Varför telefonnummer?
Jag kanske helt enkelt inte vill ha mailkompisar som jag måste förklara samma sak per mail 25ggr för...
Mail är en långsam envägskommunikation.
Sålde några flyttlådor, 8 mail innan avslut...Ett telesamtal hade klarat av allt på 2 röda..
Så tel nr = lägga bollen på straffpunkten? Inte alls.
Jag håller med, och jag håller inte med. Skulle jag bara sålt ett par flyttlådor eller en rostig bil så skulle jag kanske acceptera tele-kontakt. I övrigt föredrar jag mail, då slipper man ha en massa folk ringandes, sen kanske det beror på att jag tillhör en generation som använder epost på daglig basis.
Ska jag sälja en hoj på blocket skriver jag helst så utförligt som möjligt om vad som är gjort på den + ev. defekter. Hastar man ihop en annons får man bara massa folk som ringer och frågar skit de kunde utläst i annonsen. Hatar folk som skriver så här t.ex:
"Bes till 2013, går bra" - Orkar man inte ens skriva ut hur långt den har gått, eller inte skriver vad det är för modell och har en muggig bild orkar jag knappt titta på annonsen...enda som skulle få mig att ringa på skiten skulle vara om jag visste vad det var för hoj och att den var prissatt 50% mot marknadsvärdet.
"Yamaha 1983 750, fint skick, går bra i motor och låda. OBS EJ MAIL endast tele" - Kan man inte hantera e-post är man antingen 50+ eller bakåtsträvare, skriver man inte utförligare är det uppenbart att man vill ha en massa "snackare" och annat löst folk ringande till sig.
"Suzuki GS850G, 8900 mil, går fint, 27 000, PoK. Däcksparkare, testpiloter, brevkompisar och snackare undanbedes vänligen men bestämmt" - Jaha, du ska ha 100% mer än alla andra för dina gammla häck till hoj, kunde du inte besvärat dig med att kolla vad prisnivån ligger på blocket innan du sätter ut din egen annons? Att desutom skrämma bort 50% av potentiella köpare genom att skriva att man inte vill ha kontakt med frågvisa köpare är ju lite sådär.
Ska jag köpa något på blocket vill jag såklart veta så mycket som möjligt om produkten innan jag köper den, undantaget för detta skulle vara om man hittar något som är så pass billigt att det räcker med en snabb okulärbesiktning och pengar i handen utan prut. Men ska jag betala det genomsnittliga merknadspriset för t.e.x en motorcykel vill jag i.a.f. veta mer än att den går bra i motorn. Med tanke på att 80-90% av alla motorcyklister verkar vara usla på allt vad gällande mekanik och elektronik så litar jag inte en skvatt på gemene man, särskillt när han inte vet varken hur många ventiler den har per cylinder, eller att man faktiskt bör smörja gas- och kopplingsvajer emellanåt. Kan man inte utföra grundläggande MC-service har man ingen trovärdighet vad gällande att utala sig om cykelns mekaniska skick.
Aja, nu ska inte detta tas som en massa gnäll, det är ju tack vara alla dåliga säljare med sina sunkiga annonstexter och prissättningar jag har kunnat köpa så billiga hojar på sistånde. Så jag ser ogärna en förändring i detta "blocket beteendet", vore ju tråkigt om man ska behöva betala vad det borde kosta