Vad är då din bedömning om vi återgår till (nånstans i mitten av tråden) kärnfrågan: Är det bra eller dåligt med de stora ägarfamiljerna och den nya riskkapitalismadeln? Och vad hade hänt om vi gjort revolution och fördelat tillgångarna till folket (Nisse i Hökarängen)?
Då tror jag att riskkapitalbolagen hade hittat nya sätt att ta del av Nisses pengar via specifika fonder, pensionsstiftelser osv. Finns det ett behov brukar de smarta hitta en lösning. Tillgång och efterfrågan Det är ju inget som säger att Nisse inte kan ha 5-10% av sina långtidsinvesteringar i högre risk som riskkapital, om de kunde. Om de kan investera i en fond av flera investeringar och inte bara ett bolag minskar ju riskprofilen avsevärt.
Så länge inte staten försöker sköta kapitalallokeringen så tror jag marknaden hittar en lösning att balansera tillgång till kapital, investeringsmöjligheter och avkastningskrav.
Just ja, jag tror också att Nisse hade konsumerat en större del så vi hade fått högre tillväxt och inflation men det hade ju varit en engångseffekt...
Last edited: