Vad fan har hänt med Honda?

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Jag är i.a.f. glad att jag fann denna. Passar mig "som handsken".
View attachment 426093
Jag är inte så kräsen dock och skulle kanske kunna tänka mig någon av de nyare årsmodellerna också.
Jag gillar den versionen av CBR 900 RR, men den var samtidigt ett bra exempel på tråkiga Honda eftersom konkurrenterna var R1, Ducati 999 och GSX-R 1000.
 

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Tågstation 703
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Fy f*rao för Vultus! Men Honda Zoomer är lika ful den, men den ser man människor glida runt på lite här och var så vi kommer nog får vänja oss vid tanken att sporthoj.com denna sommar kommer befolkas av hipsters med Vultusar :zpy :zpy :zpy
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Honda är framtiden...

Tråkiga, miljövänliga och praktiska nyttofordon. Det är det de flesta av oss på SportHoj INTE vill ha. :fakta
Ser inget samband mellan den analysen och vad som faktiskt händer. Titta hur både de japanska och europeiska tillverkarna har utvecklat sportsegmentet under tiden som miljödebatten i världen har intensifierats: knappast en utveckling mot måttfullhet, utan flera hästkrafter, mer avancerade chassin och ny elektronik. Miljömedvetenhet och extrema sporthojar verkar inte stå i motsatsförhållande till varandra.
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Jag gillar den versionen av CBR 900 RR, men den var samtidigt ett bra exempel på tråkiga Honda eftersom konkurrenterna var R1, Ducati 999 och GSX-R 1000.
Kanske men denna versionen har ju hyllats för att vara livlig och ha fina bromsar. Att den har lite lägre effekt än t.ex. GSXR'en spelar ingen roll för mig. Jag vågar inte utnyttja ens denna till max. Sedan tycker jag att den är bra mycket snyggare än de konkurrenter du tog upp.
 

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
... de "äldsta" och minst uppdaterade hojarna i denna klass (Fireblade och GSX-R 1000) fortfarande verkar vara de populäraste bandagshojarna över hela Europa...
De två äldsta modellerna har hunnit tillverkas i fler exemplar och borde rimligen vara i numerärt övertag ute på vägarna.

Eller menar du att det just nu säljs fler CBR 1000 RR och GSX-R 1000 än nyare modeller som BMW S 1000 RR och Yamaha R1?

- - - Updated - - -

Kanske men denna versionen har ju hyllats för att vara livlig och ha fina bromsar. Att den har lite lägre effekt än t.ex. GSXR'en spelar ingen roll för mig. Jag vågar inte utnyttja ens denna till max. Sedan tycker jag att den är bra mycket snyggare än de konkurrenter du tog upp.
Nja, vilken respekterad tidning var det som beskrev CBR 954 RR som ”livlig”? Men i övrigt stämmer det ju: måttfulla Honda. Diskutera utseende måste man göra utan att argumentera med personliga preferenser. Ducati 999 fick avsevärt fler designpriser än CBR 954 RR (fick den något alls?) och det borde säga något om hur mycket Honda vågade avseende modellens design.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Ser inget samband mellan den analysen och vad som faktiskt händer. Titta hur både de japanska och europeiska tillverkarna har utvecklat sportsegmentet under tiden som miljödebatten i världen har intensifierats: knappast en utveckling mot måttfullhet, utan flera hästkrafter, mer avancerade chassin och ny elektronik. Miljömedvetenhet och extrema sporthojar verkar inte stå i motsatsförhållande till varandra.

Även på bilsidan ser vi ju nu att miljömedvetenhet inte behöver stå i motsats till sportighet. Biltillverkarna har insett att miljöargumentet i sig själv inte räcker för att attrahera tillräckligt många kunder utan istället blir något som kompletterar andra positiva egenskaper hos produkten. Skall tillräckligt många bli intresserade av bilarna behöver man kombinera miljömedvetenhet med andra attribut som alltid lockat köpare att betala lite mer pengar för bilen, t ex sportighet, lyx osv. Många bilköpare skulle aldrig kunna tänka sig att köpa en "fotriktig" och tråkig bil bara för att den är miljövänlig, men sen låter det som att de plötsligt blivit miljöns bästa vän när de skryter om sin nya Tesla.

Vi kommer nog se samma utveckling på MC-sidan, men vi kan inte komma ifrån att en tråkig hoj kommer alltid vara en tråkig hoj och kommer inte attrahera de som är ute efter något sportigt och roligt, oavsett hur praktisk och miljövänlig hojen än är.
 
Last edited by a moderator:

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Fy f*rao för Vultus! Men Honda Zoomer är lika ful den, men den ser man människor glida runt på...
Om man tittar på Zoomer (den gula) och Vultus så ser i alla fall jag fler egenskaper än ”ful” som förklarar varför många vill ha en istället för en sporthoj eller annan större motorcykel:

Lättkörd
Bekväm
”Roligt” utseende
Relativt lågt inköpspris
Låga driftkostnader
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2015-12-31 kl. 12.09.01.jpg
    Skärmavbild 2015-12-31 kl. 12.09.01.jpg
    57.6 KB · Visningar: 66

McQueen

Ny medlem
Gick med
11 Nov 2013
Ort
USA
Hoj
Triumph Bonneville
Även på bilsidan ser vi ju nu att miljömedvetenhet inte behöver stå i motsats till sportighet. Biltillverkarna har insett att miljöargumentet i sig själv inte räcker för att attrahera tillräckligt många kunder...
Exakt. Det märkte både Toyota och Honda när de hade lanserat första generationerna av Prius och Insight. Kolla på bilderna så förstår vem som helst att det bara var de mest hängivna och engagerade bland miljömedvetna som valde en sådan. Men nu börjar hybrid-bilarna se ut och gå som vanliga bilar och då börjar de sälja, vilket visar att de flesta konsumenter inte är beredda att göra speciellt stora uppoffringar för miljöns skull.
 

Bifogat

  • Skärmavbild 2015-12-31 kl. 12.20.09.jpg
    Skärmavbild 2015-12-31 kl. 12.20.09.jpg
    69.9 KB · Visningar: 58
  • Skärmavbild 2015-12-31 kl. 12.26.16.jpg
    Skärmavbild 2015-12-31 kl. 12.26.16.jpg
    30.1 KB · Visningar: 54

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
*undertrycker en kväljning* inga fler bilder på Vultus nu va? snälla! :död

Zoomer sticker ju ut på ett ganska så fräckt vis bland konkurrenter som med undantag för Vespa ser för jävliga ut. Dessutom är den - inte minst av av begpriserna att döma - tydligen både jävligt bra och eftertraktad.

En sak som Honda BRUKAR vara bra på är långtidskvaliteten. Jag tror inte att jag är alltför mycket ute och cyklar om jag påstår att en Honda är ett idiotsäkert köp nästan oavsett ålder och miltal, må det sedan gälla XL500, Goldwing, Africa Twin eller CBR... Till och med den legendariska skithojen CBX är ju faktiskt ganska bra (för att vara dålig...ääähh ni fattar). Kan på rak arm inte komma på något bottennapp från Honda, annat än designmässigt möjligen.

Nya AT är förmodligen en riktigt trevlig hoj, fast tio år för sent.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ser inget samband mellan den analysen och vad som faktiskt händer. Titta hur både de japanska och europeiska tillverkarna har utvecklat sportsegmentet under tiden som miljödebatten i världen har intensifierats: knappast en utveckling mot måttfullhet, utan flera hästkrafter, mer avancerade chassin och ny elektronik. Miljömedvetenhet och extrema sporthojar verkar inte stå i motsatsförhållande till varandra.

Du vet ju inte hur det hade sett ut utan miljö/bullerkrav osv.
Kanske hade de extrema sporthojarna varit ännu "bättre" om inte miljömedvetenheten hade funnits med olika skallkrav.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Lättkörd
Bekväm
”Roligt” utseende
Relativt lågt inköpspris
Låga driftkostnader

Om jag behöver en pendlarhoj skulle jag prioritera

Lättkörd
Bekväm
”Roligt” utseende
Relativt lågt inköpspris
Låga driftkostnader


Om jag behöver en SportHoj skulle jag prioritera

Bra väghållning
Bra bromsar
"Tillräckligt" med hästar
Underbart välljud från motorn
Vackert utseende
Tillräckligt bekväm att ta mig fram och tillbaka till de brittiska öarna.

Att den är "miljövänlig" är naturligtvis bra men jag "miljökompenserar" genom att inte flyga till Thailand och föredrar att minska min miljöpåverkan på annat vis. :)
 

2Wheeldrive

Nu kör vi!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Avesta
Hoj
BMW 850 GSA Triumph T100 Bonneville
Måste bara säga en sak innan jag glömmer...
År 2008 så var den nya Honda CBR 1000 den bästa literhojen.
Så.... nu kan pajkastningen av Honda fortsätta.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Honda hade nog inte dig för ögonen under utvecklingen.

:)

Det förklarar varför jag inte hittar något intressant sedan FireBlade på 90-talet. :) Du vet så mycket! :tummenupp

Men FireBlade uppfyllde mina krav på
Bra väghållning
Bra bromsar
"Tillräckligt" med hästar
Underbart välljud från motorn
Vackert utseende
Tillräckligt bekväm att ta mig fram och tillbaka till de brittiska öarna.














Det var f.ö. den första hojen jag var över 200 på landsväg med! :rodnar :)
Skottska Höglandet med runt 140 på mätaren (Den listige förstår varför!) när jag kör om en norskreggad bil! Microndämparen lät gott... :kär
 

RWN

Sporthojsnörd
Gick med
14 Nov 2013
Ort
I Skogen
Hoj
Honda VTR Firestorm 02 & Aprilia tuono 1100 V4
Absolut håller jag med om hur det ser ut angående utvecklingen inom Honda. Men vem vet, kanske EU kommer att införa hårdare miljökrav på hojar oxå de kommande åren och det gör att miljöskatten höjs rejält på hojar med!:3freak

Då står kanske Honda som vinnare ändå tillslut!:hihi

Men som jag ser det hela känns som Honda har lärt och inspirerat de flesta andra hojtilverkare att tillverka & designa hojar från början och tänker nu pensionera...:3freak :hej

Vem vet kanske har jag helt fel:D men hur som helst VFR 1200F är en het alternativ för mig om två år:hihi
 
Last edited:
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top