Vad fan händer, safari solsidan

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag ser ingen som helst vinst i att fördela pengar från dessa familjer till folk som istället för att som ovan gör investera dem (vilket driver sverige framåt) skulle köpa folköl och husvagnar för pengarna.

Tacka vet jag skumpa och fläskläpp! Schtåkkolmshvecka hela tiden.

Tyvärr jag hittar inte en enda stavelse jag kan tolka som objektiv i ditt inlägg. Har jag inte fel för mig är du ändå på "klassresa" med en eller ett par etapper avklarade, oder was?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Hoj
Ingen just nu
I ärlighetens namn skrev Paulina Neuding precis motsatsen i helgens SvD. Och med tanke på hennes politiska hemvist får man väl anta att hon har rätt.

Uppsalaprofessorn Daniel Waldenström fann i en studie att 73 procent av Sveriges rikaste hade ärvt sin förmögenhet. Detta går tvärtemot anglosaxiska länder, där de rikaste i regel är self-made – det vill säga huvudsakligen har tjänat ihop sina egna tillgångar. En annan uppmärksammad studie av Waldenström och andra ledande forskare visade kusligt liten rörlighet i förmögenhet mellan generationer bland rika svenskar. De rikaste är idag huvudsakligen barn till dem som har haft turen att födas med rika föräldrar.
http://www.svd.se/opinion/ledarsidan/hoga-hinder-for-klassresenarer_7939464.svd

Inte konstigt att det är så då det är nästan omöjligt att bygga upp en rikedom i dagens läge. Gick kanske förr.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Så länge folkölet och husvagnarna gagnar svensk försäljning, är det väl inte så jättefel, eller?

Tacka vet jag skumpa och fläskläpp! Schtåkkolmshvecka hela tiden.

Tyvärr jag hittar inte en enda stavelse jag kan tolka som objektiv i ditt inlägg. Har jag inte fel för mig är du ändå på "klassresa" med en eller ett par etapper avklarade, oder was?

Om det räknas som klassresa att sikta på att tjäna mer än en snickare, så ja. I min värld är det lön för mödan att tjäna upp mot 100ksek/mån beroende på bransch.. Att däremot tjäna 26 miljoner om året, det ligger liksom utanför vad man kan "jobba sig till".

Angående husvagnarna så gynnar det inte svenskt näringsliv för det kommer inte finnas nån som kan finansiera tillverkaren utan muskler i botten. Det kommer heller inte vara så att dessa folkölspimplande campare kommer att omsätta hela summan direkt, utan de kommer att hamna som inaktivt sparkapital. Det är just det som är skillnaden. Wallenberg, Bonnier, Stebeck etc har den absoluta majoriteten av sitt kapital arbetande och de är därtill tämligen kompetenta investerare som ser till att kapitalet hamnar där det ger störst utväxling.

Ovan skulle definitivt inte ge samma tillväxtsförutsättningar om kreti och pleti fick välja vart investeringarna skulle ta vägen.

--------------------------

Och jo, i det här sammanhanget är jag också kreti och pleti.

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Haha snyggingar. Vafan solsidankillarna får väll ragga upp fetaste turnébusse och åka på egen klasssafari till någon förort med en guide "Och i det här betonghuset finns de 2 personer med egen inkomst och 20 st på sossbidrag varav alla röker Gul Blend och kollar på doktor phill"

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Haha snyggingar. Vafan solsidankillarna får väll ragga upp fetaste turnébusse och åka på egen klasssafari till någon förort med en guide "Och i det här betonghuset finns de 2 personer med egen inkomst och 20 st på sossbidrag varav alla röker Gul Blend och kollar på doktor phill"

:fakta

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
Äventyrsresa.Prova på att bli rånad på mobilen

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.

Funkar inte, är ju sossigt att åka buss. :gnissla

Men klasssafari i lyxlimo kan ju bli något... :glömdet

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Framstå? Tackar, tackar.

Men faktum kvarstår, så länge pöbeln väljer inhemska varor är det perfekt.

Få omsätter sitt kapital så snabbt som de.

Och på lång sikt?

aj, glömde att hållbarhet inte står på den röda agendan..

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Och på lång sikt?

aj, glömde att hållbarhet inte står på den röda agendan..

På lång sikt kommer dom vilja kunna köpa mer prylar.

Eller anser du att man bör dämpa köpviljan bland löntagare?

Edit. Röd? Jag och Guillou, äntligen.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Skäggot:

Jag har mer eller mindre tillfälligt ruttnat på dina vinklade och tråkande inlägg så du är blockad tills vidare. FYI

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Vad sa keynes om lång sikt agile?

Hur länge sen var det vi höll Keynes teorier för sanna?

Självklart är köpkraft oerhört viktigt för ekonomin, men vi behöver investeringar också. Till skillnad från konsumetion så slår dåliga investeringar inte bara mot den part som utfört handlingen/tagit beslutet, utan hela samhället.

Den stora poängen är dock att 1 miljard hos en ägarfamilj innebär att 99% blir långsiktigt återinvesterat, medan 1 miljard fördelat på 100.000 ägarfamiljer knappt blir investerat alls, och statistiskt sett inte ens konsumerat till 99%. Mao ryker en väldigt liten andel av det totala kapitalet på privatkonsumtion om det fördelas hos "ny-adeln", vilket tillför en massa kapital till kreti och pleti som vill starta företag och i sin tur driver på utveckling, företagande och sysselsättningsgraden. En rad positiva effekter som fallit bort om Nisse i Hökarängen suttit på degen istället.

Och jag tillhör definitivt inte den elit-klicken. Jag har, och kommer att få jobba för allt jag har/kommer ha precis som Nisse Nilsson.

dahlgren

Gick med
9 Jun 2008
Hoj
ZX7R
Hur länge sen var det vi höll Keynes teorier för sanna?

Självklart är köpkraft oerhört viktigt för ekonomin, men vi behöver investeringar också. Till skillnad från konsumetion så slår dåliga investeringar inte bara mot den part som utfört handlingen/tagit beslutet, utan hela samhället.

Den stora poängen är dock att 1 miljard hos en ägarfamilj innebär att 99% blir långsiktigt återinvesterat, medan 1 miljard fördelat på 100.000 ägarfamiljer knappt blir investerat alls, och statistiskt sett inte ens konsumerat till 99%. Mao ryker en väldigt liten andel av det totala kapitalet på privatkonsumtion om det fördelas hos "ny-adeln", vilket tillför en massa kapital till kreti och pleti som vill starta företag och i sin tur driver på utveckling, företagande och sysselsättningsgraden. En rad positiva effekter som fallit bort om Nisse i Hökarängen suttit på degen istället.

Och jag tillhör definitivt inte den elit-klicken. Jag har, och kommer att få jobba för allt jag har/kommer ha precis som Nisse Nilsson.

Jo det vet jag, det vara bara en anekdot. Vilken nivå läser du nek på?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin