Vad fick dig att le idag?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Läste pappers GP om den här mannen.
Solceller, batteri,Elektrolysör, kompressor, 203 små vätgascylindrar. När battteriet fullt går strömmen till elektrolysören. När batteriet tomt går vätgasen till en bränslecell som ger El och varmvatten.

Många vätgastuber blir det.....
200st per nollenergihus, kanske 150st per lägenhet då...
400 till en väl tilläggsisolerad villa....
Dessutom en stor batteribank till varje hus/lägenhet också...

Sedan blir ju inte verkningsgraden så hög om man ska spjälka vätgas, komprimera, lagra, bränslecella, ladda batterier och sedan förbruka.

Sedan ska bränslecellerna underhållas, PEM membran bytas och anoderna och katoderna i elektrolysen tar ju också slut....

I industriell skala kanske det är görbart, men inte en anläggning för varje hus.

Men snart har vi ju ny kärnkraft igen, och då är ju frågan om en så dyr lösning har någon framtid.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Sedan blir ju inte verkningsgraden så hög om man ska spjälka vätgas, komprimera, lagra, bränslecella, ladda batterier och sedan förbruka.

Sedan ska bränslecellerna underhållas, PEM membran bytas och anoderna och katoderna i elektrolysen tar ju också slut....

I industriell skala kanske det är görbart, men inte en anläggning för varje hus.

Men snart har vi ju ny kärnkraft igen, och då är ju frågan om en så dyr lösning har någon framtid.

Lite perioder med negativa energipriser i framtiden till följd av all intermittent energiproduktion så är det ju sannolikt att den kanske blir lönsamt fram tills vi får kärnkraft igen.

Men jag skulle inte göra en investering som kräver 20 år för att betala sig. Och den kalkylen är antagligen i jämförelse med direktel.

Raderad medlem 51742

Guest

Den där gubben hade väl lagt omkring två miljoner bara på energisystemet för huset. Lägg därtill all nedlagd tid, att huset var specialdesignat för ändamålet osv. Inte utan att man blir avundsjuk på honom. Hade gärna själv haft en sådan lösning, men det kräver att man har ett stort överskott med pengar och släpper alla tankar på vad som är rationellt.

Sätter fingret på att denna typ av teknik idag är långt ifrån att kunna vara kostnadseffektiv, ens i större skala. Betydligt effektivare att bygga ut stabil planerbar el. I ett scenario där sådan el saknas är det väl denna typ av lösningar som krävs, men då till astronomiska kostnader.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Med ETT elområde för Sverige ( OCH Tyskland ) kommer det vara lönsamt länge i Sverige.
För dom som kan.
Det räcker ju med att Miljöpartiet / Centern / Vänsterpartiet vinner med (s) så kärnkraft NEJ.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Tja, det finns ju dom som har lyckats bygga elsystem för att vara självförsörjande i en husbil, men dom bor i ett lämpligt klimat för det, åker söderut över vintern och norrut över sommaren för att varken behöva uppvärmning eller AC, kokar sina nudlar på gasspis och duschar på gymet inne i stan....

Och dom bor på 4 kvadratmeter....

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det blir regeringsskifte! :banana :yoparty

Och det trots alla förutsättningar som talar för S. Maggan blev nyss Sveriges första kvinnliga statsminister, skyhögt förtroende, älskad av alla i allmänhet och i synnerhet de som tycker att det är så fantastiskt att vi "äntligen" fått en kvinna på posten. Vi har en pågående kris i omvärlden, och folk är generellt sett obenägna att byta regering i krissituation. Vi har en hel drös nysvenskar som får både bidrag och annat gott av de rödgröna utan krav på motprestation, och vi har SD på högersidan som alla skyr som pesten. ÄNDÅ lyckas S med konststycket att tappa detta, och högern går och vinner. S är lite som Rogge:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det blir regeringsskifte! :banana :yoparty

Och det trots alla förutsättningar som talar för S. Maggan blev nyss Sveriges första kvinnliga statsminister, skyhögt förtroende, älskad av alla i allmänhet och i synnerhet de som tycker att det är så fantastiskt att vi "äntligen" fått en kvinna på posten. Vi har en pågående kris i omvärlden, och folk är generellt sett obenägna att byta regering i krissituation. Vi har en hel drös nysvenskar som får både bidrag och annat gott av de rödgröna utan krav på motprestation, och vi har SD på högersidan som alla skyr som pesten. ÄNDÅ lyckas S med konststycket att tappa detta, och högern går och vinner. S är lite som Rogge:

- "..SD på högersidan som alla skyr som pesten"

Nja, det verkar ju tvärtom vara väldigt många just som inte skyr SD som pesten, av valutfallet att döma.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
- "..SD på högersidan som alla skyr som pesten"

Nja, det verkar ju tvärtom vara väldigt många just som inte skyr SD som pesten, av valutfallet att döma.
Vänstersidan gör det, och fortfarande är det knappt att ens högerpartierna vill peta på dem med en lång pinne. Men tydligen fanns det en pinne som var lång nog, och tur är väl det eftersom vi nu slipper S och MP en tid framöver :tummenupp

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Vänstersidan gör det, och fortfarande är det knappt att ens högerpartierna vill peta på dem med en lång pinne. Men tydligen fanns det en pinne som var lång nog, och tur är väl det eftersom vi nu slipper S och MP en tid framöver :tummenupp
Uppenbarligen är det väl ändå så att fler stöttar högersidan än S och MP i senaste valet, eller har du tillgång till andra siffror? Att vissa partier gått ifrån sina tidigare principer för att hamna i regeringsställning är väl knappast något som har med vänstersidan att göra?

Jag är mer förvånad över att S fick flest röster även i år med tanke på hur ofta det pratas om sosse hit och sosse dit, och aldrig i särskilt positiva ordalag.

Oavsett är det kul att du är glad, annars ser man dig oftast i den andra tråden när du blivit förbannad mest hela tiden. :7peta

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Uppenbarligen är det väl ändå så att fler stöttar högersidan än S och MP i senaste valet, eller har du tillgång till andra siffror? Att vissa partier gått ifrån sina tidigare principer för att hamna i regeringsställning är väl knappast något som har med vänstersidan att göra?

Jag är mer förvånad över att S fick flest röster även i år med tanke på hur ofta det pratas om sosse hit och sosse dit, och aldrig i särskilt positiva ordalag.

Oavsett är det kul att du är glad, annars ser man dig oftast i den andra tråden när du blivit förbannad mest hela tiden. :7peta
Absolut, men det är ju fortfarande ingen (utom möjligen väljarna) som vill att SD ska ingå i en regering. Att däremot bilda regering med stöd av SD är det ju dock klart att de kan tänka sig. Men det är ju fortfarande så att SD är svarta fåret.

Jag tycker att det är fullkomligt häpnadsväckande att S har så stort folkstöd som de har, med tanke på vilken samling hycklande och fullkomligt jävla värdelösa svin de är och att precis allt de tar i blir skit. Men som jag skrev ovan, de har ju ett antal faktorer som talar för dem och det är väl de som gör hela skillnaden. Tog du bort de positiva faktorerna så har jag svårt att se att de skulle bli större än sisådär tredje eller fjärde största parti, om man enbart såg till deras "meriter" under tiden i regeringsställning vill säga. Men nu har de ju samlat på sig en skock väljare som röstar på dem av andra anledningar än att de är bra, och därför är de fortfarande störst. Men det är skönt att se att folkets sunda förnuft äntligen börjar vakna och att fler och fler synar S lite mer kritiskt än att bara rösta rött för att "så har man alltid gjort".

Ja jo, för det mesta kanske... :gnissla :hihi Men ja, idag är sannerligen en dag att glädjas! Och ledig som jag är så tror jag att jag ska passa på att ta mig ett glas riktigt fin whisky för att fira! Skål! :tummenupp :fyllisar

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Slipper S?
Det har ju varit ett evigt tjat om hur odemokratiskt det har varit att hålla SD utanför inflytande trots sin storlek så jag utgår ifrån att nuvarande regerings-konstellation bjuder in S, varande största parti, till samtal och låter dem vara med och styra. ;)

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Slipper S?
Det har ju varit ett evigt tjat om hur odemokratiskt det har varit att hålla SD utanför inflytande trots sin storlek så jag utgår ifrån att nuvarande regerings-konstellation bjuder in S, varande största parti, till samtal och låter dem vara med och styra. ;)
De bör plockas på allt de äger och har för att sen sättas i karantän på obestämd tid, utan sociala medier.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Absolut, men det är ju fortfarande ingen (utom möjligen väljarna) som vill att SD ska ingå i en regering. Att däremot bilda regering med stöd av SD är det ju dock klart att de kan tänka sig. Men det är ju fortfarande så att SD är svarta fåret.

Jag tycker att det är fullkomligt häpnadsväckande att S har så stort folkstöd som de har, med tanke på vilken samling hycklande och fullkomligt jävla värdelösa svin de är och att precis allt de tar i blir skit. Men som jag skrev ovan, de har ju ett antal faktorer som talar för dem och det är väl de som gör hela skillnaden. Tog du bort de positiva faktorerna så har jag svårt att se att de skulle bli större än sisådär tredje eller fjärde största parti, om man enbart såg till deras "meriter" under tiden i regeringsställning vill säga. Men nu har de ju samlat på sig en skock väljare som röstar på dem av andra anledningar än att de är bra, och därför är de fortfarande störst. Men det är skönt att se att folkets sunda förnuft äntligen börjar vakna och att fler och fler synar S lite mer kritiskt än att bara rösta rött för att "så har man alltid gjort".

Ja jo, för det mesta kanske... :gnissla :hihi Men ja, idag är sannerligen en dag att glädjas! Och ledig som jag är så tror jag att jag ska passa på att ta mig ett glas riktigt fin whisky för att fira! Skål! :tummenupp :fyllisar
Det kommer alltid finnas en hel del personer som röstar både av gammal vana och av missnöje. Jag tror att det skulle se rätt annorlunda ut om rösterna skulle baseras på enkäter där resultatet sedan sammanställdes och rösten hamnade där man egentligen hörde hemma.

Men nu är det som det är och även om jag tillhör ”den onda sidan” så accepterar jag läget och hoppas på det bästa de kommande åren.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Slipper S?
Om S bara hade visat att de har någon slags samarbetsvilja/förmåga så kanske det hade kunnat gå, men när de nu är mer "makten framför allt" och skiter i hur det går för Sverige så länge de får styra och lyckas hålla SD utanför så tycker jag ärligt talat att de kan gå och ruttna i en mörk källarhåla någonstans för allt jag bryr mig :tummenupp

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Sålde mina gamla vinterdäck till förra bilen.

Köparen kom på utsatt tid, tittade på dem och tyckte de såg bra ut, swishade begärt pris utan att pruta och körde utan att ställa till med något jobb.

Trodde sådana människor inte längre fanns.

Som jämförelse såldes bilen till en tokprutare som först krävde avslag ett antal tusen för att han ändå inte behövde hjulen, för att sedan när affären var klar kräva att hjulen skulle ingå då jag ändå inte hade någon nytta av dem. Svarade att jag hellre sänkte dem i havet.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Sålde mina gamla vinterdäck till förra bilen.

Köparen kom på utsatt tid, tittade på dem och tyckte de såg bra ut, swishade begärt pris utan att pruta och körde utan att ställa till med något jobb.

Trodde sådana människor inte längre fanns.

Som jämförelse såldes bilen till en tokprutare som först krävde avslag ett antal tusen för att han ändå inte behövde hjulen, för att sedan när affären var klar kräva att hjulen skulle ingå då jag ändå inte hade någon nytta av dem. Svarade att jag hellre sänkte dem i havet.
Det kom mig att tänka på när jag skulle sälja fyra nya vinterhjul på Blocket, alu-fälg med friktion, 4500:- var satt.

Fick svar direkt, "jag vill ha dom men jag har bara tre tusen"
- Det är ok, svarade jag, men då får du nöja dig med tre hjul.
- Idiotjävel skrev han med jättestora bokstäver !!!!!

Sen gick det ett par timmar och så kom det ett mail från en annan intressent där det stod "hej, jag vill köpa ALLA FYRA hjulen för tre å fem"
Förstod vad det handlade om så jag sa åt honom att han kunde be sin polare dra åt helvete.

Sen gav jag bort dom till mitt ex, orkade inte med tramset på Blocket.

True story.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hade också en kul kund nyss ang div begagnade MC-delar, jag bor i närheten och kan komma förbi skrev han.

Så någon dag senare, närmare bestämt i lördags får jag meddelande med frågan om han kan komma och titta.
Visst svarar jag, har du adressen.
Nej, det har han inte så jag skickar min gatuadress, och för att veta ungefär när han skulle dyka upp frågar jag varifrån han åker.
Han svarar: Stockholm.
Jag svarar: Ok, vi syns imorgon!

det dröjer en minut så ringer det i telefonen, och han förklarar att han av någon anledning trodde jag fanns i Haninge, inte i norra Sverige.
Så det blev ett jobb för Postnord istället. :rofl

Fast jag har en liten misstanke om att han inte var sådär vilsen utan egentligen var det hans metod att kolla så jag inte var en blocket-scammer.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år