Vad fick dig att le idag?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
VAAAAHH?!1

Har de??

Ja det är fan inte lätt att hitta nån i Sverige iaf. Och de flesta man hittar utomlands verkar vara på utförsäljning.

Tror de slutade göra hjälmar ett tag pga av att de skulle bli uppköpta eller nåt men nu vet jag inte om de kommit igång med försäljningen igen. Varumärket verkar iaf ligga under nåt tyskt företag nu.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Ja det är fan inte lätt att hitta nån i Sverige iaf. Och de flesta man hittar utomlands verkar vara på utförsäljning.

Tror de slutade göra hjälmar ett tag pga av att de skulle bli uppköpta eller nåt men nu vet jag inte om de kommit igång med försäljningen igen. Varumärket verkar iaf ligga under nåt tyskt företag nu.

Fanen också... Tack för info. Kanske läge att hitta en till RS2 Carbon och köpa på sig...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Fanen också... Tack för info. Kanske läge att hitta en till RS2 Carbon och köpa på sig...

Ja tyvärr har nog all rea resulterat i att det bara är udda storlekar kvar. Marushin var ju jäkligt bra prissatta redan innan så när de reades ut tror jag de gick åt rätt fort.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Eftersom vi här på Bästkusten redan har hojväder så har jag varit ute flera gånger redan. Och i samband med det känner jag att det efter 5-6 år börjar bli dags för en ny hjälm.
Tyvärr verkar Marushin slutat göra hjälmar och därför har jag suttit och letat runt efter en ersättare och fastnade ganska direkt för Shark Speed-R krukorna.

Så på väg till skolan (med hojen såklart) för tentaplugg idag så svängde jag förbi SMX här i stan för att prova och den passade helt perfekt! Inget tryck nånstans (förutom kinderna men så blir det ju med ny hjälm och fläskigt ansikte) och riktigt skön passform runt öronen. Inbyggt solvisir, pin-lock som standard och bra betyg hos SHARP.

Så nu blir det till att räkna lite på ekonomin så man kan få in hjälmköp i vårens budgetproposition men morgonen har iaf fått mig att le. Nu fattas det bara att jag sätter tentan imorgon. :gnissla

Marushin finns på FC-Moto.de och därifrån är det enkelt och säkert att beställa.
 

adrian_vg

Gör vintrarna osäkra för bildrullarna!
Gick med
4 Oct 2008
Ort
Uppsala
Hoj
KTM 990 SMR, Honda NX650 Dominator, Suzuki DRZ400S
Ja tyvärr har nog all rea resulterat i att det bara är udda storlekar kvar. Marushin var ju jäkligt bra prissatta redan innan så när de reades ut tror jag de gick åt rätt fort.

Jag gillade priset och att hjälmen i sig var så lätt. Den gav mig ett brett leende efter min steloperation i nacken!

- - - Updated - - -

Inte för att verka bakåtsträvande. Men jag hade absolut inte köpt en hjälm jag inte haft på huvudet.

Jag köpte min via fc-moto.de. Funkade bra. Rätt storlek och allt.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Marushin finns på FC-Moto.de och därifrån är det enkelt och säkert att beställa.

De finns på sidan iaf. Men utan att ha klickat på mer än 1 slumpmässigt utvald modell så gissar jag på att det är fler som inte finns i lager. Men visst om man vet vilken man vill ha och har lite tur så kan det gå att köpa därifrån. Kan dock finnas en risk att de som finns på lager är några år gamla eftersom det verkar vara lite sisådär med produktionen.

SMX Sports här i Halmstad som hade Marushin förut slutade med det för några år sedan. Den enda svenska återförsäljaren på Marushins egna hemsida verkar inte heller ha några av hjälmarna på sin webbsida, bara en sida som säger att de fortfarande inte fått in några kolfiberhjälmar från Marushin.
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Inte för att verka bakåtsträvande. Men jag hade absolut inte köpt en hjälm jag inte haft på huvudet.

Ehhh, du kan testa en av deras i butik och sedan beställa därifrån.
Det är samma stl oavsett vart du köper.
Dessutom är ytterskalet samma i alla storlekar och innermaterialet gör storleken.

Jag gillade priset och att hjälmen i sig var så lätt. Den gav mig ett brett leende efter min steloperation i nacken!

Jag skulle rekommendera Suomy om du gillar Marushin. Jag började med Marushin och älskade mina, men nu har jag fastnat totalt för Suomy.
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Ehhh, du kan testa en av deras i butik och sedan beställa därifrån.
Det är samma stl oavsett vart du köper.
Dessutom är ytterskalet samma i alla storlekar och innermaterialet gör storleken.

Det är jag förstås medveten om.
Men det hjälper ju inte om hjälmen öht är svår att hitta lokalt, bara om man hittar den men den lokale är asdyr.

Nu låter det ju som om just denne herre redan testat en tidigare, och det är ju iofs en annan sak.
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Ehhh, du kan testa en av deras i butik och sedan beställa därifrån.
Det är samma stl oavsett vart du köper.
Dessutom är ytterskalet samma i alla storlekar och innermaterialet gör storleken.



Jag skulle rekommendera Suomy om du gillar Marushin. Jag började med Marushin och älskade mina, men nu har jag fastnat totalt för Suomy.

Inte alltid det är samma storlek på alla skal. Många hjälmar har iaf 2 olika skalstorlekar. Och sen är det som sagt inte lätt att hitta Marushin i butik längre.

Men som sagt jag provade en Shark idag och den funkade utmärkt så de är nog också ganska lika Marushin.

Får mig fortfarande att le att den passade så bra men nu får vi nog byta ämne så tråden inte går ännu mer OT :)
 

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Ort
Kings meadow
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Inte alltid det är samma storlek på alla skal. Många hjälmar har iaf 2 olika skalstorlekar. Och sen är det som sagt inte lätt att hitta Marushin i butik längre.

Men som sagt jag provade en Shark idag och den funkade utmärkt så de är nog också ganska lika Marushin.

Får mig fortfarande att le att den passade så bra men nu får vi nog byta ämne så tråden inte går ännu mer OT :)

Jag pratade om Marushin. Var i kontakt med dom angående detta.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Äntligen!

20160322-172133.jpg
 

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Ort
Sthlm
Hoj
no
En slyngel på jobbet har jävlats med sin farsa.
Gubben har skaffat mobiltelefon, och är livrädd för att klicka på nåt han inte begriper.
Nu har slyngeln ställt in luren med Google Now på nåt sätt så varje gång gubben närmar sig hemmet så piper telefonen till och visar ordet "ost" i displayen.
Farsan håller på att bli vansinnig och slyngeln bara garvar :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En slyngel på jobbet har jävlats med sin farsa.
Gubben har skaffat mobiltelefon, och är livrädd för att klicka på nåt han inte begriper.
Nu har slyngeln ställt in luren med Google Now på nåt sätt så varje gång gubben närmar sig hemmet så piper telefonen till och visar ordet "ost" i displayen.
Farsan håller på att bli vansinnig och slyngeln bara garvar :hihi

Ett kul hyss, det kanske man ska ställa till med för några kollegor. :rofl
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Medmänniskan som tog sig tid att lämna kontaktuppgifter när jag blivit påkörd bakifrån vid ett rödljus i onsdags. Den påkörande vände sin bil och drog iväg mot färdriktningen när jag klev ur min bil. Jag har fått litet tabletter utskrivna av läkaren på akuten och har inte alltför stora besvär samt full rörlighet.

Nu kommer ärendet bli lättare att lösa med försäkringsbolaget. I synnerhet när registreringsnummer på smitaren finns i polis- och försäkringsanmälan utöver vittne.

Hyser däremot inget hopp om att föraren får straffet han förtjänar. Fler än en person i bilen som lär skylla på varandra... Man får hoppas att någon form av karma slår till.
 
Last edited:
Gick med
2 Jul 2009
Ort
Hägersten
Hoj
2003 Yamaha XJR 1300
Att jag problemfritt skruvat ihop min första förgasare efter totalrengörning (ultraljudstvätt) nu återstår tre till :)DSC_4960.JPG

...sen ska man synka dom också... :4skrika :tummenupp
 
Nyheter
Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

Top