Vad fick dig att le idag?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Enhjuliga släp är väl inte juridiskt fullvärdiga släp heller? Har jag för mig att jag läst nånstans.

OT: Om jag sätter en enhjulig sidovagn på hojen, måste regbes till då? Har ju utökat med en passagerare. Om jag sen skruvar av vagnen måste jag regbes en gång till sen?

Jo, jag tror att det är regbes på sidvagn av/på, med undantag för någon modell som hade snabbkoppling, där regbesiktade man med den monterad och sen var hojen godkänd både med och utan vagn.

Men en riktig sidvagnshoj har ju en massa ändringar på gaffel och sånt också, för att funka bättre med sidvagnen på, så det är nog ingen som håller på så.

Ett tag gick Ural med sidvagn att besiktas så att den fick köras på B kort, tack vare att den var så konstruerad att den alltid var tänkt att ha sidvagn, så den klassades som en Trike
(jag tror att det bara var modellerna med drivning på sidvagnshjulet)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Enhjuliga släp dras inte med kula, dom skulle dras liggandes på sidan då...
Kulan är ju avtagbar, enhjuliga släp skruvas väl direkt i plattan? Trodde jag iallafall men jag kan ju ha fel i det... Jag bara tänkte att eftersom draget är typgodkänt och inte inkluderar elkontakt så borde beslysningskravet på tvåhjuliga släp inte ha med själva draget att göra utan med släpet, dvs om ditt drag saknar elkontakt så kan du helt enkelt inte dra ett tvåhjuligt släp men du kan få det godkänt och köra enhjuliga släp eller använda det till bagagerack.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Enhjuliga släp är väl inte juridiskt fullvärdiga släp heller? Har jag för mig att jag läst nånstans.
Inga MC-släp är väl juridiskt fullvärdiga släp? De behöver varken registreras eller besiktigas iallafall. Tvåhjuliga behöver dock ha godkänd belysning.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Inga MC-släp är väl juridiskt fullvärdiga släp? De behöver varken registreras eller besiktigas iallafall. Tvåhjuliga behöver dock ha godkänd belysning.
Du har uppenbarligen torrare fötter än jag i ärendet. ??

Grattis till släpandet förresten! Är det på nya hojen?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nej, jag tror det kallas "Efterfordon" på MC och omfattas inte av dom flesta reglerna, men får ÅAS inte väga speciellt mycket.
EDIT: Nej, efterfordon var det inte heller, för då får man bara köra tretti

Skitsamma, en dold stickpropp i bakskärmen med baklyse/bromsljus/jord är vad som behövs, sätt diodlampor på både hoj och släp så räcker strömmen till och du behöver inte så grova kablar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Du har uppenbarligen torrare fötter än jag i ärendet. ??

Grattis till släpandet förresten! Är det på nya hojen?
Nja, lite har jag ju läst på men tydligen inte tillräckligt, då hade jag kanske vetat hur det förhåller sig med dragets hava eller icke hava elkontakt :hihi

Tack :tummenupp Dock inte jag som byggt utan köpt färdigt kit, så jag kan inte ta åt mig äran direkt :hihi Sjukt smidig installation, av med väskorna, skruva draget på plats i befintliga fästpunkter med medföljande längre skruvar, klart :banana Yes, detta är den nya :tummenupp Har faktiskt drag på den gamla också, kommer inte ihåg att det nämndes något om elkoppling då... :va De testade den åtminstone inte...

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nej, jag tror det kallas "Efterfordon" på MC och omfattas inte av dom flesta reglerna, men får ÅAS inte väga speciellt mycket.

Skitsamma, en dold stickpropp i bakskärmen med baklyse/bromsljus/jord är vad som behövs, sätt diodlampor på både hoj och släp så räcker strömmen till och du behöver inte så grova kablar.
Max 150kg och 125cm brett.

Finns färdiga kit att köpa också:
Tänker mig att jag ska köpa hem något sånt, bara att dra isär kontakten till bakbelysningen och koppla på denna lilla förgrening så har man elen till släp löst :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Nja, lite har jag ju läst på men tydligen inte tillräckligt, då hade jag kanske vetat hur det förhåller sig med dragets hava eller icke hava elkontakt :hihi

Tack :tummenupp Dock inte jag som byggt utan köpt färdigt kit. Sjukt smidig installation, av med väskorna, skruva draget på plats i befintliga fästpunkter med medföljande längre skruvar, klart :banana Yes, detta är den nya :tummenupp Har faktiskt drag på den gamla också, kommer inte ihåg att det nämndes något om elkoppling då... :va De testade den åtminstone inte...
Vad fick du för dragvikt då?
Blir det boggiehusvagn efter i sommar då?, eller biltrailer att ta med sig bilen på om det blir dåligt väder?

Vad får man dra med AE kort? :hihi

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Max 150kg och 125cm brett.

Finns färdiga kit att köpa också:
Tänker mig att jag ska köpa hem något sånt, bara att dra isär kontakten till bakbelysningen och koppla på denna lilla förgrening så har man elen till släp löst :tummenupp
Ja det var ju jävligt smidigt, tipset om diodlampor kvarstår dock

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
På måndag börjar jag jobba igen. Varit föräldraledig sedan 19/4 2021.

Ny arbetsgivare råkar jag få också. Känns litet spännande faktiskt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Vad fick du för dragvikt då?
Blir det boggiehusvagn efter i sommar då?, eller biltrailer att ta med sig bilen på om det blir dåligt väder?

Vad får man dra med AE kort? :hihi
150kg, det är vad jag förstår max oavsett vad. Det kan bli mindre också ifall Mcn väger mindre än 300kg , eftersom det är halva dragfordonets vikt eller max 150kg som gäller. SMC har dock på förslag att det ska höjas till 200kg.

Husvagn har jag faktiskt funderat på, eller iallafall någon slags campersläp. Får se när eller om det blir, nu kan jag iallafall dra en smidig liten släpvgan och få med mig tält och annan extrapackning :)

Jag har ju inte ens BE :( Däremot har jag C, så hojen får jag utan tvekan framföra :hihi

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Kulan är ju avtagbar, enhjuliga släp skruvas väl direkt i plattan? Trodde jag iallafall men jag kan ju ha fel i det... Jag bara tänkte att eftersom draget är typgodkänt och inte inkluderar elkontakt så borde beslysningskravet på tvåhjuliga släp inte ha med själva draget att göra utan med släpet, dvs om ditt drag saknar elkontakt så kan du helt enkelt inte dra ett tvåhjuligt släp men du kan få det godkänt och köra enhjuliga släp eller använda det till bagagerack.
Jag har sett ett enhjuligt släp. Det var fästat med två skaklar till en axel genom bakhjulsaxeln och hade längst bak som jag minns en framgaffel med hjul monterat baklänges så när hojen svängde kunde hjulet på släpet vrida sig runt en axel om det behövdes.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag har sett ett enhjuligt släp. Det var fästat med två skaklar till en axel genom bakhjulsaxeln och hade längst bak som jag minns en framgaffel med hjul monterat baklänges så när hojen svängde kunde hjulet på släpet vrida sig runt en axel om det behövdes.

En sån har jag också sett, dock utan sväng på bakhjulet, det var helt stumt monterat såvitt jag såg, satt på en äventyrhoj av något slag.

Det var förmodligen ett hemmabygge, men väldigt snyggt gjort

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Sett den varianten också, men finns ju även typ denna:

Istället för drag med kula så är det en axel som håller släpet och låter det svänga men inte välta åt sidan.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
150kg, det är vad jag förstår max oavsett vad. Det kan bli mindre också ifall Mcn väger mindre än 300kg , eftersom det är halva dragfordonets vikt eller max 150kg som gäller. SMC har dock på förslag att det ska höjas till 200kg.

Husvagn har jag faktiskt funderat på, eller iallafall någon slags campersläp. Får se när eller om det blir, nu kan jag iallafall dra en smidig liten släpvgan och få med mig tält och annan extrapackning :)

Jag har ju inte ens BE :( Däremot har jag C, så hojen får jag utan tvekan framföra :hihi
Finns en HD husvagn med förtält o allt på Blocket för (tror) 20k

Fel 40k
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: MC-husvagn https://www.blocket.se/annons/stockholm/mc_husvagn/100412737

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Finns en HD husvagn med förtält o allt på Blocket för (tror) 20k

Fel 40k
Jag vill tipsa om en annons på Blocket: MC-husvagn https://www.blocket.se/annons/stockholm/mc_husvagn/100412737
Tack för tipset :tummenupp Just nu är jag dock luspank :hihi Hade varit lite intressant att bygga en egen också, har funderat lite på olika intressanta konstruktioner. Kanske en utfällbar historia så att det inte blir ett fullt så stort schabrak man släpar runt på, den där husvagnen såg ju smått gigantisk ut :hihi

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Tack för tipset :tummenupp Just nu är jag dock luspank :hihi Hade varit lite intressant att bygga en egen också, har funderat lite på olika intressanta konstruktioner. Kanske en utfällbar historia så att det inte blir ett fullt så stort schabrak man släpar runt på, den där husvagnen såg ju smått gigantisk ut :hihi
Frågan e vad dom där små platta paketen från Holland väger dom e jhu inte stora dom där tältvagnarna.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Frågan e vad dom där små platta paketen från Holland väger dom e jhu inte stora dom där tältvagnarna.
Nej, jag tänker att någon variant av camper/uppfällbar/hopfällbar vagn vore en bra väg att gå. Liten och smidig i släpvagnsform men säkert helt ok komfort (för att vara camping) när man fäller upp dem.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning