Vad fan händer, safari solsidan

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Vad är då din bedömning om vi återgår till (nånstans i mitten av tråden) kärnfrågan: Är det bra eller dåligt med de stora ägarfamiljerna och den nya riskkapitalismadeln? Och vad hade hänt om vi gjort revolution och fördelat tillgångarna till folket (Nisse i Hökarängen)?

Då tror jag att riskkapitalbolagen hade hittat nya sätt att ta del av Nisses pengar via specifika fonder, pensionsstiftelser osv. Finns det ett behov brukar de smarta hitta en lösning. Tillgång och efterfrågan :) Det är ju inget som säger att Nisse inte kan ha 5-10% av sina långtidsinvesteringar i högre risk som riskkapital, om de kunde. Om de kan investera i en fond av flera investeringar och inte bara ett bolag minskar ju riskprofilen avsevärt.

Så länge inte staten försöker sköta kapitalallokeringen så tror jag marknaden hittar en lösning att balansera tillgång till kapital, investeringsmöjligheter och avkastningskrav.

Just ja, jag tror också att Nisse hade konsumerat en större del så vi hade fått högre tillväxt och inflation men det hade ju varit en engångseffekt...

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Vad är då din bedömning om vi återgår till (nånstans i mitten av tråden) kärnfrågan: Är det bra eller dåligt med de stora ägarfamiljerna och den nya riskkapitalismadeln? Och vad hade hänt om vi gjort revolution och fördelat tillgångarna till folket (Nisse i Hökarängen)?

Den här snubben formulerar det bättre än mig:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Den här snubben formulerar det bättre än mig:

Väldigt mkt enkelriktad och väl vald fakta där för att tas på allvar dock. Lite förvånande för TED, de brukar ha rätt bra på fötterna tycker jag.

Jag säger å andra sidan inte emot. Vad jag stör mig på är när inkomster och välfärd beräknas nominellt, eller tom realt. Ska det säga nånting över huvudtaget måste det både inflation- och köpkraftjusteras för att vara väsentligt. Därav mitt mantra att det är produktionen som spelar roll, för det är vad som återstår efter den justeringen, det finns inga andra sätt att få den siffran att öka än att faktiskt GÖRA mer. Vi kan höja folks löner, genom att sparka några st, ta statslån eller andra mer eller mindre kreativa sätt få det doable.

Det spelar emellertid ingen roll för det stora, utan fördelar bara en konstant produktion på lite färre personer, som sedan genom högre skatter ändå måste dela med sig till de som inte längre fick göra nåt.

Hade vi haft ett samhälle där arbetslösa svultit ihjäl och dött hade det kanske funnits en poäng då resursutnyttjandet kunnat justeras, om än med viss fördröjning, på samma sätt som produktionskapaciteten. Så är det som tur är inte.

Idag finns däremot många företag med behov av personal, men som inte har råd att anställa. Samtidigt som vi har arbetslösa. Dessa arbetslösa kostar samhället genom skatt (omfördelning = meningslöst) oavsett om de producerar nåt eller inte. Men OM de anställts istället, för samma lön som nu får i bidrag (teoriskt perfekt), så kommer det att produceras MER som sedemera kan konsumeras, men till en oförändrad kostnad.

Att du citerar mig med den filmen får mig att tro att du antar att jag vill ha 0-skatt för rika etc etc.. Hur den bisarra tanken slog dig får du reda ut själv. Jag är HELT för progressiv skatt och tycker nog att M:s införande av jobbskatteavdrag var ett av de bästa dragen på länge i svensk politik. Jag som låginkomsttagare (<100ksek/år) skattar lite drygt 10% medan sambon som pangar lite mer skattar närmare 45%. Tämligen sunt system tycker jag.

Äh.. Alltså, vad ville du med filmen egentligen?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Om man ska vara lite nitisk då kan man säga att "problemet" inte är distribueringen av välfärd mellan Wall Enberg och Nisse utan utbudet av investeringsmöjligheter för Nisse?

Det där brukar vara svepskälet som alla har till att just dom inte är rika. Dom tror att man måste ha mycket pengar för att göra investeringar med bra avkastning. Det finns nog ingen större myt.

Jag hävdar att det är tvärtom, de små investeringarna är betydligt lättare att få bra avkastning på. Warren Buffet har i genomsnitt avkastat 20% per år om jag minns rätt och han brukar anses som den bästa investeraren.

Köper jag motorcyklar på hösten och säljer på våren så gör jag dessa 20% på ett halvår, sedan kan jag köpa snöskotrar på våren och sälja på vintern så har jag helt plötsligt gjort 44 % på ett år skattat och klart.

Köper jag ett flak läsk på ICA en varm sommardag så kan jag ställa mig direkt utanför dörren och sälja burkarna för dubbla priset, = 10-15 kr/st och tjäna drygt 100%.

Köper man sina vinterkläder på våren istället för på hösten så får man dom för halva priset men på våren fattar inte folk att det kommer en ny höst om ett halvår.

Jag köpte ett konkursparti med snowboards för ett antal år sedan och fick prylarna ganska sent på säsongen och eg skulle jag väl ha hållt prylarna till vintern därpå för den vanligaste kommentaren jag fick från presumtiva kunder var att dom skulle vänta till hösten istället för att handla av mig för 25-30 % av vad det skulle kosta dom ett halvår senare.

Jag kan fortsätta hela dagen med exempel på "investeringar" som Svensson kan göra. Men folk gör sällan dom investeringarna och folk har många gånger inte ens buffert att passa på och göra dom investeringarna när tillfället dyker upp för har Nisse 500 kr över i slutet av månaden så spenderar han dom på nåt onödigt.

Såklart att Nisse fortsätter vara fattig när han hanterar sitt pund på det viset.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Då skulle Nisse ha festat och lyxkonsumerat tills pengarna var slut för Nisses granne vaskade ju ett dussin Koenigsegg förra veckan så då måste ju Nisse vaska två dussin den här veckan.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Då skulle Nisse ha festat och lyxkonsumerat tills pengarna var slut för Nisses granne vaskade ju ett dussin Koenigsegg förra veckan så då måste ju Nisse vaska två dussin den här veckan.

Fast den stora poängen är ju att 3 miljarder för de få stora familjerna blir typ 2500 för alla Nissar. Hur sannolikt är det att dem går ihop och finansierar forskning på icke-fossila bränslen för dem pengarna? Ens genom fonder?

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det där brukar vara svepskälet som alla har till att just dom inte är rika. Dom tror att man måste ha mycket pengar för att göra investeringar med bra avkastning. Det finns nog ingen större myt.

Jag hävdar att det är tvärtom, de små investeringarna är betydligt lättare att få bra avkastning på. Warren Buffet har i genomsnitt avkastat 20% per år om jag minns rätt och han brukar anses som den bästa investeraren.

Fast vi pratade om hur de olika formerna av investering bidrar till den ekonomiska utvecklingen i samhället, inte vilken avkastning de ger till investerarna. Jag håller dock helt med om att man inte behöver vara rik för att göra bra investeringar med hög procentuell avkastning.

Jag trodde inte Warrens avkastning kunde vara så hög under så lång tid men du har rätt, cudos! :)

Hans strategi är ju relativt enkelt i teorin men otroligt svår i verkligheten; investera i bolag med stabil avkastning till ett bra pris och använd en hävstång för att öka avkastningen på ditt eget kapital. Problemet är ju bara att hitta bolag med stabil avkastning under lång tid till ett bra pris :)

Last edited:

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Fast vi pratade om hur de olika formerna av investering bidrar till den ekonomiska utvecklingen i samhället, inte vilken avkastning de ger till investerarna. Jag håller dock helt med om att man inte behöver vara rik för att göra bra investeringar med hög procentuell avkastning.

Jag trodde inte Warrens avkastning kunde vara så hög under så lång tid men du har rätt, cudos! :)

Hans strategi är ju relativt enkelt i teorin men otroligt svår i verkligheten; investera i bolag med stabil avkastning till ett bra pris och använd en hävstång för att öka avkastningen på ditt eget kapital. Problemet är ju bara att hitta bolag med stabil avkastning under lång tid till ett bra pris :)

Fast det är ju nånstans här som det slår slint i debatten.

Ok, gör man en riktig fundamentalanalys osv eller tom en DD så finns väl visst fog för att såga min poäng, men aktievärdet är ju ändå bara ett betyg på bolaget, den investeringen tillför ingenting. Bortsett emissioner då.

Vad jag vill koka ner för att såga vänsterns propaganda once and for all är att de aggregerade förädlingsvärdena och ingenting annat är vad som bygger välfärd. Inflationsdrivna löneökningar betyder ingenting osv.. Vi måste producera vad vi konsumerar, och istället för att folk ska göra ingenting , äta budgetmat och åka kollektivt så kan de jobba, äta budgetmat och åka kollektivt - så kommer vi alla ha det betydligt bättre inom kort. Att stå på murarna och gapa om arbetslöshet i ena andetaget och för låga löner i nästa är för mig oförståelligt. Det finns liksom ingen hemlig superresurs som makten sitter på bara för att, som de kan släppa loss om det bara ville.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Fast det är ju nånstans här som det slår slint i debatten.

Ok, gör man en riktig fundamentalanalys osv eller tom en DD så finns väl visst fog för att såga min poäng, men aktievärdet är ju ändå bara ett betyg på bolaget, den investeringen tillför ingenting. Bortsett emissioner då.

Jag lägger mig inte i den politiska debatten, framförallt inte på internet, den bygger ju irrationella politiska uppfattningar och inte fakta. :)

Däremot så tillför faktiskt aktiekursen något genom just möjligheten till emissioner; aktiekursen påverkar bolagets tillgång till kapital och det är ju just den punkten vi började på :) Högre aktiekurs = bättre tillgång på kapital. Naturligtvis endast noterade bolag men samma teori gäller ju även onoterade bolag fast den "marknaden" inte är lika likvid och transparent.

Dessutom är ju ofta målet för riskkapitalbolagen/PE att just notera bolagen som för att casha in så en mer likvid aktiemarknad (tack vare Nisse) kan göra det enklare för bolag att få tag på riskkapital genom att öka möjligheten att avyttra dessa investeringar efter fem år.

Dock är min uppfattning också att det enda sättet att långsiktigt öka välfärden är att öka värdet av det man producerar mer än kostnaden för resurserna man använder för att producera det, dvs. att öka effektiviteten.

Last edited:

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Att du citerar mig med den filmen får mig att tro att du antar att jag vill ha 0-skatt för rika etc etc.. Hur den bisarra tanken slog dig får du reda ut själv. Jag är HELT för progressiv skatt och tycker nog att M:s införande av jobbskatteavdrag var ett av de bästa dragen på länge i svensk politik. Jag som låginkomsttagare (<100ksek/år) skattar lite drygt 10% medan sambon som pangar lite mer skattar närmare 45%. Tämligen sunt system tycker jag.

Äh.. Alltså, vad ville du med filmen egentligen?
Haha det är mycke nu. :)

Filmen var riktad ordagrant till det jag citerade: "Är det bra eller dåligt med de stora ägarfamiljerna och den nya riskkapitalismadeln? Och vad hade hänt om vi gjort revolution och fördelat tillgångarna till folket (Nisse i Hökarängen)?" Har knattar runt benen så jag har inte haft ro att läsa varenda stavelse i tråden så ursäkta om jag är förvirrande..

Det jag ville ha sagt med klippet: Att det är bäst om kapitalet hamnar hos de kapitalstarka för de kan skapa jobb med kulorna är en myt, viktigare med en välmående medelklass (och jag känner mig inte alls nöjd med att nån Nisse i Hökarängen ska vara vår representant :tungan).

Här i Sverige har vi ju en ganska bred spridning på kapitalet, vi har en välgödd medelklass och i princip ingen fattigdom. Det gör att vi har god tillväxt på företag och arbetstillfällen underifrån och det är inget som skulle funka bättre om en liten klick dammsög upp alla tillgångar (som i tex USA). Allt det här tjatet om att det är bättre att de stora pojkarna sköter biznizen så får pöbeln sköta bingolotterna känns lite statarsamhälle på något vis.

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T

Båda jag och nej. Dom små investeringarna som du nämner nedan i ditt inlägg fungerar för nisse (iof för knösus också). Det är dock investeringar som inte ger miljoner, oavsett hur mycket du köper läsk för. Marknaden mättas fort och om den breda massan gör lika så sjunker marginalerna och marknaden tillslut dör, när en polack eller kines importerar läsk och säljer billigare än ica, där nisse handlade sin.

Har man kapital så får man erbjudanden om investeringar, investeringar du kan skjuta in miljoner i och tjäna där efter. På en marknad utan investerings max tak(ett tak finns alltid men inte i miljonklassen). Där ingen från kina eller polen kan förstöra marknaden pga lägre omkostnader.
Rika får dessutom tillgång till förvaltare som har kunskaper om aktier, obligationer mm som en lekman får svårt att hänga med i. Något som Nisse inte får, han får klara sig själv.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Rika får dessutom tillgång till förvaltare som har kunskaper om aktier, obligationer mm som en lekman får svårt att hänga med i. Något som Nisse inte får, han får klara sig själv.

Som Bernie Madoff? :) gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Nisse ska inte investera själv, han ska investera i fonder som förvaltas av proffs.

Vad vill en bra fondförvaltare ha? Bra betalt.

Hur får en fondförvaltare betalt? Genom förvaltningsavgifterna.

Bryr sig förvaltningsavgifterna om huruvida fonden består av ett hundra mijoner SEK från en investerare eller från tio tusen Nisse? Nej, de tar oftast en procentsats av det förvaltade kapitalet.

Jag vet inte hur det är de senaste åren men när jag bodde i Sverige var det ett mediadrev mot fondavgifter där fonder rankades utifrån hur stora avgifter de tog och det propagerades att man skulle investera i fonder med så låga avgifter som möjligt.

Låga avgifter ger lägre betalning till fondförvaltarna vilket ger sämre fondförvaltare. Smart?

Med det inte sagt att en dyr fond automatiskt är bättre än en billig fond.

Jag tror att Nisse skulle kunna få tillgång till mycket av riskkapitalfonderna men om Aftonhoran visste hur fonderna är upplagda med carried interest på skatteparadis osv. och hur mycket fondförvaltarna tjänar skulle de sätta kaffet i halsen och skriva spaltmeter efter svavelosande spaltmeter om hur orättvist livet är. Det VD:ar på börsnoterade bolag tjänar är växelpengar jämfört med de här grabbarna och flickorna. Det är helt enkelt mycket enklare för de fonderna att hålla sig till ett begränsat antal investerare och då krävs det naturligtvis att de har lite mer pengar per investerare än Nisse.

Jag tror också att du blandar ihop absolut och relativ avkastning. Vilken investering är bättre om vi antar att de har samma risk;
A investera 1 000 000 000, avkastning 10 000 000 på ett år
B investera 100 000, avkastning 10 000 på ett år

Last edited:

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Som Bernie Madoff? :) gräset är inte alltid grönare på andra sidan.

Det kanske det inte är. Men lättare att genomföra.
Man har en personlig kille som förvaltar kapitalet, någon som kapar bottnar och man kan oftast ha försäkringar mot förluster. Kostar det samma i förvaltningsavgift men med en personlig kontakt.
Man kommer över obligationer nisse inte ens vet om.
Fördelarna med kapital är enorma. Behöver dock inte betyda att Nisse gör sämre. Men för den kapitalstarke så kan han lägga sin tid på annat. Nisse måste hålla koll själv.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Det kanske det inte är. Men lättare att genomföra.
Man har en personlig kille som förvaltar kapitalet, någon som kapar bottnar och man kan oftast ha försäkringar mot förluster. Kostar det samma i förvaltningsavgift men med en personlig kontakt.
Man kommer över obligationer nisse inte ens vet om.
Fördelarna med kapital är enorma. Behöver dock inte betyda att Nisse gör sämre. Men för den kapitalstarke så kan han lägga sin tid på annat. Nisse måste hålla koll själv.

Du kommer aldrig få exakt samma möjligheter som någon med massor med pengar men sånt ät tyvärr livet. Du kan dock absolut få någon som rådger dig personligen hur du ska investera dina pengar utifrån din situation, annars använder du fel förvaltare/rådgivare. Den personen kommer dock att ta betalt för det och du kan anta att vill du ha någon som är hyfsad så kan de ta rätt mycket betalt.

Så länge vi har en "att ta betalt är fult" inställning till investerande så får man också de förvaltare som blir över. Man får oftast vad man betalar för...

Du kan också köpa fonder med försäkring mot förluster men varför skulle du göra det? Vad du gör är att ge bort en del av uppsidan mot att begränsa nedsidan. Ett mycket enklare sätt för dig att göra det är att ta den delen av ditt kapital som du inte vill förlora och sätt det på ett eller flera bankkonton med statlig insättningsgaranti istället.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Båda jag och nej. Dom små investeringarna som du nämner nedan i ditt inlägg fungerar för nisse (iof för knösus också). Det är dock investeringar som inte ger miljoner, oavsett hur mycket du köper läsk för. Marknaden mättas fort och om den breda massan gör lika så sjunker marginalerna och marknaden tillslut dör, när en polack eller kines importerar läsk och säljer billigare än ica, där nisse handlade sin.

Har man kapital så får man erbjudanden om investeringar, investeringar du kan skjuta in miljoner i och tjäna där efter. På en marknad utan investerings max tak(ett tak finns alltid men inte i miljonklassen). Där ingen från kina eller polen kan förstöra marknaden pga lägre omkostnader.

En hundring är värd mer för mig än vad en miljon är värd för Warren Buffet så jag föredrar att ta ner det hela till min egen nivå.

Men vill du höja ribban lite så kan du köpa ett litet företag med några få anställda till pe-tal runt 5 eftersom dom oftast bara värderas efter dess tillgångar inkl rabatt. Hur många så billiga företag hittar du på börsen? Dom finns men dom bolagen brukar även ha höga skulder eller andra risker. Sådana små företag som inte finns på börsen tenderar vara mycket lägre värderade än börsföretag och dom är dessutom för små för att de stora ska bry sig om dem.

Lyft man blicken utanför börsen så inser man att det finns betydligt bättre möjligheter än vad någon börsrådgivare kan komma med.

Det som förvånar mig med er är bara att ingen av er har påpekat att den egna arbetsinsatsen varierar vilket är särskilt tydligt i exemplet med läskburkarna ovan. Sälja läsk handlar snarare mer om en arbetsinsats än en investering.

Last edited:

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
En hundring är värd mer för mig än vad en miljon är värd för Warren Buffet så jag föredrar att ta ner det hela till min egen nivå.

Men vill du höja ribban lite så kan du köpa ett litet företag med några få anställda till pe-tal runt 5 eftersom dom oftast bara värderas efter dess tillgångar inkl rabatt. Hur många så billiga företag hittar du på börsen? Dom finns men dom bolagen brukar även ha höga skulder eller andra risker. Sådana små företag som inte finns på börsen tenderar vara mycket lägre värderade än börsföretag och dom är dessutom för små för att de stora ska bry sig om dem.

Lyft man blicken utanför börsen så inser man att det finns betydligt bättre möjligheter än vad någon börsrådgivare kan komma med.

Det som förvånar mig med er är bara att ingen av er har påpekat att den egna arbetsinsatsen varierar vilket är särskilt tydligt i exemplet med läskburkarna ovan. Sälja läsk handlar snarare mer om en arbetsinsats än en investering.

Helt rätt, Warren köper Heinz för totalt 28mdr dollar (Berkshire sköt iofs "bara" in 8mdr) men Nisse kan köpa ett bolag för 100 000. Tjänar Warren procentuellt mer på Heinz än vad Nisse kan göra om han gör det rätt? Förmodligen inte...

P/E 5 är billigt, klarar du bara av att hålla resultatet/kassaflödet stabilt (växa med inflationen) tjänar du 20% + inflation i snitt per år :)

Qwerty

Livs drömmare
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Piaggio Liberty 2T
Så länge vi har en "att ta betalt är fult" inställning till investerande så får man också de förvaltare som blir över. Man får oftast vad man betalar för...

Du kan också köpa fonder med försäkring mot förluster men varför skulle du göra det? Vad du gör är att ge bort en del av uppsidan mot att begränsa nedsidan. Ett mycket enklare sätt för dig att göra det är att ta den delen av ditt kapital som du inte vill förlora och sätt det på ett eller flera bankkonton med statlig insättningsgaranti istället.

Jag tycker inte det är fult att investera och att betala någon för att göra det åt mej.
Jag betalar för att ha någon som sköter om mitt kapital. Ett fast belopp varje år samt 0,1% utav min avkastning.
Alltid ligger det olika paraplyer åt båda håll där jag i det flesta fall max kan förlora 15% sen är det min killes bekymmer att täcka upp. Precis som han får en större andel ovan 15% plus. Vi har möten minst 4ggr per år och pratar ibland över telefon.
Avkastning är såklart olika från år till år och beroende på risk. Vi kör sällan något mer är 15% plus för då säljer vi min andel och investerar i annat, där vi kan göra "nya" procent.
Att samme person råder mej i skattefrågor för att hålla skatten så nära 0 som möjligt är nästa detalj.

Summering
Jag betalar för att tjäna pengar.
Jag har försäkringar så jag kan max fölora en viss %. Lite olika mellan kontona.
Statlig insättningsgaranti ger inget idag.
Nisse får jobba ganska hårt för att hänga med. Dock fullt möjligt. Men jag lägger 4-5h per år och då oftas ihop med lunch. Medans Nisse får nog lägga samma tid per vecka.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Summering
Jag betalar för att tjäna pengar.
Jag har försäkringar så jag kan max fölora en viss %. Lite olika mellan kontona.
Statlig insättningsgaranti ger inget idag.
Nisse får jobba ganska hårt för att hänga med. Dock fullt möjligt. Men jag lägger 4-5h per år och då oftas ihop med lunch. Medans Nisse får nog lägga samma tid per vecka.

Nu blev jag lite förvirrad. Du har alltså tillgång till personlig rådgivning? Utan att gå in på storleken på din personliga förmögenhet men menar du att den ger dig tillgång till rådgivning som Nisse inte har tillgång till eller menar du att du vill ha en annan rådgivning än den du får och som du bara kan få om du har mer pengar? I så fall, vad skulle det vara för rådgivning?

"Statlig insättningsgaranti ger inget idag"; det där får du gärna utveckla. Menar du "... ger ingen avkastning" eller att svenska staten inte är förmögen att uppfylla garantin ifall banken skulle hamna på obestånd?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
...Jag tror också att du blandar ihop absolut och relativ avkastning. Vilken investering är bättre om vi antar att de har samma risk;
A investera 1 000 000 000, avkastning 10 000 000 på ett år
B investera 100 000, avkastning 10 000 på ett år

Inte allt för ovanlig tankekullerbytta.

Jag såg en undersökning tidigare i vintras som jämförde vad folk uppfattade som vinst/förlust. Nu hittar jag den inte men i princip var slutsatsen att Nisse som köpte ett hus för 1 miljon idag anser att han gjort en stor förlust om han måste sälja huset för 900 kkr nästa år, men om han istället säljer huset för 1 miljon om 20 år så tycker han inte att han gjort någon förlust trots att han betalat ytterligare en miljon i räntor.

Folk har alltså även svårt att förstå tidsperspektivet när det kommer till vinst/avkastning/investeringar.

DR-Zätare

Schneller & schneller!
Gick med
16 Jun 2003
Hoj
Ein liter Blitzkrieg-RR
Inte allt för ovanlig tankekullerbytta.

Jag såg en undersökning tidigare i vintras som jämförde vad folk uppfattade som vinst/förlust. Nu hittar jag den inte men i princip var slutsatsen att Nisse som köpte ett hus för 1 miljon idag anser att han gjort en stor förlust om han måste sälja huset för 900 kkr nästa år, men om han istället säljer huset för 1 miljon om 20 år så tycker han inte att han gjort någon förlust trots att han betalat ytterligare en miljon i räntor.

Folk har alltså även svårt att förstå tidsperspektivet när det kommer till vinst/avkastning/investeringar.

Och inflation, riskjusterad avkastning och "opportunity cost" :fakta

Just därför är det ju inte riktigt lämpligt att Nisse sätter igång med direktinvesteringar utan rådgivning...

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...