Vad fick dig att le idag?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Nej, jag tänker att någon variant av camper/uppfällbar/hopfällbar vagn vore en bra väg att gå. Liten och smidig i släpvagnsform men säkert helt ok komfort (för att vara camping) när man fäller upp dem.
Mja det är ju en sådan jag pratar om ofta dras ju dessa av holländare är ju typ en större portfölj på hjul efter en fiat 500.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ett släp måste väl kännas ungeför som en passagerare, dvs 45 till 60 kg känns OK för mig.
Att köra med en 140 kg passagerare, nä henne får någon annan ta !
Tror han med enhjulsläpet sa till mig
att släpet med last + förare + passagerare + bagage inte får överstiga max lastvikt för hojen.
Tex för GSX1300R 180kg.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Ett släp måste väl kännas ungeför som en passagerare, dvs 45 till 60 kg känns OK för mig.
Att köra med en 140 kg passagerare, nä henne får någon frivillig ta !
Nja, det påverkar ju inte hojens balans på samma sätt (i fallet med kula), men det går ju lika tungt
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett släp måste väl kännas ungeför som en passagerare, dvs 45 till 60 kg känns OK för mig.
Att köra med en 140 kg passagerare, nä henne får någon annan ta !
Tror han med enhjulsläpet sa till mig
att släpet med last + förare + passagerare + bagage inte får överstiga max lastvikt för hojen.
Tex för GSX1300R 180kg.
Fast du har ju inte hela släpvikten uppe på hojen så som du har med en passagerare. Där är ju inte släpvagnsvikten lika intressant som kultrycket. Accelerationsmässigt är det klart att det påverkar då du har mer massa att släpa på, men jag tror inte att det påverkar hojens väghållning lika mycket som en passagerare eftersom vikten inte sitter högt upp rakt över bakre hjulaxel. Men jag kan ju ha helt fel i detta...

Oavsett. Min hoj väger 400kg torr och har 118 hästar och 200nm vrid, jag tror inte att 150kg släpvagn ska störa sådär enormt mycket :hihi
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Fast du har ju inte hela släpvikten uppe på hojen så som du har med en passagerare. Där är ju inte släpvagnsvikten lika intressant som kultrycket. Accelerationsmässigt är det klart att det påverkar då du har mer massa att släpa på, men jag tror inte att det påverkar hojens väghållning lika mycket som en passagerare eftersom vikten inte sitter högt upp rakt över bakre hjulaxel. Men jag kan ju ha helt fel i detta...

Oavsett. Min hoj väger 400kg torr och har 118 hästar och 200nm vrid, jag tror inte att 150kg släpvagn ska störa sådär enormt mycket :hihi
Om du kopplar släpet på bakhjulet ökat du ju den ofjädrade vikten, vilket brukar anses sämre än att öka den fjädrade vikten. Om du istället kopplar på bakramen så får ju släpet lite samma effekt som en väldigt lätt passagerare.
Sedan tror jag att båda egentligen är ganska försumbara vid gatkörning. Tror mest för att jag aldrig kört en hoj med släp.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Om du kopplar släpet på bakhjulet ökat du ju den ofjädrade vikten, vilket brukar anses sämre än att öka den fjädrade vikten. Om du istället kopplar på bakramen så får ju släpet lite samma effekt som en väldigt lätt passagerare.
Sedan tror jag att båda egentligen är ganska försumbara vid gatkörning. Tror mest för att jag aldrig kört en hoj med släp.
Ja precis. Min dragkrok fäster i ju bakramen, inte i bakhjulets axel som en del enhjuliga släp monteras. Det ska väl vara den bättre lösningen jag valt då, eller? :va

Ja, jag har ju inte direkt tänkt rejsa med min hoj över huvud taget och framförallt inte vid körning med släp :hihi
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja precis. Min dragkrok fäster i ju bakramen, inte i bakhjulets axel som en del enhjuliga släp monteras. Det ska väl vara den bättre lösningen jag valt då, eller? :va

Ja, jag har ju inte direkt tänkt rejsa med min hoj över huvud taget och framförallt inte vid körning med släp :hihi
Maxhastigheten för obromsade släp är väl 80km/h ?
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Du får köra i högst 80 km/tim med
  • bromsad släp- eller husvagn
    husvagnskaravan, fotografi
  • obromsad släp- eller husvagn (totalvikt
    högst 750 kg)
    a) om totalvikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt eller
    b) om släp- eller husvagnen är olastad och tjänstevikten inte överstiger bilens halva tjänstevikt.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Om jag minns rätt så kan en fast monterad släpkärra i princip räknas som en packväska om man håller sig inom de begränsningarna.
Var det efterfordon som var det egentliga namnet? Förstår att reglerna inte är glasklara för alla, inkl bilprovningen, då det inte är vanligt förekommande. Tänker på lysen och dyl.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Var det efterfordon som var det egentliga namnet? Förstår att reglerna inte är glasklara för alla, inkl bilprovningen, då det inte är vanligt förekommande. Tänker på lysen och dyl.
Nej, det var jag som gissade på efterfordon, men det var tydligen fel.

Nej, reglerna är verkligen inte solklara, men dom som har lyse har oftast bara ett, med bakljus/bromsljus som jag har förstått.

Hojens egna bakljus syns nog oftast över släpet, utom vid konstiga chopperbyggen och höga släpvagnar, så det kan inte vara så noga tycker jag.
 

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Ort
Segeltorp
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Nej, det var jag som gissade på efterfordon, men det var tydligen fel.

Nej, reglerna är verkligen inte solklara, men dom som har lyse har oftast bara ett, med bakljus/bromsljus som jag har förstått.

Hojens egna bakljus syns nog oftast över släpet, utom vid konstiga chopperbyggen och höga släpvagnar, så det kan inte vara så noga tycker jag.
SMC Dalarna körde en knix med släp/motsvarande i förevisningssyfte för Trafikverket för typ 10 år sen För att få just regler satta av myndigheterna. Det gick utmärkt att manövrera runt Amsberg.

Märkligt vad man minns om saker som inte intresserar en egentligen. Men anhörigas personnummer kan man fan inte.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
150kg, det är vad jag förstår max oavsett vad. Det kan bli mindre också ifall Mcn väger mindre än 300kg , eftersom det är halva dragfordonets vikt eller max 150kg som gäller. SMC har dock på förslag att det ska höjas till 200kg.

Husvagn har jag faktiskt funderat på, eller iallafall någon slags campersläp. Får se när eller om det blir, nu kan jag iallafall dra en smidig liten släpvgan och få med mig tält och annan extrapackning :)

Jag har ju inte ens BE :( Däremot har jag C, så hojen får jag utan tvekan framföra :hihi
Har du någon släpvagn nu?
(jag tänkte eftersom du hade kula på förra hojen)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top