Vad fick dig att le idag?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför stod han på gatan med ett maskingevär?
Ingripa mot plundrare ?
Förresten är inte S&W M&P15 ett maskingevär (kulspruta) utan ett automatgevär.
Jämför reaktionerna i Danmark på domen mot polisdråparen.
Det är stora skillnader mellan USA och Sverige.
I USA blev det stora rubriker när "den av polisen kände" George Floyd dog under ett ingripande.
I Sverige hände ingenting när en polis stampade ihjäl "den av polisen kände" Osmo Vallo.
Minns här från Göteborg enligt GP?/GT? när polisen ville avleverera en gripen till arresten och det blev bråk mellan polisen och arrestpersonalen för arrestpersonalen vägrade ta emot en som arrestpersonalen bedömde död. Utan hänvisade polisen till sjukhuset.
Polisen hade under transporten från Gamlestaden till arresten suttit med fötterna på den gripne.
Och på så sätt hållit "bråkstaken" lugn. Om jag minns rätt.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Så kan det ha varit. Oavsett vilket så blev han angripen och försvarade sig. Ena snubben han sköt hade en Glock riktad mot honom.

Jag har sett filmen och det är solklart självförsvar. Däremot stödjer jag inte det faktum att han reser till en plats dit han redan från början räknar med att behöva ett automatvapen.
Om sen syftet från början är att leka polis eller bara söka bråk är väl osäkert men egentligen anser jag inte något av dem är nobelt.

Det är lika lite nobelt som de gubbar i hatt som leker polis, prejar och på andra sätt hindrar andra trafikanter som de anser kör för fort.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har sett filmen och det är solklart självförsvar. Däremot stödjer jag inte det faktum att han reser till en plats dit han redan från början räknar med att behöva ett automatvapen.
Om sen syftet från början är att leka polis eller bara söka bråk är väl osäkert men egentligen anser jag inte något av dem är nobelt.

Det är lika lite nobelt som de gubbar i hatt som leker polis, prejar och på andra sätt hindrar andra trafikanter som de anser kör för fort.
Å andra sidan behöver någon stå upp för ordning när myndigheterna med det ansvaret slutar göra sitt jobb. Det bästa hade ju varit om myndigheterna gjort sitt jobb från början i det här fallet.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Läsvärd sammanfattning av ärendet. Lång, men värd tiden:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag är bara så lättad över att vi i Sverige anser att vapen ute bland allmänheten är förkastligt. Att våldsmonopolet i Sverige naggas i kanten av slynglar prånglades droger ligger på de folk(om)valda att ta åt sig. Det är VAL nästa år.
Man måste ge ynglingen att han gjorde rätt val med att ha en bössa annars hade han varit död och 3 mordiska våldsverkare kunnat ställa till mer. Det var nog i grevens tid han sköt.

Förövarna hade ett lättare val. Låt bli att attackera.

Problemet här är att fel typer har vapen. Den marknaden tveksamt reglerad. När småglinen på Kroksbäck säljer automatvapen och butiken är en väska vet man att det är inte sportskyttar som kommer hantera dem. Jag har bott där.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Man måste ge ynglingen att han gjorde rätt val med att ha en bössa annars hade han varit död och 3 mordiska våldsverkare kunnat ställa till mer. Det var nog i grevens tid han sköt.

Förövarna hade ett lättare val. Låt bli att attackera.

Problemet här är att fel typer har vapen. Den marknaden tveksamt reglerad. När småglinen på Kroksbäck säljer automatvapen och butiken är en väska vet man att det är inte sportskyttar som kommer hantera dem. Jag har bott där.
Jag är nog på Two strokes sida här.
Grabben gjorde fel val som åkte dit med bössa till att börja.
Men rätt val i en situation han inte borde ha befunnit sig i.

Jag har för mig att det var något olagligt med ålder, vapen och korsade delstatsgränser men kommer inte ihåg riktigt hur det var?
Kanske han blir dömd för något sånt efter att ha friats för skjutningen?

Synd om killen som skall leva hela livet med att ha skjutit ihjäl två personer är det iaf. :(

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Jag har för mig att det var något olagligt med ålder, vapen och korsade delstatsgränser men kommer inte ihåg riktigt hur det var?

Synd om killen som skall leva hela livet med att ha skjutit ihjäl två personer är det iaf. :(
Nej, det var ett lagligt vapen för honom, och han korsade inte delstatsgränser med det.
Det hanterades i rättegången, och eftersom USA förbjuder "double jeopardy" så kan han inte dömas för något som han nu friats för.
Sedan kommer garanterat en hög med dårar att försöka stämma honom för dumheter privat.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Gås igenom i texten.
Läste du den? Inga mysiga typer och Kyle har visat enorm självbehärskning i tumultet. Nu kritiserar han Biden för förhastade slutsatser. Blir spännande.
De verkar åtminstone i det här fallet ha ett bättre fungerande rättsväsende än vi.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Gås igenom i texten.
Läste du den? Inga mysiga typer och Kyle har visat enorm självbehärskning i tumultet. Nu kritiserar han Biden för förhastade slutsatser. Blir spännande.
De verkar åtminstone i det här fallet ha ett bättre fungerande rättsväsende än vi.
Jag har läst en del olika artiklar om det.
Jag såg också domen förkunnas.
Jag såg en rädd, ung till slut lättad kille som blev frikänd.
Just pga hur han betedde sig såg jag att han antagligen kommer plågas av detta livet ut.

Jag vidhåller att 17-åringar inte skall åka runt med vapen på det sättet hur nobla syften dom än har.
Detta för att inte behöva utsättas för en situation som kommer följa dem livet ut.

Jag kommer inte skriva något mer om detta, iaf inte i denna tråd.
Men kan hålla med om sensmoralen i din länkade artikel:
Det finns inga vinnare i detta.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
Hm, jag försökte styra in tråden på våra svenska dödsvåldsknarkare men AR-fanatikern tycks fortfarande få många att le. Undras om Magdalena och Nooshi kan inveckla sig i en tvättäkta wt catfight MED olja. Nosh nosh! :tuttar

gundj

Gubbe
Gick med
3 Sep 2019
Hoj
Ducati 900SSie, Multi 1000S DS, 1098S, Suzuki GSX1100EF -84, Honda 900F -81
Hm, jag försökte styra in tråden på våra svenska dödsvåldsknarkare men AR-fanatikern tycks fortfarande få många att le. Undras om Magdalena och Nooshi kan inveckla sig i en tvättäkta wt catfight MED olja. Nosh nosh! :tuttar
Ska det vara OK-olja eller Biltema?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
AR-fanatikern, är det jag det?
Isf ler jag åt kreativt tänkande. Svensk gatuvapenhandel kommenterade jag och resten av inlägget misslyckas jag med att dra någonting ur.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
AR-fanatikern, är det jag det?
Huh? Du heter väl inte Rittenhouse? Med tanke på trådens ämne är det svårt att le åt vissa saker. Däremot oil-wrestling!

<edit>En annan "sur" tråd diskuterade trosuppfattning... vilket gav mig flashbacks till högstadiet igen och pranks.
images

</edit>

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...