Vad fick dig att le idag?

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Visade för några veckor sedan på dagens bild. En liten fyrtaktare. Han körde lite med den idag. Härligt ljud i såna där små fyrtaktare.
Gillar dom mer å mer. Förr gilla jag små tvåtaktare

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Märker man skillnad när man kör att man har "lättviktsdrev" eller är det bara ytterligare en sak som visar att ens långsamma körning inte beror på delarna?
Det jag har fått lära mig genom åren är att de bäst spenderade pengarna är på körtid. Där kan man påverka varvtiderna mycket mer än de flesta prylar man kan skruva dit.

JvA72

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Jan 2021
Hoj
R1
Märker man skillnad när man kör att man har "lättviktsdrev" eller är det bara ytterligare en sak som visar att ens långsamma körning inte beror på delarna?
Det jag har fått lära mig genom åren är att de bäst spenderade pengarna är på körtid. Där kan man påverka varvtiderna mycket mer än de flesta prylar man kan skruva dit.

På enduron märkte jag ingen skillnad. Kan såklart bero på min mediokra insats som förare.
Men i den miljön slets aludrev för fort helt enkelt och oavsett kostnad så är jobbet med att byta bakdrev klart ospännande. Enduroåkande renderar mekning i tillräcklig mängd oavsett.

Hur håller aludrev för gatåka?

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Ja, de håller, ett tag, kortare än man önskat, samt... går man ner 1/2 kg i vikt får man bättre prestanda än vad ett lättviktsdrev ger.
Som jag alltid hävdat, det behövs jäkligt många titanskruv för att väga upp ett rejält toalettbesök.

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Hoj
2 britter och 1 svenne
Är tusan stenålders.
Jag upptäckte ett väl behövligt verktyg i iPhone idag – nämligen Mätverktyg.
Hade jag min kråka upptäckt den tidigare så hade jag sluppit mäta upp hela köket med tumstocken och slösa tid på det.
67d3577167dd331dda483fce662f9c91.jpg

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
- Ja det är ju upp till var och en att välja där. Personligen känner jag skillnad när hela drivpaketet och och roterande bultar är i lättare material. Det blir många kilos skillnad på rotationskrafterna, allt tillsammans

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Är tusan stenålders.
Hade jag min kråka upptäckt den tidigare så hade jag sluppit mäta upp hela köket med tumstocken och slösa tid på det.

Jag tycker det funkar lite sådär, men det kanske har blivit bättre på senare modeller?
Annars får man ju en vettig lasermätare för några hundralappar.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Är tusan stenålders.

Jag hade inte påbörjat några snickerijobb med dessa mätningarna som underlag, men visst det är ju bättre än att komma till bygghandeln och vilja köpa en bänkskiva som är "6 stekpannor lång" :hihi

Str3 R

Sporthojsnörd
Gick med
9 Sep 2018
Hoj
2 britter och 1 svenne
Jag hade inte påbörjat några snickerijobb med dessa mätningarna som underlag, men visst det är ju bättre än att komma till bygghandeln och vilja köpa en bänkskiva som är "6 stekpannor lång" :hihi

Jag mäter bredden på stommarna och löser dörren sen. Asså jag kommer jobba från hörnet och har räknat med 1800 mm bredd, bänken inkl skafferi är bredare än så enl tumstocken och verkligheten. Men kul grej och den stämmer rätt bra det här måttet.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Är tusan stenålders.

Inifrån är det väl
60 skåp
50 hurts
60 spis
30 skåp

Borde bli 200 stommarna, sedan sticker väl skivan ut 1-2 cm.

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA