Vad fan händer, safari solsidan

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jo det vet jag, det vara bara en anekdot. Vilken nivå läser du nek på?

Inte alls, läst 30hp bara. Läser mot ekonomistyrning/strategi och redovisning.

Har två hyfsat nära kompisar däremot som läser Civilekonom NEK resp. Pol.Kand NEK som det diskuteras mkt sånt här med.. Det roliga där är att den ena är aktiv SSU:are och den andre mer eller mindre kommunist, båda lider i sina ideologier för vad de numer vet om hur saker faktiskt funkar.

Å andra sidan är jag själsligt libertarian, och även jag har fått backa en hel del när det kommer till diskussionen om vad som realistiskt fungerar och vad mitt ljusblå hjärta tycker.

Last edited:

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Jaha! Du verkar kunnig inom området. Själv skippade jag kandidatkursen, kom på att lagrange-funktioner inte var nåt för mig :/

Inte alls, läst 30hp bara. Läser mot ekonomistyrning/strategi och redovisning.

Har två hyfsat nära kompisar däremot som läser Civilekonom NEK resp. Pol.Kand NEK som det diskuteras mkt sånt här med.. Det roliga där är att den ena är aktiv SSU:are och den andre mer eller mindre kommunist, båda lider i sina ideologier för vad det numer vet om hur saker faktiskt funkar.

Å andra sidan är jag själsligt libertarian, och även jag har fått backa en hel del när det kommer till diskussionen om vad som realistiskt fungerar och vad mitt ljusblå hjärta tycker.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Jaha! Du verkar kunnig inom området. Själv skippade jag kandidatkursen, kom på att lagrange-funktioner inte var nåt för mig :/

Är nte laGrange typ fysik/mekanik?

Alltså, micron var det ju en del matte i, men i övrigt har det mest handlat om sambandslogik. Kom på jag har läst 10hp till som iofs föll under FEK, men som var micro/makro. Marknadsanalysfokus på dem.

Att kalla mig kunnig vore en grov överdrift i akademiska termer. Jmf med nån som aldrig läst NEK så visst, och jmf med många av de som läst samma som jag också då många fokuserade mer på att klara tentan än att förstå vad det egentligen handlade om. Jag fick ett hyfsat grepp om de stora faktorerna, men börjar man prata fenomen och funktioner mer i detalj så kan jag det inte bra nog helt enkelt, bortsett möjligtvis om jag har tur så det landar under kursen jag läste sist :D.

Trist dock, NEK är det tveklöst roligaste ämnet att plugga, och det mest intressanta att kunna i privata sammanhang. Tyvärr bjuder det inte på några framtidsmöjligheter jag är intresserad av så det får va. Vinner jag 110 miljoner på Lotto kanske jag byter inriktning bara för att det är kul ;)

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är nte laGrange typ fysik/mekanik?

Vinner jag 110 miljoner på Lotto kanske jag byter inriktning bara för att det är kul ;)

Ja, Lagrange finns i mekaniken men det utesluter väl iofs inte att ekvationen kan användas i andra sammanhang så...

Man tillbringar ca en tredjedel av sin vakna tid på arbetet så jag tycker nog det är en ganska väsentlig detalj att ha roligt på sitt jobb också även till priset av ett lite mindre lönekuvert.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Ja, Lagrange finns i mekaniken men det utesluter väl iofs inte att ekvationen kan användas i andra sammanhang så...

Man tillbringar ca en tredjedel av sin vakna tid på arbetet så jag tycker nog det är en ganska väsentlig detalj att ha roligt på sitt jobb också även till priset av ett lite mindre lönekuvert.

Poängen är tvärtom, skulle jag läsa NEK skulle jag kunna jobba inom finans, och tjäna betydligt mer än jag sannolikt kommer göra med den här inriktningen. Men jag skulle inte trivas ;)

NEK är kul att plugga, men ger väldigt få jobb jag skulle vilja ha. Möjligtvis om man skulle få jobb som proffstyckare i nån TV-soffa :D Men det känns inte så smart att satsa 5 års plugg det.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Ja en kandidat i nek leder knappast till kontoret bredvid ingves.
Intermediete microeconomics kretsar mycket kring att maximera mha lagrange, mycket matte i denna kurs.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Intermediete microeconomics kretsar mycket kring att maximera mha lagrange, mycket matte i denna kurs.

Känner nog igen det mer än jag trodde, min hjärna fastnade nog vid laSpeyre.

Skulle vilja läsa ekonometrin också, kan ta den extra. Men var sjuk massa förra våren och släpar fortfarande en del så jag tvivlar på att jag hinner med det :(

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris

Poängen är nog snarast att jag inte velat ha det kontoret heller. NEK är askul ur perspektivet att förstå världen och kunna diskutera samhällsproblem/-fenomen på en annan nivå. Men att jobba med det är mer pilla tangentbord än något annat. Jag vill jobba mer operativt och front office, om det betalar sämre och ger färre stureplans-creds spelar rätt liten roll. Det betalar förhoppningsvis enough för att kunna dricka gött vin på tisdagar och åka Audi till Åre.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Det håller jag med om, Nek 1 är nog en av de mest allmänbildande kurser jag läst.

Poängen är nog snarast att jag inte velat ha det kontoret heller. NEK är askul ur perspektivet att förstå världen och kunna diskutera samhällsproblem/-fenomen på en annan nivå. Men att jobba med det är mer pilla tangentbord än något annat. Jag vill jobba mer operativt och front office, om det betalar sämre och ger färre stureplans-creds spelar rätt liten roll. Det betalar förhoppningsvis enough för att kunna dricka gött vin på tisdagar och åka Audi till Åre.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Poängen är tvärtom, skulle jag läsa NEK skulle jag kunna jobba inom finans, och tjäna betydligt mer än jag sannolikt kommer göra med den här inriktningen. Men jag skulle inte trivas ;)

NEK är kul att plugga, men ger väldigt få jobb jag skulle vilja ha. Möjligtvis om man skulle få jobb som proffstyckare i nån TV-soffa :D Men det känns inte så smart att satsa 5 års plugg det.

Du menar alltså att tillgång och efterfrågan är omvänd när det gäller ekonomer så att en nationalekonom knappt hittar ett jobb men om han hittar ett så får han bra betalt?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Du menar alltså att tillgång och efterfrågan är omvänd när det gäller ekonomer så att en nationalekonom knappt hittar ett jobb men om han hittar ett så får han bra betalt?

Vart sa jag nåt om den generella tillgången på jobb? Jag sa att de jobb som finns inte intresserar mig. Du är för smart för att göra dig sådär dum.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vart sa jag nåt om den generella tillgången på jobb? Jag sa att de jobb som finns inte intresserar mig. Du är för smart för att göra dig sådär dum.

Nej, vi kanske inte riktigt förstår varandra?
Jag har trott det är svårt för nationalekonomer att få jobb och ur min synvinkel verkar nationalekonomi roligast. Men om jag förstod ditt föregående inlägg rätt så tjänar alltså nationalekonomer bra?

Nu tänkte jag inte så mycket på din situation som det allmänna läget för ekonomer.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Nej, vi kanske inte riktigt förstår varandra?
Jag har trott det är svårt för nationalekonomer att få jobb och ur min synvinkel verkar nationalekonomi roligast. Men om jag förstod ditt föregående inlägg rätt så tjänar alltså nationalekonomer bra?

Nu tänkte jag inte så mycket på din situation som det allmänna läget för ekonomer.

Oki, missförstånd.

Jag tror det stämmer rätt bra iofs, vilket förmodligen förklaras av att det ofta är statliga jobb med "fasta" löner som inte baseras på S/D.

Läser man mer matematisk NEK och har intresset så finns dock dörrar mot finansvärlden som ger grymtbra betalt.. Och där finns det som jag förstår det även jobb, men kraven är höga och då är inte urvalet så stort längre då ganska få läser de inriktningarna med framgång (spekulation).

För mig handlar det om att jag varken vill jobba offentligt eller inom bank/finans av flera skäl, och då är arbetsmarknaden med NEK-inriktning tämligen asbegränsad.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Skäggot:

Jag har mer eller mindre tillfälligt ruttnat på dina vinklade och tråkande inlägg så du är blockad tills vidare. FYI

Nu kan du ju inte läsa svaret, men endå.

Jag är faktiskt genuint intresserad på din syn på saken, då du trots allt examineras till nästa generation ekonomer.

Jag fascineras även av att ekonomi inte speglas av landets befolkning och dom förutsättningar dom för den utgör.

Men men, nu när jag är på din svarta lista, eller var den röd, får jag vända mig till källor på närmare håll.

Tack för allt.

Lullen

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2012
Hoj
Cbr600rr -05
Oki, missförstånd.

Jag tror det stämmer rätt bra iofs, vilket förmodligen förklaras av att det ofta är statliga jobb med "fasta" löner som inte baseras på S/D.

Läser man mer matematisk NEK och har intresset så finns dock dörrar mot finansvärlden som ger grymtbra betalt.. Och där finns det som jag förstår det även jobb, men kraven är höga och då är inte urvalet så stort längre då ganska få läser de inriktningarna med framgång (spekulation).

För mig handlar det om att jag varken vill jobba offentligt eller inom bank/finans av flera skäl, och då är arbetsmarknaden med NEK-inriktning tämligen asbegränsad.
Du har jävligt intressanta synpunkter, jag är själv ganska blå (bor man där jag gör har man väl inget val?). Ekonomi är väl ämnet jag hatar mest då alla där bråkar så brutalt mycket jämfört med system utvecklare, som jag själv är, är alltid polare. Lite roligt faktiskt att civ.ing folk inte vill hjälpa varandra men vi som gick it ville hjälpa alla...Men har alltid trott att du är 40+ men i denna tråd verkar du vara runt 25-30? Så får man fråga hur gammal du e? Eller kommer det förbli ett mysterium?:tungan

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Nu kan du ju inte läsa svaret, men endå.

Jag är faktiskt genuint intresserad på din syn på saken, då du trots allt examineras till nästa generation ekonomer.

Jag fascineras även av att ekonomi inte speglas av landets befolkning och dom förutsättningar dom för den utgör.

Men men, nu när jag är på din svarta lista, eller var den röd, får jag vända mig till källor på närmare håll.

Tack för allt.

Om jag citerar dig då?

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Snart 32, började plugga sent. Jobbat nära 10 år med sälj, de senare åren inom IT med ERP-relaterade (etc) hyfsat komplexa lösningar. Nya ägare --> sämre klimat på företaget alla från start älskade, Lehman-kraschen --> köpstopp hos alla kunder, funderade på framtiden. Tjejen i Nkpg (lång historia) --> valde att flytta ned (hade pendlat innan) och börja plugga.

Story of my life...

Om att hjälpa varandra så är det nog mer en kulturfråga inom varje institution än nåt som har med utb.inriktning att göra. Vi hjälper varandra så mkt det går, ofta för att det i stort sett är enda sättet att klara kurserna då tempot kan vara insane ibland på vissa kurser. Å andra sidan har jag en rätt stadig fot inne både på Y och M också och min bild är nog att de hjälper varandra så mkt det går också. Framförallt juristerna och delvis läkarna är väl de jag har mest internkonkurrens på det sättet.

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Självklart är köpkraft oerhört viktigt för ekonomin, men vi behöver investeringar också. Till skillnad från konsumetion så slår dåliga investeringar inte bara mot den part som utfört handlingen/tagit beslutet, utan hela samhället.

Den stora poängen är dock att 1 miljard hos en ägarfamilj innebär att 99% blir långsiktigt återinvesterat, medan 1 miljard fördelat på 100.000 ägarfamiljer knappt blir investerat alls, och statistiskt sett inte ens konsumerat till 99%. Mao ryker en väldigt liten andel av det totala kapitalet på privatkonsumtion om det fördelas hos "ny-adeln", vilket tillför en massa kapital till kreti och pleti som vill starta företag och i sin tur driver på utveckling, företagande och sysselsättningsgraden. En rad positiva effekter som fallit bort om Nisse i Hökarängen suttit på degen istället.

Om ingen köper en produkt finns det inget kapital för tillverkaren/ägaren att investera. Det hänger liksom ihop. :7peta

För övrigt så sitter troligtvis inte Nisse i Hökarängen på deg. Han använder den och konsumerar. När låginkomsttagare får extra tillskott i kassan, då handlas det, vilket innebär att produkter måste tillverkas. De som är höginkomsttagare konsumerar inte på samma sätt, för de har för det mesta redan precis allt de behöver. Det är därför det kommer ny design med tillhörande reklam, så att vi känner vi "måste" slänga/sälja grejer som fungerar för att köpa nytt.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Om ingen köper en produkt finns det inget kapital för tillverkaren/ägaren att investera. Det hänger liksom ihop. :7peta

För övrigt så sitter troligtvis inte Nisse i Hökarängen på deg. Han använder den och konsumerar. När låginkomsttagare får extra tillskott i kassan, då handlas det, vilket innebär att produkter måste tillverkas. De som är höginkomsttagare konsumerar inte på samma sätt, för de har för det mesta redan precis allt de behöver. Det är därför det kommer ny design med tillhörande reklam, så att vi känner vi "måste" slänga/sälja grejer som fungerar för att köpa nytt.

På aggregerad nivå, nej.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...