Vad fick dig att le idag?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
På ämnet kön.

Lyssnade på radio igår där det pratades om förlossning. Den födande personen skulle känna trygghet så hen fick en bra upplevelse var budskapet.

Vad ända in i glödheta helvete!? Den födande KVINNAN ska känna trygghet så HON får en bra upplevelse.

Så vitt jag vet är testosteron som könshormon förhindrande en graviditet. Samt att de som byter juridiskt kön blir steriliserade vid bytet (där kan jag ha fel, vet att det debatterades om steriliseringen)

Vad är nästa grej, en kvinna som identifierar sig som man vägrar mammografi för att hon blir kränkt av kallelse. Får bröstcancer och gråter ut i Aftonbladet?
Om jag förstått det rätt så skall Skatteverket tillåta att det är en man som föder barnet.
På förslag (tror jag) är också att man skall kunna byta juridiskt kön från att man är 12 år vilket spontant känns liiite tidigt.
Att byta juridiskt kön betyder inte nödvändigtvis att man opererar könet också vilket då resulterar i att man kan vara ett juridiskt kön och ha ett annat fungerande biologiskt kön.

Inte lätt att hänga med i svängarna tycker jag...

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Om jag förstått det rätt så skall Skatteverket tillåta att det är en man som föder barnet.
På förslag (tror jag) är också att man skall kunna byta juridiskt kön från att man är 12 år vilket spontant känns liiite tidigt.
Att byta juridiskt kön betyder inte nödvändigtvis att man opererar könet också vilket då resulterar i att man kan vara ett juridiskt kön och ha ett annat fungerande biologiskt kön.

Såatteh..
2af6bc6e31cd10f2931271862c486f84.jpg

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Jag vill nog inte vara med och leka längre.?

12 är en alldeles för låg ålder.

Träffar med jämna mellanrum transsexuella individer och har inte mer emot dem än andra. De är vuxna individer, inte barn.

Edit:
Om man nu vill byta kön så bör man finna sig i att ge upp egenskaper som hör till det lämnade könet. Vill man ha barn finns andra sätt att bli vårdnadshavare. En kaka kan man inte både ha och äta, så att säga.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
En anledning att inleda hormonbehandlingar och andra delar av ett könsbyte tidigt är för att kroppen utvecklas ganska kraftigt sen. Då jag har en närstående som numera betraktar sig som man från att ha kallats flicka fram till 16 års ålder ser jag vad höfter och bröst gör för självkänslan och kroppshållningen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Jag vill nog inte vara med och leka längre.

12 är en alldeles för låg ålder.

Träffar med jämna mellanrum transsexuella individer och har inte mer emot dem än andra. De är vuxna individer, inte barn.
Jag visste inte ens vilket fotbollslag jag höll på när jag var 12, om jag tyckte bättre om köttbullar än pannkaka eller om matte eller träslöjd var roligast...

Jag har också träffat en person, då fortfarande man, som definitivt övertygade mig om att hon var född i fel kropp.

Om man vill se lite mer om det kan man söka på Abigail Shrier på tuben.
Hon verkar veta vad hon säger imo.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
En anledning att inleda hormonbehandlingar och andra delar av ett könsbyte tidigt är för att kroppen utvecklas ganska kraftigt sen. Då jag har en närstående som numera betraktar sig som man från att ha kallats flicka fram till 16 års ålder ser jag vad höfter och bröst gör för självkänslan och kroppshållningen.
Tänk vad mycket man lär sig här. Tack! (Uppriktigt)

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag visste inte ens vilket fotbollslag jag höll på när jag var 12, om jag tyckte bättre om köttbullar än pannkaka eller om matte eller träslöjd var roligast...

Jag har också träffat en person, då fortfarande man, som definitivt övertygade mig om att hon var född i fel kropp.

Om man vill se lite mer om det kan man söka på Abigail Shrier på tuben.
Hon verkar veta vad hon säger imo.
Samma här. Känslan av en enklare tid för 12-åringar infinner sig. Ska vi ämnesglida så kanske inte tiktok, Instagram, Facebook eller motsvarande är så bra för våra unga.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Problemet är att tidigt insatt hormonbehandling kan vara (ofta är?) irreversibelt vilket inte är bra då många, framförallt flickor, faktiskt ångrar sig i ganska hög grad.
Iaf om man skall tro på Abigails forskning.

Bra att din närstående hittat rätt! :tummenupp

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Samma här. Känslan av en enklare tid för 12-åringar infinner sig. Ska vi ämnesglida så kanske inte tiktok, Instagram, Facebook eller motsvarande är så bra för våra unga.
Våra sociala media ställer helt klart till en del i vissa fall.
Speciellt om man överlämnar uppfostran till sociala media.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Våra sociala media ställer helt klart till en del i vissa fall.
Speciellt om man överlämnar uppfostran till sociala media.
Med två små barn hemma så är mina tankar om kommande tiotalet åren. Det blir nog inte helt avslappnat och enkelt. Tur att mamman är utbildad socionom, litet bättre än pappan på att lirka med humör och tolka signaler. Pappan är alltid tvåa på bollen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Med två små barn hemma så är mina tankar om kommande tiotalet åren. Det blir nog inte helt avslappnat och enkelt. Tur att mamman är utbildad socionom, litet bättre än pappan på att lirka med humör och tolka signaler. Pappan är alltid tvåa på bollen.
Jag har numer två utflugna barn.
Uppfostring var en ständig balans mellan att sätta regler men inte förtrycka nyfikenhet och upptäckarlusten.
Jag kommer fundera livet ut om det blev rätt eller inte men jag och frun har gjort så gott vi kunde.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Problemet är att tidigt insatt hormonbehandling kan vara (ofta är?) irreversibelt vilket inte är bra då många, framförallt flickor, faktiskt ångrar sig i ganska hög grad.
Iaf om man skall tro på Abigails forskning.

Bra att din närstående hittat rätt! :tummenupp
Huruvida det är "rätt" nu eller inte är en tanke som givetvis finns med hela tiden. Det är en person som slutit sig mer och mer inom sig själv sen 12 års ålder ungefär där familjen försökt få hjälp av BUP/fri psykiatri för att undvika självskadebeteende och självmord. Nyckeln kom i våras efter fyllda 16 så det är väldigt färskt ännu. Familjen har fått bra stöd via PRIMA Trans där de närmsta har fått råd och vägledning kring hur det kan fungera och gruppmöten med föräldrar i liknande situationer.

Det finns någon form av träffplats för unga där han fått nya vänner som går att dela tankar med.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Huruvida det är "rätt" nu eller inte är en tanke som givetvis finns med hela tiden. Det är en person som slutit sig mer och mer inom sig själv sen 12 års ålder ungefär där familjen försökt få hjälp av BUP/fri psykiatri för att undvika självskadebeteende och självmord. Nyckeln kom i våras efter fyllda 16 så det är väldigt färskt ännu. Familjen har fått bra stöd via PRIMA Trans där de närmsta har fått råd och vägledning kring hur det kan fungera och gruppmöten med föräldrar i liknande situationer.

Det finns någon form av träffplats för unga där han fått nya vänner som går att dela tankar med.
Om din närstående mår bättre är det rätt.
Bra att det fanns stöd att få i processen och jag gissar att dom som jobbar med detta också ställer "rätt" frågor för att underbygga beslutet.
Fruktansvärt att se nära och kära må dåligt och framförallt yngre tycker jag. :(
Man kan bara finnas där när det behövs och stötta så gott det går oavsett om det är sjukdomar eller sådana här saker det handlar om.

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
5
"Vad fick dig att le idag?"
Det är fusk att alla andra kan le, jag som fortfarande dras med sviterna från Bells Pares!

Men, det går långsamt framåt iaf - mitt leende kan dock fortfarande misstolkas för en jävligt grinig gubbe - vilket jag iofs är - vad annars kan man vara när läkarna för andra gången säger "Ja, du är fortfarande infekterad med något, Ig-M värdet är för högt, men nu vet vi att det inte är Borrelia.". Jaha... och... "Spik i foten? Jajjamensan!" :näsblod

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jag kan förstå den rent praktiska aspekten av att "ska man byta kön är det bättre att börja tidigt innan kroppsutvecklingen springer iväg i en oönskad riktning", men är det verkligen rätt bara för det? Min mening är att 12-åringar helt enkelt inte är mogna att fatta beslut som kommer att påverka återstoden av deras liv i såpass stor omfattning. Det finns mycket annat du inte får besluta själv vid 12 års ålder, saker som inte är i närheten av samma grad av permanens som ett könsbyte. Du är för ung och omogen för att jobba, ta körkort, röka, dricka, tatuera dig, samtycka till sex och så vidare, men att bestämma vilket kön man vill tillhöra för resten av livet och fatta beslut om att inleda korrigering är helt ok? Om en 12-åring är mogen att fatta det beslutet kan vi lika gärna sänka åldersgränsen på allt annat också till 12 år, och det är en utveckling jag verkligen inte vill se. När jag var 12 visste jag inte ens vilka fritidsaktiviteter och hobbyer jag ville ägna mig åt, det tog år av prov och försök för att landa in i vad jag egentligen tycker är roligt att hålla på med och forma mina beständiga intressen. Men numera kan 12-åringar förväntas veta såpass säkert där och då att de är födda i fel kropp och bör initiera en könskorrigering? Bevisligen är det ju många som ångrar sig i efterhand, med det i åtanke kanske man ska vara lite försiktig med att fatta förhastade beslut i låg ålder:

Jag tror tyvärr att en stor del av den rådande könsförvirringen hos unga är en produkt av vår tids överdrivna acceptans och att ungas mentala ohälsa kopplat till detta egentligen har med andra saker att göra (om folk nu ångrar sin könskorrigering i efterhand så låg ju bevisligen problemet någon annanstans, åtminstone i deras fall). Nuförtiden är känslor viktigare än fakta, rätten att inte bli kränkt trumfar numera i princip allt annat. Om du använder fel pronomen när du tilltalar en kollega är risken stor att du får en reprimand och/eller blir av med jobbet, som om det är jobbigare för personen i fråga att kallas något den inte föredrar än det är för dig att bli arbetslös. Faktiska konsekvenser spelar mindre roll än individens upplevelse. Samhällets benägenhet att kröka rygg för den som blivit kränkt har lett till en oöverträffad känsla av att "Jag har rätt att", och jag tycker ärligt talat att det är en fruktansvärd utveckling. Det är precis samma mentalitet som gör att det daltas med religiösa fanatiker, religionsfriheten har gått ifrån rätten att som individ tro på vad du vill till att istället handla om vad andra får och inte får göra för att säkerställa att du inte blir kränkt i din övertygelse. Jag tycker att det är helt horribelt.

Nuförtiden kan folk påstå precis vad som helst, alldeles oavsett hur uppenbart det är för någon annan att saker och ting förhåller sig på ett helt annat sätt. Håller du inte med så är det du som gör fel, för personen har rätt att respekteras för sin personliga övertygelse: "Vad sa du? Du är en brödrost? Självklart, jag ska hänvisa till dig som en sådan framöver. Förlåt för att jag inte insåg det tidigare".
Tidigare åkte du in på mentalsjukhus om du med en dåres envishet påstod att du var någonting du alldeles uppenbart inte var, nuförtiden blir du sedd som en insipirationskälla och prisad för att du så modigt trotsar normen. Och må gudarna vara barmhärtiga mot den trångsynta jävel som vågar säga emot dig!

Jag tycker att det är lite intressant att barnuppfostran till stor del handlar om att tillrättavisa, sätta gränser, göra det som är bäst för barnet även om barnet självt inte tycker om det. När under uppväxten inträffar brytpunkten då man inte längre får säga emot utan enbart ska stryka medhårs och vara medgörlig?

Resonemanget "Ingen tycker om mig, ingen accepterar mig, jag passar inte in. Det måste vara något fel på mig, om jag byter kön så kanske allting blir bättre" känns mer som ett flyktbeteende, en enkel utväg. De flesta är väl hyfsat överens om att sann lycka inte kan köpas för pengar, men en plastikoperation kan lösa saken? Jag är skeptisk. Framförallt med tanke på att en del ångrar sig och byter tillbaka. Deras lycka fanns tydligen inte i andra änden av en könskorrigering, detsamma kanske gäller fler av dem som är olyckliga i sin könstillhörighet... Det kanske inte handlar om könet i sig utan om något annat. Jag tror att det är viktigt att utreda den saken ordentligt innan man låter minderåriga fatta livsändrande beslut.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...