Klockringaren
nissenys
Finns massa storys om dessa tivolis b.la Axels Tivoli , sök på flashbackEl (skräck) på tivoli: “Helt livsfarligt”
PUBLICERAD
2 JUN 2023, 10:00
CLAES HELLGREN, SERVICEELEKTRIKER på Oppunda El i Katrineholm gjorde i fjol en snabb utryckning för att hjälpa till med en löpartävling som råkat ut för ett “kardinalhaveri” med elen under den årliga Katrineholmsveckan. Då kom en man springande från det ambulerande tivolit på torget intill, han ville ha hjälp att få igång en karusell som stannat.
När Claes Hellgren öppnade apparatskåpet möttes han av en ”skräcksyn”: Inkommande jord var inte ansluten, inte heller utgående jord till drivmotorn. Maskinen var avsäkrad med 63A via en 5G2,5 gummikabel och ansluten i ett 16A CEE intag. Jordfelsbrytaren var förbikopplad och överströmsreläerna till motorerna var bortkopplade.
– Helt livsfarligt. Karusellen var uppställd på träfötter och allt hade kunnat bli strömförande. Mannen på tivolit sa att det hade funkat i nästan ett sekel. Jag har aldrig gillat sådana tivolin men efter det här är jag ännu mer övertygad om att det är något man ska undvika, säger Claes Hellgren.
PETER JANSSON, VD OCH ÄGARE av Peter Pans Tivoli, som var på plats, säger att han är förvånad och inte känner igen uppgifterna:
– Jag vet inte vad det är för skåp som han har tittat på för allt ska vara jordat och de andra siffrorna känner jag inte igen. Det finns två sidor av allt, säger han.
Hur gör du för att garantera elsäkerheten på tivolit?
– Normalt sett är det externa elektriker som gör inkopplingarna. Vi har koll på våra prylar.
”Man får väl vara tacksam att det inte var regnväder, men vad händer nästa gång?”
TIVOLIT PÅ HÖGANÄS MARKNAD blev en annorlunda upplevelse för “C” som var på besök med familjen under två dagar– och som vill vara anonym eftersom han inte är auktoriserad elektriker – men ändå tillräckligt insatt i el för att se om något är fel. Och i det här fallet var det mycket som var galet.
– Genom jobbet har jag varit ute mycket på industrier, byggen och lantbruk sett en del fulel, så jag har ögonen öppna av ren självbevarelsedrift, säger han.
Barnen ville åka karusell och på den timma som familjen gästade tivoliplatsen stannade tre karuseller vid fem tillfällen.
Höganäs marknad. Fotorivat.
– Det såg verkligen inte bra ut. Att elskåpet stod öppet intill karusellkön och en stol placerats framför det tyder ju på att det var fler fel som inträffade än de jag såg. En ung kille sprang runt med en testpenna och försökte lösa problemen. Det låg semko-don på gräset som man inte ens försökt dölja, berättar han.
HAN SÅG OCKSÅ EN UPPSJÖ av ihopkopplade sladdvindor som inte var utdragna och tejpade skarvsladdar som klämts fast i metallkonstruktioner på marknadsområdet under de två dagar som familjen besökte marknaden.
– Ungarna fick åka grejorna som höll sig på marken och man får väl vara tacksam att det inte var regnväder, men vad händer nästa gång? Jag tänkte efteråt att jag borde ha ringt till kommunen men det blev inte av.
“Om vi inte får information om brister som folk ser kan vi tyvärr inte göra något åt det.”
Sökord "Axels Tivoli flashback"
Jag vet inte vad man skall säga men t.ex så kör karuselloperatörna dessa höga höga på tjack fullgas och sen när folk går av är dom vingliga o då snor svennetattare deras plånböcker.