Vad fan händer, safari solsidan

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En välbehövlig korrigering....

Korrigering? Politiska beslut som riskerar skapa en bank run som i sin tur kan växa lavinartat genom europa med grekland som land nr 2.

Om du frågar mig så är jag benägen att kalla det för det mest korkade politiska beslutet jag skådat både i modern tid och läst i historieböcker.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Och nu kommer Gazprom eftersom de förmodligen, tillsammans med sina ägare, har betydande intressen i Cypern som de inte vill ska belysas pga förluster när skatterna implementeras.

http://www.di.se/artiklar/2013/3/18/gazprom-vill-radda-cyperns-banker/

Putin börjar uttala sig kritiskt nu också eftersom en betydande del av hans väljarbas förmodligen har stora intressen på Cypern, kanske han själv också med tanken på relationen mellan värdet på hans klocksamling och hans årliga officiella inkomst.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Och nu kommer Gazprom eftersom de förmodligen, tillsammans med sina ägare, har betydande intressen i Cypern som de inte vill ska belysas pga förluster när skatterna implementeras.

http://www.di.se/artiklar/2013/3/18/gazprom-vill-radda-cyperns-banker/

Putin börjar uttala sig kritiskt nu också eftersom en betydande del av hans väljarbas förmodligen har stora intressen på Cypern, kanske han själv också med tanken på relationen mellan värdet på hans klocksamling och hans årliga officiella inkomst.

Nja... vi snackar om ett vilda västern roffarland jag gissar att styrelsen och andra placerat sina undanfifflade pengar i cypern och nu använder dom bolaget för att rädda sina egna intressen.
Och detsamma gäller nog Putin, han har nog också en ansenlig förmögenhet på Cypern efter alla sina år som roffare. Och så har du ju alla oligarker som pumpat upp honom till vad han är idag, dom har nog också betydande intressen på Cypern.

Av väljarna är det naturligtvis bara en försumbar andel som har någon slags förmögenhet att placera utomlands.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Korrigering av marknadsvärdet.

Jo, jag förstod att du tittade på marknadsvärdet vilket får mig och tro att du inte fattat vart det kan barka iväg om väl oron drar igång. Sen vet jag inte om man ska definiera ett marknadsvärde på likviditeter. Vidare slår det ju hål på din tidigare tes om att kvitter du vet vilken summa kontanter du ska kunna kvittera ut i framtiden.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vidare slår det ju hål på din tidigare tes om att kvitter du vet vilken summa kontanter du ska kunna kvittera ut i framtiden.

Nej, det tycker jag inte att det gör. Tycker du att svenska bolags betalningsförmåga påverkas så allvarligt att de väntas gå i konkurs på ett års sikt, vilket är den risk du har om du köper ett svenskt papper med ett års löptid?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Nja... vi snackar om ett vilda västern roffarland jag gissar att styrelsen och andra placerat sina undanfifflade pengar i cypern och nu använder dom bolaget för att rädda sina egna intressen.
Och detsamma gäller nog Putin, han har nog också en ansenlig förmögenhet på Cypern efter alla sina år som roffare. Och så har du ju alla oligarker som pumpat upp honom till vad han är idag, dom har nog också betydande intressen på Cypern.

Av väljarna är det naturligtvis bara en försumbar andel som har någon slags förmögenhet att placera utomlands.

Absolut, jag använde fel ord. Med väljarbas menade jag de rika och mäktiga som fundar och stödjer Putins kampanj. Jag tror också att andelen insättningar från gemene man i Ryssland hos cypriotiska banker är försvinnande liten.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nej, det tycker jag inte att det gör. Tycker du att svenska bolags betalningsförmåga påverkas så allvarligt att de väntas gå i konkurs på ett års sikt, vilket är den risk du har om du köper ett svenskt papper med ett års löptid?

Jag har inget svar på din fråga. Har du?

Det kanske har blåst över redan imorgon, men om jag istället målar fan på väggen så ser det inte lika roligt ut.

Vi har i större delen av världen nollräntor och därmed inga som helst incitament att behålla sina pengar på ett bakkonto. Våra politiker har nu startat en bank run på Cypern som vi inre vet var den slutar. Kanske är det lugnt imorgon men kanske vill nu alla ta ut sina pengar från bankerna på Cypern.
Vad händer med insättningsgarantin lovad från EU? Var den ingenting värld? Ska eu rädda alla banker på Cypern sen?

Vad händer i Grekland sen? Sprids den till en bank run i Grekland? Sak EU rädda alla grekiska banker också? Och kunderna täcks upp via isättningsgarantin? Eller finns det någon insättningsgaranti? EU-politikerna har ju precis visat att kan dra av 10 % över en natt.

Sen har vi väl Italien...

Helt utan att kontrollera eller räkna så gissar jag ur luften att det knappast finns tillräckligt med pengar tillgängliga för våra politiker så att dom kan rädda en sån lavin.

Så vad händer sen? Då blir det likadana "skatteavdrag" i resten av europa? Bank run i resten av Europa? Våra svenska banker är inte så stabila att dom klarar någon större oro.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Många frågor så delar upp det lite :)

Jag har inget svar på din fråga. Har du?

Som tidigare sagt, en motpartsrisk har du ju alltid och när du har ett skuldebrev/insättningscertifikat så är den risken att utfärdaren inte kan återbetala sin skuld. Jag tycker, högst personligen, att det som hänt över helgen inte nämnvärt har påverkat kreditrisken på ett års sikt i ett svenskt papper, vare sig det är ett statspapper eller företagspapper. Inte så till den milda grad att jag nu skulle börja anse svenska papper som avsevärt mycket osäkrare än vad de var innan helgen.

Men en kreditrisk har du alltid med ett skuldebrev och om jag inte har varit tydlig med det tidigare ber jag om ursäkt, det är aldrig mer säkert att du får igen dina pengar än vad kreditvärdigheten är hos din motpart.

Min huvudsakliga poäng med att köpa obligationer som du håller tills deras förfallodatum är att du inte har någon exponering mot marknadsrisker men du kommer naturligtvis inte ifrån kreditrisker. Det blir ju lite komplicerat när indirekt en marknadsrisk kan påverka en kreditrisk genom att ett företags lånekostnad på marknaden kan bli så dyr att de går i konkurs. Skulle det bero på förändringar i marknaden i stort och inte i det enskilda bolagets kreditvärdighet så har vi nog större problem än så eftersom det förmodligen innebär att marknaden har kollapsat och att det inte finns några privata alternativ till likviditet.

Vad händer med insättningsgarantin lovad från EU? Var den ingenting värld? Ska eu rädda alla banker på Cypern sen?

Det är just rädda bankerna som de håller på med. Problemet i Cypern, som jag ser det, är att banksektorn under mitten av 2011 (senaste siffran jag sett) utgjorde ca. åtta gånger Cyperns BNP och de totala insättningarna, 68mdr euro, är ca. tre-fyra gånger deras BNP. Bankerna där har hamnat på obestånd, mycket pga. förluster på spekulationer i grekiska statspapper men också verksamheter i Grekland. Därför måste EU rädda staten så att den kan rädda bankerna, utan bankerna hade inte Cypern behövt något räddningspaket.

I siffror är problemet att räddningspaketet som behövs totalt för bankerna är ca 17mdr euro vilket de försöker få ned till 10mdr genom skatten på insättningar. Cyperns BNP är ca 19mdr euro och de har redan 14mdr i statsskuld, de har alltså inte råd med 17mdr till i skulder. Frågan är om de ens har råd med 10mdr...

http://www.guardian.co.uk/world/2013/mar/18/cyprus-bailout-in-figures

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom