Många frågor så delar upp det lite
Jag har inget svar på din fråga. Har du?
Som tidigare sagt, en motpartsrisk har du ju alltid och när du har ett skuldebrev/insättningscertifikat så är den risken att utfärdaren inte kan återbetala sin skuld. Jag tycker, högst personligen, att det som hänt över helgen inte nämnvärt har påverkat kreditrisken på ett års sikt i ett svenskt papper, vare sig det är ett statspapper eller företagspapper. Inte så till den milda grad att jag nu skulle börja anse svenska papper som avsevärt mycket osäkrare än vad de var innan helgen.
Men en kreditrisk har du alltid med ett skuldebrev och om jag inte har varit tydlig med det tidigare ber jag om ursäkt, det är aldrig mer säkert att du får igen dina pengar än vad kreditvärdigheten är hos din motpart.
Min huvudsakliga poäng med att köpa obligationer som du håller tills deras förfallodatum är att du inte har någon exponering mot marknadsrisker men du kommer naturligtvis inte ifrån kreditrisker. Det blir ju lite komplicerat när indirekt en marknadsrisk kan påverka en kreditrisk genom att ett företags lånekostnad på marknaden kan bli så dyr att de går i konkurs. Skulle det bero på förändringar i marknaden i stort och inte i det enskilda bolagets kreditvärdighet så har vi nog större problem än så eftersom det förmodligen innebär att marknaden har kollapsat och att det inte finns några privata alternativ till likviditet.
Vad händer med insättningsgarantin lovad från EU? Var den ingenting värld? Ska eu rädda alla banker på Cypern sen?
Det är just rädda bankerna som de håller på med. Problemet i Cypern, som jag ser det, är att banksektorn under mitten av 2011 (senaste siffran jag sett) utgjorde ca. åtta gånger Cyperns BNP och de totala insättningarna, 68mdr euro, är ca. tre-fyra gånger deras BNP. Bankerna där har hamnat på obestånd, mycket pga. förluster på spekulationer i grekiska statspapper men också verksamheter i Grekland. Därför måste EU rädda staten så att den kan rädda bankerna, utan bankerna hade inte Cypern behövt något räddningspaket.
I siffror är problemet att räddningspaketet som behövs totalt för bankerna är ca 17mdr euro vilket de försöker få ned till 10mdr genom skatten på insättningar. Cyperns BNP är ca 19mdr euro och de har redan 14mdr i statsskuld, de har alltså inte råd med 17mdr till i skulder. Frågan är om de ens har råd med 10mdr...
http://www.guardian.co.uk/world/2013/mar/18/cyprus-bailout-in-figures