Vad fick dig att le idag?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Historien upprepas gång på gång.
Läste idag att butiker på västkusten tar bort självutscanning på grund av för mycket stölder.
Det är så typiskt, vi får förtroende av butiksägarna och genast så ska det fuskas med att inte scanna allt som man har i korgen.
Detta kände jag på mig då det dök upp och har bara väntat på att denna dag skulle komma.
Ruttet beteende oavsett vad man får av någon, synd att folk inte kan lära sig att visa respekt gentemot den som ger eller vill underlätta livet i olika sammanhang.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Läste idag att butiker på västkusten tar bort självutscanning på grund av för mycket stölder.
Det är så typiskt, vi får förtroende av butiksägarna och genast så ska det fuskas med att inte scanna allt som man har i korgen.
Detta kände jag på mig då det dök upp och har bara väntat på att denna dag skulle komma.
Ruttet beteende oavsett vad man får av någon, synd att folk inte kan lära sig att visa respekt gentemot den som ger eller vill underlätta livet i olika sammanhang.
Jag såg självscanning 1:a gången 2001 i USA.
Motiven var två enligt Fackpressen (Butikbusiness fack press, jobbade själv med butikskyla i USA)
1) Sparade personal
2) Kunderna var ofta osäkra på om de scannat allt så fanns det osäkerhet scannade man en extra gång för den vara man kanske missat, dvs självscannarna betalade i genomsnitt mer för varorna än för samma varor scannade i kassan.
(Skälet till att jag alltid valt bort självscanning där man går runt med korgen i butiken och scannar allt eftersom ute i butiken.)

Tydligen skiljer det sig mellan USA 2001 och Sverige 2022 ........

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag självscannade en gång, när jag skulle betala så blev det en "slumpvis kontroll"

Jag är ganska övertygad om att det inte är så jävla slumpvis, men OK.

Kassörskan gick igenom allt jag hade handlat och sa "men var har du din Timjan" och jag sa "Jag har inte köpt någon jävla timjan" varpå hon förklarade "men oj, då måste det ha legat kvar i scannern sedan tidigare" vilket ska vara en absolut omöjlighet.

Sedan dess får en kassörska scanna mina varor, det kostar inget extra...

EDIT: Jag självscannar på Biltema, för där är kassorna så jävla långsamma att man skulle bli kvar hela dagen annars....
Och på IKEA (den enda gången jag har handlat där) om man hittar den förbammade streck-koden som dom har printat med osynligt bläck och mikroskopist litet, för att det finns ju ingen plats på en hel jävla garderobsdörr för en ordentlig streckkod.

Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Jag självscannade en gång, när jag skulle betala så blev det en "slumpvis kontroll"

Jag är ganska övertygad om att det inte är så jävla slumpvis, men OK.

Kassörskan gick igenom allt jag hade handlat och sa "men var har du din Timjan" och jag sa "Jag har inte köpt någon jävla timjan" varpå hon förklarade "men oj, då måste det ha legat kvar i scannern sedan tidigare" vilket ska vara en absolut omöjlighet.

Sedan dess får en kassörska scanna mina varor, det kostar inget extra...
Och du känner dig säker på att det blir rätt då? De använder troligtvis samma system så kan det bugga på ena stället så…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Och du känner dig säker på att det blir rätt då? De använder troligtvis samma system så kan det bugga på ena stället så…

Jag har aldrig fått betala för Timjan jag inte har köpt i en manuell kassa hittils så vitt jag vet, och jag har handlat i manuella kassor i snart 50 år.

men jag är IOFS inte gammal nog att stå kvar i kassan och kolla kvittot än heller...

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
- Fick det dig att le idag?

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
- Fick det dig att le idag?
Jajamen, eftersom jag visste att det inte kommer att hålla, det är skönt att ha rätt.
Varför ska mer och mer rationaliserats bort till kostnad av som SJP säger att personal blir av med sina jobb.
Som lastbilschaufför är även mitt jobb hotat då lastbilstillverkarna gör mycket för att ersätta mig med en lastbil som är självkörande och klarar min nattkörning mellan två terminaler.
Hur kul tror du det är på en skala ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jajamen, eftersom jag visste att det inte kommer att hålla, det är skönt att ha rätt.
Varför ska mer och mer rationaliserats bort till kostnad av som SJP säger att personal blir av med sina jobb.
Som lastbilschaufför är även mitt jobb hotat då lastbilstillverkarna gör mycket för att ersätta mig med en lastbil som är självkörande och klarar min nattkörning mellan två terminaler.
Hur kul tror du det är på en skala ?

Du hinner gå i pension innan det är verklighet.

Det senaste experimentet var väl någon variant där chaufförer skulle köra ut lastbilarna till motorvägen och kliva ut, sedan skulle lastbilarna köra obemannat på motorvägen till en avfart där andra chaufförer tog emot lastbilarna och körde dom till destinationen.

Hotet mot branchen kommer från ett annat håll...

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia

Det senaste experimentet var väl någon variant där chaufförer skulle köra ut lastbilarna till motorvägen och kliva ut, sedan skulle lastbilarna köra obemannat på motorvägen till en avfart där andra chaufförer tog emot lastbilarna och körde dom till destinationen.

Jo, man hoppas ju det men utveckling går fort idag och redan nu används självkörande lastbilar inom terminalområden.
Sen är steget inte långt ut till E4 och E6.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Från oss födda efter 1976;
W6tE.gif

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Äsh då, dom höjde väl inte så mycket, vid 75 får du säkert sätta dig ner en stund...

Man skulle ha bott i Grekland och jobbat statligt enligt dom gamla reglerna....
Nja, denna gången, och jag är 90-talist. Prova 85, kanske, och då är jag död för länge sedan.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Först stog jag förvånad en stund, sedan började jag le, efter ytterligare en stund skrattade jag o en arbetskamrat som halv idioter.

Vad var det som var så lustigt då? jo en körskola höll på på den stora parkeringen med att AXA till olika hastigheter o bromsa.

Det kördes ktm 390, herre jösses jävlar vad slöa dessa maskiner är, en moppe pojk trodde nog det var dragrace med dessa 2 ktm 390,

Moppen drog dessa ktm, er som skit uppåt 70,80km det var fantastiskt kul att titta på ????

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Mötte massor av motorcyklar idag. Flertalet hälsade inte. Gemensamt för dem var att det var samma märke på många av dem, KTM.
Det var nog endurotävling på Rörken.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...