Vad fick dig att le idag?

Ungefär som när bilskoleläraren idiotförklarade mig för att jag svarade att "det beror på vad du har för bil, och vad du har för däck - står i manualen eller på plack vid dörren" på frågan "Vad skall du köra för däcktryck".
Och fortsatte med att förklara för resten av klassen i bilteorin, att 2,7kg, det är alltid bra det....

Herrejävlar, sedan slutade jag lyssna resten av den "utbildningen". Kul att de tog ~15tkr för den åtminstone....
Bror min köpte en liten andrabil. Bullrig, väldigt lättkörd. Lånade den och passade på att kolla tryck. Märkesmekanikern han köpt bilen av hade tryckt i över 4, uppemot 5 bar i något däck. Klart den var bullrig…och lättstyrd. Dessa dubbdäck låg alltså på, men varför detta tryck? Så var det inte med sommardäcken, som givetvis kontrollerades vid bytet.
 
Bror min köpte en liten andrabil. Bullrig, väldigt lättkörd. Lånade den och passade på att kolla tryck. Märkesmekanikern han köpt bilen av hade tryckt i över 4, uppemot 5 bar i något däck. Klart den var bullrig…och lättstyrd. Dessa dubbdäck låg alltså på, men varför detta tryck? Så var det inte med sommardäcken, som givetvis kontrollerades vid bytet.

Jag kör ofta överlast så jag har 4.5 bar i mina däck.
 
En liten polosized citybil? Föga troligt. Överlastad transporter eller vad du nu har, mycket troligare.

De små Polo-size hjulen brukar inte tåla särskilt mycket last innan de är överlast så det räcker väl egentligen med fyra vuxna män i den för att däck och bil ska vara överlastade.

Men fair enough, så är det kanske mer sannolika orsaken att det är någon som dragit snålandet till sin spets i någon slags förhoppning om att spara lite bränsle.

Eller så hade han glömt glasögonen när han pumpade däcken. :hihi

För inte så länge sedan när jag precis bytt till sommardäck stannade jag på en mack för att fylla däcken och där var tryckmätaren helt död och dessutom var det en kort slang mellan handtaget och munstycke som läckte ordentligt så innan jag ens börjat fylla så hade det läckt lite och jag tvingades fylla lite på en höft.
 
Last edited:
De två senaste nya bilarna jag hämtat ut har haft ungefär dubbla trycket i däcken mot vad de borde ha haft. Vet inte varför de gjort så.
 
Det är för att det inte ska bli ståplattor på dem, våra har 3.5 bar när de står i bilhallen.
Kan även kallas "morgonsula" - uppstår ganska snabbt på vissa däck men försvinner efter lite körning. Platta däck som stått länge kan man gymnastisera genom att släppa ner trycket till 1,5 ca och köra upp lite värme i dem, brukar funka
 
De små Polo-size hjulen brukar inte tåla särskilt mycket last innan de är överlast så det räcker väl egentligen med fyra vuxna män i den för att däck och bil ska vara överlastade.

Men fair enough, så är det kanske mer sannolika orsaken att det är någon som dragit snålandet till sin spets i någon slags förhoppning om att spara lite bränsle.

Eller så hade han glömt glasögonen när han pumpade däcken. :hihi

För inte så länge sedan när jag precis bytt till sommardäck stannade jag på en mack för att fylla däcken och där var tryckmätaren helt död och dessutom var det en kort slang mellan handtaget och munstycke som läckte ordentligt så innan jag ens börjat fylla så hade det läckt lite och jag tvingades fylla lite på en höft.
Första stället jag försökte kolla var luftmackapären kaputt men jag förstod att det var skyhögt tryck. Körde till annan mack och fick jämna värden som stämde bra med hemmaprylarna också.
Behöver jag nämna att det gjorde under för komfort och körbarhet? En liten koreabil, vettu.
 
Verklighetsuppfattningen på Södermalm 😂
Vidar Aronsson, 35, passerade älgarna på Åsögatan strax efter klockan 07.30 när han skjutsade sin dotter till förskolan på cykel.

– Jag ropade till henne: ”kolla, det är konstiga hästar där framme”.

Älgarna passerade stillsamt förbi mitt i vägen.

– Det kändes som AI, fast jag upplevde det i verkligheten, säger Vidar Aronsson.


 
Förra gången jag körde hojen flödade den över lite på ettans förgasare vid tomgång. Haft ågren för det där, ett helvete att få loss förgasarbryggan. Nu hade det självläkt, så igår bokade jag besiktning för idag (körförbud imorgon) och den gick igenom blankt. Det var dessutom den sista besiktningen då den blir 40 år nästa år.
 
Någon har en divergerande uppfattning men jag tycker snarare objektet stärker ditt case.
Iofs kan det vara en fördom. Vi ser bara fordonet, föraren kan förstås vara ett dåligt :arsele , vi vet inte.

Edit;
Jag har sett det irl, inte föraren/ byggaren utan fordonet.

Edit;
Skriiiinschåtts

4887473D-BF45-4C34-818E-63F973B7E7F3.png704A243C-0133-4B54-9638-EDB79219E2E3.png
 
Last edited:
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top