Privat sparande uppgår till ca (knappt) 20% av BNP. Största delen ligger hos Nisse i Hökarängen mf., Wallenbergare sparar inte, de investerar. Så att förskjuta kapitalet från de stora dynastierna till Svensson skulle öka det aggregerade sparandet, och därmed minska investeringarna rejält, inte osannolikt under nivån för kapitalförslitningen vilket (givetvis) leder till att landet förfaller och därmed snabbt tappar konkurrenskraft.
Det där resonemanget tycker jag är intressant vad gäller hur man räknar olika saker i nationalekonomin och du får gärna förklara det i mer detalj om du har tid och lust. Jag är bara hobbyintresserad av ämnet, kommer inte ihåg mycket av NEK A...
Som jag ser det har Nisse i stort sett tre sparmöjligheter;
1. Spara i fonder vilken investerar i aktier, räntebärande papper osv.
2. Spara på ett bankkonto som leder till att banken lånar ut pengarna till andra som investerar/konsumerar (undantaget för tillfället när de sparar ihop till likviditetskvoter, nya kapitalregler osv)
3. Bokstavligen talat spara i madrasen, dvs. ha kontanter liggande hemma.
Jag tror personligen, har inga siffror på det, att sparande (3) är rätt ovanligt.
Är det därför så stor skillnad på ekonomin mellan Nisses sparande och Wall Enbergs investerande, om de aggregerade summorna är demsamma? Jag trodde skillnaden mest låg i förhållandet mellan sparande och konsumtion snarare än sparande/investerande?
Som satan läser bibeln...
Om alla börjar tjäna mer så blir den enda konsekvensen att vi får högre inflation och försämrad konkurrenskraft globalt --> minskad export --> minskad prod.+kons --> sämre för alla.
Det handlar aldrig om nominella löner, det handlar om att Nisse tror att han är värd mer än han är i förhållande till andra som kan/vet mer och/eller presterar mer.
Om Nisse än överbetald eller Haaans underbetald kanske inte spelar nån roll tycker du, men det gör det. Avtalslönerna idag eliminerar folk från arbetsmarknaden som flera varit inne på, insiderfenomen pga facken som hysterisiseffekten skapar både högre inflation och låser ännu fler ute
(Hysterisiseffekten bygger kort sagt på att avtalsparterna på arbetsmarknaden är arbetsgivare/-tagare, men inte arbetsvilliga/-lösa. Det ger att när folk i dåliga tider blir arbetslösa så ställs de utanför förhandlingen. Effektiviteten ökar normalt vilket är bra (positiv effekt av konjunkturscykler), men när konjunkturen svänger och det går bättre igen pressar de som HAR jobb upp sina löner istället för att släppa in de som förut blev arbetslösa, och med de nya lönerna finns det inte medel kvar att anställa dem heller. Nu har facken lagstadgat löner långt över jämviktsvärdet, vilket både drivit på inflationen och ställt många i utanförskap. På bekostnad av sämre global konkurrenskraft, ökande utanförskap och en "vi och dem" situation där facket bara skyddar sina egna så länge de lyckas. Så fort nån försvinner så är de inte heller längre en del av gemenskapen.)
Om du inte fattar produktionsvärdesvinkeln så kan jag förklara det för dig, så slipper du va dryg och misstolka saker medvetet i fortsättningen.
Du har en klar poäng, och skillnaden är i sak rätt liten om vi nu ska vara korrekta (vilket det inte brukar gå att vara här för 90% misstolkar det som skrivs då). Den stora skillnaden är inte med korrekta definitioner andelen sparande, utan formen (exakt) av det. Wall Enberg mf. förser framtidsprojekt med kapital, Nisse förser "trygga" fonder med kapital. Riskvilligheten är så enormt mkt lägre när kapitalet fördelas på för många helt enkelt.
Är du med då?
Vidare är (det här kan jag inte fullt ut så jag kan ha fel) basel3 skriven så att bankerna automatiskt tvingas hålla en större del av småspararens deg än Bonniers. Den största skillnaden är dock fortfarande kompetensen, dynastierna köper inte aktier på Nordnet och ser på travet i hopp/väntan på att de ska förränta sig. De går ofta in som mer eller mindre aktiva ägare och bidrar på ett sätt som Nisse aldrig kunnat göra.
Jag har hela mitt liv haft jävligt svårt för dessa superrika-genom-arv, men med lite bättre överblick över det finansiella systemet så är det kanske inte helt fel.
(Och jag kräks lite i munnen när jag skriver det här för jag inser att jag propagerar borgarbrackepolitik )
Det finns ingen lagstadgad minimilön och företag brukar sällan betala mer i lön än de måste för att få behålla kompetens.
Kommer du ställa upp för mänsklighetens ekonomiska bästa och börja arbeta med en låg ingångslön?
Inflation kunde ha stoppats ifall företag inte tagit mer betalt för sina varor, så hade arbetstagare inte behövt höja sina löner. Istället förväntar sig alla parter att priser och löner ska gå upp hand i hand och därför gör de det.
Håller med dig att Wallenberg nog bidrar mer till investeringar än Nisse som köper fonder. Det här med aktier är rätt tramsigt, även om jag själv har en del. Den enda gången du tillför kapital till ett företag genom aktiehandel, det är när företaget säljer ut de aktier de själva äger, eller har en nyemission. All annan aktiehandel därefter tillför inte företaget någonting.
Nu svamlar du..
Och, jag kommer ta en låg ingångslön om det inte bjuds något annat.
Och, sen när finns det inte reglerade minimilöner?
Reglerade minimilöner genom kollektivavtal är inte detsamma som lagstadgade minimilöner.
För den som inte förstår det så är kostnaden för personal oftast den största kostnaden för produktion, i många fall (tjänster) 80-95%.
Meningslöst ordmärkeri. Hade jag startat en städfirma så skulle jag pga [insert] inte kunna anställa någon för 65:-/h även om både jag och den kag skulle anställa var överens. Vilken bok det står i skiter jag i.
Och administration brukar stå för 70%, så mer lågavlönade ekonomer skulle kunna ta Sverige ur krisen.
Kommuner erbjuder ju sommarjobbande ungdomar 35kr/h så barnarbete verkar fungera utan minimilön.
Du har en klar poäng, och skillnaden är i sak rätt liten om vi nu ska vara korrekta (vilket det inte brukar gå att vara här för 90% misstolkar det som skrivs då). Den stora skillnaden är inte med korrekta definitioner andelen sparande, utan formen (exakt) av det. Wall Enberg mf. förser framtidsprojekt med kapital, Nisse förser "trygga" fonder med kapital. Riskvilligheten är så enormt mkt lägre när kapitalet fördelas på för många helt enkelt.
Är du med då?
Vidare är (det här kan jag inte fullt ut så jag kan ha fel) basel3 skriven så att bankerna automatiskt tvingas hålla en större del av småspararens deg än Bonniers. Den största skillnaden är dock fortfarande kompetensen, dynastierna köper inte aktier på Nordnet och ser på travet i hopp/väntan på att de ska förränta sig. De går ofta in som mer eller mindre aktiva ägare och bidrar på ett sätt som Nisse aldrig kunnat göra.
Du menar att Wall Enbergs tillgång till investeringar i onoterade aktier och papper via investmentbolag/riskkapitalbolag/private equity och hedgefonder som Nisse inte har tillgång till är skillnaden? Nisse kan bara investera i fonder som har övervägande del av tillgångarna i noterade papper och aktier?
Om man ska vara lite nitisk då kan man säga att "problemet" inte är distribueringen av välfärd mellan Wall Enberg och Nisse utan utbudet av investeringsmöjligheter för Nisse?
Visst är det, om man vill leva under föreställningen att Nisse har samma kunskap, eller möjlgheter att skaffa sig kunskap, som dynastierna. Gör du det?
Basel3: check
Jag håller dock med, skulle Nisse sätta igång på allvar med direktinvesteringar skulle väldigt många personer förlora stora summor pengar på kort tid....
Jag håller dock med, skulle Nisse sätta igång på allvar med direktinvesteringar skulle väldigt många personer förlora stora summor pengar på kort tid....
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|