där din körning sker i en av fyra hastighetsgrupper: Grön (Lugn) - Gul (Mellan) - Blå (Snabb) -Röd (Snabbast). Din instruktör bedömer under dagen om du behöver flyttas till annan grupp än den du startade dagen i. Detta gör att du hamnar i en grupp som har snarlikt tempo som du har.

Näee, inte ritkigt så.

3 hastighetsgrupper, västar fördelas upp på olika färger inom varje hastighetsgrupp. Så du kan ha rosa väst i snabb grupp, rosa väst i lugn grupp osv osv.

Det är för att instr ska kunna ha koll på vilka slavar som är hans. ;)


Lägg ingen energi på färger.

Du kommer få köra med folk i din hastighet.

Det kommer bli bra.
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Tårar i ögena av era snabba och välformulerade och sakliga svar :Bugar

Tar och vågar mig på och bokar lördagen då.

En annan sak jag nojjat över vad gäller SMCs kommunikation... Avancerad kurs... seriöst, jag höll på att avboka när jag fick en sådan bokningsbekräftelse på ATT... JAG vill inte köra något avancerat alls, jag har ju precis börjat köra hoj för sjutton! Avancerat är det Rossi o grabbarna pysslar med, inget för rockmorsor alls. Men jag tar maskeringstejp på det ordet nu då och hoppas att ni är snälla mot mig om jag nu vågar mig ut till Gåsen.

Tack alla för era svar! :krama
 

curb

Dekalhora
Gick med
29 Jul 2012
Ort
Borås
Hoj
KTM 450EXC-R, Honda CBR929RR Fighter
Så det där med att bli flyttad till annan grupp går smidigt under dagen? Jag har bokat min första smc kurs nu och jag valde lugn grupp då jag aldrig varit på någon och har INGEN aning om tempot i de olika grupperna. Hade ju varit tråkigt om man begränsas pga att det går för långsamt? Men som sagt jag är helt grön på smc kurser så jag nojjar väl i onödan:näsblod
 

@nderz

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Paris
Hoj
Hojlös
Kursen är fördelad i fyra grupper där din körning sker i en av fyra hastighetsgrupper: Grön (Lugn) - Gul (Mellan) - Blå (Snabb) -Röd (Snabbast). Din instruktör bedömer under dagen om du behöver flyttas till annan grupp än den du startade dagen i. Detta gör att du hamnar i en grupp som har snarlikt tempo som du har.

Nej, det stämmer inte.
Uppdelning i 3 (på vissa banor 4) hastighetsgrupper.
På Gelleråsen brukar det vara 3 grupper
Lugn - För dom som är nya eller vill köra i ett lungt tempo
Medel - Här har vi dom som redan gått en eller ett par kurser och vill köra i lite högre tempo
Snabb - I den här gruppen kan det gå undan ganska rejält och den är till för dom som är relativt erfarna och hunnit med ett antal kurser.
inom varje hastighetsgrupp blir det sedan en indelning i de 4 olika stegen som körs. Det är här färgindelningen kommer in, för att instruktörerna i aktuell hastighetsgrupp lättare skall kunna hålla koll på sina deltagare.
 

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Ort
Lilla Peking
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz
Och för att förtydliga. På prova på ATT så gick jag i lugn grupp och jag tyckte inte alls att det var lugnt bitvis. Trots att vi bestämt att man inte fick köra om inför och i ingången i kurva så blev jag omkörd så av tre personer - på samma kurvdel... första var okej, det var i tid inför kurvan, de andra två var jag inte alls beredd på och det var samtidigt ungefär precis i ingången i kurvan. Då blev det skitläskigt och satte sig i psyket så jag litade inte alls på att kunna välja mina spår och hastigheter utan sista passet ville jag helst bara det skulle ta slut och funderade i tre varv på att åka av bara för jag blev nervös. Ulvhamne körde medelgrupp och det verkade gå mycket mer sansat och lugnt där och med respekt för varandra.

Men visst det kanske bara var jag som nojjade, jag är bra på det liksom :crash
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Så det där med att bli flyttad till annan grupp går smidigt under dagen? Jag har bokat min första smc kurs nu och jag valde lugn grupp då jag aldrig varit på någon och har INGEN aning om tempot i de olika grupperna. Hade ju varit tråkigt om man begränsas pga att det går för långsamt? Men som sagt jag är helt grön på smc kurser så jag nojjar väl i onödan:näsblod

Det ska nog gå smidigt ja, men du behöver nog inte oroa dig för att det går för långsamt i lugn heller. Och skulle det vara så att det faktiskt går för långsamt för så kan du säkert bli uppflyttad. ;)
Och bana är skoj även om man fiser runt långsamt. Det går alltid att putsa på körtekniken oavsett hastighet i princip, och det är ju det man är ute efter när man kör kurser. Och det är skitkul att bli bättre, att känna "Jävlar där satt det!".
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top