Vad fick dig att le idag?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Apropå balansering så hade jag en gång ett envist hjul som fan inte gick att balansera i maskin, helt olika värden vid varje stopp.
Krängde av däcket för att kolla och där låg en....avbitare :oops:
Eller när man köpt billiga kinadäck som inte ens är runda. Går inte att balansera bort...

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Jag hoppas det, vi får se till våren det är sommardäcken.
Det satt alltså inte 1gram bly på hjulen när jag lämnade in dom. Så det handlar alltså inte om att dom bara lagt på vikt utöver tidigare balansering.
Det kan omöjligt vara rätt. Antingen är det fel på däcken eller fälgarna. Möjligen kan däck/fälg varit monterat offsett i balanseringsmaskinen. Något fel är inte rätt helt enkelt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det kan omöjligt vara rätt. Antingen är det fel på däcken eller fälgarna. Möjligen kan däck/fälg varit monterat offsett i balanseringsmaskinen. Något fel är inte rätt helt enkelt.

Notera att det är vikter på i princip motstånde sidor av hjulet. Jag tror dom lagt på vikt sedan snurrat hjulet igen fått ny placering av vikter, repeterat så det har blivit allt mer vikter för varje repetition.

Min gissning är att kanske har dom försökt vara mer noggranna än vad balanseringsmaskinens toleranser är? Eller som du säger, fel monterat i maskinen, kanske glappat? Eller glappande lager i maskinen?

Vi får se till våren, jag prutade med en balansering i samband med att jag köpte lite beg borrar av honom. Hans pappa har haft en verkstad.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om dom hade tvättat/skrapat ur gruset först så hadde det inte lossnat 25 gram på ett nytt ställe varje gång dom hamrade fast en vikt.

Men det där kommer att lösa sig klistervikterna kommer att lossna allt eftersom.

Rent generellt ska inte bilen stiga en skatteklass på grund av hjulvikterna, då får man börja om.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Apropå balansering så hade jag en gång ett envist hjul som fan inte gick att balansera i maskin, helt olika värden vid varje stopp.
HAH!
Lite förvånad måste man bli.
Det jag undrar är om det var ett skämt. Varför, sabba bilen och bli av med avbitare?
Eller kan någon verkligen vara så väck att det är ett misstag?

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
En gång när jag la om en uppsättning så kom min avbitare bort, sammanträffande :va

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag har en teori om det...

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
:rofl Ytterligare en pappskalle, han tror att han ser vägens ojämnheter när han egentligen bara ser däcket tryckas ihop av marken en gång varje varv på hjulet.
Dock är det intressant att se hur mycket ett däck flexar (även om detta såg ut att vara dåligt pumpat). Man förstår hur viktigt det är med sulor som håller hög kvalitet om de ska klara höga hastigheter och belastning åt alla håll, mil efter mil.

Jag hade Nankang-sulor på en trimmad Audi förut. När de byttes (med en hel del mönster kvar) var det sprickor invändigt som såg hemska ut. Tur att inget hände aldrig mer Nankang för min del ...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dock är det intressant att se hur mycket ett däck flexar (även om detta såg ut att vara dåligt pumpat). Man förstår hur viktigt det är med sulor som håller hög kvalitet om de ska klara höga hastigheter och belastning åt alla håll, mil efter mil.

Jag hade Nankang-sulor på en trimmad Audi förut. När de byttes (med en hel del mönster kvar) var det sprickor invändigt som såg hemska ut. Tur att inget hände aldrig mer Nankang för min del ...

Jag har också kört nankang några år på en vwbuss för att dom var billiga men min subjektiva upplevelse är att dom nöttes snabbt och inte alls blev billiga att köra med.

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Ut från affärn, stötte ihop med en typ...ja, alkoholpåverkad person, följande konversation utspelade sig:
Han: - Öh, haru fyra spänn att avvara?
Jag: - Fyra spänn, vad får du för fyra spänn?
Han: - Gurgel.......
Jag: - Ingen har ju småmynt idag, har du inte Swish?
Han: - Joo
Jag:- Så du har ett bankkonto?
Han: -Ehh, jaa....
Jag:- Är det fullständigt tomt, du har inte en spänn på kontot?
Han: - Eehh, vet inte......sludder....
Jag: - Kolla det och gott nytt år på dig.

Va jag taskig?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...