Vad fick dig att le idag?

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Vaknar kl 4 på morgonen i ett Lodge house, går ut för att duscha och passerar palmen jag lutade mountainbiken mot kvällen innan, men ingen cykel står där. Jag tittar runt för att se om någon flyttat den men det är kolsvart, även kolsvart där duschen borde vara så jag går in och pga min nu stressade och uppjagade sinnesstämning tar jag istället bara en snabbdusch med duschslangen som eg bara är tänkt till rumpan.
Sedan tar jag pannlampan och går ut igen för att se om personalen är vaken men inte långt ifrån där jag lämnade cykeln står den mer undanskymt och med en mindre pressening över. Det är ganska uppenbart att någon gömt den för eventuella tjuvar.
Det var just här jag log

Runt kl 5 cyklar jag iväg i mörkret med planen att få en frukost vid soluppgången vid en lite omtalad strand. Avbryter planen när jag är nästan rakt ovanför och min gps säger att jag är 60m över havet men vägen ner är inte ens en kostig. Då har jag redan cyklat upp och ner för flera backar utan att ens hitta kostigen. Istället blir det kaffe med lite bröd i en liten by innan jag återigen passerar stället jag sovit på, dom är nu vakna och bekräftar vad jag redan förstått, att dom flyttade cykeln till en säkrare plats.
Vi tror dig inte , hur kallt är det i jordkällaren i Säffle?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Vaknar kl 4 på morgonen i ett Lodge house, går ut för att duscha och passerar palmen jag lutade mountainbiken mot kvällen innan, men ingen cykel står där. Jag tittar runt för att se om någon flyttat den men det är kolsvart, även kolsvart där duschen borde vara så jag går in och pga min nu stressade och uppjagade sinnesstämning tar jag istället bara en snabbdusch med duschslangen som eg bara är tänkt till rumpan.
Sedan tar jag pannlampan och går ut igen för att se om personalen är vaken men inte långt ifrån där jag lämnade cykeln står den mer undanskymt och med en mindre pressening över. Det är ganska uppenbart att någon gömt den för eventuella tjuvar.
Det var just här jag log

Runt kl 5 cyklar jag iväg i mörkret med planen att få en frukost vid soluppgången vid en lite omtalad strand. Avbryter planen när jag är nästan rakt ovanför och min gps säger att jag är 60m över havet men vägen ner är inte ens en kostig. Då har jag redan cyklat upp och ner för flera backar utan att ens hitta kostigen. Istället blir det kaffe med lite bröd i en liten by innan jag återigen passerar stället jag sovit på, dom är nu vakna och bekräftar vad jag redan förstått, att dom flyttade cykeln till en säkrare plats.
Liftade du dit? I så fall vet jag en som vill ha tips.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Vi tror dig inte , hur kallt är det i jordkällaren i Säffle?

Säkert behagligare än +43 grader i solen med med 200 meter höga berg framför sig.

Och för att glädja er kan säga att efter tre dagar och 15-20mil har jag ont i rumpan. Stod upp i morse när jag cyklade till bageriet 500m bort. Blir inte en meter till idag.

Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Säkert behagligare än +43 grader i solen med med 200 meter höga berg framför sig.

Och för att glädja er kan säga att efter tre dagar och 15-20mil har jag ont i rumpan. Stod upp i morse när jag cyklade till bageriet 500m bort. Blir inte en meter till idag.
Varför cyklar man när det finns motor fordon? äfla miljöpartist?

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Sonen ska så småningom fylla tre.
Mamma pratar om att då kan man ha kalas och få tårta.
Grabben ~2.8år: "-Jag vill inte ha tårta, vill bara ha en ny MMootårsykkel!".
Pappa vet precis hur det känns.... :)
Min son fick en el-ninja när han fyllde två. Bara att handla.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Varför cyklar man när det finns motor fordon? äfla miljöpartist?
Miljövänligt är att köra motorfordon.
Prova att räkna på utsläppen under matproduktion, transporter, tilllagning avslutat med att stoppa maten/bränslet i en motor med riktigt låg verkningsgrad, människa.

anders_69

Datadoktor
Gick med
28 Sep 2008
Hoj
V11 Sport -01
Miljövänligt är att köra motorfordon.
Prova att räkna på utsläppen under matproduktion, transporter, tilllagning avslutat med att stoppa maten/bränslet i en motor med riktigt låg verkningsgrad, människa.
Intressant, vi väntar?

För kännedom; 1l bensin innehåller ca 30MJ, en cyklist på väg förbrukar grovt räknat 200kJ per mil. Alltså inte nyttigt arbete utan total energiförbrukning.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Intressant, vi väntar?

För kännedom; 1l bensin innehåller ca 30MJ, en cyklist på väg förbrukar grovt räknat 200kJ per mil. Alltså inte nyttigt arbete utan total energiförbrukning.
Ok,
Uppgift transportera 100 ton grus 10 km.
Med en 20 tons lastbil blir det 5 rundor, dvs totalt TR 100km. Med 2000KJ/ton km blir det
2000 kJ/ton *100 ton * 100 km blir det 20000000 KJ. Klart på en dag.

Vi kan väl börja med hur mycket grus cyklisten tar i varje vända ?
Och hur många vändor cyklisten kör varje dag ?

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Det var nog länge sedan jag hörde någon yttra så mycket sunt förnuft vid ett och samma tillfälle. Inte nog med att han krossar Woke-kulturens missriktade fokus, han inte bara pekar ut dess brist på bidrag till samhället utan pekar tvärtom på dess destruktiva inverkan, men förutom det så lyfter han en väldigt viktig fråga: klimatförändring ur ett större perspektiv.

För att citera: "Storbritannien ansvarar för 2% av globala utsläpp av koldioxid. Detta innebär att om Storbritannien så skulle sjunka ner i havet i detta ögonblick så skulle det inte ha någon som helst inverkan på den globala uppvärmningen".

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Det räcker att jämföra Sverige och Kina.

Befolkning:
Sverige: 10 miljoner.
Kina: 1.4 miljarder.

Årliga utsläpp av CO2 per capita:
Sverige: 4.45 ton.
Kina: 8.12 ton.

(Statistik från ett par åt tillbaka förvisso, men jag tvivlar på att det ser bättre ut idag:

Det säger sig självt att Sveriges bidrag till minskningen av den globala uppvärmningen är försumbart när 140 ggr så många kineser släpper ut nästan dubbelt så mycket koldioxid per person och år. Om vi så slutade andas allihop så skulle planeten inte märka av det. Ändå är det vi som betalar ca25-30kr/l för vårt drivmedel, medan kineserna betalar sisådär 10kr. Plastpåseskatten ska vi inte ens tala om (jag vet, just den handlar inte så mycket om koldioxid som om mikroplaster. Symbolpolitik är det likförbannat). Det enda västvärlden kan göra är att fokusera på utveckling och vetenskapliga framsteg som kan vända trenden, inte bara minska utsläppen utan skapa positiv inverkan genom att binda och rena världens föroreningar. Oavsett vad så är det inte vi som kan rädda planeten genom att miljöbeskatta befolkningen till döds. Miljömuppar som tror något annat bör omgående ta ansvar för sina personliga utsläpp av koldioxid och sluta andas, för planetens skull.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Det var nog länge sedan jag hörde någon yttra så mycket sunt förnuft vid ett och samma tillfälle. Inte nog med att han krossar Woke-kulturens missriktade fokus, han inte bara pekar ut dess brist på bidrag till samhället utan pekar tvärtom på dess destruktiva inverkan, men förutom det så lyfter han en väldigt viktig fråga: klimatförändring ur ett större perspektiv.

För att citera: "Storbritannien ansvarar för 2% av globala utsläpp av koldioxid. Detta innebär att om Storbritannien så skulle sjunka ner i havet i detta ögonblick så skulle det inte ha någon som helst inverkan på den globala uppvärmningen".

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Det räcker att jämföra Sverige och Kina.

Befolkning:

(Statistik från ett par åt tillbaka förvisso, men jag tvivlar på att det ser bättre ut idag:

Det säger sig självt att Sveriges bidrag till minskningen av den globala uppvärmningen är försumbart när 140 ggr så många kineser släpper ut nästan dubbelt så mycket koldioxid per person och år. Om vi så slutade andas allihop så skulle planeten inte märka av det. Ändå är det vi som betalar ca25-30kr/l för vårt drivmedel, medan kineserna betalar sisådär 10kr. Plastpåseskatten ska vi inte ens tala om (jag vet, just den handlar inte så mycket om koldioxid som om mikroplaster. Symbolpolitik är det likförbannat). Det enda västvärlden kan göra är att fokusera på utveckling och vetenskapliga framsteg som kan vända trenden, inte bara minska utsläppen utan skapa positiv inverkan genom att binda och rena världens föroreningar. Oavsett vad så är det inte vi som kan rädda planeten genom att miljöbeskatta befolkningen till döds. Miljömuppar som tror något annat bör omgående ta ansvar för sina personliga utsläpp av koldioxid och sluta andas, för planetens skull.
Och vidare, vägtrafik bidrar med nästan försumbar del av utsläpp. Den absolut största utsläppsposten är skeppstrafik, så sluta tillverka all skit i kina, ha tillverkning så nära användingsplatsen som möjligt. Men så kan man ju inte göra.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Befolkning:

Eftersom utsläppen rimligtvis borde följa levnadsstandarden kan lätt slutsatsen bli att befolkningen i Kina har ungefär dubbla levnadstandarden som befolkningen i Sverige idag.
Och så påstås det att demokrati är bra och diktatur dåligt. ?!?

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Eftersom utsläppen rimligtvis borde följa levnadsstandarden kan lätt slutsatsen bli att befolkningen i Kina har ungefär dubbla levnadstandarden som befolkningen i Sverige idag.
Och så påstås det att demokrati är bra och diktatur dåligt. ?!?
Utsläppens storlek beror nog mest på koleldade kraftverk och mängden bilar, o ändå har de kvadratmil efter kvadratmil med vindkraftverk (förstora bilden så ser du) - så.... OT.... vindkraften kommer inte lösa våra problem https://www.google.se/maps/place/Xi...8e031232ba77f0!8m2!3d43.9333899!4d116.0860799

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ökade inte Kina sina utsläpp med ett Sverige per år eller något?

Sverige står för 0,2% av utsläppen, av det är en bråkdel från biltrafik, och av biltrafiken är en bråkdel "icke nödvändiga resor" men det är självklart att det är den vi ska dra in på genom att skatta ihjäl folks privatresor för att hälsa på farmor...

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka