Vad fan händer, safari solsidan

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Absolut, men under din frånvaro hamnade vi på ett sidospår som handlade om att Nisse kan använda bankkonton med insättningsgaranti som "försäkring" mot nedgångar istället för att köpa bankernas produkter som, enligt utsago, endast Wall Enberg hade tillgång till.

Nu när alla ändå är samlade ;)..

Jag håller som vissa vet på att mobilisera om i livet rätt hårt just nu, och säljer av det mesta i kapitalvaruväg. Det ger ju en del pengar på kontot, pengar jag vill ha kvar om nåt år när jag är klar i plugget och vill köpa lägenhet, bil och racehoj igen.

Frågan är, vad är idag vettiga placeringsalternativ som ger hyfsad avkastning utan att vara alltför risky? Banken ger typ 2-2,5% best case, kan man få ut 5-8% och fortfarande känna sig trygg i att jag har pengar kvar om ett drygt år?

crossniklas

Scooterbög
Gick med
27 Feb 2005
Hoj
SR172

Jag håller som vissa vet på att mobilisera om i livet rätt hårt just nu, och säljer av det mesta i kapitalvaruväg. Det ger ju en del pengar på kontot, pengar jag vill ha kvar om nåt år när jag är klar i plugget och vill köpa lägenhet, bil och racehoj igen.

Frågan är, vad är idag vettiga placeringsalternativ som ger hyfsad avkastning utan att vara alltför risky? Banken ger typ 2-2,5% best case, kan man få ut 5-8% och fortfarande känna sig trygg i att jag har pengar kvar om ett drygt år?

Hur mycket tror du bo-priserna kommer stiga i förhållande till vad du sålde boendet för? Skulle jag sålt mitt boende är mitt självklara mål att pengarna ska stiga i samma takt som prislappen på boendet.

Du ska inte köpa certifikat för guld och/eller silver? Tvärsäkert är det att priset på guld och silver stiger. Guld lär stiga sakta men väldigt säkert som det alltid har gjort. Silver kommer däremot stiga betydligt mer. Frågan är bara när. Skulle jag ha varit i din sits hade jag själv satsat 70/30 på guld/silver.

Har dock inga tips än på vilka certifikat man bör välja.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

På så kort tid och i så osäkra tider skulle jag personligen undvika exponering mot marknadsvärden, svårt att säga vart de tar vägen under de nästa tolv månaderna med tanke på hur högt värderade många marknader är och hur osäker världen ändå är för tillfället.

Det lämnar alternativet räntor...

Vad för du om du sätter in de på ett bankkonto bundna till ett år? Ger inte det mer än 2.5%?

Alternativt, varför inte köra på korta räntebärande papper eller obligationer, dvs. papper som du håller till förfallodatum så du får ränteintäkterna men inte behöver oroa dig för marknadsvärdet? Då har du "bara" exponering mot kreditrisken hos utfärdaren om du håller dig till obligationer i SEK.

Då kan du ju dessutom välja vilken risk/avkastningsprofil du vill ha beroende på vilka papper du köper.

Jag har tyvärr inte tillgång till några data på vilken rating som ger vilken ränta för tillfället, använder du någon trading-plattform eller rådgivare så borde de ha det.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Din tolkning av"nära krasch" är... intressant. Både gällande detta och bostadsbubblor.

Jag har på tal om det sålt lägenheten igen. Min nettoboendekostnad de senaste 7 åren är nu ungefär -400/mån. :D Gött

Att grekland mfl varit nära att krascha euron kan du väl ändå inte ha missat?
Faran tycks förvisso vara över för tillfället men jag skulle inte betta mina pengar på att det håller.

Grattis, bor du i hyresrätt nu då? Eller hur ser din riskexponering ut idag? Bytt upp dig? Bytt ner dig? Eller vad?

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Att grekland mfl varit nära att krascha euron kan du väl ändå inte ha missat?
Faran tycks förvisso vara över för tillfället men jag skulle inte betta mina pengar på att det håller.

Grattis, bor du i hyresrätt nu då? Eller hur ser din riskexponering ut idag? Bytt upp dig? Bytt ner dig? Eller vad?

Separerat ;) = Lägenheten såld
Kraschat = Hojen väck
Tveksamt bilbehov utan hoj och som singelstudent = Bilen bort
Hade redan tänkt sälja pga tidsbrist = båten bort

Idag är min riskexponering ashög för jag har alldeles för mkt deg på kontot vilket gör det alldeles för lätt att köpa asdyr sprit eller spontanköpa datorer och annat krafs man egentligen kan spara ett tag till på.

Ja, hyr.. Svårt med lån som student även om jag har en stadig insats. Fick lån i Nkpg men inte i Lkpg där det är ungefär dubbelt så dyrt. Så nu går jag 6000 garanterat back på boende varje månad istället, yay..

Men men, bara ett år kvar så är jag klar och kanske får jobb på McD eller var man nu hamnar som ekonom ;).

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
På så kort tid och i så osäkra tider skulle jag personligen undvika exponering mot marknadsvärden, svårt att säga vart de tar vägen under de nästa tolv månaderna med tanke på hur högt värderade många marknader är och hur osäker världen ändå är för tillfället.

Det lämnar alternativet räntor...

Vad för du om du sätter in de på ett bankkonto bundna till ett år? Ger inte det mer än 2.5%?

Alternativt, varför inte köra på korta räntebärande papper eller obligationer, dvs. papper som du håller till förfallodatum så du får ränteintäkterna men inte behöver oroa dig för marknadsvärdet? Då har du "bara" exponering mot kreditrisken hos utfärdaren om du håller dig till obligationer i SEK.

Då kan du ju dessutom välja vilken risk/avkastningsprofil du vill ha beroende på vilka papper du köper.

Jag har tyvärr inte tillgång till några data på vilken rating som ger vilken ränta för tillfället, använder du någon trading-plattform eller rådgivare så borde de ha det.

Dålig koll på alla instrument, och definitivt värderingen av dem. Räntorna går att binda mot lite högre ränta, kollade upp det för en förening jag sitter som kassör i där vi också har en hel del överlikviditet. 3 mån gav ok ränta, längre var så liten skillnad att det är bättre att vänta och se om räntan går upp istället.

Korta papper kanske är nåt iofs.. Var hittar jag mer info om det och var handlar jag? Förväntad avkastning?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Jag tolkar den inledningen som att du önskar svar från oss alla. Jag har dock inga bra råd, allt som tycks gälla för tillfället är att hoppa från tuva till tuva. När allt är som dystrast pumpas det in massor av nya pengar från centralbanker och man har sparkat olyckan ytterligare en tid framåt i tiden men grundproblemet, skuldbördan har inte försvunnit. Tvärtom så ökar skuldbördan hela tiden. Skuldbördan gör hela ekonomin allt mer instabil.

Så länge centralbanker och regeringar inte önskar inflation så kommer vi inte få det för med den skuldbörda vi har idag så blir även mycket små räntehöjningar kraftfulla bromsar mot inflationen. Riksbankerna har alltså väldigt lätt att bromsa inflationen idag.

Kanske tippar vi den här gången över i deflation istället? Riksbankerna kan inte sänka räntorna mycket mer än vad de är nere på idag och därmed har världens riksbanker nu svårt att hindra deflation.

En reglertekniker skulle säga att aktuatorn saturerat.

Det är förvisso inte helt sant för om politikerna väljer att tex skicka en check på 50000 kr till varenda invånare i landet så skulle nog en deflation snabbt vara bortblåst. Det ligger dock utanför riksbankernas räckvidd. Eller rent hypotetiskt kan man ju tänka sig en minusränta till de som lånar pengar. Det skulle väl iofs inte öka inflationen nämnvärt. Tror bara det skulle öka bostadslånen och blåsa upp bostadsmarknaden ytterligare en bit.

Dow Jones slog nyss nytt all time high, inte så konstig med nya qe-stödpengar inpumpade på marknaden men får vi någon tillväxt? Tittar man på råvarumarknaden så tyder inget på en ökad efterfrågan av råvaror och därmed har vi knappast någon efterfrågan på konsumtionsvaror heller.

Tillväxt har vi för övrigt knappast haft på flera decennier, om man räknar bort den tillväxt som skapats med lånade pengar. Vi i väst har ökat våra skulder men tillväxten landade i asien.

Företagsobligationer kan ju vara ett alternativ men brakar det ihop så vill man knappast ligga med såna heller. Och om räntorna drar upp gör man ju också en kortsiktig förlust... Tar man dom via fond så får man dessutom en ganska bra riskspridning så det är nog ändå det minst dåliga alternativet jag skulle ge någon idag.

Dom förmögna har ofta spridit sina risker blandat aktier, obligationer, skog, guld mm och i tider som dessa är det nog det bästa och sedan regelbundet balansera om. På det viset kommer man med automatik köpa på sig sånt som går ner samt sälja av sånt som går upp. Liksom automatiskt Köpa billigt sälja dyrt och samtidigt ändå bevara en säker förmögenhet.
http://www.di.se/artiklar/2012/11/26/sa-placerar-du-som-en-kackerlacka/?flik=
Ganska genialt i all sin enkelhet.

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Beroende på hur stor peng det är så kan man förhandla med banken. Och man kan agera lite olika om det är 1milj eller 10 000.
Säg att du sätter hälften i fasträntekonto vilket borde ge runt 2,5% (oförhandlat) på en 12mån period.
Resten köper du någon bred safe fond för. Prata med din bank vad dom erbjuder.
Men det kräver dock att du håller lite koll på din fond. 1 gång i veckan är optimalt men en gång var 14dag duger.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Dålig koll på alla instrument, och definitivt värderingen av dem. Räntorna går att binda mot lite högre ränta, kollade upp det för en förening jag sitter som kassör i där vi också har en hel del överlikviditet. 3 mån gav ok ränta, längre var så liten skillnad att det är bättre att vänta och se om räntan går upp istället.

Korta papper kanske är nåt iofs.. Var hittar jag mer info om det och var handlar jag? Förväntad avkastning?

Du bör hitta noteringarna på din tradingplattform eller hos en rådgivare om du har en sådan. Avkastningen beror helt på vilken rating (kredtrisk) du är villig att acceptera.

Ang. aktier; att gå in på aktiemarknaden idag med en investeringshorisont på ett år och som främsta mål att inte förlora pengar tycker jag är väldigt, väldigt modigt för att inte ta till kraftord :) Oavsett hur bred fonden är, titta på hur index de senaste åren och hur mycket upp och ned det gått. Visst, tittar du på en tioårsperiod ser det inte lika taskigt ut men du har ju en horisont på ett år, inte tio år.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Beroende på hur stor peng det är så kan man förhandla med banken. Och man kan agera lite olika om det är 1milj eller 10 000.
Säg att du sätter hälften i fasträntekonto vilket borde ge runt 2,5% (oförhandlat) på en 12mån period.
Resten köper du någon bred safe fond för. Prata med din bank vad dom erbjuder.
Men det kräver dock att du håller lite koll på din fond. 1 gång i veckan är optimalt men en gång var 14dag duger.

Nåt sånt.. Det är ju inga miljoner jag får av att sälja av grejer, men med marginal 6-siffrigt iaf.

Har dessvärre utgifter den här månaden på närmare 50´ som det ser ut med allt som måste köpas nytt, dubbla boenden och grejer. Men inte mkt att göra åt det.

Har varken tid eller intresse av att tokbevaka börsen för att vinstmaximera, vill ha en så bra avkastning som möjligt bara i ett hyfsat säkert format. 2,5% är många öl eller tom en london-weekend bättre än 1,5%. ;)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Företagsobligationer kan ju vara ett alternativ men brakar det ihop så vill man knappast ligga med såna heller. Och om räntorna drar upp gör man ju också en kortsiktig förlust... Tar man dom via fond så får man dessutom en ganska bra riskspridning så det är nog ändå det minst dåliga alternativet jag skulle ge någon idag.

Det är just därför man köper papper för att hålla till de förfaller och återbetalas, inte för att sälja vidare. Då har du ingen exponering (eller uppsida, å andra sidan) mot vare sig ränteförändringar eller allmänna upp/nedgångar på obligationsmarknaden eftersom du inte har någon exponering mot marknadsvärden. Den "enda" exponeringen du har då är mot kreditrisken hos den som ställt ut papperna men den har du ju alltid ändå när det gäller papper.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du bör hitta noteringarna på din tradingplattform eller hos en rådgivare om du har en sådan. Avkastningen beror helt på vilken rating (kredtrisk) du är villig att acceptera.

Ang. aktier; att gå in på aktiemarknaden idag med en investeringshorisont på ett år och som främsta mål att inte förlora pengar tycker jag är väldigt, väldigt modigt för att inte ta till kraftord :) Oavsett hur bred fonden är, titta på hur index de senaste åren och hur mycket upp och ned det gått. Visst, tittar du på en tioårsperiod ser det inte lika taskigt ut men du har ju en horisont på ett år, inte tio år.

Precis.. Aktier kanske är värt att för nöjes skull lägga nån tia eller två på, huvuddelen får bli ren ränta eller någon form av räntebärande papper.

Kan man köpa kinesiska statspapper? :D

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nåt sånt.. Det är ju inga miljoner jag får av att sälja av grejer, men med marginal 6-siffrigt iaf.

Har dessvärre utgifter den här månaden på närmare 50´ som det ser ut med allt som måste köpas nytt, dubbla boenden och grejer. Men inte mkt att göra åt det.

Har varken tid eller intresse av att tokbevaka börsen för att vinstmaximera, vill ha en så bra avkastning som möjligt bara i ett hyfsat säkert format. 2,5% är många öl eller tom en london-weekend bättre än 1,5%. ;)

Utan tid och intresse = konto med fast ränta. :)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Precis.. Aktier kanske är värt att för nöjes skull lägga nån tia eller två på, huvuddelen får bli ren ränta eller någon form av räntebärande papper.

Kan man köpa kinesiska statspapper? :D

Köper du papper, se till att det är papper som du håller tills dess de förfaller. Annars får du exponering mot marknadsvärden igen och det är nog inte så roligt med rekordlåga räntor...

Osäker på om kineserna utfärdar papper i någon annan valuta än sin egen och den är svår att få tag på några större summor av utanför Kina och Hong Kong. Och får du tag på den så får du inte in den i landet igen för att handla obligationer med den :)

Hur som helst, tänk på att om du köper papper i annan valuta än SEK så får du ju en exponering mot förändringar i valutakursen under tiden du håller papperet. Går ju såklart att säkra men nu börjar det bli avancerat och då ger du ju också bort en del av uppsidan igen eftersom säkringen kostar.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Köper du papper, se till att det är papper som du håller tills dess de förfaller. Annars får du exponering mot marknadsvärden igen och det är nog inte så roligt med rekordlåga räntor...

Osäker på om kineserna utfärdar papper i någon annan valuta än sin egen och den är svår att få tag på några större summor av utanför Kina och Hong Kong. Och får du tag på den så får du inte in den i landet igen för att handla obligationer med den :)

Hur som helst, tänk på att om du köper papper i annan valuta än SEK så får du ju en exponering mot förändringar i valutakursen under tiden du håller papperet. Går ju såklart att säkra men nu börjar det bli avancerat och då ger du ju också bort en del av uppsidan igen eftersom säkringen kostar.

Han kan.. ;)

Återkommer till det här om några veckor med mer kvalificerade frågor, nästa kurs är finanstvåan.. (Ettan var mer företagsvärdering light än handel)

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Han kan.. ;)

Återkommer till det här om några veckor med mer kvalificerade frågor, nästa kurs är finanstvåan.. (Ettan var mer företagsvärdering light än handel)

Jag har bott i Kina och försökt få ut pengar därifrån när jag flyttade, därför vet jag hur besvärligt det är :)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är just därför man köper papper för att hålla till de förfaller och återbetalas, inte för att sälja vidare. Då har du ingen exponering (eller uppsida, å andra sidan) mot vare sig ränteförändringar eller allmänna upp/nedgångar på obligationsmarknaden eftersom du inte har någon exponering mot marknadsvärden. Den "enda" exponeringen du har då är mot kreditrisken hos den som ställt ut papperna men den har du ju alltid ändå när det gäller papper.

nja, det där är ju som att säga att man inte förlorat pengar på en aktie som sjunkit i värde så länge man inte sålt aktien. Naturligtvis har du gjort en förlust gentemot att vänta och gå in senare. Det enda säkra är att du "vet" vad du får på slutdagen.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
nja, det där är ju som att säga att man inte förlorat pengar på en aktie som sjunkit i värde så länge man inte sålt aktien.

Det har man inte heller om man gör en kassaflödesbaserad värdering, lika lite som man har tjänat pengar om man inte har sålt en tillgång som gått upp :fakta Däremot har man ju ett förväntat framtida kassaflöde vars belopp kanske ändras med nuvarande värdering av tillgången som ledning. Det där har ju med att göra om man tror på kassaflöden eller "accrual accounting" (vet tyvärr inte vad det svenska ordet är för det).

Däremot måste man ju hålla tungan rätt i mun som företag eftersom man kan gå i konken utan att ha sålt en enda tillgång med förlust om man inte håller koll på marknadsvärdet.

Det enda säkra är att du "vet" vad du får på slutdagen.

Det är precis det som är min poäng. Köp korta papper, det vill säga papper som förfaller när du behöver pengarna, det gör att du vet både vilken ränta du kommer att få (om du inte köpt papper med rörlig ränta) och att du kommer att få tillbaka kapitalbeloppet på det datum du vill ha det, eftersom du inte säljer papperet på marknaden utan det löses in av den som utfärdade enligt villkoren i papperet. Den "enda" risk du har då är betalningsförmågan hos parten som ska lösa in papperet, det vill säga utfärdaren.

Du kan ju göra samma sak med aktier om du kombinerar det med en option...

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...du kommer att få tillbaka kapitalbeloppet på det datum du vill ha det...

Din tolkning av"nära krasch" är... intressant. Både gällande detta och bostadsbubblor...

En vecka senare visar finansmarknaden återigen sin bräcklighet.
http://www.svd.se/naringsliv/bransc...o-i-europa-efter-cypernuppgorelse_8006530.svd

EDIT: En svt-länk är väl på sin plats nu när vi alla ska börja betala tv-licens för våra datorer.
http://www.svt.se/nyhetsklipp/nyheter/varlden/article1103030.svt

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR

En välbehövlig korrigering anser jag personligen eftersom marknaderna ignorerat problemen i Europa den senaste tiden och gått upp trots att inte mycket har blivit löst i Europa. Jag tycker det verkar som att investerare är så desperata att få avkastning på sina pengar att de går in bara för att andra gör det utan att titta på om fundamentan blivit bättre eller inte. Ett pyramidspel, det går upp så länge det kommer in mer och mer pengar på marknaden.

Cypern är ju unikt åtminstone pga det som nämns här:
Från början diskuterade man ett räddningspaket värt 17 miljarder euro men det stötte på hårt motstånd eftersom det i praktiken skulle innebära att skattebetalarna i en rad nordeuropeiska länder, inte minst Tyskland, då skulle tvingas rädda bankerna på Cypern utan att spararna där, av vilka en stor del misstänks vara konton där ryska kriminella tvättar pengar, behövt bidra med någonting.

Jag läste en siffra att uppemot 37% av alla bankinsättningar på Cypern kommer från utländska innehavare (http://www.di.se/artiklar/2013/3/17/cypern-partier-rasar-mot-bankskatt/) och att endast 35% av totala bankinsättningar omfattas av insättningsgarantin på 100 000 euro så det är rätt stora insättningar vi pratar om på Cypern. Mycket kommer säkert från att Cypern är ett vanligt ställe att ha holdingbolag på eftersom de har gynnsamma kapitalflödesbeskattningar.

Det finns ju ett visst moraliskt dilemma i att skattebetalare i andra länder ska rädda ett banksystem byggt på rysk penningtvätt och skatteplanering och där bankerna till stor del hamnat på obestånd pga spekuleringar (och förluster) i Grekiska statspapper. Ärligt talat, går de inte med på beskattningen så säger jag låt skiten gå i konken då så får vi se hur mycket de förlorar jämfört med det nuvarande beskattningsförslaget.

EDIT: FT Har en siffra på totalt 68bn euro totala insättningar hos cypriotiska banker varav 43bn är från cyprioter och 25bn från utländska intressen, största delen från Ryssland.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...