Two stroke man
Gudomlig sporthojare
... sen är det min killes bekymmer att täcka upp. ....
Och om han inte klarar av att täcka upp?
... sen är det min killes bekymmer att täcka upp. ....
Nu blev jag lite förvirrad. Du har alltså tillgång till personlig rådgivning? Utan att gå in på storleken på din personliga förmögenhet men menar du att den ger dig tillgång till rådgivning som Nisse inte har tillgång till eller menar du att du vill ha en annan rådgivning än den du får och som du bara kan få om du har mer pengar? I så fall, vad skulle det vara för rådgivning?
"Statlig insättningsgaranti ger inget idag"; det där får du gärna utveckla. Menar du "... ger ingen avkastning" eller att svenska staten inte är förmögen att uppfylla garantin ifall banken skulle hamna på obestånd?
Och om han inte klarar av att täcka upp?
Statliga insättningsgarantin ger ca vad riksbankens ränta är(kan inte exakt). Eftersom räntan idag är löjligt låg så blir det 1-1,5% (1% just nu)per år i avkastning, samt att max investeringsbelopp är 100k Euro. Då är en normal fasträntekonto på 3mån-1år en bättre investering. Vissa banker erbjuder ju dessutom väldigt bra ränta just nu i fastränta.
Ja, räntan är låg men risken är å andra sidan snudd på obefintlig och vi tog upp diskussionen i samband med försäkring för förluster, dvs. att minska din risk. Den riskjusterade avkastningen kanske inte är lika tokig, beroende på vilka antaganden du gör.
Ang. max investeringsbelopp; har du mer pengar kan du ju köpa korta statspapper istället, bör ge samma avkastning och risk...
Det är inget problem.
Fasträntekonto har ingen risk heller. Garanterad avkastning på allt mellan 2-4%, beroende på bank, bindningstid mm. I fasträntekonto finns det nog ingen limit på hur mycket du får investera.
Det där svaret är så ignorant att jag lämnar diskussionen. Om du sen är ignorant mot mig eller dina risker vet jag inte men det spelar ingen roll för det intellekta utbytet är ändå noll.
Det var inte meningen, ber om ursäkt.
Ville inte riktigt ge ett rakt svar, för att inte säga för mycket så är det en bank bakom.
Spelar ingen roll! Det är ändå inte riskfritt. Och därmed är det fortfarande en ignorant kommentar. Inte ens statsobligationer är riskfria i dag.
Det är klart, men ett fastränte konto är lika säkert som ett vanligt konto på en bank. Bara att man låser sina pengar i en viss tid, 3månader är nog det kortaste.
Har man då en utav dom stora Nordea, Handelsbanken eller swedbank mfl så måste jag säga att det är extremt liten risk. Tror risken med cash hemma är större, brand, stöld mm.
Det är klart, men ett fastränte konto är lika säkert som ett vanligt konto på en bank. Bara att man låser sina pengar i en viss tid, 3månader är nog det kortaste.
Har man då en utav dom stora Nordea, Handelsbanken eller swedbank mfl så måste jag säga att det är extremt liten risk. Tror risken med cash hemma är större, brand, stöld mm.
Det håller jag med om, plus att inflationen kommer att äta upp en del av kontanterna som ligger. Jag skulle dock kalla svenska bankerna "liten" risk, inte extremt liten. Det var ju trots allt bara 20 år sedan de var konkursmässiga. Däremot har de ju vad som verkar vara en statlig garanti så då tycker jag man kan kalla risken liten
Insättningsgarantin är dessutom definierad i euro så om euron krashar så kraschar går insättningsgarantin mot noll.
Fast det är ju tämligen hypotetiskt. Euron kan rasa, men krascha känns tämligen far fetched. Dessutom skulle den nog omdefinieras rätt omgående om så skulle ske.
Tja, det var nära nyss och jag tror inte faran är över ännu.
Insättningsgarantin är dessutom definierad i euro så om euron krashar så kraschar går insättningsgarantin mot noll.
Tja, det var nära nyss och jag tror inte faran är över ännu.
Din tolkning av"nära krasch" är... intressant. Både gällande detta och bostadsbubblor.
Insättningsgarantin har ju dock ett förhållandevis lågt tak givet de förmägenheter vi pratar om innan diskussionen ens blir intressant.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|