Vad fick dig att le idag?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Att visa alla jävla tätortsbor att dom FN inte vet ett skit om att fälla omöjliga träd.

Tog ned en 18 meter hög död tyskgran 2 meter från ett bostads hus. Flaggstång i vuxen i grenverket. Teleledning 5 meter bort, äppelträd päronträd o 2 häckar 10 meter bort.

Hela grannskapet stog på gatan o pekade pratade o hade en jävla massa åsikter att det går minssan alllllldrig att få ned den.

Nä nu jävlar ska asfaltsråttorna se på FN.
Lastade ur stil största stångsåg o min 60cc 262c-m stil såg. Hade med min 240 volt makita profselsåg osso.

Nå igån med stångsågen o rensade av allt utom klätter pinnar upp till 8 meters höj.

På med sele o rem makita med o upp i gran eländet och rensade fram flaggstång.

Gjorde bakvänt fällhugg på 8 meters höjd o kapade fram lagom bryt mån in med en kil och dunkade på med handlägga knnnnaaak o ett brak inte en pinal skadad o detta med den utskrattad 240 volts makitan.

Nu var det långa näsor på gatan, ned som en ekorre och tog en 4 meters bit likadant brak sa det.

Fram med stilsågen o 13000 rpm 10 min senare var det kvistat o uppkapat i 40cm ved

Nu var det tomt på gatan.

Då fick makita fälla den sista 4 meters biten 14" svärdet räckte precis igenom från bägge håll.

Det gör mej glad när man får torka till citty bor med åsikter om något dom inte kan ett jävla skit om.

Nä nu blir det nylagad äpplepaj med massor av vaniljsås?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Att visa alla jävla tätortsbor att dom FN inte vet ett skit om att fälla omöjliga träd.

Tog ned en 18 meter hög död tyskgran 2 meter från ett bostads hus. Flaggstång i vuxen i grenverket. Teleledning 5 meter bort, äppelträd päronträd o 2 häckar 10 meter bort.

Hela grannskapet stog på gatan o pekade pratade o hade en jävla massa åsikter att det går minssan alllllldrig att få ned den.

Nä nu jävlar ska asfaltsråttorna se på FN.
Lastade ur stil största stångsåg o min 60cc 262c-m stil såg. Hade med min 240 volt makita profselsåg osso.

Nå igån med stångsågen o rensade av allt utom klätter pinnar upp till 8 meters höj.

På med sele o rem makita med o upp i gran eländet och rensade fram flaggstång.

Gjorde bakvänt fällhugg på 8 meters höjd o kapade fram lagom bryt mån in med en kil och dunkade på med handlägga knnnnaaak o ett brak inte en pinal skadad o detta med den utskrattad 240 volts makitan.

Nu var det långa näsor på gatan, ned som en ekorre och tog en 4 meters bit likadant brak sa det.

Fram med stilsågen o 13000 rpm 10 min senare var det kvistat o uppkapat i 40cm ved

Nu var det tomt på gatan.

Då fick makita fälla den sista 4 meters biten 14" svärdet räckte precis igenom från bägge håll.

Det gör mej glad när man får torka till citty bor med åsikter om något dom inte kan ett jävla skit om.

Nä nu blir det nylagad äpplepaj med massor av vaniljsås?
Hantera motorsåg och backa med släp är fan bland det manligaste som finns.

Jag är inte jättemanlig... Men manlig nog att inse när min kompetenshorisont är nådd och det är dags att be om hjälp.

Ska nog se till att ta BE-kort så jag kan få känna mig som en man igen.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R

Jag är inte jättemanlig... Men manlig nog att inse när min kompetenshorisont är nådd och det är dags att be om hjälp.

Glöm inte att ett redigt knäskrap är väldigt manligt o där är definitivt inte jag ännu. ?

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Nae, såga träd är det ju lite pyssel med, men att backa släp är ju förbanna för simpelt, reder man inte upp det ska man hålla sig till fots, helst inomhus. :hoppskrat

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nae, såga träd är det ju lite pyssel med, men att backa släp är ju förbanna för simpelt, reder man inte upp det ska man hålla sig till fots, helst inomhus. :hoppskrat
När chaffisarna på jobbet backar långtradare till lastkaj på en trång gård står jag bara och gapar.

Förbannat simpelt tycker jag inte att det är men runt ett hörn kan jag backa om jag får göra det ostört. Dvs inte med två ungar och en tant i bilen.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
När chaffisarna på jobbet backar långtradare till lastkaj på en trång gård står jag bara och gapar.

Förbannat simpelt tycker jag inte att det är men runt ett hörn kan jag backa om jag får göra det ostört. Dvs inte med två ungar och en tant i bilen.
Ja, alltså långtradare är ju en helt annan sak då det är ledat på flera ställen. Lite som när man körde timmervagnar på tåg par-tre stycken bakom truck. Då kände man sig lite småduktig när man hade ett halvdussin-ish ledade axlar att fippla med när man backade och manövrerade med bakhjulsstyrd motviktstruck.

Men en vanlig bilsläpvagn som bara roterar på en axel och ekipaget är ledat bara på dragkulan så är ju bara att knuffa med dragkulan. Vagnen far precis dit man knuffar med kulan.
Jag förstår faktiskt inte hur man kan lyckas ha problem med det.
Visst kan det vara svårt att se i vissa situationer, men hur folk kan helt tappa kontrollen över vart vagnen tar vägen fattar jag bara inte! :va

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja, alltså långtradare är ju en helt annan sak då det är ledat på flera ställen. Lite som när man körde timmervagnar på tåg par-tre stycken bakom truck. Då kände man sig lite småduktig när man hade ett halvdussin-ish ledade axlar att fippla med när man backade och manövrerade med bakhjulsstyrd motviktstruck.

Men en vanlig bilsläpvagn som bara roterar på en axel och ekipaget är ledat bara på dragkulan så är ju bara att knuffa med dragkulan. Vagnen far precis dit man knuffar med kulan.
Jag förstår faktiskt inte hur man kan lyckas ha problem med det.
Visst kan det vara svårt att se i vissa situationer, men hur folk kan helt tappa kontrollen över vart vagnen tar vägen fattar jag bara inte! :va
Jag hade lite besvär med små släp bakom outbacken. Man såg inte släpet i nån av speglarna och backkameran satt med lite vinkel så det var lite knöligt. Man såg liksom inte riktigt vart släpet var på väg innan det hade kommit lite för långt i sidled.
Det jävligaste jag sett någon göra är nog far som regelmässigt backade balkastare och två eller tre hövagnar runt två 90° böjar som var täta nog att ena änden av ekipaget svängde åt ett håll och andra änden åt det andra hållet. Gubbjäkel.

SwePace

Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Jag hade lite besvär med små släp bakom outbacken. Man såg inte släpet i nån av speglarna och backkameran satt med lite vinkel så det var lite knöligt. Man såg liksom inte riktigt vart släpet var på väg innan det hade kommit lite för långt i sidled.
Det jävligaste jag sett någon göra är nog far som regelmässigt backade balkastare och två eller tre hövagnar runt två 90° böjar som var täta nog att ena änden av ekipaget svängde åt ett håll och andra änden åt det andra hållet. Gubbjäkel.
Första ekipagen jag släpade med var en Chevrolet caprice kombi och Toyota hiace skåp. Bägge med smalt och lågt släp. Kamera? Nä, inte 1995.

Känner igen besvären.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jo, kombinationen stor bil litet släp är ju egentligen den sämsta.
Man ser inte hur släpvagnen rör sig förän den redan står på tvären bakom bilen.

En liten bil med en stor lång släpvagn så att man ser släpen i båda backspeglar samtidigt och en lång släpvagn som rör sig sävligt är betydligt lättare att backa

Jag drog mycket biltrailers förut, men på senare tid har det varit en liten 750kg släpvagn bakom en pickup med kåpa som totalt saknar all form av bakåtsikt.

Jag trodde att jag hade legat av mig och blivit dålig på att backa släp, tills jag drog samma lilla släpvagn med en vanlig personbil, en combi med utmärkt bakåtsikt.

Ingen av bilarna har backkamera.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varenda tjej som åker på tävlingar med häst kan backa med släp.
Nja, väldigt många har en man som privatchaufför.
(jag bor brevid ett ridhus som arrangerar tävlingar)
Men många kan, och det är ju gott nog.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, kombinationen stor bil litet släp är ju egentligen den sämsta.
Man ser inte hur släpvagnen rör sig förän den redan står på tvären bakom bilen.

En liten bil med en stor lång släpvagn så att man ser släpen i båda backspeglar samtidigt och en lång släpvagn som rör sig sävligt är betydligt lättare att backa

Jag drog mycket biltrailers förut, men på senare tid har det varit en liten 750kg släpvagn bakom en pickup med kåpa som totalt saknar all form av bakåtsikt.

Jag trodde att jag hade legat av mig och blivit dålig på att backa släp, tills jag drog samma lilla släpvagn med en vanlig personbil, en combi med utmärkt bakåtsikt.

Ingen av bilarna har backkamera.
Det är vad jag klarat av. Givetvis ensam i bilen.

Gick med
29 Apr 2009
Hoj
RD07A
Ok, bruka allvar här nu.. lovar att röra mer på mig, sen.

Är det en jägare eller Anticimex man ringer? Rätt säker på att jag hörde prassel så förmodligen apterad.

20220417-130630.jpg
20220417-130621.jpg

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Plockade bort nya hojens DB-killers. Nu låter den ju som den ska! :banana :yoparty

Före:

Efter:

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE