Vad för olja kör ni i motorn?

Dark_Messenger

Guest
Sbk Racing eftersom jag köper den för 60:- litern:tungan

Följdfråga på det. Vart köper man de där tjugolitersdunkarna då och kan överbliven olja stå utan att den blir dålig?

Verkar ju vara en bra deal. Funkar den i en retta?:)
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Följdfråga på det. Vart köper man de där tjugolitersdunkarna då och kan överbliven olja stå utan att den blir dålig?
Du kan beställa hos din närmaste OKQ8.
Ingen aning om den har något "bästföredatum".
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
Jepp - och det är oxå som så, att oljors "inre friktion" (jo det finns nåt sånt oxå :D) kan variera, så precis som du verkar ha lyckats känna (vilket jag, grottmannen aldrig ens märkt om de så hade hällt betong i gaffelbenen :hihi) så minns jag inte namnet på begreppet, men två motoroljor av exakt samma viskositet kan ändå ha olika "smidighet" att passera vassa övergångar mellan olika kanaldiametrar osv och i slutändan så flödar den ena med fler minutlitrar än den andra vid ett givet tryck osv.
Rena hokuspokus alltså.

Men att detta skulle kunna ha gått att känna, var en nyhet för mig.
Därav mitt tvivel! :) Där ser man.

Tja, ingen raketforskning. Jag hade gafflarna lösa, komprimerade man dem kändes det en liten skillnad och samma var långsammare än den andra på returen med olja av samma klassning men annat fabrikat, hade koll på luft och volym. När det blev samma fabrikat så var de lika. Att köra racing utan varken komp eller returjustering kräver att man är lite noga ibland, hur mycket det skulle göra i praktiken kan jag inte svara på men man vill ju att sakerna skall fungera som det är tänkt och det fick mig att fundera på detta :)

Nya tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=180175
 

Dr.Bike

Guest
Tja, ingen raketforskning. Jag hade gafflarna lösa, komprimerade man dem kändes det en liten skillnad och samma var långsammare än den andra på returen med olja av samma klassning men annat fabrikat, hade koll på luft och volym. När det blev samma fabrikat så var de lika. Att köra racing utan varken komp eller returjustering kräver att man är lite noga ibland, hur mycket det skulle göra i praktiken kan jag inte svara på men man vill ju att sakerna skall fungera som det är tänkt och det fick mig att fundera på detta :)

Nya tråden: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=180175


Ja, jag är egentligen mina egna kollegors värsta mardröm (Ingenjörer - som alla tror att världen är exakt, kontrollerbar, och ffa mätbar) för jag anser inte att ALLTING går att RÄKNA ut eller SPECA in absurdum, eller ffa inte blint LITA på vad nån annan "påstår" ;)
Egna fälttest är da shit, och att prova själv är detsamma som att veta oftast.

Själv blandar jag olika gaffeloljor, så jag får önskad vikositet, och rör mig i spannet SAE 7-22, där SAE 22 oftast får bli en vanlig Dexron III ATF-olja.
Så vi kan väl säga att vi är i samma båt, men att jag mer litat till "förmodad viskositet" medan du endast tittat till de rent fysiska och faktiska egenskaperna, oavsett vad det står på flaskan! Vilket väl får sägas verkar klokt.

I ditt fall ville jag dock inte tro på upplevda skillnader, eftersom mina egna (fördomar?) fakta inte hade någon mätbar, eller iaf för mig känd skala för dessa "interna skillnader" inom en och samma viskositet.

Men nu lärde även jag mig nåt:)
 
Last edited:

Nicotin

Guest
håller på att testa en olja som hete silicolene ( tror det stavas så )..

jämfört med den Motul 300 jag brukar köra på så har växellådan blivit " klånkigare ".. så jag funderar på att gå tillbaka till motulen..
 

Dark_Messenger

Guest
Du kan beställa hos din närmaste OKQ8.
Ingen aning om den har något "bästföredatum".

Tjänar man nått på att beställa 20l i stöten då? Är det tillräckligt förmånligt kan man ju gå ihop med andra tänkte jag. :snålverner
 

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Ort
Öset
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
Tjänar man nått på att beställa 20l i stöten då? Är det tillräckligt förmånligt kan man ju gå ihop med andra tänkte jag. :snålverner
Tja, den oljan kostar ca 169kr/L (utan rabatter och liknande) om man köper den på 1L-flaskor. Så nog finns det utrymme att tjäna en del på att köpa den...
 

Heimdall

Medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Kramfors
Hoj
R1 -98
Tjänar man nått på att beställa 20l i stöten då? Är det tillräckligt förmånligt kan man ju gå ihop med andra tänkte jag. :snålverner

Jag köpte min 20L dunk för strax över 1200:- på närmsta mack. Blir cirka 100:- billigare per liter om man jämför med att köpa 1L flaskor :)
 

Mxburn

pilljocke
Gick med
17 Jul 2006
Ort
Sthlm/spånga
Hoj
Gsxr600 exc 250(350) hva sm125
Nån som har någe har tipps vad jag ska ha för smörja i hojen!
I manualen står det agip nånting f1 15w-50.
o kq8 har q8 racing 15w50 för 160 spänn litern som jag tyckte va lite saftigt, men kanske går att hälla i 10w40 utan problem eller har ni några tips på 15w50 oljor.
Mvh
 

Rymding

grön på mc.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Ludvika
Hoj
2002 Kawasaki ZR-7S + 1991 Honda Dominator NX-250 + 2002 Kawasaki ZX-6R 636
Jag kör med GPS i alla tre hojarna och det fungerar bra.
 

Zajtsev

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2006
Ort
Sundsvall
Hoj
GSX 750 ES -83 /Rysk K-750
Lite offtopic kanske men lite intressant ändå..
Jobbar i Kina just nu och här kostar Mobil1 racing 4t 19 spänn litern
och Shell advanced ultra 4 ca 30kr..varför så´n skillnad mot hemma tro..?:rolleyes:
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top