Vad fick dig att le idag?

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
En underbart givande föreläsning om hur man ser en annan människa. Hur man bemöter någon och hur man får någon att känna sig väntad.
Min hjärna går på högvarv och nu måste jag få ner alla tankar i ett dokument och ge till mina kollegor som gör att deras hjärnor och hjärtan börjar arbeta.

Jag tycker att du skall skriva in det dokumentet här i denna tråden..det är många som skulle behöva läsa det här på SH :)
Jag skulle jättegärna läsa det!
Hoppas allt är bra. Kram :krama

Kia

Guest
Jag tycker att du skall skriva in det dokumentet här i denna tråden..det är många som skulle behöva läsa det här på SH :)
Jag skulle jättegärna läsa det!
Hoppas allt är bra. Kram :krama

Det tycker jag låter som en toppenbra idé! :tummenupp

Här ler jag av förhoppning om att jag snart slipper surforden.... :yoparty

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Allt handlar om att se och bemöta. Öppna upp sig själv och låta en annan människa känna sig fri i din närhet. Att kunna vara sig själv. Att få en människa att känna sig väntad.
En av mina tanter dog idag. Hon var en människa som såg andra. Som la märke till dom där småsakerna, som fick dig att känna sig sedd. Jag skrev en liten text om henne som jag tänkte ge till mina arbetskamrater. Jag hoppas att dom efter det, ger sig hän och verkligen möter andra människor. Det är möten som detta som ger mig inspiration och motivation att ge en annan människa livsglädje. Vi kan kalla henne Anna.

Anna
Denna underbara människa. Jag hade äran att träffa henne. Hon hade en livsglädje som är få förunnat. Trots hennes svårigheter och hinder, hörde jag aldrig henne klaga.
Jag fick chansen att lära känna en människa som såg andra. Som la märke till småsaker, som kom ihåg, som såg mig. Ibland funderade jag på om hon kom ihåg allt jag berättade. När jag minst anade, så smög hon in små meningar med ord, som jag sa för flera veckor sen. Hon kom ihåg, hon brydde sig, hon såg mig som människa. Hon var omtänksam. Varje dag jag kom till Anna så undrade jag vad jag skulle få höra. Anna gjorde en förväntansfull, nyfiken och glad som ett litet barn. Hennes små skarpa ord kommer jag alltid att minnas.

Varje helg jag skulle iväg på tävling så sa jag till henne att jag skulle iväg och att vi syns på måndag. Hon frågade om jag var på väg till Falkenberg. Det kom hon allt ihåg att jag hade varit tidigare. Sa att jag skulle till Knutstorp, som ligger i Skåne. Då sa hon ”men arma flicka, hur ska det gå?” Det var ju så långt bort. Jag lugnade henne och sa att vi skulle köra motorcyklarna på släp hela vägen ner. Jaja, då skulle det väl gå bra muttrade hon. Hon önskade mig lycka till. När måndagen kom så frågade hon om mina bravader på Knutstorp. Hon kom ihåg, hon hade sett mig.

Anna var otroligt vacker. Efter att vi hade tvättat hennes hår, så blev det så där lockigt och fint, då sa vi till henne att hon såg ut som en filmstjärna. Hon tittade på oss med sina stora ögon; Äsch, ni bara pratar. Vi skrattade gott varje gång.
Hon hade glimten i ögat, hon var vitsig och skarp. Ibland lös hon upp som en sol och hon kunde knappt sluta prata. Hon pratade om sina unga dagar, om sitt hus, sina blommor och om Kurt, sin stilige trädgårdsmästare. Hennes ögon gnistrade när hon talade om honom.
Jag önskar att jag hade fått träffa Anna tidigare. Jag undrade vad hon tänkte när hon satt och tittade ut över sin trädgård. Hur hon uppfattade livet. Annas trädgård var hennes palats, det var där hon ville vara. Jag är tacksam för att hon fick uppleva den igen.
Hon är en människa som inspirerar. Jag är glad att jag fick lära känna henne. Jag hoppades på att vi skulle få fler dagar tillsammans.
Anna lämnade ett värdefullt intryck hos oss alla…..hon är inspirationen till varför vi arbetar med det vi gör. För att kunna skapa livsglädje hos en annan människa.

Last edited:

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Har varit ansvarig för en patient tillsammans med en student. Jätteduktig chey. Hon hade sin sista dag idag. Hon är en sån som jag lätt gärna skulle ha som arbetskamrat.

Så kom jag hem, och hon är på msn. Då har hon hittat mig på SPORTHOJ! :)

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
En lång underbar text...

Trots att jag anses som ett kalkbrott av snorvalparna här på SH så har jag turen att få ha min farmor kvar i livet.

Hon ser nästan ingenting längre på grund av starr som är opererad flera gånger, hon har på senare tid börjat höra väldigt dåligt också och fått hörapparat (som hon trotsigt struntar i att använda).

När jag och mina barn hälsade på henne senast så hade hon full koll på hur det hade gått i alla folkracetävlingar för min son (ett dussintal) och dessutom allt annat som var i görningen.
Kroppen må vara svagare än när hon var ung, men intellektet slipas bara vassare.
Hon är en stark kvinna, som för 35 år sedan bestämde sig för att skilja sig och flytta från den by där hon alltid hade bott och till Umeå och börja förvärvsarbeta.
I Umeå kände hon inte en människa när hon kom dit, men byggde snabbt upp ett kontaktnät, och så småningom flyttade vi dit efter henne.
Hon cyklade nästan dagligen två mil hem till oss för att passa mig och min bror, när hon sedan gick i pension bestämde hon sig för att lära sig engelska, något hon gjorde för att hon tyckte att "det måste väl en modern människa kunna".
Hon var den pådrivande kraften för att släktens första dator köptes av min far, "för he begrip du fäl att he måst man kunna i framtin" :)

Min farmor är en sån kvinna som tänker på alla andra i första hand, men ser till att rå sig själv i alla situationer ändå.

Min farmor är bäst helt enkelt!

Nursey

Utan lem
Gick med
26 Jun 2008
Hoj
Svart Bandithona
Allt handlar om att se och bemöta. .

Tack för att du skrev in det
:krama
Din text påminner mig om alla underbara människor jag mött när jag jobbade inom vården. Vissa gav minnen som är glasklara ännu idag fast det är 15 år sedan jag fick äran att lära känna dom (dom flesta var när jag sommarjobbade). Dom flesta var mycket sjuka men precis som du säger så fanns det så mycket mer än bara sjukdom hos dom. Jag tänker på dom ofta än i dag!!

Och som GuW tänker på sin farmor så tänker jag på min mormor. Ingen ser mig som min mormor ser mig. Hon är den enda som känner mig utan och innan och verkligen tar sig tiden att minnas vad jag berättar och leva sig in i det och som Anna kan fråga små frågor flera veckor senare om något jag sagt.

Hon är min klippa och jag älskar henne så, finns inget jag inte gör för den kvinnan!!!

Last edited by a moderator:

Kakan

Jag är en elak person med dyslexi *flin*
Gick med
15 Jul 2004
Hoj
Nepp nope inte just nu.
:) En vän vars hunger och en hund fick mej att le en hel del.
Sen en annan vän som alltid väcker mej när jag sover för länge :D

Milla

Team Shedevils
Gick med
19 Feb 2004
Hoj
.
Två för mig väldigt viktiga samtal som verkar gå vägen! Håller det hela vägen kommer mitt liv bli så mycket lättare att leva!
Nu är det bara att invänta svar och hålla tummarna! :tummenupp

Gabor

Guest
Att jag fixat mig själv en rejäl löneförhöjning....:D

Det kommer att generera många glada miner i hemmet.

Kia

Guest
Log när jag körde hem bilen jag ska försöka övertala min man att köpa. :)

Log ännu större när jag klev innaför dörren hemma och såg att killarna hade dammsugit hela övervåningen... Underbara grabbar... :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...