Vad fick dig att le idag?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ungefär som när bilskoleläraren idiotförklarade mig för att jag svarade att "det beror på vad du har för bil, och vad du har för däck - står i manualen eller på plack vid dörren" på frågan "Vad skall du köra för däcktryck".
Och fortsatte med att förklara för resten av klassen i bilteorin, att 2,7kg, det är alltid bra det....

Herrejävlar, sedan slutade jag lyssna resten av den "utbildningen". Kul att de tog ~15tkr för den åtminstone....
Bror min köpte en liten andrabil. Bullrig, väldigt lättkörd. Lånade den och passade på att kolla tryck. Märkesmekanikern han köpt bilen av hade tryckt i över 4, uppemot 5 bar i något däck. Klart den var bullrig…och lättstyrd. Dessa dubbdäck låg alltså på, men varför detta tryck? Så var det inte med sommardäcken, som givetvis kontrollerades vid bytet.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Bror min köpte en liten andrabil. Bullrig, väldigt lättkörd. Lånade den och passade på att kolla tryck. Märkesmekanikern han köpt bilen av hade tryckt i över 4, uppemot 5 bar i något däck. Klart den var bullrig…och lättstyrd. Dessa dubbdäck låg alltså på, men varför detta tryck? Så var det inte med sommardäcken, som givetvis kontrollerades vid bytet.

Jag kör ofta överlast så jag har 4.5 bar i mina däck.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En liten polosized citybil? Föga troligt. Överlastad transporter eller vad du nu har, mycket troligare.

De små Polo-size hjulen brukar inte tåla särskilt mycket last innan de är överlast så det räcker väl egentligen med fyra vuxna män i den för att däck och bil ska vara överlastade.

Men fair enough, så är det kanske mer sannolika orsaken att det är någon som dragit snålandet till sin spets i någon slags förhoppning om att spara lite bränsle.

Eller så hade han glömt glasögonen när han pumpade däcken. :hihi

För inte så länge sedan när jag precis bytt till sommardäck stannade jag på en mack för att fylla däcken och där var tryckmätaren helt död och dessutom var det en kort slang mellan handtaget och munstycke som läckte ordentligt så innan jag ens börjat fylla så hade det läckt lite och jag tvingades fylla lite på en höft.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
De två senaste nya bilarna jag hämtat ut har haft ungefär dubbla trycket i däcken mot vad de borde ha haft. Vet inte varför de gjort så.

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det är för att det inte ska bli ståplattor på dem, våra har 3.5 bar när de står i bilhallen.
Kan även kallas "morgonsula" - uppstår ganska snabbt på vissa däck men försvinner efter lite körning. Platta däck som stått länge kan man gymnastisera genom att släppa ner trycket till 1,5 ca och köra upp lite värme i dem, brukar funka

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
De små Polo-size hjulen brukar inte tåla särskilt mycket last innan de är överlast så det räcker väl egentligen med fyra vuxna män i den för att däck och bil ska vara överlastade.

Men fair enough, så är det kanske mer sannolika orsaken att det är någon som dragit snålandet till sin spets i någon slags förhoppning om att spara lite bränsle.

Eller så hade han glömt glasögonen när han pumpade däcken. :hihi

För inte så länge sedan när jag precis bytt till sommardäck stannade jag på en mack för att fylla däcken och där var tryckmätaren helt död och dessutom var det en kort slang mellan handtaget och munstycke som läckte ordentligt så innan jag ens börjat fylla så hade det läckt lite och jag tvingades fylla lite på en höft.
Första stället jag försökte kolla var luftmackapären kaputt men jag förstod att det var skyhögt tryck. Körde till annan mack och fick jämna värden som stämde bra med hemmaprylarna också.
Behöver jag nämna att det gjorde under för komfort och körbarhet? En liten koreabil, vettu.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Verklighetsuppfattningen på Södermalm 😂
Vidar Aronsson, 35, passerade älgarna på Åsögatan strax efter klockan 07.30 när han skjutsade sin dotter till förskolan på cykel.

– Jag ropade till henne: ”kolla, det är konstiga hästar där framme”.

Älgarna passerade stillsamt förbi mitt i vägen.

– Det kändes som AI, fast jag upplevde det i verkligheten, säger Vidar Aronsson.

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Förra gången jag körde hojen flödade den över lite på ettans förgasare vid tomgång. Haft ågren för det där, ett helvete att få loss förgasarbryggan. Nu hade det självläkt, så igår bokade jag besiktning för idag (körförbud imorgon) och den gick igenom blankt. Det var dessutom den sista besiktningen då den blir 40 år nästa år.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Någon har en divergerande uppfattning men jag tycker snarare objektet stärker ditt case.
Iofs kan det vara en fördom. Vi ser bara fordonet, föraren kan förstås vara ett dåligt :arsele , vi vet inte.

Edit;
Jag har sett det irl, inte föraren/ byggaren utan fordonet.

Edit;
Skriiiinschåtts

4887473D-BF45-4C34-818E-63F973B7E7F3.png704A243C-0133-4B54-9638-EDB79219E2E3.png

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...