Det var nog länge sedan jag hörde någon yttra så mycket sunt förnuft vid ett och samma tillfälle. Inte nog med att han krossar Woke-kulturens missriktade fokus, han inte bara pekar ut dess brist på bidrag till samhället utan pekar tvärtom på dess destruktiva inverkan, men förutom det så lyfter han en väldigt viktig fråga: klimatförändring ur ett större perspektiv.
För att citera: "Storbritannien ansvarar för 2% av globala utsläpp av koldioxid. Detta innebär att om Storbritannien så skulle sjunka ner i havet i detta ögonblick så skulle det inte ha någon som helst inverkan på den globala uppvärmningen".
Jag har sagt det förr, och jag säger det igen: Det räcker att jämföra Sverige och Kina.
Befolkning:
Sverige: 10 miljoner.
Kina: 1.4 miljarder.
Årliga utsläpp av CO2 per capita:
Sverige: 4.45 ton.
Kina: 8.12 ton.
(Statistik från ett par åt tillbaka förvisso, men jag tvivlar på att det ser bättre ut idag:
Det säger sig självt att Sveriges bidrag till minskningen av den globala uppvärmningen är försumbart när 140 ggr så många kineser släpper ut nästan dubbelt så mycket koldioxid per person och år. Om vi så slutade andas allihop så skulle planeten inte märka av det. Ändå är det vi som betalar ca25-30kr/l för vårt drivmedel, medan kineserna betalar sisådär 10kr. Plastpåseskatten ska vi inte ens tala om (jag vet, just den handlar inte så mycket om koldioxid som om mikroplaster. Symbolpolitik är det likförbannat). Det enda västvärlden kan göra är att fokusera på utveckling och vetenskapliga framsteg som kan vända trenden, inte bara minska utsläppen utan skapa positiv inverkan genom att binda och rena världens föroreningar. Oavsett vad så är det inte vi som kan rädda planeten genom att miljöbeskatta befolkningen till döds. Miljömuppar som tror något annat bör omgående ta ansvar för sina personliga utsläpp av koldioxid och sluta andas, för planetens skull.