Vad fan händer, safari solsidan

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Nu blev jag lite förvirrad. Du har alltså tillgång till personlig rådgivning? Utan att gå in på storleken på din personliga förmögenhet men menar du att den ger dig tillgång till rådgivning som Nisse inte har tillgång till eller menar du att du vill ha en annan rådgivning än den du får och som du bara kan få om du har mer pengar? I så fall, vad skulle det vara för rådgivning?

"Statlig insättningsgaranti ger inget idag"; det där får du gärna utveckla. Menar du "... ger ingen avkastning" eller att svenska staten inte är förmögen att uppfylla garantin ifall banken skulle hamna på obestånd?

Japp jag har personlig rådgivning, tvekade länge innan vågade nämna det. Nisse får inte samma rådgivning då han inte är en intressant kund för rådgivare. Dock kan han hitta rådgivare men dom duktiga kikar inte åt Nisses kapital. Dom vill ha stora och få kunder. Fondbolagen tar hand om små men många.
Det betyder å andra sidan inte att Nisse lyckas sämre, men han behöver lägga ner mycket mer tid än mej på att få en bra avkastning. Jag kan lägga min tid på arbete och att tjäna pengar.
Statliga insättningsgarantin ger ca vad riksbankens ränta är(kan inte exakt). Eftersom räntan idag är löjligt låg så blir det 1-1,5% (1% just nu)per år i avkastning, samt att max investeringsbelopp är 100k Euro. Då är en normal fasträntekonto på 3mån-1år en bättre investering. Vissa banker erbjuder ju dessutom väldigt bra ränta just nu i fastränta.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Statliga insättningsgarantin ger ca vad riksbankens ränta är(kan inte exakt). Eftersom räntan idag är löjligt låg så blir det 1-1,5% (1% just nu)per år i avkastning, samt att max investeringsbelopp är 100k Euro. Då är en normal fasträntekonto på 3mån-1år en bättre investering. Vissa banker erbjuder ju dessutom väldigt bra ränta just nu i fastränta.

Jag lämnar diskussionen om rådgivning, vi får nöja oss med att ha olika uppfattningar :)

Ja, räntan är låg men risken är å andra sidan snudd på obefintlig och vi tog upp diskussionen i samband med försäkring för förluster, dvs. att minska din risk. Den riskjusterade avkastningen kanske inte är lika tokig, beroende på vilka antaganden du gör.

Ang. max investeringsbelopp; har du mer pengar kan du ju köpa korta statspapper istället, bör ge samma avkastning och risk...

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Ja, räntan är låg men risken är å andra sidan snudd på obefintlig och vi tog upp diskussionen i samband med försäkring för förluster, dvs. att minska din risk. Den riskjusterade avkastningen kanske inte är lika tokig, beroende på vilka antaganden du gör.

Ang. max investeringsbelopp; har du mer pengar kan du ju köpa korta statspapper istället, bör ge samma avkastning och risk...

Fasträntekonto har ingen risk heller. Garanterad avkastning på allt mellan 2-4%, beroende på bank, bindningstid mm. I fasträntekonto finns det nog ingen limit på hur mycket du får investera.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fasträntekonto har ingen risk heller. Garanterad avkastning på allt mellan 2-4%, beroende på bank, bindningstid mm. I fasträntekonto finns det nog ingen limit på hur mycket du får investera.

Du har alltid en motpartsrisk. Kan vara en liten sådan men du har den alltid. Bankers risk är rätt oklar eftersom de envisas med att hamna på obestånd med jämna mellanrum men staten verkar vägra låta de gå i KK. Huruvida man tycker det är rätt att skattebetalarna betalar avkastning till bankens aktieägare och subventionerar priserna till bankens kunder är en helt annan och väldigt politisk debatt...

Enda sättet att komma ifrån en motpartsrisk är kontanter hemma i madrassen men då har du ju andra risker istället.

Verkar underligt att fasträntekonton inte skulle omfattas av insättningsgarantin men låt gå för det; värderar du premien för den ökade motpartrisken (banken istället för staten) lägre än den ökade avkastningen är det en bättre investering för dig :)

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Det där svaret är så ignorant att jag lämnar diskussionen. Om du sen är ignorant mot mig eller dina risker vet jag inte men det spelar ingen roll för det intellekta utbytet är ändå noll.

Det var inte meningen, ber om ursäkt.
Ville inte riktigt ge ett rakt svar, för att inte säga för mycket så är det en bank bakom.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Spelar ingen roll! Det är ändå inte riskfritt. Och därmed är det fortfarande en ignorant kommentar. Inte ens statsobligationer är riskfria i dag.

Det är klart, men ett fastränte konto är lika säkert som ett vanligt konto på en bank. Bara att man låser sina pengar i en viss tid, 3månader är nog det kortaste.
Har man då en utav dom stora Nordea, Handelsbanken eller swedbank mfl så måste jag säga att det är extremt liten risk. Tror risken med cash hemma är större, brand, stöld mm.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är klart, men ett fastränte konto är lika säkert som ett vanligt konto på en bank. Bara att man låser sina pengar i en viss tid, 3månader är nog det kortaste.
Har man då en utav dom stora Nordea, Handelsbanken eller swedbank mfl så måste jag säga att det är extremt liten risk. Tror risken med cash hemma är större, brand, stöld mm.

Grekisk statsobligationer var också extremt liten risk en gång och innan du vet ordet av så stod några där med svartepetter.

Idag ser allt bra ut men den dagen du har behov av din garanti så har allt annat också gått dåligt och helt plötsligt är inte garantin värd pappret den står på.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

Det håller jag med om, plus att inflationen kommer att äta upp en del av kontanterna som ligger. Jag skulle dock kalla svenska bankerna "liten" risk, inte extremt liten. Det var ju trots allt bara 20 år sedan de var konkursmässiga. Däremot har de ju vad som verkar vara en statlig garanti så då tycker jag man kan kalla risken liten :)

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det håller jag med om, plus att inflationen kommer att äta upp en del av kontanterna som ligger. Jag skulle dock kalla svenska bankerna "liten" risk, inte extremt liten. Det var ju trots allt bara 20 år sedan de var konkursmässiga. Däremot har de ju vad som verkar vara en statlig garanti så då tycker jag man kan kalla risken liten :)

Insättningsgarantin har ju dock ett förhållandevis lågt tak givet de förmägenheter vi pratar om innan diskussionen ens blir intressant.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Insättningsgarantin är dessutom definierad i euro så om euron krashar så kraschar går insättningsgarantin mot noll.

Fast det är ju tämligen hypotetiskt. Euron kan rasa, men krascha känns tämligen far fetched. Dessutom skulle den nog omdefinieras rätt omgående om så skulle ske.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Tja, det var nära nyss och jag tror inte faran är över ännu.

Din tolkning av"nära krasch" är... intressant. Både gällande detta och bostadsbubblor.

Jag har på tal om det sålt lägenheten igen. Min nettoboendekostnad de senaste 7 åren är nu ungefär -400/mån. :D Gött

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Insättningsgarantin är dessutom definierad i euro så om euron krashar så kraschar går insättningsgarantin mot noll.

Vilket egentligen bara blir relevant om banken samtidigt går i konkurs. I vilket fall som helst tror jag svenska regeringen skulle omdefiniera beloppet till SEK rätt omgående, de vill ju trots allt bli omvalda :)

Tja, det var nära nyss och jag tror inte faran är över ännu.

Man måste ju ge cred till italienarna, de verkligen försöker ju att få det att gå åt helvete. När de äntligen har sin enda vettiga president på ett decennium så slänger de ut honom med huvudet först och röstar istället på två clowner... :)

När jag handlade mat häromdagen slog det mig att det finns ett starkt samband mellan produktion av olivolja och ekonomisk instabilitet. Vilka länder har störst problem inom euron? Grekland, Spanien och Italien. Vilka är de största producenterna av olivolja? Grekland, Spanien och Italien...

Din tolkning av"nära krasch" är... intressant. Både gällande detta och bostadsbubblor.

Det som gör mig lite orolig är att ämnet numera är politiskt, inte ekonomiskt, och att det är Tyskland som mer eller mindre avgör om euron klarar sig eller inte. De har ju dessutom val i år och jag tycker mig redan höra lite populistiska tongångar hos oppositionen, "varför ska vi betala för de där lata sydländerna? De borde skaffa sig ett jobb istället". Det blir ju inte heller bättre av att Berlusconi kandiderar under slogans att Italiensk politik är för tysk-vänlig och den andra clownen vill ha en folkomröstning om huruvida Italienska staten bara ska ge fan i att betala sina skulder till utländska långivare. Förhoppningsvis tar de (både Tyskland och Italien) sitt förnuft till fånga och man här i Tyskland också lyfter fram att Tyskland faktiskt har en del fördelar av krisen också, inte bara nackdelar.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Insättningsgarantin har ju dock ett förhållandevis lågt tak givet de förmägenheter vi pratar om innan diskussionen ens blir intressant.

Absolut, men under din frånvaro hamnade vi på ett sidospår som handlade om att Nisse kan använda bankkonton med insättningsgaranti som "försäkring" mot nedgångar istället för att köpa bankernas produkter som, enligt utsago, endast Wall Enberg hade tillgång till.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin